juist rudy. Het zou het eenvoudigst zijn op een 4takter met injectie, dan is het echt alleen een kwestie van de lucht onder druk zetten en evt. koelen.
Als je een beetje rendement wil hebben van die turbo moet je een flinke druk opbouwen. D?t is al moeilijk, en zoals ik al zei, je krijgt een enorme druk in je carter.
(turbo is op uitlaatgas...dit heet gewoon charger....durf het nog niet eens supercharger te noemen, want die zijn mechanisch aangedreven)
En 2t is aangestuurd door de zuiger...poorten openen door zuiger enz.
Stel je voor op een "snelle cilinder". Jij zet het mengsel (?ls je al een goed mengsel kan krijgen) onder druk, en perst het in je carter. De zuiger gaat naar beneden (gaat ook al moeilijk-->energieverlies) en dan komt het. De spoelpoorten openen, door de druk schiet het mengsel je verbrandingsruimte in, en vliegt weer fijn door naar de uitlaat. Dan zou je je uitlaatpoort moeten verkleinen. Maar waar laat je dan de uitlaatgassen? ..k.die worden door de druk van het verse mengsel wel weer naar buiten geknald. Toch suckt het enorm ass om dit goed te maken op 2t. Je zou zelf een cilinder moeten ontwerpen wil je het een beetje goed krijgen.
4t. is daarin veel makkelijker. Dat wordt gewoon bepaald door de nokkenas. Maakt nix uit of jij je mengsel onder druk zet of niet...gassen verlaten de cil altijd op hetzelfde moment. Ik heb uitgebreid zitten filosoferen over een turbo op een 2t en het is gewoon zwaar schraal.
Het is mooi dat ze het op sommige sneeuwscooters hebben gemaakt, maar het lijkt me totaal niet efficient werken...iig niet zo goed als op 4t.
Wat ik me nu opeens af zit te vragen...een wankelmotor
mss zou het daarop wel leuk werken. Mazda rx8 ff chargen op een of andere manier.
Superchargers zijn helemaal prachtig, das niet ff een fannetje maar een vage pomp, laatst doorsnedeviews van gezien in een boek van me, en toen zag ik opeens; hee...die buitenkant lijkt echt op die dingen die op amerikaanse auto's zitten...
zijn 2 schoepen die perfect in elkaar vallen en de lucht gewoon onder druk persen door soort draaideur manier...2 draaideuren die zegmaar in elkaar vallen en de boel gewoon persen...
Dit werkt op je krukassnelheid, en perst dus meer met een hoger toerental...net wat je moet hebben.
Owja, ff je plan van de electromotor nog ff onderuit schoppen: wet van behoud van energie.
Waarom electrisch? en niet mechanisch. Je denkt in eerste instantie: mechanisch? op mn krukas?? kost me gvd vermogen....dus dan maar electrisch..
maar hoe kom je aan die elektrische stroom?? moet ook opgewekt worden. Accu is in notime leeg, dus moet je motor het zelf opwekken. En dan kom je bij behoud van energie....dit kost ongeveer net zo veel energie om op te wekken als om et mechanisch aan te drijven.
Je kunt het dus net zo goed mechanisch aandrijven, en dan verlies je ongetwijfeld vermogen...en ik denk niet dat je netto meer vermogen krijgt, omdat die charger zogenaamd veel meer vermogen creejeert...
snapje, ?ls je de boel al werkend krijgt enzo, dan kost de charger meer vermogen dan dat ie extra levert..
zo..weer een theoretisch/hypothetisch verhaaltje van martijn, maar het is wel allemaal heel leuk bedacht, niet?
Heerlijk..dat PF, dat niet elke halve zool op je doordachte theorie?n in kan gaan met zinloos geblaat