Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Ram air

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1021 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #12031 - Ram air
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 1931 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

CARMAGE 15-9-2003 13:21 Print topicpost
Posts: 151
Ik zat met een ideetje, maar ik ben absoluut niet van zin het uit te proberen (geen tijd). Dit is dus gewoon even ter discutie. Mijn idee was het volgende.

Stel je hebt een race brommer die ongeveer 80 à 90 kilometer per uur gaat. Wanneer je nu in deze brommer een vorm van Ram air (SP1, RSV 1000R,...) zou inbouwen. Door middel van twee lucht happers naast de koeling. En de lucht via plastice slangen naar de luchtfilter zou brengen. (je ziet ik ben niet van zin het uit te werken, het gaat hier enkel over het principe) Hierdoor krijgt men toch een betere vulling van de luchtfilter een snellere luchtdoorstroming en kan men toch meer naft geven?

Stel dat het projectje zou uitgewerkt zijn. Zouden hier bij hoge snelheden (80 à 90 dus) grote winsten mee gedaan worden. Ik bedoel daarmee win je vermogen? Of rijdt die brommer daar niet hard genoeg voor? Of is de luchtfilter steeds vol genoeg, groot genoeg (luchtboxen van een liter of 8 zijn hier natuurlijk niet nodig, maar sommige luchtfilters zijn toch echt klein)? Als men hier tegen 200 kilometer per uur 8 pk winst mee boekt moet er tegen 100 kilometer per uur toch ook een pk'tje of 2 te winnen zijn?
 
Carmi

brommercrazy 15-9-2003 13:43 Print reply

Posts: 2594
Moet je anders effe in dit topic kijken

http://www.brommerforum.nl/showtopic/322

Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 15-9-2003 13:44

Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 15-9-2003 13:44
 
CARMAGE 15-9-2003 13:49 Print reply
Posts: 151
Merci, sorry maar ik had de search gebruikt en niks gevonden.
 
Carmi
Neonlampje 15-9-2003 13:51 Print reply

Posts: 14825
poeh, dat topic is oud

ehmm ram air, ja is mogelijk, alleen je zit met je afstelling...
je zult pas een hogere druk vinden tegen de 100km/h, nadeel dat je motor erg arm gaat lopen, je zou kunnen denken om een powerjet-carb te monteren oid...

verder is het zeker wel voordeelig om een hogere druk in je luchtfilter te hebben, ik zou wel honingraad structuur voor je carb zetten om je luchtmengsel recht te trekken zegmaar...

edit: btw, een race brommer die 90 rijdt?

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-9-2003 14:52
 
CARMAGE 15-9-2003 17:48 Print reply
Posts: 151
Ja, ok die race brommer die maar 90 gaat was om het voor iedereen aantrekkelijk te maken. Maar een andere vraag die bij mij is opgekomen is dus: Is het wel mogelijk met een gewone carburator, heb je geen injectie nodig die met de juiste mapping haar hoeveelheid brandstof aanpast.
Een ander probleem waar ik nog aan dacht was. Stel je krijgt nu dankzij die Ram air heelveel druk in je luchtfilter. Gaat die druk wanneer hij te groot is geen schade aanrichten daarmee bedoel ik ga hij niet teveel druk zetten op het membraan en dergelijke?
 
Carmi
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 15-9-2003 17:50 Print reply

Posts: 17929
we hebben het geprobeerd op mn tsx door met de compressor in je carb te blazen het effect hiervan is dat hij direct verzuipt en het dus niet werkt!
 
CARMAGE 15-9-2003 17:54 Print reply
Posts: 151
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX freak

we hebben het geprobeerd op mn tsx door met de compressor in je carb te blazen het effect hiervan is dat hij direct verzuipt en het dus niet werkt!


Als jij daar effe 4 bar inblaasd is dit misschien wel logisch. Verder moet je je carbu daar ook speciaal naar aanpassen je hebt namelijk veel meer lucht. Dus je sproeier moet veranderen. Mijn grote vraag is ga je dan nog een beetje kunnen rijden tegen 30 kilometer per uur ofzo?

 
Carmi
Pingu 15-9-2003 17:55 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

poeh, dat topic is oud

ehmm ram air, ja is mogelijk, alleen je zit met je afstelling...
je zult pas een hogere druk vinden tegen de 100km/h, nadeel dat je motor erg arm gaat lopen, je zou kunnen denken om een powerjet-carb te monteren oid...

verder is het zeker wel voordeelig om een hogere druk in je luchtfilter te hebben, ik zou wel honingraad structuur voor je carb zetten om je luchtmengsel recht te trekken zegmaar...

edit: btw, een race brommer die 90 rijdt?

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-9-2003 14:52

Volgens mij was er een manier om ervoor te zorgen dat de motor niet te arm ging lopen.. heb er weleens een plaatje van gezien. Het had iig te maken met een slang (overloop mss?) die imo ook in de luchtbox moest komen. Het idee erachter snapte ik toen niet, maar iig moest het werken Powerjet lijkt mij niet geschikt hiervoor, omdat deze ook te weinig geeft, er komt nl steeds meer lucht.
Of de manier die ik zei klopt weet ik niet, maar.. als je naar alle 2t racers in de motogp kijkt, zie je dat ook die ram-air hebben, terwijl die ook met 'gewone' carb's rijden, en je niet wilt dat het mengsel te arm bovenin is, en te rijk onderin met zo een machine.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
riejuracer 15-9-2003 17:56 Print reply
Posts: 353
schijnt niet echt te werken omdat als je langzaam rijd verzuipt die en met hoge snelheid loopt hij dan te arm. dat is dus het probleem. maar een snellere vulling van de airbox kan mis wel voordelig zijn.

 
pro race vlamt.
CARMAGE 15-9-2003 17:58 Print reply
Posts: 151
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

Volgens mij was er een manier om ervoor te zorgen dat de motor niet te arm ging lopen.. heb er weleens een plaatje van gezien. Het had iig te maken met een slang (overloop mss?) die imo ook in de luchtbox moest komen. Het idee erachter snapte ik toen niet, maar iig moest het werken Powerjet lijkt mij niet geschikt hiervoor, omdat deze ook te weinig geeft, er komt nl steeds meer lucht.
Of de manier die ik zei klopt weet ik niet, maar.. als je naar alle 2t racers in de motogp kijkt, zie je dat ook die ram-air hebben, terwijl die ook met 'gewone' carb's rijden, en je niet wilt dat het mengsel te arm bovenin is, en te rijk onderin met zo een machine.


Dus er is een manier nu zou ik nog wel eens willen weten hoe zij dit doen? Als iemand dat weet?
 
Carmi
Pingu 15-9-2003 18:05 Print reply
Posts: 1842
heb plaatje gevonden, maar geen webspace.. dus als iemand ff e-mail geeft, stuur ik hem wel. Ik heb nog ff gekeken.. maar snap de werking niet echt..

 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Joost 15-9-2003 18:38 Print reply
Posts: 1108
Grappig dat er een topic over ram-air wordt geopend. Had vorige week nog een discussie met een aantal lui hoe het exact werkte. Er treed namenlijk geen druk vehoging op (bernoulie). Het voordeel zit in het feit dat er geen aanzuig verliezen meer zijn (imho). Carburatie is geen probleem, zolang je de vlotterkammer maar verbind met de luchtbox.
 
It is going to be a Endless summer...
Blukaap 15-9-2003 18:39 Print reply

Posts: 10006
.

Dit is het plaatje van Pingu.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost

Carburatie is geen probleem, zolang je de vlotterkammer maar verbind met de luchtbox.

As in: (over)druk in beiden gelijk krijgen ?


Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 15-9-2003 18:40
 
Bastila is lief
User 927 15-9-2003 18:57 Print reply

Posts: 6405
Kheb ff wat uitgedacht, zodat je niet meteen aan die 100km/h vast zit Dit is tot nu ff patented by me Ik wil ut eerst ff proberen



Edit: Die andere ram air werkt iets anders.... daar zit de tank aan de carb vast???

Dit bericht is ge-edit door Razadull op 15-9-2003 18:59
 
Neonlampje 15-9-2003 19:32 Print reply

Posts: 14825
eeh dat je je ontluchting op je filterbox aan sluit leek me logisch.. maargoed dat kan natuurlijk niet alles opvangen, maar wel een groot deel...
edit: roald; meerdere fans werken niet, als luchtverplaatsing hetzelfde is drukken ze alleen maar tegenelkaar aan, wat meer weerstand cre?ert.. je kunt er volgensmij wel een hogere druk mee in een gesloten ruimte opbouwen

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-9-2003 19:34
 
Rudy 15-9-2003 19:38 Print reply

Posts: 3471
idee is weer prachtig , probleem is alleen dat je met een electrische ventilator (op een accu oid) veel te weinig lucht en druk opbrengst haal om het te laten werken , je carbutateur er niet tegen kan enz enz

ram air werkt alleen bij 200+ en geeft bij een normale motor boven de 250 een vermogens winst van een 8% , zinloos voor je bromm dus (en ook dit werkt weer niet met een cabbie)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson

Dit topic is 1931 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved