Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vietakt olieen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 894 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #15672 - Vietakt olieen
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 1817 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Eef 10-2-2004 21:51 Print reply

Posts: 2351
hmm, hoe werk dat dan? zitten er 2 vulgaten op het blok dan oid?
 
aprilia2000 mod... :p
Teunmenator 10-2-2004 21:55 Print reply

Posts: 2524
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmaster

[...]


dat verklaart dus echt helemaal niks...
het gaat erover hoe het komt dat ie niet gesmeerd hoeft te worden.


dat komt dan denk ik weer omdat er dan dus olie onder je zuiger kan staan bij de lagers en dat zou bij 2takt niet kunnen..
 
Eef 10-2-2004 21:58 Print reply

Posts: 2351
en wat voor olie moet ik erin gooien?
 
aprilia2000 mod... :p
Blorn 10-2-2004 21:59 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Eef

hmm, hoe werk dat dan? zitten er 2 vulgaten op het blok dan oid?
Jep, dat is btw een vrij nieuwe crosser... 2003 model als ik me niet vergis. Nieuwe ZX10R heeft dat ook.

Edit: 10w40, 15w40 oid.

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 10-2-2004 22:00
 
jackmasterTZR 10-2-2004 22:01 Print reply

Posts: 3062
oke dames, kheb het toenstraks ff aan ons pa ( monteur) gevraagd.

het zit dus zo:

bij een viertakt ligt de olie onder in de motor. daaruit wordt olie gepompt tot bovenin de motor. vanuit daar wordt het daar de krukas en de nokkenas gepompt. ( maw die zijn hol) vanuit de krukas wordt het door de drijfstang gepompt en daarna door de gaatjes in de zuiger die aan de zijkant zitten...

EDIT: althans zo zit het bij een Daf 95XF

Dit bericht is ge-edit door jackmaster op 10-2-2004 22:02
 
Pingu 10-2-2004 22:02 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator

[...]


dat komt dan denk ik weer omdat er dan dus olie onder je zuiger kan staan bij de lagers en dat zou bij 2takt niet kunnen..

Bij 2takt komt het mengsel in de cilinder onder de zuiger, met olie er bij. Smeert dus de lagers, wand, zuiger. Die olie gaat echter ook deels mee omhoog, naar boven de zuiger via de spoelers. Bij een viertakt komt het mengsel ZONDER olie langs boven binnen. Onder de zuiger is er wel olie, die op verschillende manieren daar kan komen. Omdat er geen gaten in de cil wand zitten hoort de olie niet boven de zuiger te komen; veel zuiniger met olie. Omdat 100% afsluiting niet echt mogelijk is, is er toch nog altijd een beetje olieverbruik.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Eef 10-2-2004 22:07 Print reply

Posts: 2351
bij zit er een reservoir voor.. daar zit ook me peilstokje op. Daar moet ik het indoen. het wordt idd de hele motor rond gepompt. Dus als ik er versnellingsbak olie erin doe, is het niet goed? of juist wel
 
aprilia2000 mod... :p
jackmasterTZR 10-2-2004 22:10 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Eef

bij zit er een reservoir voor.. daar zit ook me peilstokje op. Daar moet ik het indoen. het wordt idd de hele motor rond gepompt. Dus als ik er versnellingsbak olie erin doe, is het niet goed? of juist wel


nope

pap zei dat wanneer je er goeie olie erin flikkert dat je zo goed als geen verbranding hebt. neem je wat minder goeie die verbrand dan mee vanwege warmte van cil. en dan moet je dus wel bijvullen... maare welke olie ben ik vergeten te vragen
 
Eef 10-2-2004 22:22 Print reply

Posts: 2351
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmaster

[...]


nope

pap zei dat wanneer je er goeie olie erin flikkert dat je zo goed als geen verbranding hebt. neem je wat minder goeie die verbrand dan mee vanwege warmte van cil. en dan moet je dus wel bijvullen... maare welke olie ben ik vergeten te vragen


vraag nog ff aan papa.... 10W40 welk merk?
 
aprilia2000 mod... :p
Eef 10-2-2004 22:51 Print reply

Posts: 2351
ik heb ff een foto gemaakt...



hier moet gewoon 10W40 in? welke meruk?


 
aprilia2000 mod... :p
Blorn 10-2-2004 22:53 Print reply

Posts: 13825
Ik gebruik altijd Liqui Moli, ieder zn favoriet.
 
Eef 11-2-2004 0:01 Print reply

Posts: 2351
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Ik gebruik altijd Liqui Moli, ieder zn favoriet.


haha en als je nou bij de gamma 5liter 10W40 haalt en het erin flikkerd? verkeerd?
 
aprilia2000 mod... :p
PRO TUNING 11-2-2004 9:45 Print reply

Posts: 4000
In een Yamaha TT 600 kun je het beste een beetje dikkere olie vullen 15W/40 b.v.
Bij een 4- Takt heb je dry sump en wet sump carter systemen. Bij een dry sump zit de olie meestal in het frame of een losse olietank, bij een wet sump zit de olie gewoon onder in het carter. Dry sump wordt vaak toegepast bij ruimtegebrek (hoogte blok) of in de racerij waar door de hoge bochtensnelheid het olie bij de aanzuigmond van de oliepomp wordt weggedrukt.
 
Eef 11-2-2004 11:45 Print reply

Posts: 2351
tnx daar heb ik wat aan.. tnx
 
aprilia2000 mod... :p
de_koen 11-2-2004 12:28 Print reply

Posts: 5595
denk eraan om moto-olie te gebruiken en geen auto-olie !

Ik gebruik Castrol GPS.
 
Honda 5-Bak te koop

Dit topic is 1817 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved