Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 843 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #14202 - turbo
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 135075 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gonzales 19-12-2003 20:02 Print topicpost

Posts: 1319
ok ik heb dus een project voor ogen. ik heb al gehoordt van digitale toerentellers. nu ook van electronisch regelbare weerstanden . dus ben ik van plan om een turbo op mijn brommer te stouwen . dit electrisch aangedreven .met een weerstandsschakeling die aangestuurdt wordt door een digitale toerenteller . meschien een intercooler zetten . of een ander alternatief om mijn lucht verder af te koelen. dit wordt een dezer dagen bekeken hoe dit mogelijk is. mijn vraag is vooral hoe moderne wagens hun turbo aansturen dit intereseerdt mij al denk ik niet dat er een wagen rondtrijdt die een electrische turbo gebruikt maar je weet maar nooit . dus heeft iemand hier wat suggestie's van hoe ik de informatie stroom kan omzetten van de toerenteller naar de weerstand die mijn turbo zou moeten aansturen. en een makkelijk-licht en klein alternatief om een intercooler te bouwen ? .












weet nu al meer door een persoon op dit forum hongarije02 genaamdt
heyzz ff over die turbo gezooi
ik heb geen toegang tot PF dus kan je daar niet helpen.

een turbo werkt zo dat de turbine op de uitlaat stuk zit, de uitlaat gassen gaan door de turbine en gaan er via de uitlaat weer uit daar wordt dus de uitlaat op gemonteerd en de turbo zelf op de cilinder zeg maar,..

die turbine zit via een as aan de turbo zelf vast die turbine drijft de turbo aan die via een filter wordt binnen gezogen (cold air intake),...die wordt dan gecompresseerd en via de uitlaat van turbo naar buiten geduwd,...die uitlaat zit op de carb waar de filter hoort,...nu hoort daarop een overdruk ventiel en een klep.

nu is het haast onmogelijk op een overdruk klep zo aftestellen dat hij de druk vrij laat wanneer hij niet nodig is,....intercooler is in feite een radiateur voor lucht,...daar gaat het lucht door en wordt gekoeld alsof het kvs is.

het probleem zit hem in de goede maat turbo vinden want het zal haast zo worden alsof je een valm van de kaars uitblaast zoveel lucht produceert zo een ding..of hij moet dergelijk uitgesleten of gemodificeerd zijn daarvoor zijn erg ingewikkelde berekeningen.

nu werkt een turbo niet stationair die hoort pas naar een bepaald aantal toeren te beginnen met aandraaien en daar gaat 1,75 seconden overheen voordat de turbo effect maakt.

nu wil ik eigenlijk wel zien hoe je het prs gaat maken dat de turbo met een bepaald toerental een bepaalde psi gaat produceren en die als onnodig is via de overdruk klep uitlaat gaan...teveel krijg carbu geen lucht te veel en stationair loopt op 6000 toeren.

aangezien de carbu dan via een buis waar het overdruk ventiel opzit aan de uitlaat van de turbo zit is het moeilijk te maken om te zorgen dat wanneer de turbo niet loopt de brom tog lucht krijgt ,...bij een brommer is het zo op te lossen dat je een Y splitsing maakt dat je een loss filter en op die filterbuis de turbo buis opzet.. zo is de overdruk ventiel ook niet nodig want dan gaat het teveel aan lucht via de andere filter weg.
het zou aan de ene kant dus wel mogelijk zijn maar aan de ander kant zou je een passende turbo moeten vinden en de electronica ervan of een andere manier

bovendien zullen je membraam kleppen flink te verduren hebben door het aantal psi dat zon turbo produceert en je cilinder inblaast.

ik zou adviseren een Daihatsu Charade td turbo die is klein ,...filter zit erbij hij is klein de overdruk zit ingebouwd hij is goedkoop en als je de vinnen afvijlt kun je het aantal psi mogelijker wijs instellen.
k heb wel een adres waar je zon turbo kunt krijgen.

hoopelijk genoeg informatie.
als je dit post op PF gaarne wel me naam erbij zetten zodat ik eventueel toegang kan krijgen daar.

mvg
richard horvath
hongarij02




Dit bericht is ge-edit door gonzales op 20-12-2003 21:01
 
burn your rubber not your soul

Luc 21-12-2003 18:08 Print reply

Posts: 3590
Tip; Inbox Alwin AKA Hier ben ik; en hij weet genoeg..., je krijgt dan toegang tot het PF..

Nu eens helemaal gaan doorlezen
 
Neonlampje 22-12-2003 19:00 Print reply

Posts: 14825
Turbo alleen aan beginnen bij een roterende of zuigergstuurde inlaat...

Je ziet ze wel eens op sneeuwscooters, ook 2T versies..
Maar je verliest wel wat effectiviteit van je uitlaat.. bijna het belangrijkste deel van het hele 2T principe!!

Intercooler is wel grappig...

Maar ga eerst maar wat tijd stoppen in je setup, en het tunen ervan... gadgets kunnen later nog wel ja

 
gonzales 22-12-2003 21:47 Print reply

Posts: 1319
heb al zovaak aan een goede setup gewerkt . nu ben ik terug bezig mijn kawasaki te tunen helaas wil ik nu wel eens een gadget dus zou een charger wel mijn idee zijn van wat een leuk gadget is. heb hier an enkele tekeningen van hoe een turbo juist werkt maar heeft iemand nog tekeningen ofzo . wil namelijk een bruut grote carbu monteren en dit kan enkel met een charger denk ik deze zou hem helpen aan lucht te komen .extra lucht = meer benzine nodig . intercooler zou zorgen voor frisse lucht .
frisse lucht meer zuurstof dan warme lucht.
denk hiervoor gewoon een oude kvs radiator te gebruiken .zou iemand hiervan ideeen kunnen geven waarom het NIET zou kunnen werken. of wat beter zou werken . o ja de kawasaki is een originele cillinder die ik zou willen tunen .
 
burn your rubber not your soul
bart de schakelgek 22-12-2003 22:02 Print reply

Posts: 5987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gonzales

heb al zovaak aan een goede setup gewerkt . nu ben ik terug bezig mijn kawasaki te tunen helaas wil ik nu wel eens een gadget dus zou een charger wel mijn idee zijn van wat een leuk gadget is. heb hier an enkele tekeningen van hoe een turbo juist werkt maar heeft iemand nog tekeningen ofzo . wil namelijk een bruut grote carbu monteren en dit kan enkel met een charger denk ik deze zou hem helpen aan lucht te komen .extra lucht = meer benzine nodig . intercooler zou zorgen voor frisse lucht .
frisse lucht meer zuurstof dan warme lucht.
denk hiervoor gewoon een oude kvs radiator te gebruiken .zou iemand hiervan ideeen kunnen geven waarom het NIET zou kunnen werken. of wat beter zou werken . o ja de kawasaki is een originele cillinder die ik zou willen tunen .


jij wilt dat op de 50cc cilinder doen?
pak dan een autisa of de imi 100cc of zo, heeft meer nut op zoon cil dan op een 50cctje
verder heb ik dit ergens in mijn boeken staan, die zal ik eens doorspitten voor, scan wel in als ik iets vind
 
Limburger
Martijn 22-12-2003 22:05 Print reply
Posts: 10000
een turbo op 2t (neem aan dat je et op je ZR doet?) suckt ass..
kheb er al es een heel topic over volgeluld, en een intercooler...tja..dan moet je wel heel veel turbodruk hebben, en op een motortje met kleine cilinderinhoud krijg je nooit genoeg druk.

Iig is het belangrijkste wat je in je achterhoofd moet houden dat je mengsel via je carter gaat...en als je dus hyperveel druk hebt, dan gaat je zuigertje met veel meer moeite naar beneden...=doei vermogenswinst...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Blorn 22-12-2003 22:58 Print reply

Posts: 13825
Daargelaten of het nut heeft of niet: Waarom neem je niet pickup van de ontsteking ipv moeilijk doen met digitellers?
 
gonzales 22-12-2003 23:00 Print reply

Posts: 1319
omdat de pick-up maar 1malig is op 1 toerental. digi teller met 4 snelheden wil ik is beter in te stellen. de moter die de turbo aandrijft zal 4 standen hebben. niet 1 stand anders is het niet af te stellen

Dit bericht is ge-edit door gonzales op 22-12-2003 23:00
 
burn your rubber not your soul
Blorn 22-12-2003 23:02 Print reply

Posts: 13825
Leg nou eens duidelijk uit wat je probeerd te zeggen..
 
gonzales 22-12-2003 23:19 Print reply

Posts: 1319
ok dus de turbo wordt angedreven door een eletro moter. deze moter kan in vier snelheden draaien. als de turbo aanslaat moet dat op zijn laagste toerental zijn . gaat het toerental van de moter omhoog dan moet de turbo meer druk maken-sneller draaien. daarom dat ik een toerenteller wil gebruiken
 
burn your rubber not your soul
Blorn 22-12-2003 23:22 Print reply

Posts: 13825
Tsjah, het kan makkelijker IMHO.
Maargoed, als jij een peperdure toerenteller wilt gebruiken hou ik je niet tegen.
 
Cebess 23-12-2003 13:39 Print reply

Posts: 1203
Het electronische verhaal is echt niet moeilijk en daar zou ik wel iets voor kunnen verzinnen. Probeer eerst maar eens handmatig met een schakelaartje ofzo.

Dit bericht is ge-edit door Cebess op 23-12-2003 13:40
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
Pingu 24-12-2003 18:14 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Turbo alleen aan beginnen bij een roterende of zuigergstuurde inlaat...




Hoeft niet, zolang de turbo druk op de lage toeren maar niet te hoog is, membraan zweeft toch als er een 'beetje' toere gemaakt word.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Maar ga eerst maar wat tijd stoppen in je setup, en het tunen ervan... gadgets kunnen later nog wel ja


Hier ben ik het wel mee eens, veel interresanter ook..

Verder, de topicstarter is niet echt de eerste die een turbo wil, en er ook aan zegt te gaan beginnen, maar ik heb er nog nooit leuke resultaten van gezien...
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Neonlampje 24-12-2003 19:08 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

Hoeft niet, zolang de turbo druk op de lage toeren maar niet te hoog is, membraan zweeft toch als er een 'beetje' toere gemaakt word.


ja dan is het wel te maken... maar dan moet je wel een snel regelsysteem erachter zetten..
 
Martijn 25-12-2003 0:31 Print reply
Posts: 10000
maar in hoeverre kun je dit rendabel maken op zo'n kleine cilinderinhoud...volgens mij is het echt NIET rendabel.
btw....een elektromotor die druk op moet bouwen?...wat voor motor had je in gedachten dan? PCfannetje?

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Rudy 25-12-2003 2:36 Print reply

Posts: 3471
Heheh , idd martijn de meeste mensen beseffen zich niet dat je een aardig grote van nodig heb om voldoende lucht te leveren om het onder druk te krijgen, laat staan een beetje hogerdruk (0,5 bar overdruk ofzo). Dit haal je dus nooit met een "normale" electrische van die op je brommer past. Verder werkt een cabbie op vacuum , zit je met een afstel probleem enz enz nez enz enz..... t is gewoon een zo goed als onuitvoerbaar idee.

 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson

Dit topic is 135075 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved