Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - cilinder timing

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 822 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #1541 - cilinder timing
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1492 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MB50TUNED 12-9-01?19:11 Print topicpost
Posts: 1054
Ik post het maar uit verveling, misschien dat iemand er iets aan heeft.

Ik had vandaag 2 nieuwe poortmappen gekregen met info erbij. Ik heb gelijk ff de timing van al mijn cilinder vergeleken. Het viel op dat de grote merken polini malossi en zeta een goede timing hebben. Maar autisa is echt brak. En eurokit en pw ook, maar nu niet meer dankzij de dremel. De spoelpoorten van de pw konden het grotere oppervlak en langere openingstijd makkelijk aan. Maar de eurokit niet. daarom heb ik de spoelpoorten breder gemaakt, maar dat moet ik nog testen.

merk
spoelpoorten
boostpoorten
uitlaatpoort
blowdown duration

70 autisa
130
130
174
16

70 malossi
116
104
174
29

70 polini
127
120
183
28

70 zeta LC
113
109
174
30

50 pw
124
124
184*
30

50 eurokit
120
112
178*
29

De getallen zijn de tijd dat de poorten open zijn en is in graden uitgedrukt. Behalve blowdown duration. Dat is de tijd dat de uitlaatpoort open is voordat de spoelpoorten openen. Dus (uitlaatpoort : 2) - (spoelpoort : 2), wel in graden uitgedrukt.

maten met * erachter is getuned.

Bij de goede cilinders is de blowdown duration rond de 30 graden. Die moet 30 - 32° zijn. Verhoog je bij een van de goede cilinders (malossi/ zeta / polini) de uitlaatpoort, verziek je hem dus. Dus ff een waarschuwing voor iedereen. Bij de autisa zou de uitlaapoort veel hoger kunnen, als de spoepoorten dan het grotere oppervlak en langere openigstijd aan kunnen. Maar ik heb geen zin/tijd om dat uit te rekenen.

Bij de 50 pw kan het makkelijk. Maar de eurokit kan het niet, levert een heel piekerig vermogen in de hoge toeren en het koppel is dan weg.

 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).

SpeedYveS 12-9-01?19:29 Print reply
Posts: 1644
Handig! Ik wil de "blowdown duration" van mijn eurocylindro 70cc watergekoeld weten, dus of mijn uitlaat poort omhoog kan.
Kan je uitleggen hoe ik dit kan uitrekenen?
 
Broske 12-9-01?20:32 Print reply
Posts: 532
ik vin autisa echt nie slecht!
mun 110 autisa LC loopt keigoed, zit veul power in enzo...
maar die is ook wel getuned bij de crossboer, zal ook wel schele.....
 
wepp
MB50TUNED 12-9-01?20:28 Print reply
Posts: 1054
Blowdown duration is niet zo moeilijk uit te rekenen. Je moet kijken hoe lang de uitlaatpoort open staat, vanaf dat hij opent tot hij sluit. En ook de spoelpoorten. Je moet een gradenschijf op je krukas zetten. En dan een pen buigen en aan je blok maken. je kan met die pen de stand van de gradenschijf aflezen. je moet de tijd van de uitlaat dlen door 2 en de tijd van de spoelpoorten ook. je kijkt wat het verschil is tussen deze 2 getallen. Bv (180:2)- (120:2)= 90-60 = 30?.

een gradenschijf staat op :

http://home.talkcity...t40/gradenschijf.htm

en een slechte foto van de gemonteerde gradenschijf staat op

http://home.talkcity...ts/bart40/tunen1.htm

Nog ff een waarschuwing:

Tunen is volledig op eigen risico
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Sneks 12-9-01?20:50 Print reply
Posts: 2499
Bart, wat zijn bevels. Want ik zat ook op macdizzy te lezen, en daar kwam dat woord ook steeds voor. Zijn het een soort afgeschuinde randjes?
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
MB50TUNED 12-9-01?20:55 Print reply
Posts: 1054
Ja, bevels zijn schuine/afgeronde randjes, je zuigerveren slijten daardoor minder. Maar er wordt nauwelijks lucht doorgelaten, en daarom moet je je poortmap corrigeren. En met timing niet mee rekenen. Maar er zijn niet zo veel cilinders voor honda die bevels hebben. Alleen de topmerken.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Sneks 12-9-01?21:14 Print reply
Posts: 2499
M'n malossi heeft ze idd wel. Maar bij m'n eurokit had m'n brommerboer ze gefreest toen ik de cil had laten honen.

Ik dacht eigenlijk al dat het die randjes waren die ze bedoelden. Ik ben nu bezig om m'n poortenmap "on paper" te zetten.
Ik oefen dit eerst eens met m'n eurokit. Want als alle berekeningen enzo goed lukken. Dan kan ik de kaio (zelfde als eurokit volgens mij) van een vriend van mij gaan tunen.
Weet jij trouwens nog een goed programma om de juiste cil. kop vorm te berekenen. Want voor al de programma's op macdizzy moet je betalen.
Ik zag trouwens vandaag een hulpstukje voor dremel waarmee je van je normale dremel een haakse dremel kon maken. Koste 100 gulden.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
MB50TUNED 12-9-01?23:31 Print reply
Posts: 1054
Ik weet geen programma voor berekenen van de cilinderkop. En ik heb er geen gereedschap voor, om het te bewerken :(.

En die haakse vrees is alleen geschikt voor grote boringen :(.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
MBBBBBB 13-9-01?13:48 Print reply
Posts: 2340
Ja die haakse vrees neemt veel te veel ruimte in.

Maar hoe maak je dan zulke ''bevels'' het lijkt me sterk dat je daar bij kan komen, of wel?
 
MB50TUNED 13-9-01?19:09 Print reply
Posts: 1054
Ik maak bevels met een heel klein rond vreesje. Maar niet zoon diamand ding, maar gewoon een rose bolletje. Het is echt een rotklus, en je moet zeker beginnen met een oude cilinder. Je kan het nog wat afwerken met fijn schuurpapier. Maar dat doe ik niet, ik ben bang dat het er niet mooier van wordt, er is zo moeilijk bij te komen.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Sneks 13-9-01?20:55 Print reply
Posts: 2499
Je poste hier laatst een topic waarin je zij dat je je spoelpoorten had veranderd. Hoe heb je dat gedaan, met welk gereedschap?

 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)

Dit topic is 1492 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved