Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
|
Pagina 4 van 52
|
Dit topic is 78963 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
huh |
30-12-2003 13:36 |
Posts: 1755 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]
Als ik een cilinder bijwerk, maak ik mapje, bereken ik de timingen, zoek ik er een leuke blowdown bij, en kijk ik vooral of de uitlaatpoort nog breder kan. Inlaat doe ik meestal weinig aan. Kanalen bekijk ik op groffe fouten, en de squish probeer ik netjes te zetten. Ik denk zelf dat dat beter werkt Verder, hoe ik het doe is nog niet heel erg professioneel ofzo, maar de meeste cilinders kun je zo al erg goed verbeteren.
Squish is de ruimte tussen de zuiger in bdp en de cilinderkop. Die hou ik meestal rond de 0.7mm, maar je moet daar alleen mee werken als je zuiger en kop overeen komen.
Verder zeg jij dat je aan de spoelers zit, maar als ik lees wat jij zegt zou ik daar absoluut afblijven
Een leuke blowdown...dat is zo rond de 30 he?
Verder, het bijwerken van de uitlaatpoort...ik wil eigelijk weten hoe je beste die poort kan bijwerken. Als je de uitlaatpoort gewoon in het wilde weg wat verbreed, dan merk je dat al erg goed. Maar ik vroeg me af of ik er meer vermogen mee kan winnen, als ik de uitlaatpoort in een bepaalde vorm maak? Het omgekeerde 'Shell' teken is wel een goeie vorm, heb ik wel eens gehoord. Maar zijn er nog meer vormen? En hoe kies ik voor een bepaalde vorm? En met die Shell-vorm, loop ik toch een stuk oppervlakte mis die ik gewoon had kunnen gebruiken?
En Pingu, hoe pas jij je squish aan? Dat is misschien ook wel interessant, mijn 70 kop en mn eurokit zuiger passen namelijk precies in mekaar, dus dan zou ik hier ook wat mee kunnen doen?
Verder heb ik het op het moment helaas te druk met andere dingen (vakantie vieren ) om me met al die berekeningen bezig te houden, maar aangezien dit toch een algemeen topic is geworden maakt dat toch nie veel uit
|
|
|
|
Teunmenator |
30-12-2003 14:12 |
Posts: 2524 |
Ik snap het niet echt van: als je nou alles hebt ingevuld in die formule, hoe en wat voor conclusies kun je dan trekken daaruit. Daarbij als je met name meer koppel wilt moet je dan bij de uitlaat, inlaat, zuiger zijn. en bij een hogere topsnelheid..?
Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 31-12-2003 12:03
|
|
|
|
Pingu |
30-12-2003 14:19 |
Posts: 1842 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: huh
[...]
Een leuke blowdown...dat is zo rond de 30 he?
Verder, het bijwerken van de uitlaatpoort...ik wil eigelijk weten hoe je beste die poort kan bijwerken. Als je de uitlaatpoort gewoon in het wilde weg wat verbreed, dan merk je dat al erg goed. Maar ik vroeg me af of ik er meer vermogen mee kan winnen, als ik de uitlaatpoort in een bepaalde vorm maak? Het omgekeerde 'Shell' teken is wel een goeie vorm, heb ik wel eens gehoord. Maar zijn er nog meer vormen? En hoe kies ik voor een bepaalde vorm? En met die Shell-vorm, loop ik toch een stuk oppervlakte mis die ik gewoon had kunnen gebruiken?
En Pingu, hoe pas jij je squish aan? Dat is misschien ook wel interessant, mijn 70 kop en mn eurokit zuiger passen namelijk precies in mekaar, dus dan zou ik hier ook wat mee kunnen doen?
Verder heb ik het op het moment helaas te druk met andere dingen (vakantie vieren ) om me met al die berekeningen bezig te houden, maar aangezien dit toch een algemeen topic is geworden maakt dat toch nie veel uit
blowdown houd ik altijd tussen de 30 en 34, het liefst aan de lage kant ervan, omdat ik meer van brede dan hoge poorten hou Squish goed zetten doe je gewoon dmv voetpakkingen of eventueel nog de kop of cil laten afdraaien. Verder gebruik ik o-ringen.
Over de vorm, sommige vinden het shell logo een mooie vorm, niet omgekeerd trouwens, je wilt zo veel mogelijk oppervlakte bovenin de poort. Ik vind dat logo trouwens te rond van boven, ook ovale poorten kunnen over het algemeen erg recht van boven. Ovale poorten maak ik altijd gewoon de maximale breedte (wel afhankelijk van voor wie de cilinder is, sommige zijn bv zuiniger als het om zuigers gaat zelfde geld voor vorm) , met een nette blowdown, ik heb weleens met time-area's geprobeert te werken, maar kwam er niet uit.
Dit vind ik zelf een mooie vorm, als je ook een mooie zuiger + veren hebt.
Dit bericht is ge-edit door Pingu op 30-12-2003 14:38
Dit bericht is ge-edit door Pingu op 30-12-2003 14:39
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
Tsxdude AKU MicheL |
1-1-2004 15:24 |
Posts: 10676 |
Ik ben er op dit moment ook een beetje meebezig om dit alles te ontdekken en te snappen dus ik zou een goede FAQ ook erg op prijs stellen...
Geschikte mensen vind ik>> Lude,Pingu of Rudy ofzo, zijn vast nog wel meer..
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
KaWaReZ |
1-1-2004 15:47 |
Posts: 20582 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tsxdude AKU MicheL
Ik ben er op dit moment ook een beetje meebezig om dit alles te ontdekken en te snappen dus ik zou een goede FAQ ook erg op prijs stellen...
Geschikte mensen vind ik>> Lude,Pingu of Rudy ofzo, zijn vast nog wel meer..
ga jij bepalen wie et gaan maken ??
---
zou idd handig zijn om in ieder geval een woordenlijst te maken... hoe ofwat.
wat is je blowdown, wat is je squish, wat is dit en wat is dat
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
boostah |
1-1-2004 16:06 |
Posts: 308 |
wat mag je eigenlijk aan de spoelpoorten en boostpoorten doen want veel mensen zeggen deze gewoon omhoog te doen maar hoeveel (en is de blowdown hier belangrijk bij??? want daar weet ik nog niks van)
want de meeste weten dat verbreden van de
uitlaatpoort=hoger kopel
verhogen= 1200trmeer/ mm omhoog maar kleinere powerband
|
|
|
|
MWvdK |
1-1-2004 18:21 |
Posts: 2247 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
zou idd handig zijn om in ieder geval een woordenlijst te maken... hoe ofwat.
wat is je blowdown, wat is je squish, wat is dit en wat is dat
is er al... is een faq oid over meende ik.. anders ff kijken op die site van lude en co... staat alles wel op..
|
|
|
|
Pingu |
1-1-2004 19:36 |
Posts: 1842 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: boostah
wat mag je eigenlijk aan de spoelpoorten en boostpoorten doen want veel mensen zeggen deze gewoon omhoog te doen maar hoeveel (en is de blowdown hier belangrijk bij??? want daar weet ik nog niks van)
want de meeste weten dat verbreden van de
uitlaatpoort=hoger kopel
verhogen= 1200trmeer/ mm omhoog maar kleinere powerband
Spoelers moet je pas aan beginnen als je veel ervaring, en gereedschap hebt imo, je kunt er nauwelijks bij, en de richting is erg belangrijk. Blowdown is altijd belangrijk, is verhouding spoelers uitlaat, dus als je iets aan 1 van de 2 doet in de hoogte veranderd die. Verder over die uitlaatpoort, dat slaat nergens op
Voor een 'faq' zou ik gewoon macdizzy een aantal keren doorlezen.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
Rudy |
1-1-2004 19:43 |
Posts: 3471 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: boostah
wat mag je eigenlijk aan de spoelpoorten en boostpoorten doen want veel mensen zeggen deze gewoon omhoog te doen maar hoeveel (en is de blowdown hier belangrijk bij??? want daar weet ik nog niks van)
want de meeste weten dat verbreden van de
uitlaatpoort=hoger kopel
verhogen= 1200trmeer/ mm omhoog maar kleinere powerband
1200 toeren meer per mm , dat is echt zo'n kleurerschool regel .
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
Ik snap het niet echt van: als je nou alles hebt ingevuld in die formule, hoe en wat voor conclusies kun je dan trekken daaruit. Daarbij als je met name meer koppel wilt moet je dan bij de uitlaat, inlaat, zuiger zijn. en bij een hogere topsnelheid..?
Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 31-12-2003 12:03
vermogen (in watt) is koppel*2pie*toerental (in rotatie's per seconde).....
Topsnelheid is afhankelijk van je vermogen dus je weet wat je te doen staan
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]
Verder zeg jij dat je aan de spoelers zit, maar als ik lees wat jij zegt zou ik daar absoluut afblijven
Spoelers kun je idd beter niet aan zitten.
De meeste cilinder hebben de spoelpoorten altijd behoorlijk hoogstaan en daardoor een blowdown rond de 25 graden ofzo. Als je de cilinder wil tunen haal je de uitlaatpoort gewoon zoveel omhoog dat je een blowdown rond de 30-34 krijg.
Ff een uitleg over blowdown voor de newbies:
Het komt er simpel weg opneer dat je met een lage blowdown (rond de 25) een motor krijg met een behoorlijk brede powerband. Zou je bij die zelfde motor de blowdown groter maken (b.v. naar 30 oid) win je topvermogen maar verlies je vermogen onderin..... (de powerband word dus minder breed).
Dit bericht is ge-edit door Rudy op 1-1-2004 19:57
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Tsxdude AKU MicheL |
1-1-2004 21:47 |
Posts: 10676 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]
ga jij bepalen wie et gaan maken ??
---
zou idd handig zijn om in ieder geval een woordenlijst te maken... hoe ofwat.
wat is je blowdown, wat is je squish, wat is dit en wat is dat
Hou jij toch je kop...
Geschikte mensen staat er
Tegenovergestelde van jou
Quote: Ff een uitleg over blowdown voor de newbies:
Het komt er simpel weg opneer dat je met een lage blowdown (rond de 25) een motor krijg met een behoorlijk brede powerband. Zou je bij die zelfde motor de blowdown groter maken (b.v. naar 30 oid) win je topvermogen maar verlies je vermogen onderin..... (de powerband word dus minder breed).
En dan allemaal van dit soort dingen in een faQ, lijkt me echt heel cool!
Dit bericht is ge-edit door Tsxdude AKU MicheL op 1-1-2004 21:50
Dit bericht is ge-edit door Tsxdude AKU MicheL op 1-1-2004 21:54
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
Neonlampje |
1-1-2004 21:51 |
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
1-1-2004 21:54 |
Posts: 5996 |
|
|
ik haat mensen |
|
KaWaReZ |
1-1-2004 21:55 |
|
pepijn |
1-1-2004 21:55 |
Posts: 1287 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tsxdude AKU MicheL
[...]
Hou jij toch je kop...
Geschikte mensen staat er
Tegenovergestelde van jou
[...]
En dan allemaal van dit soort dingen in een faQ, lijkt me echt heel cool!
Dit bericht is ge-edit door Tsxdude AKU MicheL op 1-1-2004 21:50
Dit bericht is ge-edit door Tsxdude AKU MicheL op 1-1-2004 21:54
ind zon faq zou fijn zijn, ik ben voor jou
|
|
|
|
Tsxdude AKU MicheL |
1-1-2004 22:04 |
Posts: 10676 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]
ja jij bent lekker, pestventje....
ik probeer er zelf wat van te snappen en iets los te krijgen wat anderen ook kan helpen die helemaal vanaf et begin moete beginne.
Dat jij met je geweldige TSX *KUCHPROEST* en je (je bent serieus ) 15 jaartjes (???) alles al weet?
grafventje
-----
Edit:
[...]
Ja zoiets
Dit bericht is ge-edit door KaWaReZ [Rezek] op 1-1-2004 21:57
Huh waar lul jij nou een eind in weg man..
Ik zeg dat ik hun zeer geschikte mensen ervoor vinden en dan zit jij te zeiken of ik dat zou gaan bepalen...
En ik weet het niet en daarom vraag ik het ``Grafventjeh``
En wat zit je te zeiken over mijn leeftijd, mss krijg ik al wel meer voorelkaar als jou.. wie zal het weten en wat is er met 15??
Kheb geen eigendunk ofzo maar ik denk dat ik iig meer als jou kan...
En meer ervaring als jou heb,
``Grafventje``
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
Dit topic is 78963 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 52
|
|