Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #13936 - olie in auto..
|
Pagina 3 van 5
|
Dit topic is 4199 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
martinus83 |
8-12-2003 23:56 |
Posts: 3718 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE
japz...stoterstangen die brengen het over op de tuimelaars en die op hun beurt bewegen de kleppen...maar dat zal tog ook gesmeert moeten worden..
en euhm een viertakt met minder dan 3 zuigerveren...welk type motor...?????
ik zie et al..we zitte hier met een autotechniek student
|
|
|
|
Neonlampje |
8-12-2003 23:58 |
Posts: 14825 |
maar voor die 4 slagen maakt hij 2 toeren, aangezien de zuiger:
1
omlaag - inlaat
omhoog - compressie
2
omlaag - verbranding
omhoog - uitlaat
Btw, voor de geinteresseerden.. er zijn ook 2T motoren met cartersmering (hoe dat ook heet) waar je dus normale beizine in kunt flikkeren
|
|
|
|
Steve_ZHC |
9-12-2003 0:00 |
Posts: 2716 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: martinus83
[...]
ik zie et al..we zitte hier met een autotechniek student
ehmm, ik heb een opleiding commercieel medewerker bank en verzekeringswezen gedaan en ik weet het ook...
je hoeft er niet geniaal voor te zijn, je moet gewoon inzicht hebben...
|
|
|
|
sniker |
9-12-2003 0:10 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
maar voor die 4 slagen maakt hij 2 toeren, aangezien de zuiger:
1
omlaag - inlaat
omhoog - compressie
2
omlaag - verbranding
omhoog - uitlaat
Btw, voor de geinteresseerden.. er zijn ook 2T motoren met cartersmering (hoe dat ook heet) waar je dus normale beizine in kunt flikkeren
ow zijn die er ???
hoe werken die dan want dan snap ik t ff niet meer
|
|
|
|
Martijn |
9-12-2003 0:28 |
Posts: 10000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Erik_P
Bij een auto zit in het carter olie. En de koppeling en versnellingsbak zijn droog.
versnellingsbak is niet droog maat ...
4takt roeleert gewoon over 2t....2t suckt in principe echt major..maar tis maar wat het doeleind is....2t is lichter en scoort tot een bepaalde inhoud meer pk/cc...
4takt..heerlijk...van dat soort motoren smul ik, omdat je weet dat het gewoon lekker getimed is enzo, dat je weet dat de kleppen precies op het goede tijdstip openen (snie helemaal waar, maar het verschilt niet elke slag) en dat het gewoon goed gaat..niet dat de hoogte van je uitlaatpoort vanalles bepaalt enzo..
als je je er verder in verdiept is 4t volgens mij veeel simpeler.....met de time area's enzo van 2t...(viertakt heeft natuurlijk ook moeilijke dingen mbt nokkenastiming enz enz...)
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
Neonlampje |
9-12-2003 0:49 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sniker
[...]
ow zijn die er ???
hoe werken die dan want dan snap ik t ff niet meer
dmv een oliering aan de onderkant van je zuiger, en een compresor zegmaar, je spoelpoorten zijn niet op je carter aangesloten maar op de compressor
|
|
|
|
de_koen |
9-12-2003 9:04 |
Posts: 5595 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]
dmv een oliering aan de onderkant van je zuiger, en een compresor zegmaar, je spoelpoorten zijn niet op je carter aangesloten maar op de compressor
ding heeft 2 zuigers op 1 krukas zitten toch ?
een grote voor de verbranding, een kleine voor het samenpersen ?.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn
[...]
versnellingsbak is niet droog maat ...
4takt roeleert gewoon over 2t....2t suckt in principe echt major..maar tis maar wat het doeleind is....2t is lichter en scoort tot een bepaalde inhoud meer pk/cc...
4takt..heerlijk...van dat soort motoren smul ik, omdat je weet dat het gewoon lekker getimed is enzo, dat je weet dat de kleppen precies op het goede tijdstip openen (snie helemaal waar, maar het verschilt niet elke slag) en dat het gewoon goed gaat..niet dat de hoogte van je uitlaatpoort vanalles bepaalt enzo..
als je je er verder in verdiept is 4t volgens mij veeel simpeler.....met de time area's enzo van 2t...(viertakt heeft natuurlijk ook moeilijke dingen mbt nokkenastiming enz enz...)
bij motoren valt dan weer enorm veel winst of verlies te maken met de kleppentiming
een milde nok--> veel koppel, hoog in de toeren niets waard
wilde nok--> hoog in toeren veel pk's, in lage toeren niets waard
je zit dus ongeveer met hetzelfde probleem als bij een 2-takt, een goede combinatie tussen beide is noodzakenlijk.
verder heeft een 4-takt het probleem van zwevende kleppen,waardoor hij (in extremis) begrenst is op zijn toeren,.Een 4-takt heeftveel meer bewegende delen , die energie kosten.
Eventuele herstellingen zullen dan ook veel duurder zijn dan bij een (simpel) 2-taktje.
|
|
Honda 5-Bak te koop |
|
Blukaap |
9-12-2003 10:06 |
Posts: 10006 |
Maar een 4-takt heeft een veel beter rendement buiten z'n powerband.
En ze zijn zuiniger (ook niet zo gek als je de helft vd arbeidsslagen mist).
En smering is wat minder lastig.
Maja, een 2-takt heeft veel meer karakter vind ik, klinkt ook erg grappig.
En ze ruiken lekker op de koude morgen .
|
|
Bastila is lief |
|
XioX |
9-12-2003 12:46 |
Posts: 177 |
Ligt et aan mij of hebben ze bij Ducati het zwevende kleppen probleem opgelost. Ze hebben daar in plaats van veren, tog een extra uitsteeksel op de nokkenas op de klep weer dicht te doen. Hier zou je toch geen zwevende kleppen meer kunnen krijgen ??!!
|
|
|
|
sniker |
9-12-2003 12:57 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]
dmv een oliering aan de onderkant van je zuiger, en een compresor zegmaar, je spoelpoorten zijn niet op je carter aangesloten maar op de compressor
dit doet mij denken aan een supercharger/turbo effect.
da moet daar vast wel te doen zijn
btw ff om nog wat leuk discussiemateriaal toe te voegen.
wisten jullie dat er ook 2T diesel motoren bestaan?
schijnt een of ander tractor bedrijf te zijn wat 2T dieseltractors verkoopt/verkocht.
|
|
|
|
boostah |
9-12-2003 13:16 |
Posts: 308 |
bijna alle boot motoren van die grote boten werken op dat principe
zoals 100k pk bij 102 rpm
|
|
|
|
Coza_Noztra |
9-12-2003 16:08 |
Posts: 257 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Steve_ZHC
Als een auto olie neemt, dan komt dit meestal doordat de kleppenrubbers niet meer goed afdichten, gedeeltelijke koprevisie moet dan uitgevoerd worden tegen ong. 350 euro bij een garage.
Een volledige koprevisie kost al gauw 750-800 euro bij de garage.
Dit bericht is ge-edit door Steve_ZHC op 9-12-2003 0:02
Olieverbruik kan door verschillende dingen komen. Ik denk dat je met de kleprubbers (??) de klephoedjes bedoelt. Dan rookt ie meestal alleen als je volgas heb gereden en je daarna het gas los laat.
Je schraapveer kan gaar zijn, je klep lek, je koppakking lek, je voetpakking lek, je klephoedjes gaar, er kan best veel zijn waardoor het boeltje gaat roken.
16 kleppen, is leuk kleppen stellen met zo'n ding zeker
|
|
If you kiss too much ass, you will choke in the shit |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
9-12-2003 17:02 |
Posts: 8499 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: martinus83
[...]
ik zie et al..we zitte hier met een autotechniek student
offtopic:
ga ik volgend jaar ook doen denk.. automotiv engineering.. WTB zuigt imho zo als ik er nu tegen aan kijk..
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
70malossi |
10-12-2003 0:03 |
Posts: 4176 |
Olieverbruik kan door verschillende dingen komen. Ik denk dat je met de kleprubbers (??) de klephoedjes bedoelt. Dan rookt ie meestal alleen als je volgas heb gereden en je daarna het gas los laat.
Je schraapveer kan gaar zijn, je klep lek, je koppakking lek, je voetpakking lek, je klephoedjes gaar, er kan best veel zijn waardoor het boeltje gaat roken.
16 kleppen, is leuk kleppen stellen met zo'n ding zeker
klephoedjes op klepseals is de juiste benaming.
japanse autoos hebben veel last van gare schraapveren,die maken schijnbaar allemaal gebruik van de zelfde zuigerveer fabrikant en die schijnen na 100000 km te lekken(paar jaar geleden tenminste,zal wel verholpen zijn nouw)
24 klepper stellen,daar kun je wel ff voor uitrekken.
mijn kampbak is nou bij koude motor een rookmachine(koplek) in no time alles vol rook,echt van die vochtige witte damp.
en olie zuipen
|
|
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong |
|
Neonlampje |
10-12-2003 0:14 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sniker
[...]
dit doet mij denken aan een supercharger/turbo effect.
da moet daar vast wel te doen zijn
btw ff om nog wat leuk discussiemateriaal toe te voegen.
wisten jullie dat er ook 2T diesel motoren bestaan?
schijnt een of ander tractor bedrijf te zijn wat 2T dieseltractors verkoopt/verkocht.
jup alleen is dit vaak niet aangedreven door uitlaat, maar kan gedaan worden
de_koen: neej geen 2 zuigers, dat wordt ook wel toegepast volgensmij.. maar dat is een compressor
2T dieselmotoren.. die werken vaak ook nog met kleppen omdat je met injectie e.d zit... weet het niet zeker.. maargoed...
reden waarom ze het 2T maken is omdat je met zoveel cc en lage toeren je het je niet kunt veroorloven om 1 slag te missen, dan maar wat minder rendament en meer vermogen
|
|
|
|
Dit topic is 4199 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 5
|
|