Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - oliepeil meten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1114 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #14996 - oliepeil meten
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1586 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Kampersjaak 21-1-2004 17:45 Print topicpost

Posts: 12285
ik heb nu een honda xr-250
mijn (ex)rijinstructeur die zij dat je de dop van de blokolie er los op moest leggen om zo te meten hoeveel er nog inzat.

ik vond dat vreemd en ik zei er wat van en hij zei dat het verschillend was bij motoren.
en dat honda dat bij sommige motoren zo had gedaan.


nu is mijn vraag: is dat bij de xr ook zo?
ik kon bij verder niets vinden.

mvg
 
oderint dum metuant

Tsxdude AKU MicheL 21-1-2004 18:05 Print reply

Posts: 10676
Euh vlgns mij kan je nooit precies zien hoeveel erin zit, wel moet er ergens op de carter een schroef zitten die je los moet draaien en als daar niets uitstroomt zit er te weinig in...
Meestal zit die bout op de koppelingskap.

Ook staat er by het ``oliebyvulgaatje`` meestal wel by hoeveel ml erin moet....
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
De Schout 21-1-2004 18:11 Print reply
Posts: 5326
volgens mij zit er bij zo'n ding idd een pijlstokje aan de stop.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Tsxdude AKU MicheL 21-1-2004 18:13 Print reply

Posts: 10676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout

volgens mij zit er bij zo'n ding idd een pijlstokje aan de stop.


Maar die breken meestal af
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
Kampersjaak 21-1-2004 18:44 Print reply

Posts: 12285
in dit geval zit er nog een stokje aan

ik weet wel wat en hoeveel er in moet
maar hoe je die peilstok moet aflezen

dop er gewoon oplaten zitten of er eerst helemaal indraaien als je heb schoon hebt gemaakt?
 
oderint dum metuant
Martijn 21-1-2004 19:37 Print reply
Posts: 10000
vlgs mij komt dat niet zo precies of je de dop erop legt of erin draait

waar zit dat trouwens? op je frame of op je blok? ...op je blok scheelt het meer dan op frame.

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Decorhanger 21-1-2004 19:43 Print reply
Posts: 462
hoort er niet gewoon een olielampje op je dashbord te zitten?
 
Martijn 21-1-2004 20:10 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Decorhanger

hoort er niet gewoon een olielampje op je dashbord te zitten?


daar kun je imho ook niet altijd op vertrouwen. Dat lampje gaat branden als de luchtdruk in het carter te laag. Aangezien olie niet samenpersbaar is en er genoeg olie in het blok zit gaat het lampje niet branden. Valt de motor stil gaat het lampje wel branden (druk wordt veroorzaakt door de zuigers die naar beneden gaan)

zo werkt dat vlgs mij...maar dat is niet enorm nauwkeurig.....

@ topicstarter: waarom tap je niet gewoon alle olie af en gooi je er de aanbevolen hoeveelheid nieuwe in..

nieuwe olie is nooit mis voor een xrretje...voor die paar euroos...scheelt een hoop slijtage.

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
chriss 21-1-2004 20:57 Print reply
Posts: 1859
volgens mij scheelt de schroefdraad toch flink wat centiliters olie, weet iemand precies want voro mij is het opzich wel handig om te weten omdat ik nogal vaak olie ververs
 
Martijn 21-1-2004 21:11 Print reply
Posts: 10000
heeft met de oppervlakte te maken he...

dat is bij een heel blok groter dan bij een framebuis van een paar cm doorsnede (die bij xrr600 iig als olietank dient)...

als je dan 1cm lager niveau hebt scheelt het in volume meer als het in het blok gemeten wordt...

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
chriss 21-1-2004 21:46 Print reply
Posts: 1859
jah maar in dit geval heb ik vaker te maken met grasmaaier, en andere huis tuin en keuken motoren, je weet wel wat k bedoel
 
Martijn 21-1-2004 21:49 Print reply
Posts: 10000
die hebben het idd gewoon in het carter...maar die hebben ook geen schroefdop die je 100x moet ronddraaien voordat ie zit...

als je het peil meet met de dop zo ver mogelijk ingedraaid loop je het risico met te weinig olie te draaien...


 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
chriss 21-1-2004 21:51 Print reply
Posts: 1859
ehm eerder met te veel, maja dr gaat normaal een halve liter in maar vaak zit er al een bodempje in weet je dus never for sure, olie moet toch na eerste paar uur ververst worden..... dus boeid opzich weinig
 
GroesNap 21-1-2004 21:56 Print reply
Posts: 230
Ik heb een honda en ik moet mn pijlstok erin leggen en niet erin draaien... denk dat dat wel voor alle honda's geldt eigenlijk

En dat de oliepijlstok meestal is afgebroken is onzin... die breekt niet zomaar af lijkt mij, moet je echt met voorbedachte rade doen.
 
Kampersjaak 22-1-2004 18:02 Print reply

Posts: 12285
het blok was uitelkaar geweest
omdat die een vastloper heeft gehad.
toen heb ik samen met een maat olie er in gedaan(nieuwe) maar die olie heb ik gemeten met de dop er in gedraait.
maar kep er wat bij in gegooit teveel is altijd beter dan te weinig.


maar in ieder geval bedankt voor de replyes

 
oderint dum metuant
chriss 22-1-2004 18:09 Print reply
Posts: 1859
nou als je er teveel in doet kan op gegeven moment net zo slecht zijn als te weinig
 

Dit topic is 1586 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved