Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - 24volt i.p.v. 12volt???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 442 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #12628 - 24volt i.p.v. 12volt???
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 2122 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Honda_boy 8-10-2003 21:55 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda cr80

neej daar moet je meer voor doen, je moet alles in 12 volt hebben wat je nu in 6 volt hebt, denk maar aan de accu, spanningsregelaar, knipperlichtrelais, lampjes etc


bel
 
Honda rulezzz !!!
Honda_boy 9-10-2003 20:25 Print reply

Posts: 555
draden lijken mij nog allemaal goed te zitten. Kan ik er niet gewoon een weerstand ofzo tss zetten zodat hij ongeveer 12 volt geeft???

Wat is de functie eigenlijk van een weerstand? Waarom moeten de spoelen stroom aan de weerstand afgeven als je licht uitstaat? Dat is toch energie verspilling?
 
Honda rulezzz !!!
Honda_boy 9-10-2003 21:13 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda_boy

draden lijken mij nog allemaal goed te zitten. Kan ik er niet gewoon een weerstand ofzo tss zetten zodat hij ongeveer 12 volt geeft???

Wat is de functie eigenlijk van een weerstand? Waarom moeten de spoelen stroom aan de weerstand afgeven als je licht uitstaat? Dat is toch energie verspilling?



??? Weet niemand dit ???
 
Honda rulezzz !!!
Blukaap 9-10-2003 21:15 Print reply

Posts: 10006
Om te voorkomen dat je je accu de vernieling in kookt gok ik.
 
Bastila is lief
Honda_boy 9-10-2003 21:21 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap

Om te voorkomen dat je je accu de vernieling in kookt gok ik.


wallaroo van mij heeft weerstand, geen accu
 
Honda rulezzz !!!
Honda_boy 10-10-2003 17:13 Print reply

Posts: 555
kan niemand mij hier van het hele forum helpen???
Ik kan toch moeilijk zeggen die scooternerd: Sorry, ik kan het niet maken.
 
Honda rulezzz !!!
Decorhanger 10-10-2003 18:50 Print reply
Posts: 462
sluit bv de accu alleen aan op de verlichting toeter en electrische start en houw de onsteking buiten dat stroomkringetje ofzo,maar dan zal de accu wel geladen moeten worden via het normale stroomnet ( 230 v) met bv een acculader voor motoren en de levenduur van je accu word minder plus het feit dat je mischien voor 2 uur verlichting heb.

dit is slecht een sugestie hoor

 
Honda_boy 10-10-2003 21:28 Print reply

Posts: 555
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 1337SR

sluit bv de accu alleen aan op de verlichting toeter en electrische start en houw de onsteking buiten dat stroomkringetje ofzo,maar dan zal de accu wel geladen moeten worden via het normale stroomnet ( 230 v) met bv een acculader voor motoren en de levenduur van je accu word minder plus het feit dat je mischien voor 2 uur verlichting heb.

dit is slecht een sugestie hoor



Ja maar dan moet die ook een nieuwe accu kopen, en normaal is het licht niet op de accu en iedere keer bijladen is ook niet fijn.

Help me aub !!
 
Honda rulezzz !!!
Cebess 13-10-2003 18:35 Print reply

Posts: 1203
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda_boy

[...]


Ja maar dan moet die ook een nieuwe accu kopen, en normaal is het licht niet op de accu en iedere keer bijladen is ook niet fijn.

Help me aub !!


Goed dan zal ik het een keer uitleggen na al die vage replies.
Er zijn zoveel verschillende brommers op de markt en de elektriche systemen daarvan werken niet allemaal hetzelfde. Ik zal er hier een paar proberen uit te leggen:

dmv. constante belasting: deze methode heeft geen regelaar voor de spanning, enkel een diode die de wisselspanning omvormt naar een gelijkspanning voor het laden van de accu. De stroomafname van de spoel achter het vliegwiel is hierbij vrijwel constant. Hierbij komt dus die weerstand om de hoek kijken. Als het licht aan staat heb je een vrij zware belasting en als je dan het licht uit zet dan is die belasting weg en zou normaal de spanning flink stijgen. Om dit te voorkomen is er een weerstand bijgezet die ingeschakeld wordt als het licht uit staat. De belasting van de weerstand is dus gelijk aan die van de lampen, waardoor de totale belasting ook gelijk blijft. De totale belasting van de spoel bestaat uit een deel van het licht/weerstand en een deel van het laden van de accu. Alles is zo berekend dat bij een normaal toerental(origineel dus) de spanning niet of niet ver boven de 12V uit komt. Zou er dus een accu, weerstand of lamp kapot gaan dan stijgt de spanning en gaat de rest er ook aan.
Kortom een slecht systeem.

dmv. regelaar: door een regelaar tussen de draad komende van de spoel en de massa te zetten kan de spanning begrenst worden. Dus als de spanning die opgewekt wordt boven de 12V komt dan gaat deze de spoel belasten en daardoor zakt de spanning dus weer. Doordat de spanning dus op deze manier constant blijft ook als er een lampje kapot is of de accu niet werkt of weg is, is dit echt een goed systeem en wordt ook eigenlijk in elke nieuwe brommer gebruikt.
Bij honda MB bijv. heb je ook zo'n kastje met 4 aansluitingen waar dus ook meteen een regelaar/gelijkrichter in zit voor het laden en beschermen van de accu.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?


Dit bericht is ge-edit door Cebess op 13-10-2003 18:53
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<

Dit topic is 2122 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved