Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Brandstofverbruik Scooters bij verschillende snelheden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 985 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #15620 - Brandstofverbruik Scooters bij vers...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 6431 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

GSMJUNK 9-2-2004 8:55 Print topicpost

Posts: 1803
Vanwege en opdracht van school, moet ik en een klasgenoot een PO maken over het brandstofverbruik van scooters bij verschillende snelheden. Maar we hebben niet echt een idee hoe we het moeten aanpakken. Hebben juillie mss enige ideeen en sugesties.


ALvast bedankt
 
NEE ik kan niet rijden

Ralf 9-2-2004 9:16 Print reply

Posts: 9073
Je monteert op de carburateur een slang met daarboven een maatbeker, waar je precies op kan zien hoeveel benzine erin gaat. het volume van de slang meten, het volume van de vlotterbak in gevulde toestand meten.
En dan bepaalde hoeveelheid benzine erin, scooter op de dyno zetten, stopwatch erbij, en net zo lang 20 laten lopen tot hij afslaat, datzelfde met 30, 40, 50 etc.

Simpel toch?
 
Daniel_84 9-2-2004 9:20 Print reply

Posts: 1127
Kom op zeg, waar is jullie inspiratie.
Om te beginnen hangt dit egt van veel factoren af.
Als je zo een proef doet moet je natuurlijk al enige ervaring hebben met natuurkunde. Je moet iets weten over luchtweeerstand, frontaal oppervlak, maar ook rolweerstnad is heel belangrijk. Je moet weten dat als je 2 keer zo hard rijdt er 4keer zoveel vermogen (energie)nodig is. dat heeft de maken met de luchtweerstand. Dus daar kun je al veel over lullen. Formule energie= massa x snelheid ^2 (kwadraat) Maar hoe en wat dat met luchtweesrtand precies zit weet ik ff niet meer. Dat moet je kunnen herleiden met behulp van andere formules waar de luchtweerstand inzit, die formules moet je maar opzoeken. Maar dat weet ik allemaal niet meer (is al een tijdje trug)
Dus eerst met theorie een uitleg geven wat denkt dat gaat gebeuren

Nu de praktijk:
Verder is een proef gewenst natuurlijk. Daarbij komt dat veel zaken gelijk gehouden moet worden. Voor een eerlijke proef. Zoals massa persoon, zithouding, zelfde banden (voor rolweerstand) Frontaal oppervak van brommer, dus geen andere brommer pakken. Ander oppervlak andere weerstand natuurlijk. En bedenk nog maar iets. Hoe je de bezine moet meten weet ik niet, daar moet wat op verzonnen worden.
Tijdens dee proef rij je op verschillende snelheden.

Op t einde analiseer je je gegevens en geef je een verklaring-conclusie.

Tip, verwerk zoveel mogelijk factoren ene wees objectief

Tip2 Altijd met theorie beginnen ( dus wat je denkt wat gaat gebeuren en waarom. Meteen met proef beginnen en resultaten opschrijven heeft geen nut



 
Daniel_84 9-2-2004 9:22 Print reply

Posts: 1127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Je monteert op de carburateur een slang met daarboven een maatbeker, waar je precies op kan zien hoeveel benzine erin gaat. het volume van de slang meten, het volume van de vlotterbak in gevulde toestand meten.
En dan bepaalde hoeveelheid benzine erin, scooter op de dyno zetten, stopwatch erbij, en net zo lang 20 laten lopen tot hij afslaat, datzelfde met 30, 40, 50 etc.

Simpel toch?


Nope dit gaat niet werken, je vergeet een heel belangrijke factor, de luchtweerstand. (of zit dat al inberekend in dyno) Als dat niet inberekend zit krijg je rechtevenredige grafiek waar je geen hol aan hebt. En dus foute conclusies. Je moet dit toch egt op straat gaan doen denk ik.

Maar met maatbeker is een goed idee
 
Teunmenator 9-2-2004 9:43 Print reply

Posts: 2524
misschien kun je da fabrikant van je scooter mailen die zullen toch wel cijfers hebben over lucht en rolweerstand. (al licht dat natuurlijk ook aan de gene die erop zit..)
 
MTX 80 RII H 9-2-2004 9:49 Print reply
Posts: 336
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daniel_84

[...]


Nope dit gaat niet werken, je vergeet een heel belangrijke factor, de luchtweerstand. (of zit dat al inberekend in dyno) Als dat niet inberekend zit krijg je rechtevenredige grafiek waar je geen hol aan hebt. En dus foute conclusies. Je moet dit toch egt op straat gaan doen denk ik.

Maar met maatbeker is een goed idee


Dyno lijkt me juist nauwkeuriger dan op straat, juist omdat je geen gezeik hebt met luchtweerstand omdat je stilstaat. Hierdoor wordt je meting een stuk nauwkeuriger dan wanneer je op straat gaat rijden waar je de ene keer wind mee hebt, dan weer wind tegen, dan weer rukwinden.
 
It's a multiple-station rotation installation
Daniel_84 9-2-2004 9:59 Print reply

Posts: 1127
Nee snap t dan, dara gaat de proef net om. Het brandstofgebruik wordt net zoveel hoger omdat luchtweerstand hoger wordt. En als je een rustige dag pakt boeit een beetje wind niet. Kijk zo een proef kun je nooit helemaal nauwkeurig doen. En die 1/10 milliliter benzine wat ene windvlaag kost

Nee ik wil weten of luchtweerstnad meegerekedn zit in dyno.
 
MTX 80 RII H 9-2-2004 10:09 Print reply
Posts: 336
volgens mij zit die erin meeberekent, dus heb je constante luchtweerstand. Als die namelijk niet meeberekent is kun je iedere brom in overtoeren krijgen. Je brom heeft topsnelheid omdat hij op een gegeven moment de tegenwerkende weerstand niet meer kan overwinnen. Dus de wrijving in je blok, je rolweerstand en de luchtweerstand. Volgens mij is de luchtweerstand het belangrijkst. Als je die weglaat, licht je top ineens een stuk hoger. Lijkt mij dus dat die is meeberekend.

En ik weet niet of je de afgelopen dagen naar buiten hebt gekeken, maar dat waren geen rustige dagen...
 
It's a multiple-station rotation installation
Daniel_84 9-2-2004 10:13 Print reply

Posts: 1127
en nu dan geen vuiltje aan de lucht.
Nee maar zon PO hoeft niet in een week af te zijn dus het weer is niet zo ene probleem lijkt me


Dit bericht is ge-edit door Daniel_84 op 9-2-2004 10:17
 
Blukaap 9-2-2004 10:45 Print reply

Posts: 10006
Is een vereiste voor een goed onderzoek niet dat ALLE overige omstandigheden (die je dus niet gaat onderzoeken) gelijk moeten zijn ?
Daar valt luchtweerstand (naja, wind eigenlijk) ook onder.

Daarom op een dyno doen, of iig iets waar de wind geen invloed op kan hebben, desnoods beun je zelf een rollenbank in elkaar en zet je een fietsteller op het achterwiel voor de kilometerstand (scoor je geheid extra punten mee, net zoals verschillende soorten benzine, verschillende hoeveelheden olie etc).

Nadeel is wel dat al het vermogen gebruikt wordt om op te trekken, om met constante snelheid te rijden is minder vermogen nodig (daarom draai je ook je gas een stuk dicht als je op je gewenste snelheid zit ).

Wat misschien ook wel een leuk idee is dan: Optrekken naar 20km/u, afremmen, weer optrekken enz. En dat voor een paar snelheden.
Wordt wel lastig om iedere keer even hard af te remmen.
En bijvoorbeeld gaan onderzoeken hoeveel extra vermogen opnieuw starten kost en hoe lang je 'm stationair kunt laten lopen voordat het rendabel wordt om 'm opnieuw te starten.

Dit bericht is ge-edit door Blukaap op 9-2-2004 10:45
 
Bastila is lief
Ralf 9-2-2004 10:55 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daniel_84
Nope dit gaat niet werken, je vergeet een heel belangrijke factor, de luchtweerstand. (of zit dat al inberekend in dyno)


Ja, laten we alle honderden factoren apart gaan meenemen, lekker onderzoekje gaat dat worden.
Luchtweerstand is op een dyno toch constant, de curve van de grafiek die je eruit krijgt blijft toch grotendeels dezelfde vorm hebben...
 
Lawrence 9-2-2004 11:23 Print reply

Posts: 663
een dyno rekent geen luchtweerstand mee, of de software zou aangepast moeten worden zodat je van te voren gemeten waardes kan invoeren.
Een dyno weet toch niet of je zo gestroomlijnd bent als een driemaster oid??
 
spongedrop 9-2-2004 11:45 Print reply
Posts: 34
Beter pas je je onderzoek aan van scooter naar brommer(puch oid), een scooter heeft zoals iedereen weet een vario, die ervoor zergt dat de scooter bij een constant bepaald toerental optrekt. Dit wordt erg ingewikkeld met berekenen lijkt mij...
 
Blukaap 9-2-2004 13:56 Print reply

Posts: 10006
Je berekent het toch niet ?
Je bepaalt het .
 
Bastila is lief
spongedrop 9-2-2004 15:21 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap

Je berekent het toch niet ?
Je bepaalt het .


Heb je wel gelijk in, maarhet geeft denk ik een vertekend beeld van het brandstofverbruik, omdat bij elke snelheid het toerental hetzelfde is. De uitkomst zal dan waarscijnlijk zijn dat naarmate de snelheid hoger wordt, de scooter zuiniger is...

 
Pingu 9-2-2004 15:39 Print reply
Posts: 1842
ja? dus met hogere snelheid minder weerstand etc, en gas ook minder ver open?
vreemd
 
2fast 2stroke mbx80 tuned

Dit topic is 6431 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved