Ik ben hier nieuw en ik hoop dat er hier mensen zitten die echt verstand hebben van motor-werking-tuning om mij met de volgende vraag te helpen:
Ik ben de trotse bezitter van een oud type damesbrommer | MBK 51V | wat naast de peugeot 103 heel populair was in frankrijk vroeger (en nog steeds, hoewel die natuurlijk zoals overal veel terein heeft verloren tegen de scooters en dergelijke...)
Ikzelf woon in Belgiƫ en ben momenteel dit oud fietsje aan het opknappen. Onder de brommer hangt een uitlaat die nogal restrictief is.
Hij is als volgt opgebouwd : een pijp van 2,5 cm diam verlaat de cilinderwand. Die pijp loopt ver door in een cylinderachtig (beetje ovaal) volume. Vandaar kan het gas
expanderen in het gehele volume. Vervolgens moet het gas terugkeren naar het begin van dat volume waar een smal pijpje zit die vervolgens weer uitmond in de open lucht.
Resultaat : snelheid om en bij de 25-30 km/u
In het verleden heb ik ooit de pijp van 2.5 cm diameter eruitgehaald en ingekort zodat het gas al kan expanderen op de plaats waar de pijp het volume inkomt.
Resultaat : +/- 35-45 km/u
Nu zit ik met de twijfel of ik ook het smallere pijpje die uitmond in de buitenlucht ook een stuk zou inkorten (het deel dat zich in het volume bevind), momenteel is het zolang bijna als de totale lengte van het volume. Zou dit betere prestaties opleveren of helemaal niet?
Zo ik hoop dat jullie deze beschrijving ongeveer begrijpen.
Een expansie-uitlaat uit de handel is uit den boze omdat de politiecontrole in deze streek heel streng is, en wanneer visueel een competitie-onderdeel wordt waargenomen wordt je brommer automatisch in beslag genomen.
Ziehier een voorbeeldje van het type bromfiets en de uitlaat in kwestie (wel niet zo duidelijk).
Dankjewel bij voorbaat
Dit bericht is ge-edit door Tweeslag op 24-9-2003 11:18
|