Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vietakt olieen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1102 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #15672 - Vietakt olieen
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 1810 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Eef 10-2-2004 18:46 Print topicpost

Posts: 2351
Ik heb ff een vraagje, je hebt carter olie (smering lagers) en versnellingsbakolie...

hoe smeert een viertakt alles? er zit toch maar 1 soort olie in? of zitten er 2 in? ik wordt gek ik snap er geen zak meer van...

mijn tt bijvoorbeeld... hij lekt nu een beetje olie.. keering is verrot.. nu zat ik te kijken, bij het zijkapje zit een reservoir. en die pomp met enige druk die olie in het blok rond. maar smeert ie automatich de versnellingsbak en lagers via de oliefilter enzo?

tnx igg

Dit bericht is ge-edit door Eef op 10-2-2004 18:47
 
aprilia2000 mod... :p

Tsxdude AKU MicheL 10-2-2004 18:49 Print reply

Posts: 10676
Word vlgsn mij gewoon gesmeert met je carterolie...
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
theredone51 10-2-2004 18:52 Print reply

Posts: 2506
antwoord: viertakt werkt met spatsmering vanuit het carter zo komt het bij de lagers, kleppen, enz. (dus minimaal 1 keer in de 3 maanden je carterolie bijvullen !!!)
maar ff vraagje wat is het verschil tussen 2 en 4-takt olie? en kun je ook gewoon 2-takt op je 4-takt brommer gebruiken??

Dit bericht is ge-edit door theredone51 op 10-2-2004 18:52
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
jackmasterTZR 10-2-2004 18:52 Print reply

Posts: 3062
nu we het toch over 4 takt hebben...

mijn vraag:

een 2t zuiger en cilinder wordt gesmeerd door extra olie toevoeging. en daardoor loopt ie niet warm/vast

een 4t heeft dit niet... hoe komt dat dan...
 
Eef 10-2-2004 18:52 Print reply

Posts: 2351
wat versta je onder je carter? jongens hier zeggen dat daar de krukas in ligt.. ik dacht dat de carter gewoon het heleblok van binnen is... maarja ik ben eef
 
aprilia2000 mod... :p
Tsxdude AKU MicheL 10-2-2004 18:53 Print reply

Posts: 10676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmaster

nu we het toch over 4 takt hebben...

mijn vraag:

een 2t zuiger en cilinder wordt gesmeerd door extra olie toevoeging. en daardoor loopt ie niet warm/vast

een 4t heeft dit niet... hoe komt dat dan...


Vlgens mij is dat dezelfde vraag als de topicstarter ongeveer heeft
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
theredone51 10-2-2004 18:55 Print reply

Posts: 2506
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Eef

wat versta je onder je carter? jongens hier zeggen dat daar de krukas in ligt.. ik dacht dat de carter gewoon het heleblok van binnen is... maarja ik ben eef


carter is (bij 2-takt)waar je mengsel wordt aangezogen en via daar en de spoelpoorten weer naar boven wordt gebracht in de cil
bij 4-takt: waar je krukas in ronddraait en dus onder olie staat
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
Mr. 4-takt 10-2-2004 18:58 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: theredone51

antwoord: viertakt werkt met spatsmering vanuit het carter zo komt het bij de lagers, kleppen, enz. (dus minimaal 1 keer in de 3 maanden je carterolie bijvullen !!!)
maar ff vraagje wat is het verschil tussen 2 en 4-takt olie? en kun je ook gewoon 2-takt op je 4-takt brommer gebruiken??

Dit bericht is ge-edit door theredone51 op 10-2-2004 18:52


Als het goed is hoef je geen olie bij te vullen hoor. Als je 4-takt brommer helemaal in orde is verbruikt ie geen olie
 
Eef 10-2-2004 19:22 Print reply

Posts: 2351
dus ere zit een soort olie in? okej...

en waarom staat er bij specificaties van een auto enz. enz. het olieverbruik dan?
 
aprilia2000 mod... :p
Blukaap 10-2-2004 19:25 Print reply

Posts: 10006
4-takt pompt z'n olie overigens ook naar boven, naar de nokkenassen.
Maar de zuigers/zuigerveren worden gesmeerd door spatsmering, dan blijft er gewoon een oliefilmpje op de cilinderwand plakken (daarom verbruikt een 4-takt wel wat olie, maar lang niet zoveel als een 2-takt, als het goed is ).

Dit bericht is ge-edit door Blukaap op 10-2-2004 19:25
 
Bastila is lief
theredone51 10-2-2004 19:28 Print reply

Posts: 2506
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr. 4-takt

[...]


Als het goed is hoef je geen olie bij te vullen hoor. Als je 4-takt brommer helemaal in orde is verbruikt ie geen olie


tuurlijk verbruikt ie wel olie, als die gesmeert word, word die olie ook voor een heel klein btje verbrand hoor, wel super weinig, maar het gebeurt wel
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
Pingu 10-2-2004 19:31 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmaster

nu we het toch over 4 takt hebben...

mijn vraag:

een 2t zuiger en cilinder wordt gesmeerd door extra olie toevoeging. en daardoor loopt ie niet warm/vast

een 4t heeft dit niet... hoe komt dat dan...
Bij 4takt is er als het goed is geen mogelijkheid om van onder de zuiger boven de zuiger te komen als je een oliedruppeltje bent Bij 2 takt moet het. Das eigenlijk het hele verhaal.

 
2fast 2stroke mbx80 tuned
jackmasterTZR 10-2-2004 19:32 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]
Bij 4takt is er als het goed is geen mogelijkheid om van onder de zuiger boven de zuiger te komen als je een oliedruppeltje bent Bij 2 takt moet het. Das eigenlijk het hele verhaal.



dat verklaart dus echt helemaal niks...
het gaat erover hoe het komt dat ie niet gesmeerd hoeft te worden.
 
Blukaap 10-2-2004 19:33 Print reply

Posts: 10006
Hij wordt wel gesmeerd, lees m'n verhaal maar .
 
Bastila is lief
Mr. 4-takt 10-2-2004 19:39 Print reply
Posts: 277
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]
Bij 4takt is er als het goed is geen mogelijkheid om van onder de zuiger boven de zuiger te komen als je een oliedruppeltje bent Bij 2 takt moet het. Das eigenlijk het hele verhaal.



En zo is het
 
PRO TUNING 10-2-2004 19:56 Print reply

Posts: 4000
De Honda CR 450 F (dit is dus een 4- Takt cross motor) heeft wel een gescheiden smeersysteem voor de motor en versnellingsbak met verschillende oliesoorten hiervoor.
 

Dit topic is 1810 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved