Okee, hier gaat dan effe mijn ideeën wat betreft m'n Nieuwe Rieju Rs2 Matrix
Ik moet toegeven dat ik hiervoor alleen op een NSR, daarvoor op een Puch Zip 25 en jaren daarvoor een MT heb gereden
dus een goede "criticus" ben ik zeker niet
Uiterlijk laat ik even weg, gezien daar iedereen een andere mening over heeft
Maar dit wel: als je rechtop zit laat de KmTeller niet de bovenrand zien, waardoor je
slecht kan zien welke snelheid je precies rijd
Spiegels geven goed zicht tenzij je echt een brede gast (met dikke jas) bent
Zithouding:
Nog niet helemaal m'n Positie gevonden,
met m'n reet helemaal naar achter of helemaal naar voor.
Met m'n ballen tegen de tank zit gewoon comfortabel
Zelf ben ik plus/min 1,76, m'n voeten komen bij de grond en m'n benen komen mooi in de holling van de tank, liggen is mogelijk, rechtop zitten gelukkig ook
Zit iets hoger als een NSR maar je zit niet je blaas samen te persen
-
edit: als ik helemaal naar voren zit kom ik wel met m'n knieën tegen de randen van de zijkappen aan
Wegligging:
Stijfjes en strak
Nog niet helemaal plat lopen gooien, maar voor een eerste keer laatie zich heel goed in bochten gooien,
bij lage snelheid is de draaicirkel iets groter dan een NSR
Stuurt zeer stabiel bij hogere snelheid
geeft het gevoel minder hard te
lijken gaan dan m'n NSR
Hobbels beter recht te nemen (Duh!)
Remmen:
Top reactie, en binnen de kortst mogelijke afstand stilstaan
(Ga me niet vragen hoe die is bij stoppies maken, wil 'em heel houden a.u.b.)
Voetrem is hoog waardoor je snel je voet gaat optillen of constant je remlicht brand (effe tandje lager zetten dus)
Bij de handrem komen bij uiterste draai naar links je vingers tegen de voorkap aan, weinig aan te doen
Geluid:
gewoon stationair draaiend hoor je vrij weinig, bij afremmen op de toeren istie heel stil
Zodra je toeren gaat maken laatie zich horen
en zijn je ideeën over "Bijna-motor" verdwenen
Duidelijk een brommer: Net-niet-irritant geknetter, weliswaar wat hoog maar er zit genoeg "Bass" in om je tandglazuur tenminste nog te laten zitten.
leek het bij m'n NSR alsof de hel losbrak zodra die in z'n powerband kwam (met std uitlaat), deze blijft nog behoorlijk beschaafd
Met helm op helemaal geen (Toekomstige) gehoorproblemen
over het algemeen een "zwaar" geluid
Koppeling/schakelen
Grote slag van je koppelingshendel (beetje kramp in me klauw, kwestie van wennen), zeeer soepel en snelle reactie, ook goed te doseren
Schakelen voel je amper (niet met kisten/klompen aan rijden, zit je constant tegen je standaard aan), al een paar keer "tussen de versnellingen" gezeten, elke keer tussen ze 5 en 6, kwestie van goed doortrappen, kan het pedaal niet echt lager zetten i.v.m. het bovengenoemde standaard-probleem
Prestaties:
hmmm, klopt die km-teller wel?
ok, even getest op de randweg van de A-13 richting R'dam Airport (rechte stukken/mooie bochten)
Powerband ligt tussen de (
edit - correctie: ) 5K en 11.5K
in z'n vijf kwam die niet in overtoeren -dit houd niet in dattie 'em in z'n 6 niet nog een stuk doortrekt
Resultaat: einde aanduiding.... en verder
Hoewel het niet zo hard
leek te gaan
staan er te weinig km aangegeven op de teller, op het stuk gaan de auto's gemiddeld 80 km/u en ik bleef makkelijk achter een dikke Mitsubitshi Pajero hangen
Nadat ik terugreed ramde de teller door totdat tie gewoon niet verder kon, bij 9.8K op de toerenteller hield het op in ze 6
vermoedelijke snelheid: 80 Km/u
wat hangt eronder: Ontgrenst
dus de std 50, std carb met goeie sproeier,
ander tandwiel en de bus uit de uitlaat
conclusie:
ik ga (hopelijk) nog een hoop plezier aan deze brom beleven
Dit bericht is ge-edit door Nightbat op 3-10-2003 22:55