Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
|
Pagina 45 van 52
|
Dit topic is 79187 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Marthin |
27-7-2004 0:58 |
Posts: 6164 |
en welke daarvan gebruiken jullie het meest?
(sorry, ben nog een beginner op het gebied van cilinders bewerken)
|
|
|
|
Neonlampje |
27-7-2004 1:02 |
Posts: 14825 |
|
|
|
|
Marthin |
27-7-2004 1:05 |
Posts: 6164 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Je kunt ook voor echte frezen gaan, maar das eigenlijk pas nuttig als je echt meerdere mm's weg wilt halen
zoals uitlaat poort dus...
edit:
misschien stomme vragen:
maar wat kost ongeveer zo'n freesje
hoeveel verschillende ben je er ongeveer voor nodig om een uitlaatpoort te bewerken?
en gaan die dingen snel stuk of slijten ze heel snel?
Dit bericht is ge-edit door Marthin op 27-7-2004 1:08
|
|
|
|
-jaZper- |
27-7-2004 11:55 |
Posts: 3841 |
ik wou nog iets toevoegen bij de discussie, aux intakes wel of niet maken:
ik heb ontdekt dat als ik gaten in de zuiger maakte, dat dan de cilinder met geen mogelijkheid meer boven de 11.000-11.500 toeren wilde komen, zonder gaten makte hij 2000 toeren meer maar minder trek kracht ondering, dus als je een laagtoerige cilinder hebt is het wel zinvol, als je een race cilinder wilt gaan maken liever niet
om nog terug te komen over die 2 gaten links en rechts die van inlaat naar spoelkanalen gaan, als je eers goed in het carter van je blok kijkt zit er bij honda mb/mt 2 grote gleuven.
dus deze intakes zitten er standaart als in, dus extra maken in je cilinder heeft niet zoveel nut, als je de cilinder eraf haald en hij zit er al een tijdje op zul je zien dat er aan de onderkant waar de voetpakking zit een schone strook ijzer van inlaat naar spoelkanalen loopt, hier stroomt dus het mengsel langs, om dit effect te vergroten kan je die kanalen dieper gaan maken, zonder het gevaar dat je de tapeinden raakt en de doorgang word zo ook groter.
de scherpe hoeken aan de inlaatkant afronden voor optimale stroming.
dit waren mijn vindingen van het tunen dat ik zo nu en dan doe
|
|
groene motoren gaan harder |
|
-jaZper- |
27-7-2004 15:51 |
Posts: 3841 |
org mb50 cilinder maten: uitlaatpoort zit nog op org hoogte 33 mm en de spoelers zitten op 37, dat geeft een blowdown van.... zeer wijnig
maar daar gaat het om ik wil laagtoerig gaag rijden maar ik heb dus een uitschietertje gemaakt bij de wand tussen de linker fluitpoort en de hooft uitlaatpoort, dat is 1.5 mm en de rechterkant 2.5 mm, dit lijkt me iets te weinig maar ik ga het proberen.
de uitlaatpoorten moet ik nog iets bijwerken en er komt nog een boostpoort in speolers gaan ook iets in de breete
keer wat anders dan 24mm tot de bovenrand van de cilinder zoals de rest van mijn cilinders
Dit bericht is ge-edit door -jaZper- op 27-7-2004 15:52
|
|
groene motoren gaan harder |
|
Neonlampje |
27-7-2004 15:52 |
Posts: 14825 |
Wtf heb je met die portmap gedaan, je kont mee afgeveegt ofzo?
|
|
|
|
[RRT] Lost-P |
27-7-2004 18:47 |
Posts: 4578 |
hahah idd, ziet er echt ranzig uit
|
|
Chille Tune shit dan |
|
-jaZper- |
27-7-2004 23:58 |
Posts: 3841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Wtf heb je met die portmap gedaan, je kont mee afgeveegt ofzo?
ssttt er zijn kleine kinderen bij
potloot was op en ik had haast, heb de bruine kleurpotloden maar gepakt, maak nog wel een voledige map morgen
|
|
groene motoren gaan harder |
|
arie-de-arier |
28-7-2004 21:31 |
Posts: 10000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-
[...]
maak nog wel een voledige map morgen
jeeuh
|
|
Allah is beter |
|
[RRT] Lost-P |
29-7-2004 6:36 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-
[...]
ssttt er zijn kleine kinderen bij
potloot was op en ik had haast, heb de bruine kleurpotloden maar gepakt, maak nog wel een voledige map morgen
gisteren zei je toch?
|
|
Chille Tune shit dan |
|
arie-de-arier |
31-7-2004 1:10 |
Posts: 10000 |
al bezig geweest jasper?
|
|
Allah is beter |
|
Harm |
1-8-2004 23:56 |
Posts: 3032 |
Ik heb het hele topic doorgelezen, wel interessant, maar heb toch nog een paar vraagjes.
Ik heb met mijn neef gesproken en die heeft al aardig wat cilinders getuned, met en zonder succes en heb ik wat mee gesproke blablabla...
Kort samengevat deed hij alles op gevoel, de poort dezelfde vorm laten houden, enkel wat groter, netjes afwerken en polijsten.
Hij zei dat als je hem niet optimaal wil tunen maar gewoon wat meer trekkracht en top en je voor safe wil gaan bij de uitlaatpoort rondom 1mm weg halen dus 1mm hoger breder en lager...en over dat lager heb ik ook nog een vraag.
Ik heb hier algemeen gelezen dat de uitlaatpoort hoger moet voor meer toeren en breder voor meer koppel, dus dat lager vind ik een beetje raar. Wat zou hiervan de bedoeling zijn???
Ik heb trouwens ook een soort dremel meegekregen maar dan op lucht met een hoop freesjes enz, maar wil eerst ff wat meer zekerheid voordat ik aan de gang ga.
En hoe werke jullie die poorten dan af, en tekenen jullie alles af of gewoon op gevoel.
Het gaat btw om een 70 eurokit voor tsx, chroomwand die slecht afgewerkt is bij de poorten.
|
|
http://www.durtikkers.tk |
|
-jaZper- |
2-8-2004 12:48 |
Posts: 3841 |
lager? waarom zou je een uitlaatpoort lager gaan maken, de zuiger gaat maar tot een bepaalde diepte in je cilinder en die diepte is meestal al gelijk aan de uitlaatpoort, en de zuiger komt er maar heel eventjes, het heeft meer nut om aan de bovenkant iets weg te halen aaangezien je zuiger daar al vroeg langs komt waardoor de bovenkant van de uitlaatpoort vel langer openblijft dan de onderkant, beetje nutteloos dus om de onderkant weg te halen
en het klopt ja breeder meer trekkracht bij dezelfde toeren, hoger dezelfde trekkracht aleen bij een hoger toerental, let op dat je de uitlaatpoort niet breeder maakt van 69% van de breete, bij een top veer, l veer niet meer dan 65 % van de geprojecteerde breete
|
|
groene motoren gaan harder |
|
S1lv3r |
2-8-2004 13:23 |
Posts: 5213 |
als je em lager maakt kan het ook zijn dat de uitlaatgassen door de inlaatpoort terug gaan. Dat zal dus niet optimaal rijden
of zeg ik nu iets heel verkeerds
Dit bericht is ge-edit door S1lv3r op 2-8-2004 13:23
|
|
|
|
Harm |
2-8-2004 13:27 |
Posts: 3032 |
Nee lager ga ik ook niet doen. Ik ga gewoon aan elke kant 1mm breder en en 1 tot 2 mm hoger.
Mijn probleem is meer dat ik het niet durf om met zon dremel aan de gang te gaan omdat ik daar nog nooit mee gewerkt heb, maar een handveil is ook niet alles
|
|
http://www.durtikkers.tk |
|
Dit topic is 79187 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 45 van 52
|
|