Quote: Heee mensen,
ik heb een tomos a35 die een beetje naar de klote is. Hij begon steeds zachter te rijden, waardoor ik er maar een snorfietsplaatje op heb gegooid. Nu rijd hij echter helemaal niet meer. Waar kan dat aan liggen???? Ik denk dat me luchtfilter in me frame verstopt is, dus ga ik die nakijken.
Ik wilde ook m'n cilinder eraf halen, maar dat lukt niet. Ik heb m'n cilinderkop er wel al af, maar het andere stuk krijg ik er echt niet af. Die 4 bouten zitten denk ik helemaal vastgeroest. De cilinder is er iets van 12 jaar niet afgeweest.
Ook lukt het niet met een schroevendraaier of een mesje ofzo.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?????
Thanx,
Edwin
Dat probleem van je cilinder met die geroesten bouten kun je wel oplossen zonder veel moeite.
Benodigdheden:
- HCL 0,01 M (mol per liter)
- Een gasbrander
- Een spuitflesje
- Een beschermbril (eventueel)
HCL is ook wel bekend als zoutzuur. niet scrhikken, dit zit ook in je neusspray :-0. Maar dit heeft maar een kleine M (molariteit). Het is dus nie zo zuur dat het je huid etc. aantast. 0,01 M HCL tast je lichaam ook niet aan, maar als je het in je ogen krijgt is het niet echt prettig (vandaar de bril).
Het leuke van dat HCL is dat het een reactie aan gaat met roest (--> Fe2O3 )tot ijzer en overige. Maar dit is een langzame reactie bij kamer temp, dus daarom moet je het verwarmen (hier komt de gasbrander aan te pas), per 10 graden gaat de reactie snelheid 2 x zo snel (als ik het goed heb).
Je kunt dus bijvoorbeeld eerst je cilinder verwarmen met de gas brander en daarna het HCL inspuiten tussen de boutjes, kleine beetjes per keer zodat het niet overloopt. Niet neemt het HCL de roest er mee af en dan zalty al minder stroef moeten draaien. Wel die bouten eruit draaien onder het verwarmen en het inspuiten van de HCL.
- (coca) cola schijnt ook te helpen als je dit erop doet. met de cola geen ervaring. de HCL wel!
Dit bericht is ge-edit door Mike de klerk op 8-12-2003 19:29
|