Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Pro Forum - Topic #13395 - slag veranderen
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 51362 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
ardan |
16-11-2003 19:34 |
Posts: 595 |
ok, de winter is begonnen en alles begint weer te kriebelen.
Nu ben ik helemaal klaar om er in te vliegen,de FEMS mag zich volgend jaar aan één coureur meer verwachten (belgische circuitracen dus).De financien zijn bijna in orde,allezins genoeg om de machine rond te krijgen en ik heb 15% in een motorzaak....
Ik zou in de 50cc klasse rijden en proberen om daar dus zoveel mogelijk uit te persen,ook in de klasse van gehomologeerd kader;want prototype klasse is veel te gespecialiseerd en daar zou ik dus garanti laatste eindigen en daa heb ik niet genoeg middellen voor.
Maar om toch compeftoitief te zijn viel een simpele MT of MB weg, ik heb dus gekozen voor de aprilia RS.(waar ik trouwens nog steeds naar op zoek ben en liefst oud type)
mooi kader,goede wegligging,stevig stel remmen voor en achter en het ziet er een pak beter uit.WEL blijf ik bij het honda blok, oersterk en superkwaliteit.het word dus een rs met een honda mbx/nsr blok.
En ik wil het direct goed doen en gaan voor een extreem projectje,dus al snel was het idee daar om er WEL de RS cilinder op te monteren (mooie cils,vlinderpportjen waardoor en bruut de vijl in gezet kan worden en ook niet te duur.
caterinlaat langs voorkant en cil omdraaien zodat uitlaat recht achter wegloopt (simpel voor uitlaten maken en experimenteren).
enkel desaxiatie en uitzetting van zuiger moet eens onder de loep bekeken worden,makkelijkste is als je gewoon zuiger zet zoals ie staat en enkel cil draait,maar daardat zuiger wat ovaal is aan uitlaatzijde vooral en nu dus de inlaat kant immens word opgewarmd zal er bijna zeker een vastloper op volgen,draai je de zuiger wel om,moet je rekening houden met de desaxiatie;
maar probleem waar ik nu mee zit is het slagverschil,nsr blok heeft een slag van 41,4 en RS van 39,7.
cilinder ophogen zou makkelijkste zijn,maar kan niet,want dan ga ik over de 50cc als ik er een cil opzet en dus word ik gediskwalificeerd van de klasse waarin ik wil rijden.
--> slag aanpassen dus!
wat is daar de beste manier voor:
1) krukwangen dichtlassen en bigend een paar mm lager erin zetten (zal ik moeten laten doen,want zelf daaraan beginnen....
2)rs kruk pas maken voor een honda blok.... (klinkt onmogelijk in mijn oren,want er zullen HEEL veel verschillen zijn)
TOTAAL andere mogelijkheid: ik zoek naar een cilinder die zelfde 'snelheid' heeft als de rscils en van zelfde $klasse maar met slag van 41,4 (maar bij nieuwe modellen is dat te lang,dus ik betwijfel de uitkomst van een lange zoektocht)
dus als en iemand een idee heeft of ervaring, gelieve me het te laten weten.Ik kan het zeker gebruiken
|
|
have a blast,go fast |
|
Nasic |
16-11-2003 20:28 |
Posts: 890 |
leuk allemaal, goede ideen, maar toch wel wat bekendere dingen die me voorkomen.
ten eerste, het blok. cilinder omdraaien, enz , meerdere mensen hebben zich er al mee bezig gehouden, maar uiteindelijk komt het er nog steeds op neer dat je toch beter de richting die std word gemaakt aan kunt houden.
dan, blok. in competitieverband zou ik zorgen, dat je gewoon het mina blok houd. neem een am6. daarin is het bekende glijlager verangen door een naaldlager. voor een complete lagerset ben je ongeveer 50 euro kwijt, en krukassen geven ook geen problemen.
ook vind ik de std carterinlaat bij mina gewoon veel beter, en er is veel uit te halen
het honda blok kan ik dus niet echt plaatsen, zeker als je gaat racen, neem ik aan dat het spul tijdig vervangen word, en dan zul je er met een mina blok geen problemen mee krijgen naar mijn inzicht.
verder zijn de airsal50 cilinders relatief goedkoop. nicasyl wand, dus fijn hard, en met de vlinderpoort goede tuningsmogelijkheden. druk er een asso zuiger in van 30 euro, en je hebt een piekfijne cilinder.
hebo ng is ook een leuke cilinder, ook vlinderpoort, alleen ligt de prijs een heel stuk hoger.
|
|
Ducati 900SS |
|
Luc |
16-11-2003 20:45 |
Posts: 3590 |
hmmm, over dat MBX blok erin zetten, zit ik aan te twijfelen, zo'n AM6 is wel snel enzo; maar der wordt ook gezegd dat ze niet veel km's kunnen lopen; maar het is tog maar voor een paar races; dus waarom zou je dan het hele blok vervangen, veel kloten met pas maken....
Ik zou toch een AM6 nemen, het is niet voor h??l dagelijksgebruik, hoop ik voor je
maar als je toch de slag wilt veranderen, dichtlassen, en op een andere plaats erin zetten; imho is dat wel te doen, als je het maar laat doen, door iemand die een computergestuurdedraaibank goed beheerst.
btw, zou een Derbi blokje niets zijn? zijn volgens mij ook veel mooie cilindertjes voor te krijgen, en zijn naar mijn ervaringen erg goede blokjes
|
|
|
|
Neonlampje |
17-11-2003 11:46 |
Posts: 14825 |
Ik zie het nut er niet in om je slag te veranderen, je kunt ook je poorten aanpassen etc... misschien door die kleinere slag kun je wel veel brutere tuning toepassen
|
|
|
|
ardan |
17-11-2003 11:56 |
Posts: 595 |
door de kleinere slag kan ik de rpm's net nog wat naar boven drijven idd,maar dat is de moeite niet.ik wil gewoon een mbx blok met aprilia cils (de airsal idd,mooie wand,vlinder en relatief goedkoop)
en ik zou graag een mbx blok hebben omdat ik deze nu eenmaal ken en vertrouw tegenover een am6 dat idd niet heel veel km's kan hebben zo blijkt.
en ik wil het allemaal niet zo heel vaak vervangen vanwege $$.
mbx blok zou ook paar keer uiteen en weer ineen moeten,maar de kosten daarvoor zijn relatief kleiner dan voor am6 blok (dat ik niet ken btw en meer kost in aankoop)
aprilia die ik ga kopen zal waarschijnlijk geen blok hebben of een zeer kapot en da dat beginnen vervangen etc word een $$ bedoening.
cil niet omdraaien kan ik mee leven,maar hij staat wel op een honda blok,dat is 1 van mijn vereisten.
anders een mb blok,dan zoek ik wel iets als waterpomp.zo heb ik nog 4 blokken liggen en deze voorkant leent zich zeer goed tot carterinlaat vanwege mooi platte voorkant.
ok,het word mb blok doordat ik ze voor handen heb.waterpomp vind ik iets op (via oliepomp systeem ofzo want dat word toch nergens voor gebruikt) maar dan moet de slag nog steeds aangepast worden.....
|
|
have a blast,go fast |
|
Neonlampje |
17-11-2003 12:04 |
|
Pingu |
17-11-2003 13:44 |
Posts: 1842 |
Koeling via oliepomp...? Ik zou alle overbodige draaiende dingen in je blok eruit halen, waarom niet gewoon een elektrische waterpomp.
Verder, cil omdraaien zou ik niet doen, en carterinlaat is niet bewezen beter, en volgens mij ook helemaal niet beter dan inlaat @ cil. Is alleen wel leuk om te maken
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
ardan |
17-11-2003 15:21 |
Posts: 595 |
ik wil het niet goedkoop houden,enkel zo goedkoop mogelijk
het is ook wijze project,een gewoon mbx blok eronder is natuurlijk makkelijker,maar nbiet even tof....
en een electrische pomp,als ik er geen spoel op heb,geen batterij,hou drijf je hem dan aan???
en als ik er 3 uur mee moet rijden,dan gaat er elke keer een paar batt. door,nee dus..
via de pomp kan je dan de draaibeweging van het blok al gebruiken om water rond te pompen,lijkt me dan wel de makkelijkste wijze,maar dat is een bijzaak.
eerst moet ik het slagverschil rondkrijgen,dat is het allerbelngerijkste.Ik zal eens rondhoren in motorzaken wie er hier in de buurt dat aankan en hoeveel het zou kosten en dan hopen dat mijn krukas niet te snel KRAK zegt h
|
|
have a blast,go fast |
|
De Schout |
17-11-2003 15:27 |
Posts: 5327 |
krukas lassen word moeilijk, is gegoten materiaal, als je dat gaat lassen word het glas en glashard, is bijna niet meer na te bewerken.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Hans F |
17-11-2003 15:54 |
Posts: 4326 |
mbx blok met rs cilinder? waar laat je je inlaat?
oliepomp om kvs te pompen voldoet niet
|
|
|
|
ardan |
17-11-2003 17:16 |
Posts: 595 |
mb blok dus,voorkant van mb blok is plaats zat om een carterinlaat op te maken,heb al paar keer fotootje zien voorbijkomen met eentje die het had.
KVS niet laten rondpompen door oliepomp natuurlijk,wel eventueel gebruik maken van aandrijvind die via daar naar buiten toegaat enkel zo hertanden dat ie pak meer rpm's draait.
|
|
have a blast,go fast |
|
MBX OWNER |
24-11-2003 13:04 |
Posts: 179 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Nasic
druk er een asso zuiger in van 30 euro, en je hebt een piekfijne cilinder.
Kun je me vertellen waar je 40,0 mm Asso zuigers kan halen???
Ben al een tijdje naar op zoek, helemaal voor die prijs ...
|
|
|
|
riejuracer |
24-11-2003 14:10 |
Posts: 353 |
maar wrm zet je er dan geen scoot cil op die hebben de koeling niet op het carter en die cils zoals EVO en MHR zijn gewoon erg goed getimed. dus bespaar je weer op tunings kosten. ik snap persoonlijk ook niet wrm je bij een honda blok blijft. voor am-6 zijn veel meer spullen te krijgen. daarmee doel ik op andere versnellings bakken etc. en am-6 heeft bewezen dat er veel power uit kan komen net zoals honda.
|
|
pro race vlamt. |
|
ardan |
24-11-2003 15:28 |
Posts: 595 |
kan waarschijnlijk veel uitkomen,maar kosten meer.En ik heb er geen 5 zoals ik er wel van honda heb
en om het projectgehalte wat omhoog te halen,anders zit ik met een aprilia die ik volledig tune,mooi maar gewoon...
En ik heb zo een gevoel dat mijn hondablokje iets langer heel blijft dan dat am6 blokje als ik alles goed doe (t'is maar een gevoel,maar ik vertrouw er wel op)
|
|
have a blast,go fast |
|
a honda highrider |
6-7-2005 12:04 |
Posts: 1818 |
Ik zou goed nadenken of je niet een 1 of andere accu erop wilt hebben, het weegt weer wat. Maar als je een pompje bijvoorbeeld aansluit op je vliegwiel (wat ik wel eens gezien heb bij een racer)
scheeld dit denk ik toch duidelijk in je gasreactie.
Dit bericht is gewijzigd door a honda highrider op 6-7-2005 om 12:04 uur.
|
|
D? Mo(raal)derator |
|
RJ Tuning |
11-7-2005 13:22 |
Posts: 3242 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: a honda highrider
Maar als je een pompje bijvoorbeeld aansluit op je vliegwiel (wat ik wel eens gezien heb bij een racer)
Dit bericht is gewijzigd door a honda highrider op 6-7-2005 om 12:04 uur.
hmm kan je michien een foto posten?
of een filmpje zou wel super zijn
want het lijkt redelijk sterk
Dit bericht is gewijzigd door RJ Tuning op 27-7-2005 om 17:25 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 51362 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|