2tkt diesel hebik hier erges in ee nboek staan..
ff kijken...
vlgs mij was het iig zo dat het gewoon 2takt was, maar hij zuigt alleen lucht aan en er wordt diesel bij gespoten...
ik zoek et ff op[
fuckk..kan dat boek niet vind
...tis hier een fucking bende...
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: XioX
Ligt et aan mij of hebben ze bij Ducati het zwevende kleppen probleem opgelost. Ze hebben daar in plaats van veren, tog een extra uitsteeksel op de nokkenas op de klep weer dicht te doen. Hier zou je toch geen zwevende kleppen meer kunnen krijgen ??!!
desdromotische klepbediening...oud systeem...heb ik ??k weer in een boek staan...zal es kijken...dat werkt gewoon mechanisch trouwens...
ok...dit is letterlijk uit het boek:
Desmodromische klepbediening (ik dacht desdromotisch...)
Was bij het voorgaande systeem nog wel een veer aanwezig, die zorgde voor het sluiten van de kleppen - bij desmodrotische klepbediening is dit niet het geval.
Zowel het openen als het sluiten van de kleppen geschiedt door tuimelaars die door nokken bediend worden.
De twee nast elkaar liggende nokken bedienen ieder een tuimelaar, die beide om een gemeenschappelijke tuimelaaras draaien. De tuimelaars bewegen zich tegenovergesteld aan elkaar (schaarbeweging)
De openingstuimelaar drukt tegen een borst nabij het midden van de klepsteel, terwijl de sluittuimelaar door middel van een kraag op het uiteinde van de klepsteel de klep omhoog trekt.
Laten we de werking van de twee tuimelaars nog eens nader bekijken.
De openingsnok heeft de gebruikelijke vorm, maar de sluitnok zou men een "omgekeerde" nok of negatieve nok kunnen noemen. Deze begint van zijn cirkelvorm naar binnen af te wijken op een punt tegenover de plaats waar de openingsnok naar buiten afwijkt. Het hoogste punt van de openingsnok valt dus op ??n lijn met het diepste punt van de sluitnok. Dit wil dus zeggen, dat op het moment dat de sluitnok vanaf zijn diepste punt de tuimelaar gaat lichten, de andere tuimelaar vrijkomt.
De voordelen van dit systeem zijn in het kort:
1 De kleppen kunnen ook bij hoge toerentallen niet gaan zweven, dus geen kromme kleppen of kleppen door de zuiger.
2. de openingstijd van de kleppen kan langer zijn, waardoor de "ademhaling" verbeterd wordt.
In afbeelding 214 is de desmodromische klepbediening van ducati afgebeeld. De bovenliggende nokkenas van deze ??ncilindermotor heeft vier nokken. De openingsnokkenl iggen in het midden, de sluitnokken aan de buitenzijde.
De grootste moeilijkheid bij dit systeem is de openingstuimelaararm en de sluittuimelaararm synchroon te laten lopen. Men heeft dit omzeild door beide tuimelaararmen van een klep de nodige speling te geven. De klep wordt nu in de eerste instantie normaal dichtgetrokken door standaard-haarspeldveren en pas indien bij zeer hoge toerentallen de veer het niet meer aankan, zorgt de sluitarm ervoor dat de klep tijdig dichtgaat, voordat de zuiger zijn "kop" stoot. In deze vorm is het desmo-systeem dus meer een beveiliging tegen zwevende kleppen, hetgeen bij sportieve rijstijl of gebruik voor wegraces een pluspunt kan zijn.
beetje vaag verhaal..plaatjes verduidelijken de boel.
Dit bericht is ge-edit door Martijn op 10-12-2003 15:32
Dit bericht is ge-edit door Martijn op 10-12-2003 15:41