Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #12031 - Ram air
|
Pagina 3 van 3
|
Dit topic is 1964 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
wipe-out |
16-9-2003 8:22 |
|
Neonlampje |
16-9-2003 10:07 |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
16-9-2003 10:14 |
Posts: 8499 |
/topic helemaal niet gelezen
voor de mensen die een spits hebben: op blz 15 staat die nieuwe yamaha, heeft 172pk op 172 kilo.. schijnt de snelste te zijn, maar daar gaat het nog ff niet om. Op dat ding zit ook ram-air, op topsnelheid schijnt het zo te zijn dat hij door de ram-air 8 pk meer krijgt (180 dus)
zal anders straks het stukje wel ff overtypen als ik thuis ben en er aan denk
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
Neonlampje |
16-9-2003 10:22 |
Posts: 14825 |
inskennen!
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
16-9-2003 10:29 |
Posts: 8499 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
inskennen!
of ff kijken welke url er op dat krantje staat
ik kwoot:
Quote:
Yamaha R1 weegt 172 kg en levert 172 pk
Gewichtige paardenkrachten
AMSTERDAM - Spectaculair nieuws voor modeljaar 2004 van Yamaha. Voor het eerst in de geschiedenis van 'gewone' productiemotorfietsen wordt een 1:1 motor ge?ntroduceerd: een machine die evenveel pk's levert als hij kilo's weegt. In het geval van de compleet vernieuwde R1 betekent dat 172 paardenkrachten bij 172 kilogrammen... Tot dit jaar was Suzuki recordhouder met de GSX-R1000, die dergelijke waarden net niet haalde.
Yamaha introduceerde de eerste R1 in 1998 en de machine (toen 150 pk bij 177 kilo) betekende een revolutie op de markt van hoogvermo-gende sportmotoren. Sommigen vroegen zich destijds al af of de fabrikanten niet te ver gingen en waren ervan overtuigd dat de absolute grens van nog net te controleren machines nu toch echt wel was bereikt. Niet dus, zo bleek later toen Suzuki met een nog lichtere en sterkere 1000cc-machine kwam die nog verrassend handelbaar bleek ook.
En nu is er dus deze alle records aan flarden rijdende derde generatie R1. Hoewel Yamaha nog geen prestaties van de nieuweling naar buiten brengt, hoef je niet in een glazen bol te staren om de topsnelheid van de 20-klepper in te schatten. Die moet boven de 300 kilometer per uur liggen, terwijl de acceleratie tot honderd minder dan drie seconden zal vergen.
Waanzin op de gewone weg, maar kopers van dit soort machines zweren bij extreme waarden (al was het alleen maar om in de stamkroeg op te scheppen over snelheid en vermogen) en dus zal de Yamaha volgend jaar niet aan te slepen zijn. Dankzij het gemonteerde ramair systeem moet de machine bij hoge snelheden - door de invloed van in de airbox geblazen wind - zelfs 180 paardenkrachten leveren. Altijd moeilijk te controleren, dergelijke claims, maar ook die 172 pk lijkt ons meer dan voldoende.
Het blok werd compleet opnieuw geconstrueerd, waarbij gebruik is gemaakt van de in de MotoGP klasse opgedane ervaringen van coureurs als Alex Barros. Uiterlijk volgt Yamaha de laatste mode, door een titanium uitlaatsysteem te monteren dat via twee pijpjes uit het ranke kontje van de R1 priemt. Niet erg origineel; Ita-liaanse grootmeesters als Ducati en MV Agusta hebben eigenlijk een patent op die vinding. Maar omdat ook Honda dergelijke uitlaten inmiddels heeft gekopieerd, kon marktleider Yamaha niet achterblijven.
Verder is de R1 nog steeds heel duidelijk als R1 herkenbaar. Met een spitse neus waaruit nu vier koplampen (? la kleine broertje R6) agressief de wereld in kijken. Om de gewichtsreductie te bereiken werd onder andere het aluminium deltabox-frame maar liefst zes centimeter smaller. Desondanks claimt de fabriek dat de torsiestijfheid dankzij nieuwe lastechnieken maar liefst 200 procent toenam. De remblokken in het voorwiel zijn nu radiaal opgehangen, de schijven meten 320 mm.
Of Yamaha het nieuwe record in gewicht en vermogen lang zal kunnen vasthouden, hangt met name af van concurrenten Suzuki en Kawasaki. Want technische gegevens over de ongetwijfeld ook vernieuwde GSX-R1000 en de inmiddels al aangekondigde ZX-10R ontbreken vooralsnog. Tot die tijd is de R1 de nieuwe koning in supersportland.
Verschenen in SP!TS op dinsdag 16 september 2003.
in dat krantje staat er ook nog een foto bij maar die zie ik nergens staan op internet..
Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 16-9-2003 10:31
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
CARMAGE |
16-9-2003 11:37 |
Posts: 151 |
172 pk best wel leuk en best wel spectaculair als je hem zo meekrijgt. Maar ik wil er toch even aan herrineren dat er een aftermarket pakket bestaat voor de R1 (al ongeveer 3 jaar). Waarmee er dus een turbo wordt geinstalleerd zo een R1 puurt maar liefst 192 pk'tjes. (Stel dat je dan ook nog Ram air hebt .
|
|
Carmi |
|
Knoxville |
16-9-2003 11:40 |
Posts: 1454 |
Heb dat stukje vanochtend even gelezen. Vind dat ding toch best wel snel En die 1:1 verhouding is best knap van lui, alhoewel dat ding vast nog wel een beetje geknepen is....
|
|
Honda, the dream of power ;) Nu alleen nog ff reviseren, dan is de droom weer werkelijkheid :P |
|
Luc |
16-9-2003 12:35 |
Posts: 3590 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rudy
idee is weer prachtig , probleem is alleen dat je met een electrische ventilator (op een accu oid) veel te weinig lucht en druk opbrengst haal om het te laten werken , je carbutateur er niet tegen kan enz enz
ram air werkt alleen bij 200+ en geeft bij een normale motor boven de 250 een vermogens winst van een 8% , zinloos voor je bromm dus (en ook dit werkt weer niet met een cabbie)
Is het dan geen id om iets van een turbo achtig iets te maken op je uitlaat, zodat je daar een pompje op kan maken?
mar danzoudie turbo weer tot vermogen verlies leiden, vanwegen de uitlaat enzo lijkt me.
En ik denk niet dat het z?veel zou helpen dattie dat vermogenverlies deruit haalt..
|
|
|
|
vinnie |
16-9-2003 14:08 |
Posts: 3505 |
|
|
nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon |
|
Martijn |
16-9-2003 14:43 |
Posts: 10000 |
geil fucking geil!!!!! prachtig....r1 was altijd imho al de mooiste motorfiets....
en nu hebben ze em nog mooier gemaakt
btw...turbowen...probleem met 2takt is dat je kans hebt op teveel druk in je carter.
lude en ik hebben wel es wat uitgedacht (of was het nu met dave?)
als je nu gewoon een zuigergestuurde inlaat neemt, lekker veel druk erachter zet, dan zou het niet zon probleem zijn (mit je geen t?veel druk heb in je carter dat je zuiger niet meer omlaag kan)
ramair is vlgs mij gewoon kut, mn pa had het vroeger ook op zn brommer maar werkt voor geen fuck (trechter met tuinslang op luchtinlaat )...
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
bart de schakelgek |
16-9-2003 15:37 |
|
Harm |
16-9-2003 15:57 |
Posts: 3032 |
Over die 1:1 verhouding van de R1. Ik heb nou de Moto73 voor me en daar staat nu ook de nieuwe R1 in EN ook de nieuwe Kawasaki ZX-10R. Volgens Kawasaki "Best power-to-weight ratio in his class" Geruchten: 165 pk, 165 kilo. En dan hebben we ook nog Honda, maar die blijft met 163 pk en 178 kilo achter.
Voor mij blijft de Hayabusa nog altijd de mooiste:
Hoewel de Buell xb12r en xb12s ook wel vet is.
|
|
http://www.durtikkers.tk |
|
Neonlampje |
16-9-2003 16:34 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de schakelgek
[...]
waarom proberen jullie het met een tuinslangetje?? dat is toch te smal?
afbeelding
bouw dan zoiets erop
afbeelding
en dat aansluitend op een airbox,
volledige pagina: hts racing team
hej niet spammen hier (ben ej al 2e monteur?)
en btw, bekijk je email.. en reageer svp
|
|
|
|
Dit topic is 1964 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 3
|
|