Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tunen zuiger athena 128

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 944 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #12733 - tunen zuiger athena 128
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 969 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robert 12-10-2003 18:44 Print topicpost

Posts: 900
Ik zou graag mijn zuiger willen tunen, in ieder geval voor wat meer smering small-end lager, en om iets beter door te trekken en hogere toeren te maken.

Kan ik 2 kleine gaatjes boren (5 of 6mm) boven in de zuiger, of is een 4kant gat beter ( a la tccd zuiger voor puch)

En verder zit er geen gat in voor het membraam, is dat verstandig om te maken, in ieder geval voor het inlaat gevoede boostpoortje boven de inlaat?

Of beter om een hap uit de zuiger te halen, zoja, hoeveel mm?
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

JIMMY 12-10-2003 21:30 Print reply

Posts: 2765
hm, je zou er wel een gat uit kunnen halen, maar of je er vermogen mee wint..?
denk dat je beter de cilinder zelf kunt gaan tunen ipv de zuiger..

Dit bericht is ge-edit door JIMMY op 12-10-2003 21:31
 
KaWaReZ 12-10-2003 21:32 Print reply

Posts: 20582
gat in de zuiger???

kheb veel gehoord.. maar dit
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
JIMMY 12-10-2003 21:33 Print reply

Posts: 2765
stukje uithalen.. maanvormig, je begrijpt me wel

Maar toch denk ik dat je er niet echt veel mee opschiet, je kan er wel wat uithalen bij de inlaatkant, maar ik denk dat de cilinder zelf tunen meer nut heeft..

Dit bericht is ge-edit door JIMMY op 12-10-2003 21:34
 
KaWaReZ 12-10-2003 21:34 Print reply

Posts: 20582
oooooooh k.. :p
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Hans F 13-10-2003 17:40 Print reply
Posts: 4326
daar zit toch standaard al een heel net zuigertje bij? Ik zou het denk ik gewoon redelijk standaard laten.
 
KaWaReZ 13-10-2003 17:42 Print reply

Posts: 20582
mss spoel en uitlaatpoortjes een beetje bijdremelen
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 13-10-2003 17:43 Print reply

Posts: 7007
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ

mss spoel en uitlaatpoortjes een beetje bijdremelen


en wat heb je daar aan als ik vragen mag ?
 
nobody fuck with us!!
huh 13-10-2003 18:28 Print reply
Posts: 1755
Kzou sowieso van je spoelers afblijven, als je niet zeker weet wat je aan het doen bent. En anders nog trouwens
 
pepijn 13-10-2003 18:29 Print reply
Posts: 1287
is een gat in de zuiger boren tegewoordig ook al tunen
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 13-10-2003 18:33 Print reply

Posts: 7007
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pepijn

is een gat in de zuiger boren tegewoordig ook al tunen


je moet natuurlijk ook niet alles zo LETTERLIJK opvatten ..


 
nobody fuck with us!!
KaWaReZ 13-10-2003 18:37 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Oscar O. - [HRC Nijmegen]

[...]


je moet natuurlijk ook niet alles zo LETTERLIJK opvatten ..




verveel je je ??

en btw.. wees blij dajje sowieso harder gaat as met een 50cc... 125cc gaat ontieglijk hard, dus wrom die 5km/u sneller? (als je dat er ooknog uit kan persen)
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Pingu 13-10-2003 19:25 Print reply
Posts: 1842
das net de lol van tunen.. steeds wat meer eruit halen
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Blue_Aerox 13-10-2003 19:35 Print reply
Posts: 148
- smering small-end-lager --> zorgen de gaten in je small-end voor
- bredere powerband en meer trekkracht --> uitlaatpoort verbreden
- meer toeren --> uitlaatpoort verhogen
- afwerking --> spoelers bijwerken
- extra smering cilinderwand/zuiger --> gaatjes van 0,5mm in de zuiger, op plekken die nooit langs een spoeler of uitlaat/inlaat poort gaan.
 
Pingu 13-10-2003 21:15 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blue_Aerox

- smering small-end-lager --> zorgen de gaten in je small-end voor
- bredere powerband en meer trekkracht --> uitlaatpoort verbreden
- meer toeren --> uitlaatpoort verhogen
- afwerking --> spoelers bijwerken
- extra smering cilinderwand/zuiger --> gaatjes van 0,5mm in de zuiger, op plekken die nooit langs een spoeler of uitlaat/inlaat poort gaan.

1e: ????? gaten in je smal-end??? Gat in inlaatkant zuiger kan iig schelen.
2e: deels waar
3e: klopt half, iig wil een goede tuner eigenlijk nooit echt een hoge uitlaatpoort ivm powerband en trekkracht, die verminder je namelijk door compressieverlies. Je werkt gewoon naar een nette blow-down, hoger moet je niet gaan, zeker niet @ schakel.
4e: niet alleen spoelers.. ook inlaat, zuiger, uitlaat, kanalen etc..
5e: enkel nodig bij brute vlinderpoort ivm warmlopen spijl.
Verder: jij noemt een aantal dingen alsof het feiten zijn, zoals verhogen uitlaatpoort, maar dat is alleen verstandig als je blow-down te laag is. Verbreden is weer alleen verstandig als je te weinig oppervlakte hebt, te grote poorten zijn nooit goed, en zeker te hoge poorten niet.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Blue_Aerox 13-10-2003 21:28 Print reply
Posts: 148
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

1e: ????? gaten in je smal-end??? Gat in inlaatkant zuiger kan iig schelen.
2e: deels waar
3e: klopt half, iig wil een goede tuner eigenlijk nooit echt een hoge uitlaatpoort ivm powerband en trekkracht, die verminder je namelijk door compressieverlies. Je werkt gewoon naar een nette blow-down, hoger moet je niet gaan, zeker niet @ schakel.
4e: niet alleen spoelers.. ook inlaat, zuiger, uitlaat, kanalen etc..
5e: enkel nodig bij brute vlinderpoort ivm warmlopen spijl.
Verder: jij noemt een aantal dingen alsof het feiten zijn, zoals verhogen uitlaatpoort, maar dat is alleen verstandig als je blow-down te laag is. Verbreden is weer alleen verstandig als je te weinig oppervlakte hebt, te grote poorten zijn nooit goed, en zeker te hoge poorten niet.

het zijn de basisprincipes.
 

Dit topic is 969 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved