Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Ipv een elco een weestand ??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 821 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #14978 - Ipv een elco een weestand ??
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2392 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Mt-5[Maarten] 20-1-2004 17:40 Print topicpost

Posts: 2941
Wilde graag een begrenzer gaan bouwen, maar in de search staan er alleenmaar begrenzers die slecht zijn voor je cdi, dus door een ELCO begrenst.

MAAR : nu wilde ik kijken of ik iets "cdi vriendelijkers" kan bouwen, en gewoon ipv. een elco een weerstandje te gebruiken.

Theoretisch gezien kan het wel, gewoon hetzelfde aansluiten als de elco, de spanning die vanuit je ontsteking naar de cdi loopt wordt gereduceerd (verminderd).

Het enige is dat een UF (elco) telkens oplaad en daarna weer ontlaad. Heb een schema getekend, als er vraag naar is, en als ik het getest heb zet ik het wel online.

Gaat dat werken ?
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...

Daan Da Man 20-1-2004 17:47 Print reply
Posts: 2064
ik weet niet zeker maar ik geloof dat die gewone elco begrensing er juist voor zorgt dat ie vonkjes overslaat omdat hij elke keer moet opladen, wat alle stroom kost... oid...
 
Mt-5[Maarten] 20-1-2004 17:56 Print reply

Posts: 2941
in feite zou het dus ongeveer zo moeten werken :

Een elco laadt zich op, en ontlaad zodra de elco "opgeladen" is. Dus de cdi krijgt genoeg spanning, maar dan in pauzes, wel/neit/wel/neit/wel enz.

Met zo'n weerstand krijgt ie ook spanning, alleen dan continu. Nu kun je door de weerstand (ohm) te bepalen de hoeveelheid spanning doorlaten die je zelf wilt, en is dus niet schadelijjk voor je cdi, omdat de spanning niet onderbroken wordt.

Correct me if i'm wr0ng... misschien mensen die dit al geprobeerd hebben, heb gekeken in de search, maar niets gevonden.
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...
theredone51 20-1-2004 17:59 Print reply

Posts: 2506
maar dan gaattie toh constant onsteken?? of juist helemaal niet, lijkt me niet zoon goed idee
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
Blukaap 20-1-2004 18:04 Print reply

Posts: 10006
Probleem aan een weerstand is dat je de ontsteking niet onderbreekt, enige wat je doet is de spanning verlagen, maar aan het tijdstip verandert niks.

Enige effect wat je dan krijgt volgens mij is dat je de spoelen en bobine molt omdat ie veel moeite heeft om een vonk te maken.
 
Bastila is lief
Hans F 20-1-2004 18:12 Print reply
Posts: 4326
idd, maar hoezo is een begrenzer slecht voor je ontsteking? Volgens mij is dat een hoax. Heb nog nooit van iemand gehoord dat hij z'n ontsteking heeft gesloopt.

Verder kan je denk ik wel ipv een elco een gewone condensator gebruiken?
 
Mt-5[Maarten] 20-1-2004 18:19 Print reply

Posts: 2941
nouja, uhh spoelen mol je denk ik niet, eerder je cdi
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...
Hans F 20-1-2004 18:22 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mt-5[Maarten]

nouja, uhh spoelen mol je denk ik niet, eerder je cdi


volgens mij weet jij helemaal niks van electronica en roep je dus gewoon maar wat.....
 
Pas 20-1-2004 18:24 Print reply

Posts: 1181
kan je eigenlijk ook die elco na je cdi plaatsen, of werkt het dan gewoon niet?
 
GSXR600K1
Mt-5[Maarten] 20-1-2004 18:25 Print reply

Posts: 2941
volgens mij weet ik genoeg van electronica, heb deel van deopleiding mbo gevolgt voordat ik ict ging doen :-s

maargoed ff ontopic maar ?

hoe kunnen je spoelen nou doorbranden als je er 1 of 2 ohm weerstand op gooit ?

dus, je cdi gaat eerder kapot denk ik, want das met een elco ook zo, en bovendien, je zet je begrenzer toch niet op je lichtspoel
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...
Mt-5[Maarten] 20-1-2004 18:26 Print reply

Posts: 2941
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pas

kan je eigenlijk ook die elco na je cdi plaatsen, of werkt het dan gewoon niet?


Nope, dan krijg je na-ontsteking, en bovendien staat er een veels te hoog voltage op.
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...
Mt-5[Maarten] 20-1-2004 18:29 Print reply

Posts: 2941
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

idd, maar hoezo is een begrenzer slecht voor je ontsteking? Volgens mij is dat een hoax. Heb nog nooit van iemand gehoord dat hij z'n ontsteking heeft gesloopt.

Verder kan je denk ik wel ipv een elco een gewone condensator gebruiken?


ik heb het over een tourenbegrenzer, niet over een ontstekingsbegrenzer


 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...
Hans F 20-1-2004 18:36 Print reply
Posts: 4326
ontsteking = pick up + cdi + bobine bij mij.. net als het bij m'n hpi zit

hoe kom je trouwens op het idee van een weerstand, gaat echt niet werken, je wilt nl. je ontstekingstijdstip verlaten, en dat gebeurt met een condensator en niet met een weerstand.

nogmaals, heb nog nooit van iemand gehoord dat z'n cdi kapot is gegaan door een condensator (en ja ik draai al redelijk wat jaartjes mee hier (stuk of 4 ofzo)

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 20-1-2004 18:36
 
SkaBla [Pim] 20-1-2004 18:37 Print reply

Posts: 4659
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mt-5[Maarten]

[...]


ik heb het over een tourenbegrenzer, niet over een ontstekingsbegrenzer



dat werkt hetzelfde....
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
mt80 20-1-2004 18:43 Print reply

Posts: 2071
kan het dat als je een elektronische condensator verkeerd aansluit op je kabelboom het je trigger spoel verneukt? of iets anders zoals cdi/bobine?
 
Mt-5[Maarten] 20-1-2004 18:55 Print reply

Posts: 2941
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

ontsteking = pick up + cdi + bobine bij mij.. net als het bij m'n hpi zit

hoe kom je trouwens op het idee van een weerstand, gaat echt niet werken, je wilt nl. je ontstekingstijdstip verlaten, en dat gebeurt met een condensator en niet met een weerstand.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 20-1-2004 18:36


Ik doelde op de gecdachte van de curve...
als je zeg maar een lagere spanning op de cdi zet, misschien wordt je curve dan wel langer, en ontsteekt ie minder snel, inprenc. ook het geval als je je ontsteking verlaat...

maarach, dan maar geen begrenzer, hoor eht al veels te veel commentaar
 
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ...

Dit topic is 2392 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved