Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 685 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 1 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 50, 51, 52Volgende pagina >
Dit topic is 78959 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

huh 26-12-2003 19:38 Print topicpost
Posts: 1755
Okee, ik heb ff een poortmapje gemaakt van mn 50 imi waar ik altijd blij mee gereden heb. Ding ligt nou toch maar weg te rotten in de garage...en kheb em altijd al es een keertje door willen berekenen.

Hier is ie dan:


Gegevens die erbij horen zijn:

Cilinder: 50 imitatie voor Honda MT50
Slag: 41.4
Boring: 39
Deck-height: ?

Plaatje is een beetje aan de grote kant misschien, maar wel een klein bestandje

Goed, tijdens het maken stuite ik op een paar (kleine probleempjes)

Ik heb sowieso het idee dat ik informatie mis, namelijk de afstand tussen uitlaatpoort tot aan de bovenkant van de cilinder. Heb ik deze nodig of niet? Bedenk ik eigelijk nou ineens maar goed

De deck-height die ik heb opgemeten is telkens ontzettend onnauwkeurig...eerst heb ik gewoon mn zuiger in TDC gezet en met de dieptevoeler van de schuifmaat de afstand gemeten: dit kwam op 1 mm uit. Maar goed, ter controle heb ik toen de zuiger in BDC gezet en nog een keer dezelfde afstand gemeten...hier zou logischerwijs toch 41.4 (de slag) + 1 = 42.4 mm uit moeten komen? Bij mij dus niet ...kwam meer rond de 41.8 mm. Is dit een meetfout, of heeft het een andere reden? En welke manier kan ik het beste aanhouden? Zuiger in BDC of TDC?

Hmm ik had nog een paar vragen dacht ik, maar die ben ik vergeten

En graag zo nuttig mogelijke antwoorden, niet van: ik heb 5 gaten in mn cilinder geboord en nou loopt ie 95 ofzo

edit: hmm plaatje is toch wat aso groot, als je em in detail wil zien, moeje de link maar kopieren in je internetadressenbalkje.

Dit bericht is ge-edit door huh op 26-12-2003 19:39

Dit bericht is ge-edit door huh op 26-12-2003 19:39

edit alwin: sticky
edit bjorn: titel veranderd

Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 27-12-2003 13:54

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 29-12-2003 20:01

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 1-9-2004 10:18
 

Martijn 26-12-2003 21:16 Print reply
Posts: 10000
ja...toch lukt et me niet et plaatje te zien te krijge...
geen acces

btw..schuifmaten sucken...ik krijg ze nooit goed afgelezen...mss is et daarom wel een meetfoutje...

heb jij btw geen pf acces?
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
huh 26-12-2003 21:20 Print reply
Posts: 1755
Jawel, maar vind dit nie echt Pro eerlijk gezegd

Beter dan schuifmaat heb ik nie, kan moeilijk met een liniaal of een geodriehoek in mn cilinder gaan zitten he

En vaag dat foto het nie doet...
 
Punk [Dave] 26-12-2003 21:52 Print reply

Posts: 7003
foto doet t wel
 
-jaZper- 26-12-2003 22:21 Print reply

Posts: 3841
mm dat is vel vaag ja hoe je de deck hight heb gemeten, het is wel van een bm.mt toch?
 
groene motoren gaan harder
Blukaap 27-12-2003 0:30 Print reply

Posts: 10006
Ik durf je zo al te zeggen dat je spoelpoorten behoorlijk laag zijn ivt de uitlaatpoort .

Wat nu nog nodig is eigenlijk is BDC/ODP d'r in zetten, of BDP/TDC.
Dan heb je wel genoeg opzich.
 
Bastila is lief
Pas 27-12-2003 0:54 Print reply

Posts: 1181
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14043

hier staat mijn poging van een poortmap. Waardes kloppen geloof ik ook voor geen meter. De boven en onderkant van het papiertje is trouwens precies de randjes van de cillinder.
 
GSXR600K1
DaveTSX 27-12-2003 0:54 Print reply
Posts: 2033
184.5 Graden uitlaatpoort
116.94 Graden spoelpoorten
33.78 Graden blowdown

Dit is waar ik op uitkom met een hoogte van de spoelpoorten van 8mm en een uitlaatpoort van 19mm hoog.

Blowdown van 33,78 graden is al aardig aan de hoge kant dus zal wel zeker erg piekerig rijden die cillinder? Mijn 70cc heeft zelf ook zoeen hoge blowdown, rijd wel piekerig, maar geeft wel vermogen af

edit:
je uitlaatpoort is 69.56% van boring, dus lekker vanaf blijven die is al aardig breed
je zou iets van je zuiger af kunnen halen waar je spoelers zitten zodat je de blowdown op 30 kan leggen. Maakt het misschien wat fijner rijden. Of gewoon zo laten, zal heus wel goed rijden.


Dit bericht is ge-edit door DaveTSX op 27-12-2003 0:57
 
http://www.2weird4u.com
huh 27-12-2003 13:21 Print reply
Posts: 1755
Ahh Dave, bedankt voor die berekeningen man . Jah ik ben gisteravond ook al begonnen met doorrekenen van mn cilindertje, maar kwam nog nie echt ver. Ben nog steeds naar de juiste formules aan het zoeken eigelijk. En met mn Bell formule kwam ik er ook niet helemaal uit, maar goed.

Tjah dat de blowdown zo hoog lag, daar was ik wel bang voor, want ik heb er namelijk al aan gezeten ...hij rijdt idd lekker hoogtoerig. En die aso uitlaatbreedte komt omdat ik een keer was uitgeschoten tijdens het dremelen...

Maar als iemand de berekening wil zetten van hoe je mm omrekent in krukasgraden, dan zou ik hem/haar heel erg dankbaar zijn. Heb al geprobeert dr zelf achter te komen, maar is nog niet echt gelukt .

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap
Wat nu nog nodig is eigenlijk is BDC/ODP d'r in zetten, of BDP/TDC.
Dan heb je wel genoeg opzich.


Jah dat zou ik wel willen...maar hoe doe ik dit in de praktijk vraag ik me af?

Ik kan wel gokken waar mn zuiger in BDC ongeveer staat, dat is namelijk (bijna) gelijk met de onderkant van de uitlaatpoort. Maja, het lijkt me ook leuk om dit precies te kunnen opmeten.
 
Pingu 27-12-2003 13:35 Print reply
Posts: 1842
http://2stroke-tunin...df2b6bebdf5344ddbae3

Om de timing van de cilinder uit te rekenen kun je de volgende formule gebruiken:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Deck height zou ik gewoon beetje gokken als ik jou was, ik neem aan dat je toch niets aan de spoelers doet. Dan gaat het enkel om blowdown en die veranderd niet extreem als deckheight beetje scheelt. Verder zoek je als je verstandig bent een mooie squish straks, en weet je dus niet wat dan de deckheight word...
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
huh 27-12-2003 13:41 Print reply
Posts: 1755
Ow jah, ik had natuurlijk ook bij formules kunne kijken...bedankt in ieder geval, die zocht ik dus

Ik had die formule die in Bell staat al geprobeerd, maar daar kwam ik niet uit, omdat ik de 'E' niet wist. Ow ik zie nu trouwens dat ik de verkeerde formule had genomen

Maar goed, die 'C', is dat wat het 'puntje' van de zuiger boven de cilinder uitsteekt zeg maar?

En ik wil deze cilinder gewoon doorrekenen om het te leren, dus wil ik ook graag mn spoelers door berekenen als het kan...en dus achter de deckheight zien te komen. Hoe meet jij die dan altijd?

Dit bericht is ge-edit door huh op 27-12-2003 13:42
 
Hier_ben_ik - Administrator 27-12-2003 13:53 Print reply

Posts: 8499
Hmm, wel leuk topic voor iedereen opzich.

Ik maak er een sticky topic van, laten we zeggen dat alle vragen mbt poortmappen/timingen/etc etc hier gesteld/behandeld worden


 
Members zijn vervelend :-|
Hans F 27-12-2003 14:21 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaveTSX

184.5 Graden uitlaatpoort
116.94 Graden spoelpoorten
33.78 Graden blowdown




ooit van significante cijfers gehoord?

deckheight meten met bv. voelermaatjes?

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 27-12-2003 14:23
 
huh 27-12-2003 14:27 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

[...]


ooit van significante cijfers gehoord?

deckheight meten met bv. voelermaatjes?

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 27-12-2003 14:23


Voelermaatjes? Leg uit plz?

Zijn die dingen waarmee je ook de afstand van je bougiecontactdinges kan meten he? Maar ik vraag me af hoe ik daarmee de deckheight op kan meten?

En over die formule:
Quote:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.



R = 20.7
L = 82.8
C = 0 (of 0,5 ofzo, mag ik dit verwaarlozen?)
E = 23.5

Deze moet ik invullen toch? Maar zo komt het nog nie echt uit eigelijk. Maak ik een rekenfout of vul ik gewoon de verkeerde gegevens in?
 
De Schout 27-12-2003 14:31 Print reply
Posts: 5327
het gene wat je invult klopt op zich wel, je moet ff met je rekenmachine kloten, toevallig niet op radian staan oid.

Dit bericht is ge-edit door De Schout op 27-12-2003 14:34
 
tune tweak fiddle bang bummer
Hans F 27-12-2003 14:33 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: huh

[...]


Voelermaatjes? Leg uit plz?





Zijn staafjes metaal waarvan de dikte erop staat. Je gebruikt ze bv. ook om kleppen te stellen.
 

Dit topic is 78959 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 50, 51, 52Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved