Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - olie in auto..

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 858 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #13936 - olie in auto..
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4198 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

maart 8-12-2003 20:36 Print reply

Posts: 717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr Pain

bij auto zit er gewoon olie in het blok carter hoe je het wil noemen, daar zit een olie pomp die zorgt er voor dat bij de onderkant van de zuigers olie kan komen

daarom zitten er ook 3 "zuigerveren" op een zuiger (2 zuiger veer, 1 olie schraapveer)

ik heb een 2takt met 3 zuigerveren
 
Mr Pain 8-12-2003 20:37 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maart??h

[...]

ik heb een 2takt met 3 zuigerveren



laat eens zien dan...
 
Teunmenator 8-12-2003 20:38 Print reply

Posts: 2524
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rs oxbow

ik ga akkoord met daan,

4takt is 2 slagen teveel


2 slagen teveel??? staat 4 takt er dan voor dat ie 2 slagen meer maakt echt. Zou kunnen 2takt maakt er 2 he...
 
maart 8-12-2003 20:38 Print reply

Posts: 717
ik heb ff geen digicam, maar het is van een dkw rt200/2, dus als iemand het ff kan bevestigen...
 
REPSOL_MIKE 8-12-2003 20:41 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator

[...]


2 slagen teveel??? staat 4 takt er dan voor dat ie 2 slagen meer maakt echt. Zou kunnen 2takt maakt er 2 he...


bij een tweetakt maakt de krukas 1 omwenteling en bij een 4 takt twee omwentelingen voor het gehele proces op nieuw begint..een zuiger gaat bij tweetakt omhoog en omlaag,dus twee slagen..vatte em.......?
 
Erik_P 8-12-2003 20:46 Print reply

Posts: 690
Bij een auto zit in het carter olie. En de koppeling en versnellingsbak zijn droog.

Niet alle auto's hebben zo'n pomp. Door het draaien van de krukken door de olie word de olie alle kanten op geslingerd, en zo goed verspreid.

En niet alle auto's hebben 3 zuigerveren.
 
-
Jop 8-12-2003 20:47 Print reply
Posts: 1290
aha en DAT is dus het principe van 2-takt..


toch?

Dit bericht is ge-edit door Jop op 8-12-2003 20:48
 
NSR JunK 8-12-2003 20:49 Print reply

Posts: 2339
oke klik deze link aan en als je het dan nog niet vat...

http://auto.howstuffworks.com/engine.htm
 
REPSOL_MIKE 8-12-2003 20:50 Print reply

Posts: 2238
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_P

Bij een auto zit in het carter olie. En de koppeling en versnellingsbak zijn droog.

Niet alle auto's hebben zo'n pomp. Door het draaien van de krukken door de olie word de olie alle kanten op geslingerd, en zo goed verspreid.

En niet alle auto's hebben 3 zuigerveren.


hmm...jah intresant..smering is nie alleen voor zuigers...ook voor het kleppen mechanisme...dat heeft ook smering nodig..dus zal er in elke 4 takt wel een oliepomp zitten...en welke auto heeft geen 3 zuigerveren dan..?
 
Mr Pain 8-12-2003 20:54 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

[...]


hmm...jah intresant..smering is nie alleen voor zuigers...ook voor het kleppen mechanisme...dat heeft ook smering nodig..dus zal er in elke 4 takt wel een oliepomp zitten...en welke auto heeft geen 3 zuigerveren dan..?


ja ook nog voor de kleppen, maar je hebt ook auto's en motor zonder OHC en DOHC
 
REPSOL_MIKE 8-12-2003 20:57 Print reply

Posts: 2238
jah zonder overhead camshaft= bovenliggende nokkenas wil je zegge...jah da kan...maar die kleppen zullen tog op de een of andere manier bedient moeten worden....dat zal tog gesmeerd moete worden..????

Dit bericht is ge-edit door REPSOL_MIKE op 8-12-2003 20:59
 
Joostvdw 8-12-2003 21:16 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: REPSOL_MIKE

jah zonder overhead camshaft= bovenliggende nokkenas wil je zegge...jah da kan...maar die kleppen zullen tog op de een of andere manier bedient moeten worden....dat zal tog gesmeerd moete worden..????

Dit bericht is ge-edit door REPSOL_MIKE op 8-12-2003 20:59


als je geen OHC hebt moet je toch stoterstangen hebben zoals van die oude indian motoren

kleppen die dus direct van de krukas worden bedient...

EDIT: harley d8 ik ook.....

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 8-12-2003 21:16
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
REPSOL_MIKE 8-12-2003 21:29 Print reply

Posts: 2238
japz...stoterstangen die brengen het over op de tuimelaars en die op hun beurt bewegen de kleppen...maar dat zal tog ook gesmeert moeten worden..

en euhm een viertakt met minder dan 3 zuigerveren...welk type motor...?????
 
SIWWN 8-12-2003 21:33 Print reply
Posts: 7079
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_P

Bij een auto zit in het carter olie. En de koppeling en versnellingsbak zijn droog.

Niet alle auto's hebben zo'n pomp. Door het draaien van de krukken door de olie word de olie alle kanten op geslingerd, en zo goed verspreid.

En niet alle auto's hebben 3 zuigerveren.



ALs de olie volgens jou alle kanten word opgeslingerd dan zal er wel niet veel oliedruk zijn bij jou

Bijna alles word wel onder druk gesmeerd, behalve de versnellingsbak, onderkant zuigers (dieselmotoren,turbo) maar de krukas,nokkenas is allemaal onder druk,

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 8-12-2003 21:34
 
Steve_ZHC 8-12-2003 23:50 Print reply

Posts: 2716
Dit zit bij een CRX onder het kleppendeksel, da's een deksel die op je cilinderkop komt.
Je ziet 16 armpjes zitten op 2 asjes, en 4 ronde gaten.
De gaten zijn bougieschachten, die asjes noem je nokkenassen, in dit geval dus een DOHC 1.6i-16v zoals je op de achterkant zou kunnen lezen.
De armpjes noem je tuimelaars, en daaronder zie je veren zitten, die de kleppen weer omhoog duwen.


Op de site waar deze foto weg komt kan je veel meer technische dingen van de CRX type 2 opvragen.

4takt; 4 slagen, te omschrijven als;
1e = inlaatslag
2e = compressieslag
3e = verbrandingsslag
4e = uitlaatslag

Bij een 4t heb je in de carterpan olie, die komt op je cilwand en wordt door de olieschraapveer weer schoongeveegd.

Als een auto olie neemt, dan komt dit meestal doordat de kleppenrubbers niet meer goed afdichten, gedeeltelijke koprevisie moet dan uitgevoerd worden tegen ong. 350 euro bij een garage.
Een volledige koprevisie kost al gauw 750-800 euro bij de garage.

Het achterliggende idee van een spaghettispruitstuk is dat elke pijp evenveel tegendruk biedt, je hebt bepaalde groepen en elke groep heeft een andere pijpdiameter.
Verder zelfde idee als bij een brommer; meer tegendruk = meer kracht onderin...

correct me if I'm wrong want volgens mij klopt bovenstaande wel heel aardig...
dat voor iemand die nu 2mnd een auto heeft

Dit bericht is ge-edit door Steve_ZHC op 9-12-2003 0:02
 

Dit topic is 4198 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved