Eef |
10-2-2004 21:51 |
Posts: 2351 |
hmm, hoe werk dat dan? zitten er 2 vulgaten op het blok dan oid?
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
Teunmenator |
10-2-2004 21:55 |
Posts: 2524 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jackmaster
[...]
dat verklaart dus echt helemaal niks...
het gaat erover hoe het komt dat ie niet gesmeerd hoeft te worden.
dat komt dan denk ik weer omdat er dan dus olie onder je zuiger kan staan bij de lagers en dat zou bij 2takt niet kunnen..
|
|
|
|
Eef |
10-2-2004 21:58 |
Posts: 2351 |
en wat voor olie moet ik erin gooien?
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
Blorn |
10-2-2004 21:59 |
Posts: 13825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Eef
hmm, hoe werk dat dan? zitten er 2 vulgaten op het blok dan oid?
Jep, dat is btw een vrij nieuwe crosser... 2003 model als ik me niet vergis. Nieuwe ZX10R heeft dat ook.
Edit: 10w40, 15w40 oid.
Dit bericht is ge-edit door Blorn op 10-2-2004 22:00
|
|
|
|
jackmasterTZR |
10-2-2004 22:01 |
Posts: 3062 |
oke dames, kheb het toenstraks ff aan ons pa ( monteur) gevraagd.
het zit dus zo:
bij een viertakt ligt de olie onder in de motor. daaruit wordt olie gepompt tot bovenin de motor. vanuit daar wordt het daar de krukas en de nokkenas gepompt. ( maw die zijn hol) vanuit de krukas wordt het door de drijfstang gepompt en daarna door de gaatjes in de zuiger die aan de zijkant zitten...
EDIT: althans zo zit het bij een Daf 95XF
Dit bericht is ge-edit door jackmaster op 10-2-2004 22:02
|
|
|
|
Pingu |
10-2-2004 22:02 |
Posts: 1842 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
[...]
dat komt dan denk ik weer omdat er dan dus olie onder je zuiger kan staan bij de lagers en dat zou bij 2takt niet kunnen..
Bij 2takt komt het mengsel in de cilinder onder de zuiger, met olie er bij. Smeert dus de lagers, wand, zuiger. Die olie gaat echter ook deels mee omhoog, naar boven de zuiger via de spoelers. Bij een viertakt komt het mengsel ZONDER olie langs boven binnen. Onder de zuiger is er wel olie, die op verschillende manieren daar kan komen. Omdat er geen gaten in de cil wand zitten hoort de olie niet boven de zuiger te komen; veel zuiniger met olie. Omdat 100% afsluiting niet echt mogelijk is, is er toch nog altijd een beetje olieverbruik.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
Eef |
10-2-2004 22:07 |
Posts: 2351 |
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
jackmasterTZR |
10-2-2004 22:10 |
Posts: 3062 |
|
|
|
|
Eef |
10-2-2004 22:22 |
Posts: 2351 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jackmaster
[...]
nope
pap zei dat wanneer je er goeie olie erin flikkert dat je zo goed als geen verbranding hebt. neem je wat minder goeie die verbrand dan mee vanwege warmte van cil. en dan moet je dus wel bijvullen... maare welke olie ben ik vergeten te vragen
vraag nog ff aan papa.... 10W40 welk merk?
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
Eef |
10-2-2004 22:51 |
Posts: 2351 |
ik heb ff een foto gemaakt...
hier moet gewoon 10W40 in? welke meruk?
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
Blorn |
10-2-2004 22:53 |
Posts: 13825 |
Ik gebruik altijd Liqui Moli, ieder zn favoriet.
|
|
|
|
Eef |
11-2-2004 0:01 |
Posts: 2351 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blorn
Ik gebruik altijd Liqui Moli, ieder zn favoriet.
haha en als je nou bij de gamma 5liter 10W40 haalt en het erin flikkerd? verkeerd?
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
PRO TUNING |
11-2-2004 9:45 |
Posts: 4000 |
In een Yamaha TT 600 kun je het beste een beetje dikkere olie vullen 15W/40 b.v.
Bij een 4- Takt heb je dry sump en wet sump carter systemen. Bij een dry sump zit de olie meestal in het frame of een losse olietank, bij een wet sump zit de olie gewoon onder in het carter. Dry sump wordt vaak toegepast bij ruimtegebrek (hoogte blok) of in de racerij waar door de hoge bochtensnelheid het olie bij de aanzuigmond van de oliepomp wordt weggedrukt.
|
|
|
|
Eef |
11-2-2004 11:45 |
Posts: 2351 |
tnx daar heb ik wat aan.. tnx
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
de_koen |
11-2-2004 12:28 |
Posts: 5595 |
denk eraan om moto-olie te gebruiken en geen auto-olie !
Ik gebruik Castrol GPS.
|
|
Honda 5-Bak te koop |
|