Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #12031 - Ram air
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 1963 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
CARMAGE |
15-9-2003 13:21 |
Posts: 151 |
Ik zat met een ideetje, maar ik ben absoluut niet van zin het uit te proberen (geen tijd). Dit is dus gewoon even ter discutie. Mijn idee was het volgende.
Stel je hebt een race brommer die ongeveer 80 à 90 kilometer per uur gaat. Wanneer je nu in deze brommer een vorm van Ram air (SP1, RSV 1000R,...) zou inbouwen. Door middel van twee lucht happers naast de koeling. En de lucht via plastice slangen naar de luchtfilter zou brengen. (je ziet ik ben niet van zin het uit te werken, het gaat hier enkel over het principe) Hierdoor krijgt men toch een betere vulling van de luchtfilter een snellere luchtdoorstroming en kan men toch meer naft geven?
Stel dat het projectje zou uitgewerkt zijn. Zouden hier bij hoge snelheden (80 à 90 dus) grote winsten mee gedaan worden. Ik bedoel daarmee win je vermogen? Of rijdt die brommer daar niet hard genoeg voor? Of is de luchtfilter steeds vol genoeg, groot genoeg (luchtboxen van een liter of 8 zijn hier natuurlijk niet nodig, maar sommige luchtfilters zijn toch echt klein)? Als men hier tegen 200 kilometer per uur 8 pk winst mee boekt moet er tegen 100 kilometer per uur toch ook een pk'tje of 2 te winnen zijn?
|
|
Carmi |
|
brommercrazy |
15-9-2003 13:43 |
Posts: 2594 |
Moet je anders effe in dit topic kijken
http://www.brommerforum.nl/showtopic/322
Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 15-9-2003 13:44
Dit bericht is ge-edit door brommercrazy op 15-9-2003 13:44
|
|
|
|
CARMAGE |
15-9-2003 13:49 |
Posts: 151 |
Merci, sorry maar ik had de search gebruikt en niks gevonden.
|
|
Carmi |
|
Neonlampje |
15-9-2003 13:51 |
Posts: 14825 |
poeh, dat topic is oud
ehmm ram air, ja is mogelijk, alleen je zit met je afstelling...
je zult pas een hogere druk vinden tegen de 100km/h, nadeel dat je motor erg arm gaat lopen, je zou kunnen denken om een powerjet-carb te monteren oid...
verder is het zeker wel voordeelig om een hogere druk in je luchtfilter te hebben, ik zou wel honingraad structuur voor je carb zetten om je luchtmengsel recht te trekken zegmaar...
edit: btw, een race brommer die 90 rijdt?
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-9-2003 14:52
|
|
|
|
CARMAGE |
15-9-2003 17:48 |
Posts: 151 |
Ja, ok die race brommer die maar 90 gaat was om het voor iedereen aantrekkelijk te maken. Maar een andere vraag die bij mij is opgekomen is dus: Is het wel mogelijk met een gewone carburator, heb je geen injectie nodig die met de juiste mapping haar hoeveelheid brandstof aanpast.
Een ander probleem waar ik nog aan dacht was. Stel je krijgt nu dankzij die Ram air heelveel druk in je luchtfilter. Gaat die druk wanneer hij te groot is geen schade aanrichten daarmee bedoel ik ga hij niet teveel druk zetten op het membraan en dergelijke?
|
|
Carmi |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
15-9-2003 17:50 |
Posts: 17929 |
we hebben het geprobeerd op mn tsx door met de compressor in je carb te blazen het effect hiervan is dat hij direct verzuipt en het dus niet werkt!
|
|
|
|
CARMAGE |
15-9-2003 17:54 |
Posts: 151 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TSX freak
we hebben het geprobeerd op mn tsx door met de compressor in je carb te blazen het effect hiervan is dat hij direct verzuipt en het dus niet werkt!
Als jij daar effe 4 bar inblaasd is dit misschien wel logisch. Verder moet je je carbu daar ook speciaal naar aanpassen je hebt namelijk veel meer lucht. Dus je sproeier moet veranderen. Mijn grote vraag is ga je dan nog een beetje kunnen rijden tegen 30 kilometer per uur ofzo?
|
|
Carmi |
|
Pingu |
15-9-2003 17:55 |
Posts: 1842 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
poeh, dat topic is oud
ehmm ram air, ja is mogelijk, alleen je zit met je afstelling...
je zult pas een hogere druk vinden tegen de 100km/h, nadeel dat je motor erg arm gaat lopen, je zou kunnen denken om een powerjet-carb te monteren oid...
verder is het zeker wel voordeelig om een hogere druk in je luchtfilter te hebben, ik zou wel honingraad structuur voor je carb zetten om je luchtmengsel recht te trekken zegmaar...
edit: btw, een race brommer die 90 rijdt?
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-9-2003 14:52
Volgens mij was er een manier om ervoor te zorgen dat de motor niet te arm ging lopen.. heb er weleens een plaatje van gezien. Het had iig te maken met een slang (overloop mss?) die imo ook in de luchtbox moest komen. Het idee erachter snapte ik toen niet, maar iig moest het werken Powerjet lijkt mij niet geschikt hiervoor, omdat deze ook te weinig geeft, er komt nl steeds meer lucht.
Of de manier die ik zei klopt weet ik niet, maar.. als je naar alle 2t racers in de motogp kijkt, zie je dat ook die ram-air hebben, terwijl die ook met 'gewone' carb's rijden, en je niet wilt dat het mengsel te arm bovenin is, en te rijk onderin met zo een machine.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
riejuracer |
15-9-2003 17:56 |
Posts: 353 |
schijnt niet echt te werken omdat als je langzaam rijd verzuipt die en met hoge snelheid loopt hij dan te arm. dat is dus het probleem. maar een snellere vulling van de airbox kan mis wel voordelig zijn.
|
|
pro race vlamt. |
|
CARMAGE |
15-9-2003 17:58 |
Posts: 151 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]
Volgens mij was er een manier om ervoor te zorgen dat de motor niet te arm ging lopen.. heb er weleens een plaatje van gezien. Het had iig te maken met een slang (overloop mss?) die imo ook in de luchtbox moest komen. Het idee erachter snapte ik toen niet, maar iig moest het werken Powerjet lijkt mij niet geschikt hiervoor, omdat deze ook te weinig geeft, er komt nl steeds meer lucht.
Of de manier die ik zei klopt weet ik niet, maar.. als je naar alle 2t racers in de motogp kijkt, zie je dat ook die ram-air hebben, terwijl die ook met 'gewone' carb's rijden, en je niet wilt dat het mengsel te arm bovenin is, en te rijk onderin met zo een machine.
Dus er is een manier nu zou ik nog wel eens willen weten hoe zij dit doen? Als iemand dat weet?
|
|
Carmi |
|
Pingu |
15-9-2003 18:05 |
Posts: 1842 |
heb plaatje gevonden, maar geen webspace.. dus als iemand ff e-mail geeft, stuur ik hem wel. Ik heb nog ff gekeken.. maar snap de werking niet echt..
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
Joost |
15-9-2003 18:38 |
Posts: 1108 |
Grappig dat er een topic over ram-air wordt geopend. Had vorige week nog een discussie met een aantal lui hoe het exact werkte. Er treed namenlijk geen druk vehoging op (bernoulie). Het voordeel zit in het feit dat er geen aanzuig verliezen meer zijn (imho). Carburatie is geen probleem, zolang je de vlotterkammer maar verbind met de luchtbox.
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
Blukaap |
15-9-2003 18:39 |
Posts: 10008 |
.
Dit is het plaatje van Pingu.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joost
Carburatie is geen probleem, zolang je de vlotterkammer maar verbind met de luchtbox.
As in: (over)druk in beiden gelijk krijgen ?
Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 15-9-2003 18:40
|
|
Bastila is lief |
|
User 927 |
15-9-2003 18:57 |
Posts: 6405 |
|
|
|
|
Neonlampje |
15-9-2003 19:32 |
Posts: 14825 |
eeh dat je je ontluchting op je filterbox aan sluit leek me logisch.. maargoed dat kan natuurlijk niet alles opvangen, maar wel een groot deel...
edit: roald; meerdere fans werken niet, als luchtverplaatsing hetzelfde is drukken ze alleen maar tegenelkaar aan, wat meer weerstand cre?ert.. je kunt er volgensmij wel een hogere druk mee in een gesloten ruimte opbouwen
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-9-2003 19:34
|
|
|
|
Rudy |
15-9-2003 19:38 |
Posts: 3471 |
idee is weer prachtig , probleem is alleen dat je met een electrische ventilator (op een accu oid) veel te weinig lucht en druk opbrengst haal om het te laten werken , je carbutateur er niet tegen kan enz enz
ram air werkt alleen bij 200+ en geeft bij een normale motor boven de 250 een vermogens winst van een 8% , zinloos voor je bromm dus (en ook dit werkt weer niet met een cabbie)
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Dit topic is 1963 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|