Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1140 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 3 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 78817 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MarcelMt5 27-12-2003 21:43 Print reply

Posts: 788
ja idd, ik ben ook van plan om mijn cilinder te tjoenen, op een andere cilinder dan he! (reserve). maar wrom kun je niet gewoon een beetje hak en zaag tjoening uitvoeren!? van de uitlaatpoort bijv. 3mm aan de boven/onderkant weg en 2mm aan de zijkanten!? tzal vast wel heel komisch overkomen of belachelijk bij jullie als ik die berekeningen zo eens zie. d'r staan namelijk tekens bij waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden, laat staan wat het betekent...
dus stamp me a.u.b. niet meteen de grond in...i'm just a n00b...


Dit bericht is ge-edit door MarcelMt5 op 27-12-2003 21:50

Dit bericht is ge-edit door MarcelMt5 op 27-12-2003 21:58
 
Je hoeft niet gek te zijn om te kunnen Schakelen, maar het helpt wel. I Don't Need Burn-outs, Wheelies, Or Other Stunts, I'm Driving a HONDA That Says Enough.
MarcelMt5 27-12-2003 21:49 Print reply

Posts: 788
srry per ongeluk de quote knop in plaats va nde edit...

Dit bericht is ge-edit door MarcelMt5 op 27-12-2003 21:50
 
Je hoeft niet gek te zijn om te kunnen Schakelen, maar het helpt wel. I Don't Need Burn-outs, Wheelies, Or Other Stunts, I'm Driving a HONDA That Says Enough.
boostah 27-12-2003 22:16 Print reply
Posts: 308
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sampers

ik snap er niks van, hoe maak je dit en waar dient het voor?


je snijdt een papiertje me als hoogte de hoogte van je totaal cilinder en als breedte de omtrek van je cilinder

dan rol je dit papiertje op steek het in cilinder en loopt het mooi langs de cilinder want

dan pak je een potlood en ga langs de zijkanten van de poorten en voila je hebt ee poortmapje

ja kan aan de hand hiervan bv de vorm en de breedte en hoogte voor het tunen van je uitlaat poort bepalen
je snij deze nieuwe vorm uit steek het poortmapje opnieuw in de cilinder(met een merkteken zodat het er juist hetzelfde in past) en dan kan je dremelen

je kan er nog meer mee maar dit is het simpelste en handigste om te doen met een poortmapje
 
MarcelMt5 27-12-2003 22:19 Print reply

Posts: 788
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: boostah

[...]


je snijdt een papiertje me als hoogte de hoogte van je totaal cilinder en als breedte de omtrek van je cilinder

dan rol je dit papiertje op steek het in cilinder en loopt het mooi langs de cilinder want

dan pak je een potlood en ga langs de zijkanten van de poorten en voila je hebt ee poortmapje

ja kan aan de hand hiervan bv de vorm en de breedte en hoogte voor het tunen van je uitlaat poort bepalen
je snij deze nieuwe vorm uit steek het poortmapje opnieuw in de cilinder(met een merkteken zodat het er juist hetzelfde in past) en dan kan je dremelen

je kan er nog meer mee maar dit is het simpelste en handigste om te doen met een poortmapje


wrom moet je dat uitrekenen dan!? zijn er niet standaard poortmapjes voor bepaalde cilinders dan!? zoals voor een 50cc imi?
 
Je hoeft niet gek te zijn om te kunnen Schakelen, maar het helpt wel. I Don't Need Burn-outs, Wheelies, Or Other Stunts, I'm Driving a HONDA That Says Enough.
Neonlampje 27-12-2003 23:25 Print reply

Posts: 14825
hoogtes van poorten breedtes richtingen en opp's zijn allemaal verschillend per toepassing...
 
Teunmenator 29-12-2003 20:29 Print reply

Posts: 2524
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

http://2stroke-tunin...df2b6bebdf5344ddbae3

Om de timing van de cilinder uit te rekenen kun je de volgende formule gebruiken:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Deck height zou ik gewoon beetje gokken als ik jou was, ik neem aan dat je toch niets aan de spoelers doet. Dan gaat het enkel om blowdown en die veranderd niet extreem als deckheight beetje scheelt. Verder zoek je als je verstandig bent een mooie squish straks, en weet je dus niet wat dan de deckheight word...


Ik snap het ook nog niet helemaal=> waarvoor heb je die timing van de cilinder precies nodig en wat is het precies wat je dan hebt berekende zeg maar. Daarbij kan iemand een soort van aanpak maken. Je moet je cilinder er bij een deel van de metingen oplaten zitten en dan eraf halen en dan andere dingen opmeten ofzow??

en BDP is het diepste punt? en TDC het hoogste?, en wat is je boring?

heb je aan die formule hierboven genoeg...

(of is er iemand op het forum die dit goed kan en het handig uit kan leggen => FAQ )

Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 29-12-2003 20:43
 
David 29-12-2003 21:25 Print reply
Posts: 259
Ja mischien is het handig als hier een faq voor komt ofzo, en dan voer je daar al je gegevens in en dan druk je op een "bereken" knop, en klaar....

Lijkt mij wel handig..

btw, als ik een cilinder tunne, dan markeer ik op de cilinderwand wat eruit moet, en dan douw ik de dremmel erin, ik doe dan altijd gewoon de standaard dingen. uitlaat poort omhoog en breder, inlaat omlaag en ook breder, spoelers groter, en zuiger onderste flappen inkorten en middelste stuk tot aan de piston pen haal ik ook altijd weg daarna alle randjes en hoekjes afwerken + polijste, en dan testen maar...

Het bovenstaande heb ik al een paar keer toegepast op puchjes en ER cilinders (net als TSX cilinder) en het werkte zeer goed.

Maare dat squish gebeuren snap ik geen kont van, dus mischien kan iemand mij dat effe uitlegen...


 
Blorn 29-12-2003 21:27 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MarcelMt5

maar wrom kun je niet gewoon een beetje hak en zaag tjoening uitvoeren!?
blaat blaat blaat
Moeten we hier nou echt serieus antwoord op gaan geven?

David: Het was de bedoeling hier een serieus topic van te maken als ik me niet vergis. (Dus niet van het niveau hier een paar mm weg, daar een paar mm weg, breder is sneller trekken en hoger is hogere top. )

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 29-12-2003 21:28
 
David 29-12-2003 21:47 Print reply
Posts: 259
ik bedoel het ook serieus, komt het niet serieus over dan??

Maar hoe zit het nou met die squish?
 
Rik 29-12-2003 22:26 Print reply

Posts: 3464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator

[...]


Ik snap het ook nog niet helemaal=> waarvoor heb je die timing van de cilinder precies nodig en wat is het precies wat je dan hebt berekende zeg maar. Daarbij kan iemand een soort van aanpak maken. Je moet je cilinder er bij een deel van de metingen oplaten zitten en dan eraf halen en dan andere dingen opmeten ofzow??

en BDP is het diepste punt? en TDC het hoogste?, en wat is je boring?

heb je aan die formule hierboven genoeg...

(of is er iemand op het forum die dit goed kan en het handig uit kan leggen => FAQ )

Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 29-12-2003 20:43


BDP = boven
ODP = beneden
TDC = ????
 
Soepkip 29-12-2003 22:28 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rik

[...]


BDP = boven
ODP = beneden
TDC = ????


Top Death ......Point?


ohja en je boring is de diameter van je cilinder, gewoon de boring dus :-P


Dit bericht is ge-edit door Soepkip op 29-12-2003 22:29
 
bart de scootergek 29-12-2003 22:29 Print reply

Posts: 8916
top death center
 
Honda RC-33
Ralf 29-12-2003 23:09 Print reply

Posts: 9073
BDP == Bovenste Dode Punt == TDC == Top Dead Center
ODP == Onderste Dode Punt == BDC == Bottom Dead Center
 
MarcelMt5 30-12-2003 11:17 Print reply

Posts: 788
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

[...]
Moeten we hier nou echt serieus antwoord op gaan geven?

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 29-12-2003 21:28


je moet nix, maar als je er op reageerd doe het dan wel serieus aub.
 
Je hoeft niet gek te zijn om te kunnen Schakelen, maar het helpt wel. I Don't Need Burn-outs, Wheelies, Or Other Stunts, I'm Driving a HONDA That Says Enough.
Pingu 30-12-2003 11:30 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: David

Ja mischien is het handig als hier een faq voor komt ofzo, en dan voer je daar al je gegevens in en dan druk je op een "bereken" knop, en klaar....

Lijkt mij wel handig..

btw, als ik een cilinder tunne, dan markeer ik op de cilinderwand wat eruit moet, en dan douw ik de dremmel erin, ik doe dan altijd gewoon de standaard dingen. uitlaat poort omhoog en breder, inlaat omlaag en ook breder, spoelers groter, en zuiger onderste flappen inkorten en middelste stuk tot aan de piston pen haal ik ook altijd weg daarna alle randjes en hoekjes afwerken + polijste, en dan testen maar...

Het bovenstaande heb ik al een paar keer toegepast op puchjes en ER cilinders (net als TSX cilinder) en het werkte zeer goed.

Maare dat squish gebeuren snap ik geen kont van, dus mischien kan iemand mij dat effe uitlegen...



Als ik een cilinder bijwerk, maak ik mapje, bereken ik de timingen, zoek ik er een leuke blowdown bij, en kijk ik vooral of de uitlaatpoort nog breder kan. Inlaat doe ik meestal weinig aan. Kanalen bekijk ik op groffe fouten, en de squish probeer ik netjes te zetten. Ik denk zelf dat dat beter werkt Verder, hoe ik het doe is nog niet heel erg professioneel ofzo, maar de meeste cilinders kun je zo al erg goed verbeteren.
Squish is de ruimte tussen de zuiger in bdp en de cilinderkop. Die hou ik meestal rond de 0.7mm, maar je moet daar alleen mee werken als je zuiger en kop overeen komen.
Verder zeg jij dat je aan de spoelers zit, maar als ik lees wat jij zegt zou ik daar absoluut afblijven
 
2fast 2stroke mbx80 tuned

Dit topic is 78817 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved