Martijn |
20-1-2004 19:27 |
Posts: 10000 |
cdi werkt vlgs mij met de frequentie en niet met de spanning...
dus weerstand gaat iig niet werken...
en ik heb ook nog nooit gehoord dat een CDI kapot is gegaan door een elco....de politie zei het ook, maar ik heb er nog nooit van gehoord...
is vlgs mij ook bullshit..snap er ook geen logica achter....geeft de elco een enorm hoge spanning of stroomsterkte af bij ontlading? naar mijn weten niet....wat kan dan het probleem zijn?
en zoals al gezegd werd, de elco verneukt gewoon de frequentie naar je cdi...daardoor begrenst ie zegmaar...
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
Cebess |
20-1-2004 22:06 |
Posts: 1203 |
Tja als jij een mbo opleiding elektro hebt gedaan (net als ik) dan zou je moeten weten wat een elco doet. Maargoed komt er dus op neer dat de weerstand van een condensator bij een hoge frequentie lager wordt en dus bij hoge toeren als het ware de triggerspoel kortsluit waardoor de cdi geen tijdstip signaal meer heeft. Hierdoor mis je dan gewoon een vonk en dat hoor je ook, vandaar dat elektronische begrenzers niet perfect werken.
Maar een weerstand ipv. een elco gaat zeker niet werken.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
Neonlampje |
20-1-2004 23:14 |
Posts: 14825 |
Simpel laag doorlaat filter dus...
edit: btw, een elco met een verkeerd voltage kan dus wel invloed hebben op je cdi... helemaal het analoge gedeelte, tegenwoordig zijn bijna alle chippies met TTL logica wel goed begrensd. Dit geldt dus niet voor je normale cdi, dat is gewoon een analoog schema, welke door gebruik te maken van de fase draai?ng in je stroom bij verschillende toerentallen op een iets andere moment zal ontsteken..
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 20-1-2004 23:16
|
|
|
|
martinus83 |
20-1-2004 23:30 |
Posts: 3718 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mt-5[Maarten]
nouja, uhh spoelen mol je denk ik niet, eerder je cdi
bij mij ging mn bobine kapot.....
heb dus ok elco'tjes
Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 20-1-2004 23:30
|
|
|
|
Neonlampje |
20-1-2004 23:33 |
Posts: 14825 |
Het gaat voornamenlijk kapot door het stotteren, zelfde effect als te lang met een rotte bougie rond gaan rijden, dan mag je je bobine ook wel vervangen
|
|
|
|
Breda1 |
21-1-2004 0:01 |
Posts: 47 |
Ik snap nie dat een cdi hoge spanningen zou kunnen geven en volgens mij doet hij dat ook helemaal niet want daar zorgt de boboine voor.
De cdi geeft het stroompje alleen op de goede moment!!!
Dit bericht is ge-edit door Breda1 op 21-1-2004 0:02
Dit bericht is ge-edit door Breda1 op 21-1-2004 0:02
|
|
|
|
Neonlampje |
21-1-2004 0:09 |
Posts: 14825 |
hij geeft ook geen hoge spanningen
edit: jah ok, 400V op de condensator die hij vervolgens kort sluit.. maargoed, is dat relevant?
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 21-1-2004 0:10
|
|
|
|
Daan Da Man |
21-1-2004 0:53 |
Posts: 2064 |
nee ik ga de search niet gebruiken, en nee ik heb geen zin om dit topic door te lezen.
maar is het niet heel makkelijk om zegmaar de ?pickup? draad (diegene waar dat minispoeletje aan vastzit die regelt wanneer hij ontsteekt)
zegmaar aan te sluiten op een eenvoudige chipschakeling, die dan zegmaar de maximaal aantal pulsjes kan regelen? als je hem aanzt tenminste...
-nee kheb er niet veel verstand van, laat staan dat ik kan uitleggen hoe een cdi werkt-
dus dat als hij aanstaat (de begrenzer) hij de stroompjes doorlaat, tot het max aantal toeren dat hij mag maken in de 6e versnelling (of 4e of whatever) en dat daarna dat chipje die frequentie pulsjes zelf gaat genereren, totdat die pickupdraad midner pulsjes gaat afgeven als dat> de begrenzer schakelt dan zichzelf weer uit (tijdelijk, totdat je hem ECHT uitzet)
als het goed is mag hij dan niet kunnen stotteren, heel nauwkeurig te bepalen max aantal 'vonkjes'p/sec , EN nergens slecht voor...
ofzo
Dit bericht is ge-edit door Daan Da Man op 21-1-2004 0:56
neon?
Dit bericht is ge-edit door Daan Da Man op 21-1-2004 1:00
|
|
|
|
Neonlampje |
21-1-2004 1:02 |
|
Erik_P |
21-1-2004 11:34 |
Posts: 690 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cebess
Maar een weerstand ipv. een elco gaat zeker niet werken.
Daar heb je helemaal gelijk in. Bovendien kun je niet een weerstand vinden die zo weinig stroom doorlaat. Een weertand minderd de spanning maar ook de stroom.
|
|
- |
|
rs oxbow |
21-1-2004 12:23 |
Posts: 620 |
ik maakte bijna altijd begrenzers, met een condensator van 1,5uF daar rijdt een standaard onbegrensde appie rs netjes 45-50 mee ongeveer.
condensator = toch weerstand
dan had ik achter elco's moeten vragen ofzow?
|
|
|
|
Ralf |
21-1-2004 14:00 |
Posts: 9073 |
Condensator is iets heel anders dan een weerstand. Een elco is een bepaald type codensator.
|
|
|
|
Neonlampje |
21-1-2004 15:15 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Erik_P
[...]
Een weertand minderd de spanning maar ook de stroom.
bla bla
Het is absoluut niet te vergelijke met een condensator
btw, een keramische condensator als begrenzer werkt ook, misschien zelfs wel beter
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 21-1-2004 16:19
|
|
|
|
MTX 80 RII H |
21-1-2004 16:00 |
Posts: 336 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Erik_P
[...]
Een weertand minderd de spanning maar ook de stroom.
ALs je hem in serie schakelt verminder je de spanning en blijft de stroom gelijk, als je hem parallel schakelt verminder je de stroom, en blijft de spanning gelijk
|
|
It's a multiple-station rotation installation |
|
renegade |
21-1-2004 17:18 |
Posts: 1064 |
volgens mij kan het zoizo niet .. als je er een weestand tussen pleurd zal de vonk idd wel minder worden.. maar denk eens naa..je krijgt pas bij een bepaalde graat een ontbranding.. en dat ben je nu aan het veranderen.. dus je hebt kans als je er een zware tussen gooit dat hij gewoon dood valt. waar om denk je dat sommige brommers een hogere ontbrandings graat nodig hebben...
|
|
flakfazer ==> renegade ( sonic powa) |
|