Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 864 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #14202 - turbo
Pagina 2 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 135090 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 25-12-2003 13:15 Print reply
Posts: 10000
juist rudy. Het zou het eenvoudigst zijn op een 4takter met injectie, dan is het echt alleen een kwestie van de lucht onder druk zetten en evt. koelen.

Als je een beetje rendement wil hebben van die turbo moet je een flinke druk opbouwen. D?t is al moeilijk, en zoals ik al zei, je krijgt een enorme druk in je carter.
(turbo is op uitlaatgas...dit heet gewoon charger....durf het nog niet eens supercharger te noemen, want die zijn mechanisch aangedreven)

En 2t is aangestuurd door de zuiger...poorten openen door zuiger enz.
Stel je voor op een "snelle cilinder". Jij zet het mengsel (?ls je al een goed mengsel kan krijgen) onder druk, en perst het in je carter. De zuiger gaat naar beneden (gaat ook al moeilijk-->energieverlies) en dan komt het. De spoelpoorten openen, door de druk schiet het mengsel je verbrandingsruimte in, en vliegt weer fijn door naar de uitlaat. Dan zou je je uitlaatpoort moeten verkleinen. Maar waar laat je dan de uitlaatgassen? ..k.die worden door de druk van het verse mengsel wel weer naar buiten geknald. Toch suckt het enorm ass om dit goed te maken op 2t. Je zou zelf een cilinder moeten ontwerpen wil je het een beetje goed krijgen.

4t. is daarin veel makkelijker. Dat wordt gewoon bepaald door de nokkenas. Maakt nix uit of jij je mengsel onder druk zet of niet...gassen verlaten de cil altijd op hetzelfde moment. Ik heb uitgebreid zitten filosoferen over een turbo op een 2t en het is gewoon zwaar schraal.
Het is mooi dat ze het op sommige sneeuwscooters hebben gemaakt, maar het lijkt me totaal niet efficient werken...iig niet zo goed als op 4t.

Wat ik me nu opeens af zit te vragen...een wankelmotor mss zou het daarop wel leuk werken. Mazda rx8 ff chargen op een of andere manier.

Superchargers zijn helemaal prachtig, das niet ff een fannetje maar een vage pomp, laatst doorsnedeviews van gezien in een boek van me, en toen zag ik opeens; hee...die buitenkant lijkt echt op die dingen die op amerikaanse auto's zitten...

zijn 2 schoepen die perfect in elkaar vallen en de lucht gewoon onder druk persen door soort draaideur manier...2 draaideuren die zegmaar in elkaar vallen en de boel gewoon persen...

Dit werkt op je krukassnelheid, en perst dus meer met een hoger toerental...net wat je moet hebben.

Owja, ff je plan van de electromotor nog ff onderuit schoppen: wet van behoud van energie.

Waarom electrisch? en niet mechanisch. Je denkt in eerste instantie: mechanisch? op mn krukas?? kost me gvd vermogen....dus dan maar electrisch..

maar hoe kom je aan die elektrische stroom?? moet ook opgewekt worden. Accu is in notime leeg, dus moet je motor het zelf opwekken. En dan kom je bij behoud van energie....dit kost ongeveer net zo veel energie om op te wekken als om et mechanisch aan te drijven.

Je kunt het dus net zo goed mechanisch aandrijven, en dan verlies je ongetwijfeld vermogen...en ik denk niet dat je netto meer vermogen krijgt, omdat die charger zogenaamd veel meer vermogen creejeert...

snapje, ?ls je de boel al werkend krijgt enzo, dan kost de charger meer vermogen dan dat ie extra levert..

zo..weer een theoretisch/hypothetisch verhaaltje van martijn, maar het is wel allemaal heel leuk bedacht, niet?
Heerlijk..dat PF, dat niet elke halve zool op je doordachte theorie?n in kan gaan met zinloos geblaat



 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
de_koen 25-12-2003 19:10 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rudy

Heheh , idd martijn de meeste mensen beseffen zich niet dat je een aardig grote van nodig heb om voldoende lucht te leveren om het onder druk te krijgen, laat staan een beetje hogerdruk (0,5 bar overdruk ofzo). Dit haal je dus nooit met een "normale" electrische van die op je brommer past. Verder werkt een cabbie op vacuum , zit je met een afstel probleem enz enz nez enz enz..... t is gewoon een zo goed als onuitvoerbaar idee.



ik heb het hele topic nog niet gelezen, maar turbo op gewone carb is wel te realizeren, als je rond de carb een bak bouwt, en ervoor zorgt dat de druk daarin evengroot is als die de turbo leverd (raar gezegd maar je snaptem wel denkik)
 
Honda 5-Bak te koop
Neonlampje 26-12-2003 17:56 Print reply

Posts: 14825
pfft ga toch maar ff lezen de_koen...

btw een bak om je carb, gewoon je ontluchting op je luchtbox aansluiten is voldoende hoor..
 
CustomWorks 26-12-2003 19:20 Print reply

Posts: 409
k heb toegang tot pf en jah toen ik wat dieper erover ging nadenken zijn er tog verschillende factoren die je heel erg gaan tegenwerken,...en jah dat idee van de electro motor die de turbo aandrijvt met een potentiometer is zinloos want je kunt tog geen motor vinden op 12v die dat ding kan aandrijven,..en uitlaat kan ook al niet want je zal dan wel heel erg veel verlies hebben.

ik heb weliswaar wel al eens van een booster gehoord met een soort 2e carb erbij die ervoor zorgt dat de mengverhouding correct blijft,........ik heb er ook fotos van gehad ik zal ze ff zoeken



zoals iemand al zei hier zal je zuiger veel moeite hebben met bewegen dus verlies hebben in vermogen dan winst.


Dit bericht is ge-edit door hongarij02 op 26-12-2003 19:26
 
...::: Viva La Revolution :::::..... ....:::Hasta La Racing Siempre:::......
Martijn 26-12-2003 21:45 Print reply
Posts: 10000
owja..nog ff iets theoretischer van mij:

de zuigersnelheid kan vlgs mij hoger worden, omdat je meer compressie krijgt (tenminste..das de bedoeling)...hierdoor wordt je nettokracht op je zuiger op TDC minder en kun je je zuigersnelheid verhogen

in theory
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
CustomWorks 31-12-2003 2:58 Print reply

Posts: 409
edit: was iets met de zuiger snelheid maar laat maar ff zitten k zag een foutje

btw hoe zit het met de keeringen in het blok bij sommige zoals honda zitten ze aan de binnenkant van de krukasholte dus dat is wel redelijk safe,..maar bijvoorbeeld aprilia heeft ze aan de buitenkant zitten,..loopt daar door de buitenwaartse druk de lucht niet door ? k beodle dat ie zeg maar de kering opzij/omhoog duwt

mja laat maar weten wat je erover denkt

Dit bericht is ge-edit door hongarij02 op 31-12-2003 3:00
 
...::: Viva La Revolution :::::..... ....:::Hasta La Racing Siempre:::......
Neonlampje 31-12-2003 17:35 Print reply

Posts: 14825
als je veel druk erop wilt zetten moet je keerringen gebruiken met een opstaand randje, serienummer weet ik zo niet. Had ik b.v voor mijn motor wel nodig.. uit japan overgevlogen, 40 euro voor n keering gedokt ofzo

Maaruh daar kun je ook wel n busje op maken die hem tegenhoudt...

ik vind het btw nog steeds vrij doelloos
 
gonzales 2-1-2004 21:35 Print reply

Posts: 1319
vrees dat jullie gelijk hebben project ligt tijdje stil na wat tests met compressorvatje dat ik gevuld had ben ik tot dit besluit gekomen .brommer loopt te arm e,n gaat stotteren+enorm snel warm lopen . ik heb dus een extra pomp nodig om brandstof in te pompen en is niet zo makkelijk af te stellen dus ligt project effe stil heb namelijk te veel ander werk
 
burn your rubber not your soul
Joost 15-1-2004 16:09 Print reply
Posts: 1108
Het verhaal over de pomp verliezen gaat imho niet helemaal op. Als je ff na denkt wat de gemiddelde druk is boven de zuiger en wat de gemiddelde druk onder de zuiger snap het idee denk ik wel. Je zit hier in een andere orde van grote te denken. Ik denk dat je hier eerst even aan moet gaan rekenen. Echt grote pomp verliezen gaan pas optreden bij een hoge turbo druk, en dat kun je toch niet realiseren met de uitlaatgassen van een 50cc.

Zowie zo denk ik dat je meer in de richting van een supercharger moet denken dan een turbo. Een turbo draait op uitlaat gassen en zal het supercharge effect van de uitlaat te niet doen. Een supercharger wordt mechanisch aangedreven. Elektrische aandrijving is natuurlijk onmogelijk. Een beetje supercharger neemt 10% van het motor vermogen (maar geeft veel meer terug!). Stel dat je motor 10kw produceert, dan moet je al een elektra motor van 1Kw zoeken! Dit is zeg maar wat in een stofzuiger zit!.Stel dat je dit ook nog eens op 12v wilt gaan laten draaien dan kom je op een stroomsterkte van 83 amp?re! Nou stel je neemt stroom kabels van 10mm om te verkomen dat ze door branden dan zal je accu van 7Ah dit vermogen in het meest ideale geval 5 minuten vol houden. Wat natuurlijk onzin is want bij deze stroomsterkte explodeert je accu (inwendige weerstand van de accu valt weg).

Maar stel dat dit allemaal opgelost wordt, dan krijg je nog het probleem met de spoeling. Die wordt compleet verkracht door de veel hogere druk. Je krijgt weer het verhaal van de oude Japanse GP racer die een 12 bak nodig hadden om rijbaar te blijven. Oplossing: een volledige computer gestuurde injector die zowel de lucht als de brandstof injecteert. Brandstof moet natuurlijk wel op het laatste moment worden ge?njecteerd ivm detoneren. En voila je hebt een 2T-TDI, met een compleet computer gestuurde vermogens curve. Je bent nu alleen we het grootste voordeel van de 2T-kwijt: eenvoud.

Probleem is natuurlijk ook dat je dit niet ff op je slaapkamer in elkaar frutselt?

 
It is going to be a Endless summer...
gonzales 1-2-2004 21:10 Print reply

Posts: 1319
ik vrees dat turbo op 2-takt niet uitvoerbaar is .
 
burn your rubber not your soul
Martijn 1-2-2004 21:48 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gonzales

ik vrees dat turbo op 2-takt niet uitvoerbaar is .


vertel...

project mislukt?

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
gonzales 1-2-2004 21:52 Print reply

Posts: 1319
vind geen oplossing op paar problemen namelijk afstelluing blok is nie mogelijk of je moet kunnen werken met 2 sproeiers ofzo zolang ofdat ik daar geen oplossing voor heb kigt project stil
 
burn your rubber not your soul
Pingu 3-2-2004 17:54 Print reply
Posts: 1842
is uitvoerbaar...

Dit bericht is ge-edit door Nick op 5-2-2004 16:51
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Martijn 14-4-2004 11:55 Print reply
Posts: 10000
Quote:
He, ik had een ideetje voor turbo op je brommer, ik heb geen toegang tot proforum, dus kan jij het misschien melden (of niet als het crap is)

Zundapps (en nog een paar andere brommers) hebben geforceerde luchtkoeling. De lucht is wel warm (niet eens zo erg) omdat de lucht de cilinder koelt, maar je zou ook een kap door midden kunnen zagen en dan een dikke slang er op fixen. En dan gewoon een rijwindgekoelde, of wc-ed cilinder er op. De slang sluit je dan aan achter op je luchtfilter. Natuurlijk bouwt de geforceerde koeling niet veel druk op, maar iig wel meer als normaal, en constante luchttoevoer, plus dat het toerafhankelijk is. Het schoepenrad zit op het vliegwiel, dus deze zal ook meer weerstand vinden, als je de lucht in het luchtfilter laat samendrukken, maar ik denk dat dat veel minder energie kost, dan dat de "turbo" zal leveren. En bij zundapps heb je carbs met verstelbare sproeier, dan kun je op een of andere manier de sproeier wel aansluiten ofzo, dat ie op de toeren of luchtdruk reageert. En dan heb je altijd perfecte verhouding tijdens het rijden.
Nog een bijkomend iets is dat de benzine die het luchtfilter in wordt geduwd eigenlijk weer sneller in de cilinder gaat (ten minste als je geen membraan hebt, iets wat niet standaard op zundapps zit)

Zelf heb ik niet tijd,een brommer er voor, en ook niet het lef om een gef. koeling kap te slopen :p. Maar misschien is het wel een goed id. Mss ook niet, post het dan maar niet als het niks is of al gepost is.

Hoi,
mb5-rijder (zonder mb)



 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Lawrence 14-4-2004 12:02 Print reply

Posts: 663
k was hetzelfde van plan op me batavus racer in aanbouw, al voor een gedeelte uitgevoerd, maar er toch van afgezien.

[img]images/1128446832.jpg[/img]



Dit bericht is gewijzigd door Nick op 4-10-2005 om 19:27 uur.
 

Dit topic is 135090 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved