Tsxdude AKU MicheL |
10-2-2004 18:49 |
Posts: 10676 |
Word vlgsn mij gewoon gesmeert met je carterolie...
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
theredone51 |
10-2-2004 18:52 |
Posts: 2506 |
antwoord: viertakt werkt met spatsmering vanuit het carter zo komt het bij de lagers, kleppen, enz. (dus minimaal 1 keer in de 3 maanden je carterolie bijvullen !!!)
maar ff vraagje wat is het verschil tussen 2 en 4-takt olie? en kun je ook gewoon 2-takt op je 4-takt brommer gebruiken??
Dit bericht is ge-edit door theredone51 op 10-2-2004 18:52
|
|
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing. |
|
jackmasterTZR |
10-2-2004 18:52 |
Posts: 3062 |
nu we het toch over 4 takt hebben...
mijn vraag:
een 2t zuiger en cilinder wordt gesmeerd door extra olie toevoeging. en daardoor loopt ie niet warm/vast
een 4t heeft dit niet... hoe komt dat dan...
|
|
|
|
Eef |
10-2-2004 18:52 |
Posts: 2351 |
wat versta je onder je carter? jongens hier zeggen dat daar de krukas in ligt.. ik dacht dat de carter gewoon het heleblok van binnen is... maarja ik ben eef
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
Tsxdude AKU MicheL |
10-2-2004 18:53 |
Posts: 10676 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jackmaster
nu we het toch over 4 takt hebben...
mijn vraag:
een 2t zuiger en cilinder wordt gesmeerd door extra olie toevoeging. en daardoor loopt ie niet warm/vast
een 4t heeft dit niet... hoe komt dat dan...
Vlgens mij is dat dezelfde vraag als de topicstarter ongeveer heeft
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
theredone51 |
10-2-2004 18:55 |
Posts: 2506 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Eef
wat versta je onder je carter? jongens hier zeggen dat daar de krukas in ligt.. ik dacht dat de carter gewoon het heleblok van binnen is... maarja ik ben eef
carter is (bij 2-takt)waar je mengsel wordt aangezogen en via daar en de spoelpoorten weer naar boven wordt gebracht in de cil
bij 4-takt: waar je krukas in ronddraait en dus onder olie staat
|
|
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing. |
|
Mr. 4-takt |
10-2-2004 18:58 |
Posts: 277 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: theredone51
antwoord: viertakt werkt met spatsmering vanuit het carter zo komt het bij de lagers, kleppen, enz. (dus minimaal 1 keer in de 3 maanden je carterolie bijvullen !!!)
maar ff vraagje wat is het verschil tussen 2 en 4-takt olie? en kun je ook gewoon 2-takt op je 4-takt brommer gebruiken??
Dit bericht is ge-edit door theredone51 op 10-2-2004 18:52
Als het goed is hoef je geen olie bij te vullen hoor. Als je 4-takt brommer helemaal in orde is verbruikt ie geen olie
|
|
|
|
Eef |
10-2-2004 19:22 |
Posts: 2351 |
dus ere zit een soort olie in? okej...
en waarom staat er bij specificaties van een auto enz. enz. het olieverbruik dan?
|
|
aprilia2000 mod... :p |
|
Blukaap |
10-2-2004 19:25 |
Posts: 10006 |
4-takt pompt z'n olie overigens ook naar boven, naar de nokkenassen.
Maar de zuigers/zuigerveren worden gesmeerd door spatsmering, dan blijft er gewoon een oliefilmpje op de cilinderwand plakken (daarom verbruikt een 4-takt wel wat olie, maar lang niet zoveel als een 2-takt, als het goed is ).
Dit bericht is ge-edit door Blukaap op 10-2-2004 19:25
|
|
Bastila is lief |
|
theredone51 |
10-2-2004 19:28 |
Posts: 2506 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mr. 4-takt
[...]
Als het goed is hoef je geen olie bij te vullen hoor. Als je 4-takt brommer helemaal in orde is verbruikt ie geen olie
tuurlijk verbruikt ie wel olie, als die gesmeert word, word die olie ook voor een heel klein btje verbrand hoor, wel super weinig, maar het gebeurt wel
|
|
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing. |
|
Pingu |
10-2-2004 19:31 |
Posts: 1842 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jackmaster
nu we het toch over 4 takt hebben...
mijn vraag:
een 2t zuiger en cilinder wordt gesmeerd door extra olie toevoeging. en daardoor loopt ie niet warm/vast
een 4t heeft dit niet... hoe komt dat dan...
Bij 4takt is er als het goed is geen mogelijkheid om van onder de zuiger boven de zuiger te komen als je een oliedruppeltje bent Bij 2 takt moet het. Das eigenlijk het hele verhaal.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
jackmasterTZR |
10-2-2004 19:32 |
Posts: 3062 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]
Bij 4takt is er als het goed is geen mogelijkheid om van onder de zuiger boven de zuiger te komen als je een oliedruppeltje bent Bij 2 takt moet het. Das eigenlijk het hele verhaal.
dat verklaart dus echt helemaal niks...
het gaat erover hoe het komt dat ie niet gesmeerd hoeft te worden.
|
|
|
|
Blukaap |
10-2-2004 19:33 |
Posts: 10006 |
Hij wordt wel gesmeerd, lees m'n verhaal maar .
|
|
Bastila is lief |
|
Mr. 4-takt |
10-2-2004 19:39 |
Posts: 277 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]
Bij 4takt is er als het goed is geen mogelijkheid om van onder de zuiger boven de zuiger te komen als je een oliedruppeltje bent Bij 2 takt moet het. Das eigenlijk het hele verhaal.
En zo is het
|
|
|
|
PRO TUNING |
10-2-2004 19:56 |
Posts: 4000 |
De Honda CR 450 F (dit is dus een 4- Takt cross motor) heeft wel een gescheiden smeersysteem voor de motor en versnellingsbak met verschillende oliesoorten hiervoor.
|
|
|
|