Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #11863 - [ex-PF]Vario systeem op schakel
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 3032 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
scooterkiller |
9-9-2003 1:44 |
Posts: 2987 |
Edit : Dit idee gaat niet door want het is niet haalbaar zie bladzijde 3 voor het wel haalbare systeem.
Ik heb zitten denken om een vario systeem op een schakelbrommer te zetten ter vervanging van de ketting en tandwielen.
Ik heb het al een beetje uitgewerkt maar ik ben toch benieuwd hoe jullie er over denken en/of tips hebben.
Voordelen :
-Kontinu in de powerband
-Een variabel tandwiel (vario)
Benodigt heden :
-Voortandwiel as moet vervangen worden door een waar een vario op gemonteerd kan worden.
-Een enkel armige achterbrug met wiel die contra gemonteerd moet worden (bijvoorbeeld van een AF1).
-Een lager in de ophanging van het achterwiel plaatsen (brug).
-Achterwiel moet aangepast worden zodat er een wegrijkoppelings as op gemonteerd kan worden.
-Vario set (vario, wegrijkoppeling, v-snaar, enz).
Ter verduidelijking de orginele koppeling dient daarna nog alleen om te schakelen en hoef je dan niet meer in te knijpen als je voor het stoplicht in zijn 1 staat.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk overkomt, zo niet vraag maar.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 10-9-2003 1:40
|
|
BIERTJUH!!!!!!!! |
|
bart de schakelgek |
9-9-2003 12:54 |
Posts: 5987 |
hm en denk je daar veel snelheid/trekkracht mee te winnen? lijk me moeilijk te realiseren, en je moet het hele systeem ook dich maken want de vario mag niet smerig worden
|
|
Limburger |
|
Luc |
9-9-2003 13:08 |
Posts: 3590 |
ik denk niet dat je er veel mee zult winne, mar et is wel gaaf om te maken dat wel,
Mar ist wel zo goed voor een schakelblok?
ofja, da kun je afstellen dmv de vario af te stellen, want vol gas in zen 1, al ist mar een paar seconden, je rijd vaker in zen 1, dus et zal niet egt geod zijn dacht ik, mar zoals gezegd kan dat gefixt worden..
Verder lijkt et me niet EGT moeilijk, tandwiel as kun je aflaten draaien lijkt mij, want als jem dikker maakt, kun je je lager niet meer vervangen. Mar et zal dan wel minder stevig worden.
Et moeilijkst lijkt mij de achterbrug maken....
da zal een lastig karwei worden denk ik..
Verder wel een leuk id...
Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 9-9-2003 13:10
|
|
|
|
Ralf |
9-9-2003 13:11 |
Posts: 9073 |
Wat een nutteloos topic!
Ik zie geen enkel voordeel van 2 versnellingsbakachtigen in 1 blok.
CVT transmissie is opzich perfect, en met vario's van nu het verlies ook niet heel erg meer, waarom een versnellingsbak erbij?
|
|
|
|
Hans F |
9-9-2003 14:48 |
Posts: 4326 |
joepie, pro forum
|
|
|
|
Blukaap |
9-9-2003 14:56 |
Posts: 10006 |
Kom kom Hans, niet zo negatief .
Maar goed, ik vind dit ook een behoorlijk nutteloos idee, je combineert imho gewoon de nadelen van beide systemen.
Als je de vario van de krukas naar de secundaire as zou laten lopen en dan vanaf de secundaire as met een ketting verder, oke, daar zit nog een beetje iets in.
|
|
Bastila is lief |
|
Neonlampje |
9-9-2003 16:32 |
Posts: 14825 |
Heb er ff een nachtje over geslapen...
Optrekken is leuk van een vario, maar beide systemen kom je gewoon mee in de knoei, een variabele vertanding heb je al, dus versnellingsbak wordt dan overbodig.. kun je net zo goed direct vsnaar vanaf kruk naar je achterwiel doen...
maargoed, ik zou zeggen.. test het eens
|
|
|
|
Aprilia r-ass |
9-9-2003 16:36 |
Posts: 741 |
kan niet...vario zit bij scooter rechtstreeks op de krukas....draait (beetje opgevoerd) ook al gauw 9000 toeren.....maar je voortandwiel as dus niet ....werkt dus nie
|
|
I like Castrol! |
|
Ralf |
9-9-2003 16:38 |
|
Erik_N |
9-9-2003 16:40 |
Posts: 5360 |
6 traps vario ofzo ?
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
Blorn |
9-9-2003 16:45 |
Posts: 13825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hans F
joepie, pro forum
Als je zoiets perse wilt maken, maak het dan ter vervanging van de versnellingsbak. Want dat is een variosysteem in principe.
Lude is bezig met een veel mooier systeempje
|
|
|
|
Neonlampje |
9-9-2003 17:10 |
Posts: 14825 |
|
|
|
|
Blorn |
9-9-2003 17:29 |
Posts: 13825 |
- Toerental waarbij de powerband eindigd
- [onderbreek ontsteking] Pneumatisch omhoog schakelen [/onderbreek ontsteking]
- Begin powerband
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
9-9-2003 17:38 |
Posts: 8499 |
Zullen we dit topic anders verplaatsen naar TF?
[idee mode aan
Goh, ik ben hier mod, laat ik het doen
[/idee mode uit]
klinkt wel grappig maar ik vind het niet nuttig genoeg voor in PF, vandaar dat ik het verplaats.
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
bartos |
9-9-2003 17:41 |
Posts: 1372 |
In frankrijk hebben mt5 rond gereden met vario, Omdat dat daar moest in het verleden
|
|
|
|
Hans F |
9-9-2003 17:42 |
Posts: 4326 |
Effe nog over vario systeem op een schakel, je combineerd de nadelen van 2 systemen. Beetje semina sequence idee.
Een schakel brommer/motor heeft, laten we zeggen 10% verlies in z'n overbrenging, een scooter heeft toch wel ruim 20% verlies, door beide systemen achter elkaar te zetten zul je dus al 30% vermogensverlies hebben. Lekker nuttig.
Verder draait de vario wss idd niet hard genoeg om goed te werken. En is het voor vrijwel iedereen hier technisch onhaalbaar om dit te maken.
|
|
|
|
Dit topic is 3032 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|