Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - PWS

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 781 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #13439 - PWS
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2716 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

herbie 18-11-2003 16:48 Print topicpost
Posts: 58
Hey, ik doe mijn profielwerkstuk(pws) over natuurkunde, en ons onderwerp is het vermogen en luchtweerstand van scooters en brommers, zouden jullie mij aan wat extra info kunnen helpen?(t gaat óók over scooters omdat degene waarmee ik t samendoe een aerox heeft..), onze hoofdvraag is: wat heeft effect op het vermogen en luchtweerstand van scooters en brommers?
enkele deelvragen van ons zijn: hoe kun je de luchtweerstand verkleinen en het vermogen vergroten(opvoeren duh..) en hoe kun je het theoretische vermogen of luchtweerstand berekenen?
hebben jullie tips/hints of wat dan ook voor mij??!
 

Ralf 18-11-2003 17:02 Print reply

Posts: 9073
Ga naar een bibliotheek en haal een leuk boek over stromingsleer...
Huur een windtunnel en ga testen.
 
Hans F 18-11-2003 17:03 Print reply
Posts: 4326
en laat je huiswerk niet door forummembers doen, doe het lekker zelf
 
herbie 18-11-2003 17:09 Print reply
Posts: 58
ha-ha-ha en ik vraag t alleen maar aan jullie omdat jullie(de meeste dan) vrij veel van brommers etc weten en ik kon vrij weinig op internet vinden..
 
jackmasterTZR 18-11-2003 17:10 Print reply

Posts: 3062
profiel werkstuk kun je beter zelf in elkaar pleuren....
 
Daniel_84 18-11-2003 17:10 Print reply

Posts: 1127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: herbie

Hey, ik doe mijn profielwerkstuk(pws) over natuurkunde, en ons onderwerp is het vermogen en luchtweerstand van scooters en brommers, zouden jullie mij aan wat extra info kunnen helpen?(t gaat ??k over scooters omdat degene waarmee ik t samendoe een aerox heeft..), onze hoofdvraag is: wat heeft effect op het vermogen en luchtweerstand van scooters en brommers?
enkele deelvragen van ons zijn: hoe kun je de luchtweerstand verkleinen en het vermogen vergroten(opvoeren duh..) en hoe kun je het theoretische vermogen of luchtweerstand berekenen?

hebben jullie tips/hints of wat dan ook voor mij??!


Kijk he als je natuurkunde hebt, je moet minimaal havo doen voor pws dan moet je wel es gehad hebben hoe je luchtweerstand theoretisch berekent. Ik weet hetzelf niet meer (meer dan 2 jaar terug he) Verder weet je wel: dubbel zo hard, vier keer meer vermogen nodig. (formule: energie is massa maal snelheid in t kwadraat. e=0,5mv(kwadraat)Maar hier zit geen luchtweerstand in dat moet je kunnen herleiden. Met de formule van de luchtweerstand. Wist ik em nu maar nog. En de kleinste luchtweerstand heb je als je brommer de vorm van een druppel zou hebben.

Zo en nu alleen verder jij snotneus


Dit bericht is ge-edit door Daniel_84 op 18-11-2003 17:11
 
bart de scootergek 18-11-2003 17:12 Print reply

Posts: 8916
heeft ook te maken met het frontaal oppervlak, zal straks wel ff in me boek kijken, daar staat de formule in
 
Honda RC-33
herbie 18-11-2003 17:12 Print reply
Posts: 58
jah weet ik jackmaster, maar ik vraag ook alleen naar wat extra informatie die ik verder kan uitwerken enzo, net als daniel me net gegeven heeft
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 18-11-2003 17:12 Print reply

Posts: 7007
pff pws haal je toch gewoon van internet man
 
nobody fuck with us!!
Daniel_84 18-11-2003 17:15 Print reply

Posts: 1127
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda cr80

heeft ook te maken met het frontaal oppervlak, zal straks wel ff in me boek kijken, daar staat de formule in


Ja klopt dat zit in die ene formule die ik niet meer weet.

Ik stuur wel wat in je inbox

Dit bericht is ge-edit door Daniel_84 op 18-11-2003 17:18
 
karel 18-11-2003 17:16 Print reply
Posts: 161
Paar klasgenoten van mij doen ook zoiets dacht ik, maar dan over formule 1 wagens. En hun zijn ook een x naar delft geweest bij zo'n windtunnel om proeven te doen ofzo.

Ik zou anders gewoon ff een mailtje sturen naar een van die professoren van TU delft.

En nee oscar dat mag niet
 
herbie 18-11-2003 17:20 Print reply
Posts: 58
jah daniel die staat dus ook niet in mijn boek, dus kwam ik ook niet verder.. en das nog niet zo'n slegt id karel
 
bart de scootergek 18-11-2003 17:27 Print reply

Posts: 8916
luchtwrijvingskracht: 1/2 . Cw . A . P . Vkwadraat
Cw= de cw waarde
A = frontaal oppervlak
P = de dichtheid van lucht
v =snelheid
 
Honda RC-33
herbie 18-11-2003 17:32 Print reply
Posts: 58
dank je cr80, maar nog 1 ding...wat is een Cw waarde? :S en wat voor eenheid heeft die? de snelheid en opp. is m/s en meters(of cm?)

edit: daniel ik heb je bericht ontvangen, dankjewel! hier kan ik cker wat mee..

Dit bericht is ge-edit door herbie op 18-11-2003 17:36
 
Hans F 18-11-2003 17:35 Print reply
Posts: 4326
cw waarde is luchtweerstandscoefficient, deze is dus afhankelijk van de de vorm van het voortuig.

Ga eens zelf op zoek ipv anderen je huiswerk te laten doen!!!

Alles wat je hier vraagt vind je binnen de minuut met googel

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 18-11-2003 17:36
 
Pistonpen Paultje 18-11-2003 17:38 Print reply

Posts: 8678
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

cw waarde is luchtweerstandscoefficient, deze is dus afhankelijk van de de vorm van het voortuig.

Ga eens zelf op zoek ipv anderen je huiswerk te laten doen!!!

Alles wat je hier vraagt vind je binnen de minuut met googel

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 18-11-2003 17:36

Zeur ff niet zo...Hij vraagt het toch gewoon netjes, ben nu ook met PWS bezig, en is toch allemaal niet zo gemakkelijk...

(ik/wij doen het over rolwrijving...beetje gaan fietsen en uitrollen enzo...)
 

Dit topic is 2716 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved