Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Aprilia Tuareg; en de problemen stapelen zich op....

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 786 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #12513 - Aprilia Tuareg; en de problemen sta...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1474 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

icewim 3-10-2003 13:50 Print topicpost
Posts: 93
Hoi; na de aankoop van mijn tuareg ben ik het ding na gaan kijken. Hij liep niet goed, dat heb ik verholpen op aanwijzing van iemand van dit forum; hij zei dat het mengsel te arm was en dat was ook zo. Nu zit er nog steeds geen gang in, maar ik kan weer gewoon gas geven.
Nu het volgende probleem; de koppeling gaat slippen......nu moet ik zeggen dat ik nog nooit een koppeling van een brommer vervangen heb en vraag mij ook af hoe dat moet, of dat moeilijk is en of ik speciaal gereedschap nodig heb. En vooral tips....veel tips.....
Alvast bedankt; Wim.
 

Martijn 3-10-2003 14:08 Print reply
Posts: 10000
platen vervangen is vet simpel..

olie aftappen (bout onderaan je blok, eerst ff warmrijden, dan is de olie dunner komt er meer uit)

dan de rechter carterkap erafhalen (van je blok)
dan de bouten van je koppeling losdraaien (4 ofzo?)
komen de veertjes eruit, leg alles netjes weg, platen eruit halen, nieuwe erin en weer in elkaar zitten...

kan btw ook de afstelling van je koppeling zijn dat ie slipt...maar platen vervangen is altijd het beste..en dan ff opnieuw afstellen.

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
icewim 3-10-2003 14:12 Print reply
Posts: 93
Owwww.....dat valt dus wel mee? Blokje hoeft er niet onder vandaan enzow.....
De afstelling is het niet (ik neem aan dat je dan de kabel bedoelt) want die heb ik al teruggesteld en hij loopt ook niet stroef ofzow.
 
Martijn 3-10-2003 14:15 Print reply
Posts: 10000
blok hoeft er zeker niet onder vandaan..

vervang btw ook meteen je olie...en kijk of er veel metaalstukjes in de oude olie zitten...

platen vervangen is een onderhoudsklusje, en dat is vaak verschrikkelijk simpel...

ehm...toen mark zn AM6 blok gereviseerd werd had ie ook nieuwe platen gekocht ,maar daar zaten ook de metalen tussenplaten bij (je hebt gevoerde platen, van een soort kurkachtig spul en metalen.) als je die er ook bij krijgt moet je ze ff allemaal vervangen, en anders alleen de 'gevoerde' platen...

als je de koppeling weer in elkaar zet: die boutjes met de drukveren eronder moet je gewoon vastdraaien. niet lossig..gewoon lekker vast (niet extreem want dan gaat het kapot )...het is niet zo dat je koppeling het niet meer doet als je ze vast draait, wat sommige mensen wel es denken..

als je ze te los draait trilt de boel los en heb je een probleem

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
mcdronkz 3-10-2003 16:15 Print reply

Posts: 32777
Ik ken wel iemand die dit gedaan heeft met een Red Rose, dat tevens een RV4 blok heeft. Het zijn bekende problemen. Ik weet niet of de oplossing in dit topic al gegeven is, heb er niet zoveel verstand van, maar dit is z'n profile: http://www.brommerforum.nl/user/2282
 
SIWWN 3-10-2003 16:19 Print reply
Posts: 7079
Er is ook een FAQ over hoe je de koppelingsplaten kunt vervangen

En zet de platen niet droog erin, je moet ze insmeren of in de olie laten weken.

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 3-10-2003 16:21
 
icewim 3-10-2003 19:31 Print reply
Posts: 93
Okee, bedankt!
Nu nog wat anders (vondt het zonde om hier een nieuwe topic voor te openen);
Die snelheid he..... Wat is nu de goedkoopste manier om te zorgen dattie net ff wat sneller gaat? Het hoeft niet veel te zijn, maar hij moet wel ietsie sneller.
Er zit nu alles standaart op voor zover ik kan zien (carb. twijfel ik aan; gaat net pink doorheen) en er is al een probleem dat hij te weinig mengsel kreeg; zomaar een andere cilinder erop schroeven zal zeker wel niet zo'n succes worden dan?
Uitlaatje misschien?
Tja; wat te doen?
 
Muerte aka Ozzy 3-10-2003 21:47 Print reply

Posts: 3255
andere uitlaat is de eerste *goedkope* optie..
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
icewim 3-10-2003 22:37 Print reply
Posts: 93
Tja; ik ga er meer geld inpompen dan ik verwacht had.....
Als er nog iemand zo'n ding wil hebben; mag je hem op komen halen voor het geld wat mij uit de kosten haalt; met verzekering erbij is dat 375 euro. Dan maak ik dus geen winst; hij mag er gewoon voor weg.
Ik heb hier allemaak geen zin in moet ik zeggen; ik ben zo iemand die moet een brommer hebben die het liefst geen onderhoudt nodig heeft en 80 loopt......
Maarja; dat had ik kunnen weten en is dus mijn eigen schuld....
 
Soepkip 3-10-2003 23:15 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: icewim

Tja; ik ga er meer geld inpompen dan ik verwacht had.....
Als er nog iemand zo'n ding wil hebben; mag je hem op komen halen voor het geld wat mij uit de kosten haalt; met verzekering erbij is dat 375 euro. Dan maak ik dus geen winst; hij mag er gewoon voor weg.
Ik heb hier allemaak geen zin in moet ik zeggen; ik ben zo iemand die moet een brommer hebben die het liefst geen onderhoudt nodig heeft en 80 loopt......
Maarja; dat had ik kunnen weten en is dus mijn eigen schuld....


Hey uh, heb je geen testritje enzo gemaakt op dat ding dan? Zonde man, echt.
Krijg je straks weer allemaal van die "Ja RV4 (en Aprilia) is allemaal kut en blabla" opmerkingen.

Ik heb mijn AF-1 voor 650 euro gekocht, uiteindelijk gewoon een gode prijs, voor gewoon een goede brommer. Dus ik ben wel tevreden met m'n Aprilia met RV4 blok.
Laats het blok nog ff opengetrokken en de koppelingsplaten eruit gehaald.. Want mijn koppeling slipt ook een beetje. Maar de platen zagen er nog prima uit, alleen de olie die in m'n blok zat was echt VIES en DIK blehhh... Dus ik denk dat ik met dunnere, betere olie mijn slippende koppeling al heb opgelost.

Dus dat kan jij ook proberen: nieuwe olie in je blok.

Ik heb gehoord dat Plutoline GP10 erg goede blokolie was, iemand anders daar misschien nog tips over?
 
Daan Da Man 3-10-2003 23:22 Print reply
Posts: 2064



mjah...


geen andere olie erinkappen als gp10...
 
icewim 3-10-2003 23:23 Print reply
Posts: 93
Jazeker heb ik een testritje gemaakt op dat ding maar toen had ik geen last van een slippende koppeling. Ook dat inhouden was een stuk minder; dat werdt heeeeel snel erger toen ik er hier een paar rondjes op reed.....
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 3-10-2003 23:25 Print reply

Posts: 7007
koppeling is te doen

en dat probleem van dat hij inhoudt als hij warm is zal ook wel met de afstelling te maken hebben
 
nobody fuck with us!!
mcdronkz 3-10-2003 23:31 Print reply

Posts: 32777
Je zult zien, als die brommer klaar is ben je er dik tevreden mee en je hebt weer es wat anders dan een MTX/TSX.
 
Urwein 4-10-2003 8:27 Print reply
Posts: 129
Ik had ook last van slippende koppeling, terwijl er net nieuwe (adige) koppelingsplaten inzaten. Ik heb toen 4mm aan ringetjes achter de koppelingsveren gezet, en dat hielp.

Ook ontkoppelde mn brommer niet goed (kwam niet door de ringetjes, was daarvoor ook al), bleek dat 1 van de (bijgeleverde adige) veren stugger was dan de andere 3 waardoor de koppelingsplaten scheef naar buiten kwamen als je ontkoppelde. Ik heb toen bij die ene veer 1 ringetje van 1mm weggehaald en sindsdien issie helemaal goed.

Dus als ik jou was eerst nieuwe olie proberen, anders ringetjes achter de veren plaatsen.


 
icewim 4-10-2003 20:59 Print reply
Posts: 93
Maar nog ff over die uitlaat; kan ik daar zelf niet wat aan doen? Ik heb de mogelijkheid om te lassen.
Het is een uitlaat die overgaat in een slang en dan weer in een demper komt; als ik die slang weghaal komt er een pokkeherrie uit en kan ik de toeren iets verder dan 6 op laten lopen.....
Maar veel in power scheeld het niet; niets eigenlijk.

Nu ken ik iemand die heeft een rs50 en die liep standaart ook niet boven de 6000rpm uit; met een andere uitlaat loopt dat ding onder die toeren net zo traag alleen als hij erboven komt is het een beest; rost zo door naar 11500rpm.
Zou dat bij mij dan ook zo moeten gaan? Ik weet niet of mij carb. dat wel trekt, omdat ik problemen heb gehad met te arm mengsel. Dat is nu wel over, maar als hij nu nog meer moet gaan leveren.....
Daarom zou ik het het liefst ff uitproberen door de huidige demper open te maken en wat te klooien; maar ik weet alleen niet wat ik dan het beste kan doen.
 

Dit topic is 1474 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved