Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #12087 - Brommer winterslaap klaar maken.
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 6945 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Ralf |
16-9-2003 23:59 |
Posts: 9073 |
Groot aquarium bouwen, vullen met olie, alle metalen onderdelen erin. Rest ergens vochtvrij opslaan.
Of gewoon alle open metalen onderdelen met silecone spray te lijf gaan, tank leeg als je echt helemaal niet wil gaan rijden. Tegen het roesten van zuigerveren weet ik zo niets..
|
|
|
|
Martijn |
17-9-2003 0:00 |
Posts: 10000 |
trut..ik heb net gezegd wat je moet doen
ok tank vol ivm roesten (paar liter boeit toch niet)
eerst ding schoonspuiten en dan alles lekker invetten of inspuiten met wd40 ofzo.
pay attention to de uitlaat, velgen en de ketting...en je vorkpoten...willen ook wel es roesten..
gewoon familypack wd40 kopen en helemaal leegsprayen dat dat ding op de dampen nog kan starten...
edit: ralf...gewoon olie in je bougiegat kieperen en dan wat kicken...zit er een film overal op...
Dit bericht is ge-edit door Martijn op 17-9-2003 0:01
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
Ralf |
17-9-2003 0:05 |
Posts: 9073 |
Sileconespray blijft wat beter zitten enzo, maar ga er vanuit dat je dan nooit meer een kapje kan spuiten in je garage :P
|
|
|
|
Blijhoofd |
17-9-2003 8:01 |
Posts: 7378 |
wd40 sprayen,heb ik vorig jaar ook gewoon gedaan dat ging perfect! ree toen in de winter op me ER en dan kon ik precies zien vaar ik over heen was gegaan met de wd 40, als je die zooi over kaal metaal spuit dan blijft het gewoon roest vrij
|
|
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235 |
|
bart de scootergek |
17-9-2003 8:07 |
Posts: 8916 |
dus gewoon wd40 sprayen en zorgen dat de zuiger tussen de olie staat. ik had ook iets gehoord van dat de banden van de grond moesten anders kreeg je scheurtjes in de band. naja mb krijgt juist in de kerstvakantie een nieuwe kleur en een revicatie beurt.
|
|
Honda RC-33 |
|
SkaBla [Pim] |
17-9-2003 8:13 |
Posts: 4659 |
Ja dat van die banden heb ik ook gehoort!, moeten die van de grond?? zo ja moet ik een bok maken of andere oude wielen er onder gooien die wel kapot mogen...
|
|
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D |
|
bart de scootergek |
17-9-2003 8:22 |
Posts: 8916 |
ik hoorde dat je ze op houtjes moest zetten, gewoon blokken onder de wielen. had te maken met het vocht waar het dan mee in contact stond ofzo.
|
|
Honda RC-33 |
|
SkaBla [Pim] |
17-9-2003 8:29 |
Posts: 4659 |
hmm oke, dr gaat toch nog wat verbouwd worden aan mijn tsx, dus helemaal stil komt ie nog niet te staan, maar tips voor de tips, gaat U door
|
|
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D |
|
buysman |
17-9-2003 8:56 |
Posts: 425 |
af en toe beetje verrijden, anders worden je banden vierkant, of je moet em omhoog zetten, en ook voor de vloeistoffen dat ze af en toe in beweging zijn .
|
|
[b]Aprilia RS70 Fortuna 2002 Replica[/b] |
|
CARMAGE |
17-9-2003 10:53 |
Posts: 151 |
Ok heb hier ervaring mee. Aangezien het om een ts gaat kan je hem al op een verhoogje plaatsen. Soort van keukentafeltje (tabouretje hier in Belgi?) er onder zodanig dat de banden volledig van grond zijn. Ze dan ook nog eens goed hard zetten. Ketting invetten, tweetakt olie in je motor via het bogiegat, tank overvol, alles propermaken, een laag wd40 over heel je brommer zelfs over de kappen (kan je na de winter er gewoon afkuisen), je brommer onder een plastic die liefst zo goed mogelijk over je brommer komt maar niet helemaal errond (moet nog wat lucht aankomen), niet tussentijds rijden, wel tussentijds je wiel verdraaien.
|
|
Carmi |
|
Mt-5[Maarten] |
17-9-2003 11:00 |
Posts: 2941 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SkaBla
Ja dat van die banden heb ik ook gehoort!, moeten die van de grond?? zo ja moet ik een bok maken of andere oude wielen er onder gooien die wel kapot mogen...
Gewoon op een kratje bier zetten die brommer, zodat beide wielen los van de grond staan ( in het midden onder je blok
|
|
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ... |
|
Rik |
17-9-2003 11:12 |
Posts: 3464 |
zonde voor die krat..
|
|
|
|
Mt-5[Maarten] |
17-9-2003 11:17 |
Posts: 2941 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rik
zonde voor die krat..
ja uhh, wel een lege krat he wat denk jij hahahah
|
|
Loud pipes save lifes - Suzuki straatpiraat ... |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
17-9-2003 19:35 |
Posts: 8499 |
ok mijn idee:
haal ff je brommer half uit elkaar, zodat je overal makkelijk bij kunt (kappen en tank eraf bijvoorbeeld.. en zadel ook).
Loop even naar een tankstation waar je je brommer met een (warme) hogedrukspuit af kunt spuiten om alle rommel kwijt te raken. Daarna loop je weer naar huis en begin eerst met je velgen schoon te maken (en eventuele roest eraf halen), als dat klaar is pak je een potje vaseline (bij voorkeur van de aldi, lekker goedkoop ) en smeer daarmee een laagje vaseline op je velgen (en eventueel spaken).
Daarna haal je ff je koppelings-rem-kmteller-toerenteller-gas kabels eraf en oliet ze ff goed in met carterolie of siliconenspray (hier is een speciaal gereedschapje voor te krijgen), zet ze daarna weer terug.
Je frame.. tja.. je kunt ook daar overal een mooi laagje vaseline of olie opspuiten, moet je maar ff kijken wat het makkelijkste is. Vergeet de ophangpunten van de voetsteunen niet . Of je spuit de kale plekjes op je frame fftjes een beetje bij, dat is het beste lijkt me.
Hierna kun je ff je uitlaat eraf halen, deze schuren om de roest er af te halen, en daarna spuiten met hittebestendigde lak. Als deze goed uitgehard is, kun je deze ook mooi invetten met vaseline (siliconenspray loopt er af oid)
Daarna natuurlijk weer terugzetten.
Start hierna ff je brommer (met benzinekraan dicht) om te zorgen dat de vlotterbak leeg is, zodat je niet na de winter zit te kloten met aangekoekte benzine/olie etc. Draai hierna (met beetje warme motor...) ff je bougie eruit, gooi er een ml of 100 2taktolie in (of nog meer, vooral belangrijk voor je bigend..) en draai hem weer terug. Paar keer kicken en alles is mooi verdeeld. Hierna zou ik je carterolie ff bijvullen tot het blok helemaal vol zit (karterolie kost toch niks en als alles onder de olie zit kan het ook niet roesten, als je er toch niet mee rijd maakt het niet uit of er teveel olie in zit of niet Na de winter tap je natuurlijk alles af (ook ivm aangetrokken water) en doe je er nieuwe op, de goede hoeveelheid).
Ff denken wat ik nog vergeten ben..
de banden, ketting, tandwielen, accu en tank
De banden zou ik gewoon van de grond af laten staan, of gewoon op de grond.. maakt niet zo veel uit.. je moet ze toch regelmatig een keer verdraaien (elke week of elke 2 weken)
Ketting en tandwielen.. ketting ff schoon staalborstelen en insprayen, tandwielen ff inspuiten met siliconespray oid
de accu loskoppelen en aan een druppellaaier hangen als je die hebt, zo houd jehem in leven
met de tank.. tja.. ik denk dat ik gewoon ff wat benzine meng met olie (1:5 (ja, een op vijf)) en een paar keer goed schud en daarna de benzine eruit laat lopen.. de olie blijft wel in je tank hangen denk ik
of je laat hem gewoon vol met benzine staan en gooit die na de winter weg (of diesel), kan ook
Na de winter ga je weer terug naar dat tankstation en spuit je alle vaseline, siliconenspray en andere troep mooi van je ding af en kun je weer gewoon rijden
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
Bazz -> DRD |
17-9-2003 20:06 |
Posts: 1884 |
bron: http://nsrhonda.cjb.net
Winterklaar maken
Stel het is koud, daarnaast veel regen, harde wind en gladde wegen. Hierdoor kan het voorkomen dat je je trouwe brommertje enige tijd links laat liggen, opzich heel begrijpelijk. Maar er zijn toch enige punten die je in acht moet nemen om na de winter weer van je machientje te genieten, wil je weten wat?
Handelswijze:
Velen weten het misschien niet, maar benzine kan maar beter niet langer dan 3 maanden bewaard worden. Benzine gaat na enige tijd verzuren. Mocht je gebruik maken van mengsmering i.p.v. de orginele gescheiden smering, dan heb je ook het risico dat de olie gedurende de winter naar de bodem zakt. Daarom is het beter als je de tank aftapt. Dit kun je doen door het benzine slangetje bij de tank los te trekken en er een langere op te schuiven die je in een jerrycan laat hangen. Zet het kraantje op reserve en laat de tank leeglopen. Houd bij het aftappen de NSR schuin naar de kant van het kraantje, zodat de benzine aan de rechterkant van de tank ook bij het kraantje komt. Om de tank aan de binnenkant tegen roest te beschermen zou je hem kunnen besproeien met roestwerende olie. Ikzelf doe altijd een kwart litertje WD-40 (ben gek op WD-40) in de tank en schut dan een paar keer goed waarna ik de WD-40 er weer uit laat lopen, dit werkt perfect. Ook de carburateur kun je aftappen door het schroefje onderaan het vlotterbakje (onderste bakje van de carburateur) een paar slagen los te draaien zodat ook hier de benzine uit kan lopen.
Nu de tank en de carburateur beschermd zijn, komen we bij de cilinder. Draai de bougie eruit en giet een heel klein beetje 2-takt olie (? 2cc) in de cilinder via het bougiegat. Dit is niet altijd even makkelijk te bereiken en het verdient aanbeveling om een trechter te gebruiken met daaraan een flexibel slangetje. Daarna enkele malen de kickstarter intrappen zodat de olie in de cilinder mooi wordt verdeeld. Nu kun je de bougie er weer indraaien. Door een beetje kopervet op de schroefdraad van de bougie te doen, voorkom je dat deze vast gaat zitten in cilinderkop.
Sommige mensen vinden het overdreven, maar het is verstandig om ook je carterolie af te tappen. Dit doen we, omdat de olie enigzins hygroscopisch is en dus water kan opnemen. Aangezien we geen waterdeeltjes in onze olie willen hebben, kun je de olie beter aftappen. De olie kun je aftappen door, het liefst bij warme motor, de grote bout (M12) onder je blok los te draaien en de olie op te vangen in een bakje.
Als de NSR voor een lange tijd op ??n plek staat, kunnen de banden platte kantjes krijgen. Verdraai de wielen daarom om de paar weken, zodat dit probleem niet kan optreden. Je kunt je machientje natuurlijk ook van zijn pootjes tillen door hem voor en achter op te bokken. Deze bokken zijn te koop bij motorzaken.
Mocht de brommer op een koude en vochtige plek staan of buiten, dan bij voorkeur afdekken, maar niet met plastic! Gebruik een materiaal dat enigzins kan 'ademen'. Er zijn tegenwoordig hele mooie hoezen te koop voor motorfietsen. Als je NSR in een zeer vochtige en slecht geventileerde ruimte staat, zou je een vochtvreter onder de hoes kunnen plaatsen. Deze zijn te koop bij o.a. bouwmarkten. Ook is het verstandig om de NSR te controleren op plekken waar de verf eraf is en werk die zonodig bij.
Als laatste dan nog de accu, maak de zijkap rechts van het zitje los, ontkoppel de accu en houd hem vooral (!) rechtop, het zuur in de accu wil je niet graag op je huid krijgen. Even goed opladen en dan in huis bewaren.
We hebben nu immers wel alle onderdelen winterklaar gemaakt, maar de buitenkant is nog aan de beurt. De kappen goed wassen, goede (auto)zeep zorgt voor een beschermende laag. Maak hem daarna goed droog en ga even een stukkie rijden, zodat al het water kan verdampen. De knappe koppen bij Honda hebben er voor gezorgd dat de schroeven en dergelijke roestvrij zijn, maar bij gebruik is de kans groot dat deze laag gaat barsten, zodat roest wel weer de kans krijgt, insmeren dus met een universele olie (of WD-40), zodat je ook na een paar winters nog steeds de schroeven heel kunt houden met je schroevendraaier.
|
|
Bezoek mijn site @ http://nsrhonda.cjb.net en op http://brommer.startkabel.nl |
|
Dit topic is 6945 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|