Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat MBK : zelf fiksen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 822 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #12282 - Uitlaat MBK : zelf fiksen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1495 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tweeslag 24-9-2003 11:04 Print topicpost
Posts: 1
Ik ben hier nieuw en ik hoop dat er hier mensen zitten die echt verstand hebben van motor-werking-tuning om mij met de volgende vraag te helpen:

Ik ben de trotse bezitter van een oud type damesbrommer | MBK 51V | wat naast de peugeot 103 heel populair was in frankrijk vroeger (en nog steeds, hoewel die natuurlijk zoals overal veel terein heeft verloren tegen de scooters en dergelijke...)

Ikzelf woon in Belgiƫ en ben momenteel dit oud fietsje aan het opknappen. Onder de brommer hangt een uitlaat die nogal restrictief is.

Hij is als volgt opgebouwd : een pijp van 2,5 cm diam verlaat de cilinderwand. Die pijp loopt ver door in een cylinderachtig (beetje ovaal) volume. Vandaar kan het gas
expanderen in het gehele volume. Vervolgens moet het gas terugkeren naar het begin van dat volume waar een smal pijpje zit die vervolgens weer uitmond in de open lucht.

Resultaat : snelheid om en bij de 25-30 km/u

In het verleden heb ik ooit de pijp van 2.5 cm diameter eruitgehaald en ingekort zodat het gas al kan expanderen op de plaats waar de pijp het volume inkomt.

Resultaat : +/- 35-45 km/u

Nu zit ik met de twijfel of ik ook het smallere pijpje die uitmond in de buitenlucht ook een stuk zou inkorten (het deel dat zich in het volume bevind), momenteel is het zolang bijna als de totale lengte van het volume. Zou dit betere prestaties opleveren of helemaal niet?

Zo ik hoop dat jullie deze beschrijving ongeveer begrijpen.

Een expansie-uitlaat uit de handel is uit den boze omdat de politiecontrole in deze streek heel streng is, en wanneer visueel een competitie-onderdeel wordt waargenomen wordt je brommer automatisch in beslag genomen.

Ziehier een voorbeeldje van het type bromfiets en de uitlaat in kwestie (wel niet zo duidelijk).


Dankjewel bij voorbaat


Dit bericht is ge-edit door Tweeslag op 24-9-2003 11:18
 

De Schout 24-9-2003 20:00 Print reply
Posts: 5327
die dingen hebben ze ook gemaakt, met andere pijpjes, die liepen van bigin afaan al breed uit zegmaar, die lopen volgens mij een stuk beter en zijn wel origineel. heb ook zo'n ding gehad, en liep toch 55/60
 
tune tweak fiddle bang bummer
denollie 24-9-2003 22:15 Print reply
Posts: 49
heheh is dat geen motobecane .
zo een heb ik ook gehad een rooie liep lekker .
tot een of andere kloot een paar van men koelvinnen had kapot gelagen en een paar blutsen en deuken in de brommer had gemaakt .grrrrrrr
 
greetz denollie
boerjef 24-9-2003 22:27 Print reply
Posts: 265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: denollie

heheh is dat geen motobecane .
zo een heb ik ook gehad een rooie liep lekker .
tot een of andere kloot een paar van men koelvinnen had kapot gelagen en een paar blutsen en deuken in de brommer had gemaakt .grrrrrrr


Motobecanne IS de oude naam van mbk (of toch iets dat mbk heeft overgekocht).
 
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand!
denollie 24-9-2003 22:41 Print reply
Posts: 49
oh thanx dat wist ik niet op het indentificatie plaatje stond toch motobecane dus ik dacht.
thanx boerke
 
greetz denollie

Dit topic is 1495 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved