Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - olie in auto..

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 874 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #13936 - olie in auto..
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4200 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 10-12-2003 15:12 Print reply
Posts: 10000
2tkt diesel hebik hier erges in ee nboek staan..

ff kijken...

vlgs mij was het iig zo dat het gewoon 2takt was, maar hij zuigt alleen lucht aan en er wordt diesel bij gespoten...

ik zoek et ff op[

fuckk..kan dat boek niet vind ...tis hier een fucking bende...

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: XioX

Ligt et aan mij of hebben ze bij Ducati het zwevende kleppen probleem opgelost. Ze hebben daar in plaats van veren, tog een extra uitsteeksel op de nokkenas op de klep weer dicht te doen. Hier zou je toch geen zwevende kleppen meer kunnen krijgen ??!!


desdromotische klepbediening...oud systeem...heb ik ??k weer in een boek staan...zal es kijken...dat werkt gewoon mechanisch trouwens...

ok...dit is letterlijk uit het boek:

Desmodromische klepbediening (ik dacht desdromotisch...)

Was bij het voorgaande systeem nog wel een veer aanwezig, die zorgde voor het sluiten van de kleppen - bij desmodrotische klepbediening is dit niet het geval.
Zowel het openen als het sluiten van de kleppen geschiedt door tuimelaars die door nokken bediend worden.



De twee nast elkaar liggende nokken bedienen ieder een tuimelaar, die beide om een gemeenschappelijke tuimelaaras draaien. De tuimelaars bewegen zich tegenovergesteld aan elkaar (schaarbeweging)
De openingstuimelaar drukt tegen een borst nabij het midden van de klepsteel, terwijl de sluittuimelaar door middel van een kraag op het uiteinde van de klepsteel de klep omhoog trekt.
Laten we de werking van de twee tuimelaars nog eens nader bekijken.
De openingsnok heeft de gebruikelijke vorm, maar de sluitnok zou men een "omgekeerde" nok of negatieve nok kunnen noemen. Deze begint van zijn cirkelvorm naar binnen af te wijken op een punt tegenover de plaats waar de openingsnok naar buiten afwijkt. Het hoogste punt van de openingsnok valt dus op ??n lijn met het diepste punt van de sluitnok. Dit wil dus zeggen, dat op het moment dat de sluitnok vanaf zijn diepste punt de tuimelaar gaat lichten, de andere tuimelaar vrijkomt.
De voordelen van dit systeem zijn in het kort:

1 De kleppen kunnen ook bij hoge toerentallen niet gaan zweven, dus geen kromme kleppen of kleppen door de zuiger.

2. de openingstijd van de kleppen kan langer zijn, waardoor de "ademhaling" verbeterd wordt.

In afbeelding 214 is de desmodromische klepbediening van ducati afgebeeld. De bovenliggende nokkenas van deze ??ncilindermotor heeft vier nokken. De openingsnokkenl iggen in het midden, de sluitnokken aan de buitenzijde.



De grootste moeilijkheid bij dit systeem is de openingstuimelaararm en de sluittuimelaararm synchroon te laten lopen. Men heeft dit omzeild door beide tuimelaararmen van een klep de nodige speling te geven. De klep wordt nu in de eerste instantie normaal dichtgetrokken door standaard-haarspeldveren en pas indien bij zeer hoge toerentallen de veer het niet meer aankan, zorgt de sluitarm ervoor dat de klep tijdig dichtgaat, voordat de zuiger zijn "kop" stoot. In deze vorm is het desmo-systeem dus meer een beveiliging tegen zwevende kleppen, hetgeen bij sportieve rijstijl of gebruik voor wegraces een pluspunt kan zijn.

beetje vaag verhaal..plaatjes verduidelijken de boel.


Dit bericht is ge-edit door Martijn op 10-12-2003 15:32

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 10-12-2003 15:41
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Tjez 10-12-2003 15:38 Print reply
Posts: 295
zo leer je nog eens wat :P
 
Dit is dat stukje tekst onder je reply :P!!!
REPSOL_MIKE 10-12-2003 15:41 Print reply

Posts: 2238
intresant systeem..schilt het veel in vermogen..?tis volgens mij nogal storings gevoelig...of valt dat meej..?
 
Martijn 10-12-2003 15:43 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

intresant systeem..schilt het veel in vermogen..?tis volgens mij nogal storings gevoelig...of valt dat meej..?


schillen doe je met piepers..

het scheelt zo ver ik weet niet in vermogen...er hoeft immers geen veer meer ingedrukt te worden (alhoewel er nu toch nog veren worden gebruikt..

die tekst is btw van 1978..dus het zal in de laatste 25 jaar wel verbeterd zijn ...puur desmodromisch denk ik..zonder veren...

storingsgevoelig? valt denk ik ook wel mee...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
REPSOL_MIKE 10-12-2003 15:51 Print reply

Posts: 2238
jah sorry ik typ wat ik denk en praat tegelijk...jah neej..maar het is uiteindelijk tog gecompliceerder...niet dat het dan storingsgevoelig zou moeten zijn...
 
Martijn 10-12-2003 16:02 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

jah sorry ik typ wat ik denk en praat tegelijk...jah neej..maar het is uiteindelijk tog gecompliceerder...niet dat het dan storingsgevoelig zou moeten zijn...


kijk..staat ook in die tekst..tis moeilijk om het synchroon te laten lopen...anders wrikt het bij hogere toerentallen...maar dat zullen ze wel opgelost hebben onderhand...

en het is denk ik juist minder storingsgevoelig omdat het gewoon een 'vast' systeem is zegmaar...bij keppen kunnen ze gaan zweven...deze worden hoe dan ook dichtgetrokken..

en je hebt geen weerstand meer van de veren...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
sniker 10-12-2003 16:03 Print reply
Posts: 153
zeer interresant stukje tekst
heb weer wat bijgeleerd

b.t.w.
het boek over 2t diesel al gevonden ?
 
Mr Pain 10-12-2003 16:07 Print reply
Posts: 4966
sterkere veren misschien optie, maar net wat martijn al zegt, je hebt wel meer weerstand

bij wat voor een toerental kan je ongeveer zwevende kleppen krijgen?
 
Martijn 10-12-2003 16:18 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr Pain

sterkere veren misschien optie, maar net wat martijn al zegt, je hebt wel meer weerstand

bij wat voor een toerental kan je ongeveer zwevende kleppen krijgen?


nou, kijk maar hoeveel een motor kan...dus das ong. 15000 tpm, en dan gaan de kleppen waarschijnlijk zweven, kan geen andere beperkende factor verzinnen..

bij 15000 tpm gaat elke klep 7500 keer open, en 7500 keer dicht, dat is dus 125 keer per seconde...

das best veel

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
de_koen 10-12-2003 16:20 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

[...]


nou, kijk maar hoeveel een motor kan...dus das ong. 15000 tpm, en dan gaan de kleppen waarschijnlijk zweven, kan geen andere beperkende factor verzinnen..

bij 15000 tpm gaat elke klep 7500 keer open, en 7500 keer dicht, dat is dus 125 keer per seconde...

das best veel



hangt volledig af van de klepveer en de ligthoogte. tegenwoordig is de zuigersnelheid meer een beperkende factor dan zwevende kleppen.
 
Honda 5-Bak te koop
REPSOL_MIKE 10-12-2003 16:34 Print reply

Posts: 2238
dus ducati gebruikt dit nog steeds dan..?welke fabrikanten nog meer...?
 
Blukaap 10-12-2003 18:52 Print reply

Posts: 10006
Alleen Ducati geloof ik, systeem is nogal duur en lastig en is volgens mij verschrikkelijk gevoelig voor verkeerde klepspeling (lees: kleppen moet je vaak stellen).

Laatste weet ik niet 100% zeker, maar als ik er zo naar kijk lijkt mij dat dat nadelen zijn.
 
Bastila is lief
Martijn 10-12-2003 19:26 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

dus ducati gebruikt dit nog steeds dan..?welke fabrikanten nog meer...?


vlgs mij gebruikt ducati dit niet altijd...heeft het gebruikt....verder ontwikkeld en gebruikt het nu weer in de racerij...vlgs mij is dat het...

en koen...daar had ik nog niet aan gedacht ..das idd een hele beperkende factor.....hoe zou je dat btw op kunnen lossen?...lager gewicht zuigers?...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
NSR JunK 10-12-2003 19:56 Print reply

Posts: 2339
ben niet zo in de autotechniek. volg het grotendeels wel maar wat bedoelen jullie nu presies met "zwefende" kleppen.

betekend dat zoiets van, door een heel hoog toerental moeten die kleppen zo snel open en dicht dat ze eigelijk gewoon constand geopend zijn?
 
Blukaap 10-12-2003 20:12 Print reply

Posts: 10006
Ja.

Martijn: slag korter maken verklein je de zuigersnelheid mee.
Helpt alleen ook je koppel om zeep en je boring wordt dan zo lomp dat de verbranding in de verbrandingsruimte niet lekker meer loopt (vandaar twinspark dingen).
 
Bastila is lief

Dit topic is 4200 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved