Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - 500

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1070 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #1181 - 500
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1431 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Broske 5-8-01?23:12 Print topicpost
Posts: 532
jaja, eindelijk loopt de Honda XL500 van mij en zeta-boy weer, we hebben er een andere distributie ketting ingebouwd
dus nou hebben we ook al een btje verstand van 4 takts, ik heb zelf de kleppen op tijd gezet en hij loopt weer perfect!
maar de de-compressie kabel is nou kapot, dus normaal als die kabel erop zit en je rost op de kickstarter douwt hij in de compressie slag de uitlaat een btje open waardoor hij makkelijker aan te trappen is, maar nu moeten we dus zonder dat kabeltje starten je kunt gewoon op de kikker () gaan staan en springen enzo, maar dan gaat hij nog maar heel soms naar beneden :n :n
maar als je hem gestart krijgt is het wel koel!
nou maar hopen dattie blijft lopen en niet weer na 1 week kapot gaat

ikke ben blij dat ik rij!
 
wepp

Siepie Wokkel 5-8-01?23:40 Print reply
Posts: 3888
jah dat hebben die 600cc husqys ook mocht eens proberen dat ding aan te kicken zonder da hendeltje ikke dus proberen en ik stond er gewoon op te springen enzo en er zat geen beweging in
 
-=[Feel the power of Derbi]=-
Neonlampje 6-8-01?00:07 Print reply

Posts: 14825
kewl!! maakt zeker wel lekker geluidje
 
gran turismo 6-8-01?00:55 Print reply
Posts: 735
Vanaf hoeveel cc word een motor 4 takt dan?
Vroeg ik me af, ik heb verder helemaal geen verstand van 4takt.
 
Honda MT is gestolen, Maar heb nu een NSR! :)
HJ 6-8-01?01:03 Print reply
Posts: 281
Quote:
Originally posted by: Gran?Turismo

Vanaf hoeveel cc word een motor 4 takt dan?
Vroeg ik me af, ik heb verder helemaal geen verstand van 4takt.


Vanaf 50cc bij Honda in elk geval (Honda SS50!) (HEB IK!)
Neeh, je hebt al 125cc 4takts, maar 250 en meer is gebruikelijker.
 
4stroke rules
HJ 6-8-01?01:13 Print reply
Posts: 281
Hey, Broske!
Is het een ??n cilinder?? of 2? (duh? 3? )

 
4stroke rules
gran turismo 6-8-01?01:24 Print reply
Posts: 735
Quote:
Originally posted by: bart@blaah?bosma

roflol

je heb ook wel 500cc 2takt

maar je heb ook 400cc 4takt

Gran turismo vertel mij eens, hoe kan dat?



Weet ik veel, ik zei toch dat ik geen verstand heb van 4takt.
 
Honda MT is gestolen, Maar heb nu een NSR! :)
speedymark 6-8-01?01:44 Print reply
Posts: 605
4 takt is gewoon een ander systeem, zit ff anders in mekaar dan 2-takt, de krukas bij 2 takt maakt bij een ontploffing 2 slagen, bij 4 takt maakt ie er vier, verder heeft het nix met cilinder aantal of inhoud te maken
 
GUMMEN RULEZZZZZ
Zeta-boy 6-8-01?09:34 Print reply

Posts: 2066
Jep hij loopt eindelijk weer. HJ het is een 1 cilinder. Hij trekt egt keihard. Als wij in zun tweede versnelling wegrijden trekken we sven op zun 80 getuned er nog uit. Alleen de teller klopt niet. Want de topsnelheid ligt nu op 110 km/h. Terwijl de fabrieksopgave 145 is en dat voelt ook zo aan.
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
BIGwillie 6-8-01?18:00 Print reply
Posts: 553
Quote:
Originally posted by: bart@blaah bosma

roflol

je heb ook wel 500cc 2takt

maar je heb ook 400cc 4takt

Gran turismo vertel mij eens, hoe kan dat?



Of je 4-takt of 2-takt neemt ligt maar net aan het doel van de Motor/brommer.

Als je liever een betrouwbaar motorblokkie wil hebben. Die 'weinig' onderhoud nodig heeft, meer koppel heeft, over een bredere powerband beschikt, minder vervuilend voor het millieu is, goedkoper in gebruik is door bijvoorbeeld minder olieverbruik.En het ook niet nodig is dat hij heel veel PK's heeft bij een bepaald aantal cc's.
Dan neem je een 4-takt blok.

Wil je een klein, licht blok hebben, dat uit weinig (draaiende)onderdelen bestaat, over veel PK's per cc beschikt.
Dan neem je een 2-takt blok.

Dit is ook een reden waarom er tot en met dit seizoen alleen maar
2-takten in de moto grandprix rijden.
Neem bijvoorbeeld de 500cc klasse: Het aantal cc's is begrensd op maximaal 500.
Je mag ook 4-takten gebruiken maar omdat je uit een 500cc 4-takt veel minder PK's kan halen dan uit een 500cc 2-takt rijd niemand op een 4-takt.

Volgend jaar mogen voor het eerst in een paar decennia weer 4-takten gebruikt worden die over maximaal 990cc beschikken.
Daarom rijden (onder anderen) Honda, Yamaha, Ducati en nog een paar andere merken volgend jaar weer met 4-takten in de GP's.
Die halen met gemak 200+ PK's uit ongeveer 900cc. Veel fabrikanten gebruiken minder dan de maximale aantal cc's omdat de blokken anders over zoveel PK's beschikken dat ze gewoon niet goed bestuurbaar meer zijn waardoor de rondentijden omhoog inplaats van omlaag gaan.
(ook hangt het aantal PK's af van het aantal cilinders natuurlijk)

Nog even wat voor en nadelen over 2/4-takt:

2-takt:
-Meer onderhoud (minder betrouwbaar dus)
-vaak meer brandstofverbruik
-Meer PK's per cilinder
-vaak minder milieuvriendelijk (afhankelijk van bv katalysator)
-verbruikt dure olie
etcetc

4-takt:
-Meer koppel
-bredere powerband
-vaak stiller
-vaak groter blok vanwege extra cc's
-vaak zwaarder door die extra cc's
-gebruiksvriendelijker
ETCETC

Er zijn nog zat andere dingen op te noemen maar ik hoop dat dit ongeveer genoeg is om het te begrijpen (als het nu niet alleen maar ingewikkelder is geworden ).

Als je iets nog niet gebruikt kun je het natuurlijk nog effe vragen

MZZL,
Wilbert
 
[img]http://users.pandora.be/kurt.decleer/Fotos/leden/Robert_Hornikx/00_00009_small.jpg[/img]
gran turismo 6-8-01?18:46 Print reply
Posts: 735
Ok wilbert van jou verhaal word ik teminste wijzer.
 
Honda MT is gestolen, Maar heb nu een NSR! :)
BIGwillie 6-8-01?18:52 Print reply
Posts: 553
Graag gedaan.
 
[img]http://users.pandora.be/kurt.decleer/Fotos/leden/Robert_Hornikx/00_00009_small.jpg[/img]
Neonlampje 6-8-01?19:14 Print reply

Posts: 14825
ey Gran Turismo: ik heb 3-takt op me brommer... maarjah, hoe dat werkt weet ik niet, ik heb er niet zo veel verstand van
 
Nick - Administrator 6-8-01?20:11 Print reply

Posts: 4967
Ik 5-takt
in 4e versnelling haal ik met 2.000 toeren mach-3! Zoveel kracht heeft ie in ze lage toeren

Dat was je btw vergeten Bigwillie: een 4-takt heeft veel meer kracht in lage toeren (komt voort uit meer koppel o.a. natuurlijk)
 
70malossi 6-8-01?20:55 Print reply
Posts: 4176
toen mijn CDI gaar was had ik 9-takt.toen plofte ie 9 keer voordat de krukas 1 keer rond ging
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
bartjan 7-8-01?15:08 Print reply
Posts: 109
ik heb 1-takt (dus hij vonkt gaat naar beneden, vonkt weer en gaat weer omhoog, waarna hij weer overnieuw begint), dus dan heb ik:

-2 ontploffingskamers (een aan elke kant van de zuiger, dan is het een 2-cilinder)
-2 uitlaten
-2 hele vage krukassen die aan de zijkant van m'n zuiger zitten
-injectie
-een benzine verbruik van 1:5 (ongetuned)
-ongeveer 25pk met een ongetunde 50cc (eigenlijk 100cc door de 2 ontploffingskamers)
-elke week een nieuwe zuiger nodig als ik rustig ermee rijdt (anders elke 2 dagen,, trouwens een pokke werk om dat te vervangen met 2 van die krukassen aan de zijkant van de zuiger)
-en een uiterlijk van een bmw-motor door de twee ontploffingskamers die uitsteken



hier moet je best wel ff over nadenken :(
maar gelukkig ben ik daar goed in

bj
 
je hebt altijd gelijk, behalve als je mij tegenspreekt

Dit topic is 1431 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved