Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #14432 - AM6 goed of slecht ?
|
Pagina 5 van 11
|
Dit topic is 13876 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Kampersjaak |
30-12-2003 18:39 |
Posts: 12285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
het schieten uit de versnelling komt door dat ze zeg maar geen: "in de versnelling schiet" ding hebben
als je tuusen de 3 en de 4 zit bij honda schiet ie naar zn 4.
bij minerali hebben ze dat niet.
heeft honda zekers patent op.
btw is minerali best goed blok
ze houden het langer uit dan een honda blok met een 4-uurs race in frankrijk
|
|
oderint dum metuant |
|
bart de schakelgek |
30-12-2003 18:41 |
Posts: 5987 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
[...]
btw is minerali best goed blok
ze houden het langer uit dan een honda blok met een 4-uurs race in frankrijk
daar is het blok helemaal geprepareed, maar dan nog het enige wat daar kapot gaat is de zuiger, en dat ligt gewoon aan de berijder en tuner, dus dit is geen goede vergelijking
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ThaYankee
ik heb een morini am4 blok, onder me rst zitten, .
heb je niet, am4 is minarelli, en niet morini
|
|
Limburger |
|
Mike de klerk |
30-12-2003 18:42 |
Posts: 211 |
"AM6 schakelt klote ja". Khad het al eens gehoord en toen ik er zelf opreed op mijn brommer voor het eerst vond ik dat ook. Maar ik reed ook maar 40 KM/H met 6 versnelling! Rijd dus niet en het schakelde in de hogere versnelling heel zwaar. Nu isty onbegrenst en draait het motortje lekker zo een 11K RPM en nu ik heb leren rijden heb ik nergens geen last van!De versnelling gaan nu lekker soepel. En van dat terugvallen heb je alleen last als je uhm niet goed doorschakeld. Ik zeg niet dat het niet beter kan maar ik vond het prima schakelen. En met gewoon gebruik, niet te zwaar getuned. Hoeveel KM scheelt het dan met het Honda blok. Ik weet zeker da AM6 de 40.000 wel haalt. Rijd dat maar is in 2 jaar! Daarna rijd je toch auto of vervang je je blokje gewoon.
Dit bericht is ge-edit door Mike de klerk op 30-12-2003 18:45
|
|
MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat |
|
ThaYankee |
30-12-2003 18:43 |
Posts: 699 |
ow jah foutje , is morini geen am4 van minarelli
|
|
malaguti rst ! ! ! |
|
rs oxbow |
30-12-2003 19:02 |
Posts: 620 |
honda schakelt ietsje soepeler en daarom gaat iedereen er meteen vanuit dat am slechte schakelbakken zijn,
mijn rs schoot idd af en toe wel eens uit versnelling, maar heb met een nsr gereden met ietsje meer km's en die schoot net zozeer uit versnelling.
8000rpm draaien en hem dan opeens in versnelling knallen doet zo'n bakje wel pijn, maar normaal kunnen ze veel verdragen
|
|
|
|
BlizzarD |
30-12-2003 19:09 |
Posts: 2050 |
Geef mij toch maar een TSX blok ipv een AM.
Mijn blok heeft dan wel 52000KM gelopen, maar schiet nooit uit z'n versnelling. Hoe je ook schakeld; hard, zacht het maakt allemaal niks uit.
Derbi blokken zijn overigens ook goed, en de oude MTX blokken enzo ook (stil maar honda aanhangers )
Dit bericht is ge-edit door BlizzarD op 30-12-2003 19:13
Dit bericht is ge-edit door BlizzarD op 30-12-2003 19:13
|
|
Koos non-brommerloos! |
|
asf-70 chris |
30-12-2003 19:23 |
Posts: 286 |
ik heb niet hele hele topic doorgelezen...
Nadelen am-6:
-slecht schakelen en uit de versnelling vallen... het schakelen met am-6 voelt gewoon niet lekker.... het is geen "klik" als bij de honda blokjes... maar een zompig gevoel.. ik kan het niet thuisbrengen of verwoorden, maar ben er niet blij mee... niet dat je er iets van merkt als je aant racen bent maar toch
dat uit de versnelling vallen vind ik WEL bijzonder irritant... vooral leuk als je gloed nieuwe shit er net onder ligt Al ben ik wel van mening dat dit te overkomen valt door veel rijervaring en een aparte schakelmethode...
-Iets waar ik me ook aan erger zijn die hard plastieken tandwieltjes voor je water- en oliepomp..
-Met standaard krukas (+ lagers ed), koppelingsplaten (en veertjes) is niet aan het ruigere opvoerwerk te beginnen...
-Volgens mij is niet de HELE versnellingsbak gelagerd, enkele assen draaien rond in koperen bussen...
-Alles is IEL vegeleken met honda... kleine tapeinden ed..
Voordelen am-6
-Electrische start.. vind ik een grote plus.. komt gewoon professioneler over op een racer dan een kickstart...
-Standaard (wel onbegrensd) zijn al leuke koppels te behalen...
-Carterinlaat
-bevestiging uitlaat aan cilinder
-compactheid van het hele blok..
ZO denk ik erover: am-6, slechter dan HONDA, maar er is niets beters als je niet van het uiterlijk van DERBI of GILERA schakels houd..
Dit bericht is ge-edit door asf-70 chris op 30-12-2003 19:24
|
|
r-e-l-o-a-d-e-d 600RR >> t |
|
arrier |
30-12-2003 19:30 |
Posts: 2221 |
ik rijd nu morini en dan vind ik echt goed rijden ja oke van 5 naar 6 moet ik redelijk hard schakelen maar dan schiet hij dr ook niet uit. wat mij bij am6 opviel (was motor hispania furia) dat het LIJKT of je tussen iedere versnellig een vrij heb, bij overschakelen had ik daar nog niet zoveel last van maar met terugschakelen zette ik hem er soms niet goed in maar daar wen je wel aan denk wat voor blok je ook heb. het zijn trouwens wel snelle blokken maar als je er een andere cilinder opgooit kan het blok het niet goed aan heb ik gehoord
|
|
|
|
pepijn |
30-12-2003 19:39 |
Posts: 1287 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: asf-70 chris
ik heb niet hele hele topic doorgelezen...
Nadelen am-6:
-slecht schakelen en uit de versnelling vallen... het schakelen met am-6 voelt gewoon niet lekker.... het is geen "klik" als bij de honda blokjes... maar een zompig gevoel.. ik kan het niet thuisbrengen of verwoorden, maar ben er niet blij mee... niet dat je er iets van merkt als je aant racen bent maar toch
dat uit de versnelling vallen vind ik WEL bijzonder irritant... vooral leuk als je gloed nieuwe shit er net onder ligt Al ben ik wel van mening dat dit te overkomen valt door veel rijervaring en een aparte schakelmethode...
-Iets waar ik me ook aan erger zijn die hard plastieken tandwieltjes voor je water- en oliepomp..
-Met standaard krukas (+ lagers ed), koppelingsplaten (en veertjes) is niet aan het ruigere opvoerwerk te beginnen...
-Volgens mij is niet de HELE versnellingsbak gelagerd, enkele assen draaien rond in koperen bussen...
-Alles is IEL vegeleken met honda... kleine tapeinden ed..
Voordelen am-6
-Electrische start.. vind ik een grote plus.. komt gewoon professioneler over op een racer dan een kickstart...
-Standaard (wel onbegrensd) zijn al leuke koppels te behalen...
-Carterinlaat
-bevestiging uitlaat aan cilinder
-compactheid van het hele blok..
ZO denk ik erover: am-6, slechter dan HONDA, maar er is niets beters als je niet van het uiterlijk van DERBI of GILERA schakels houd..
Dit bericht is ge-edit door asf-70 chris op 30-12-2003 19:24
ik had het niet beter kunnen zeggen.....
|
|
|
|
RiChaRd-LoVe-HiS-Aprlia R... |
30-12-2003 19:40 |
Posts: 63 |
oke dan mag het blok het mischien meer slijten als een AM6 , maar doe mij maar toch liever een aprilia !!! Vooral kwa uiterlijk vind ik hem 100 keer mooier als wat voor honda dan ook !!!
Maar dat is mijn mening !!
ik weet dat velen het niet met me eens zijn !! maar meningen verschillen !!
|
|
|
|
BlizzarD |
30-12-2003 19:41 |
Posts: 2050 |
Quote:
-Iets waar ik me ook aan erger zijn die hard plastieken tandwieltjes voor je water- en oliepomp..
Ik weet niet hoe het bij de waterpompen is bij oudere blokken (mtx, tsx e.d.), maar de tandwielen voor de oliepomp zijn hier ook plastic bij. Maar bij mij draait dat ook al een jaar of 15 en 52000km goed, dus dat is opzich niet echt een nadeel.
Zou wel kunnen dat tegenwoordig goedkoper plastic word gebruikt, om het zo maar te zeggen, wat eerder slijt. Maar dit weet ik niet dus dat daar kan ik alleen maar wat op gokken.
|
|
Koos non-brommerloos! |
|
Daan Da Man |
30-12-2003 19:51 |
Posts: 2064 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: asf-70 chris
ik heb niet hele hele topic doorgelezen...
Nadelen am-6:
-slecht schakelen en uit de versnelling vallen... het schakelen met am-6 voelt gewoon niet lekker.... het is geen "klik" als bij de honda blokjes... maar een zompig gevoel.. ik kan het niet thuisbrengen of verwoorden, maar ben er niet blij mee... niet dat je er iets van merkt als je aant racen bent maar toch nou das niet helemaal waar. dat ligt er voornamelijk aan wat voor olie erin zit, of het een klik wordt of een doorduw iets. mijn ervaringen met oudere blokjes is meer dat het bij de oude een soort spons gevoel is wat je krijgt bij het schakelen of juist een harde ratelende klak
dat uit de versnelling vallen vind ik WEL bijzonder irritant... vooral leuk als je gloed nieuwe shit er net onder ligt Al ben ik wel van mening dat dit te overkomen valt door veel rijervaring en een aparte schakelmethode... idd gewoon kwestie van niet te haastig en goed doordrukken, iets wat je met een beetje ervaring gewoon automatisch gaat doen. verder is het toerental waarop je schakelt ook van belang. bij de am6 bak is de ratio zo dat je bij het overschakelen het beste gewoon zo snel mogelijk kan bedienen, dan zou hij er het beste in vallen. laat dus niet eerst je toeren zakken voordat je schakelt als het ware... gewoon kwestie van gevoel voor krijgen.
-Iets waar ik me ook aan erger zijn die hard plastieken tandwieltjes voor je water- en oliepomp.. zit in jullie blokken ook hoor. nylon is nylon, je hebt een vorm van nylon die smerende eigenschappen heeft, maar dat is het niet, dat wordt gebruikt voor lagers.
-Met standaard krukas (+ lagers ed), koppelingsplaten (en veertjes) is niet aan het ruigere opvoerwerk te beginnen...standaard krukas is helaas (net zoals die van jullie) niet volrond. voor de rest best stevig, kan behoorlijk wat newtons aan. de koppelingsplaten van adige zijn ook vrij goed, maar let op de soort olie die je eringooit. standaard vuistregel: minarelli=putoline gp10 minimaal! veertjes kunnen idd wat verstevigd worden, en adige levert ook sterkere veertjes voor am blokken
-Volgens mij is niet de HELE versnellingsbak gelagerd, enkele assen draaien rond in koperen bussen...dat issie bij de am6 wel. am5 heeft 1 bronzen bus, die na ongeveer 20000 km moet worden vervangen, mits het andere (kogel) lager op die primaire as gewoon altijd spelingsvrij heeft gedraaid.
-Alles is IEL vegeleken met honda... kleine tapeinden ed..vergelijk het gewicht es?(ps. de startmotor zou je er dan af moeten laten bij de am)
Voordelen am-6
-Electrische start.. vind ik een grote plus.. komt gewoon professioneler over op een racer dan een kickstart...
-Standaard (wel onbegrensd) zijn al leuke koppels te behalen...
met standaard snelle honda cylinders ook
-Carterinlaat
-bevestiging uitlaat aan cilinder
wat is daar zo speciaal aan... gewoon schuiven:S
-compactheid van het hele blok..
-Waterkoeling
-Meer (betere) opvoerspullen voor te krijgen
-beter uiterlijk bij eventuele naked bike
ZO denk ik erover: am-6, slechter dan HONDA, maar er is niets beters als je niet van het uiterlijk van DERBI of GILERA schakels houd..
Dit bericht is ge-edit door asf-70 chris op 30-12-2003 19:24
Dit bericht is ge-edit door Daan Da Man op 30-12-2003 19:54
|
|
|
|
Daan Da Man |
30-12-2003 19:55 |
Posts: 2064 |
maareh beargumenteren jullie nou es wat jullie bedoelen met die 'hoge slijtage' bij moderne blokken....
wat oude blokken blijkbaar niet zouden hebben?
|
|
|
|
Blorn |
30-12-2003 19:58 |
Posts: 13825 |
Verrotte baklagers bijvoorbeeld?
|
|
|
|
Daan Da Man |
30-12-2003 20:02 |
Posts: 2064 |
hmm reviceren is daarop het antwoord wellicht?
|
|
|
|
Dit topic is 13876 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 5 van 11
|
|