Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - aluminium v.s. gietijzer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 907 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #11562 - aluminium v.s. gietijzer
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 13318 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

spacejam 27-8-2003 15:38 Print topicpost
Posts: 184
wat zijn nou de voordelen en nadelen van aluminium en gietijzer

welke slijt het hardst gietijzer of aluminium en welke maakt het meeste herrie als je precies de zelfde cilinders heb maar de ene gietijzer en de andere aluminium
 

SIWWN 27-8-2003 15:42 Print reply
Posts: 7079
Gietijzer is zwaar, alluminium is licht en voert goed de warmte af, alluminium is ook makkelijk te bewerken. (zacht)


En als je het over clinderwanden hebt zal ik maar een gietijzeren nemen, of nog beter een chroom of nicasil wand
 
Grischnakh 27-8-2003 15:51 Print reply

Posts: 1369
een voordeel van een gietijzer is dat ze redelijk goedkoop zijn. nadeel is dat ze roesten wat kan lijden tot kapotte tapeinden(eigen ervaring) en als je hem gwoon ergens heb liggen omdat je tijdelijk met een andere cil rijddt dat er roest op de wand komt te staan.

een voordeel van aluminium is dat ze makkelijker op de brommer te monteren zijn doordat ze lichter zijn. verder heb je niet zoveel koolvorming in de uitlaatpoort dan de gietijzeren. verder slijten ze ook niet erg hard

 
Erik_N 27-8-2003 15:56 Print reply

Posts: 5360
Wanneer je het hebt over gietijzeren cilinder, neem ik aan dat je de wand bedoeld, bij aluminium waarschijnlijk over de ribben.

Maar der is maar 1 cilinder met gietijzeren ribben, de ori honda nl, de hm166.

Voordeel gietijzer wand: Goedkoop, ook na vastloper, ff laten honen en is weer goed, nikasil is duur. Wel weer slijtvaster.


edit: damnit, voor honda dan, en der isn atuurlijk meer als honda, sorry, niet aan gedacht.

Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 27-8-2003 18:25
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
riejuracer 27-8-2003 15:58 Print reply
Posts: 353
Quote:
Gietijzer is zwaar, alluminium is licht en voert goed de warmte af, alluminium is ook makkelijk te bewerken. (zacht)


En als je het over clinderwanden hebt zal ik maar een gietijzeren nemen, of nog beter een chroom of nicasil wand


alu cil hebben altijd een chroom of nicasil wand. en alu niet zo makkelijk te bewerken omdat je met je erg harde wand zit.



 
pro race vlamt.
De Schout 27-8-2003 16:04 Print reply
Posts: 5327
zijn maar zat alu cilinder met een gietijzer want eringegoten.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Erik_N 27-8-2003 16:06 Print reply

Posts: 5360
Allemaal bijna
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
SIWWN 27-8-2003 16:11 Print reply
Posts: 7079
Topicposter moet wat duidelijker typen btw...
'

en riejuracer:
Ik had het over alluminium zelf niet over de wand wat er in zit....




 
riejuracer 27-8-2003 16:13 Print reply
Posts: 353
k sorry, ik had het iets te snel gelezen. maar alu cil hebben voor de nieuwe brommers en scooters eigenlijk allemaal nicasil wand. mis is dit bij honda niet zo.
 
pro race vlamt.
spacejam 27-8-2003 16:14 Print reply
Posts: 184
maar ik hoor hier dat je een gietijzer veel beter voor dagelijks gebruik kunt gebruiken omdat die slijtvaster zijn of is dit niet waar?
 
racemichel 27-8-2003 16:34 Print reply
Posts: 48
Gietijzer

voordelen:
zijn over algemeen goedkoop
je hoeft niet lang warm te rijden
als ie vastloopt kun je mooi laten honen

nadelen:
slijten sneller
draaien minder toeren
vastloper gegevoeliger (maar dat is mijn mening)

Alluminium cil met chroom/nicasyl wand

Voordelen:
zijn snel en kunnnen veel toeren maken
(minimaal 11500)
slijten minder snel dan gietijzer

Nadelen:
Zijn een stuk duurder
Kunt ze laten honen , maar een nieuwe cilinder kopen is vaak goedkoper
je moet em langer warmrijden

als je gelijk opentrekt houdt ie bij 8000 al in (kut geluid) en krijg je gratis krassen in je cilinder




Dit bericht is ge-edit door racemichel op 27-8-2003 16:43
 
Blukaap 27-8-2003 16:40 Print reply

Posts: 10006
Cilinders met gietijzeren wand zijn vaak laagtoerig en aluminium cilinders met nicasil / chroomwand zijn vaak hoogtoeriger, maar dat komt niet direct door het materiaal.

Maar een cilinder met een goede (ori Honda bijv) gietijzeren wand blijft wel een tijdje heel hoor .
 
Bastila is lief
spacejam 27-8-2003 16:55 Print reply
Posts: 184
nou hoor ik dat gietijzer minderlang mee gaat.

eff een voor beeld

ik zag net op scootparts zo'n hebo gietijzeren cilinder met alu kop
en ook van hebo een aluminium cilinder

welke van de 2 gaat het langste mee ze maken ongeveer alle bij evenveel toeren en welke is het best voor straatgebruik
 
racemichel 27-8-2003 17:00 Print reply
Posts: 48
zucht...die alu zal langer mee gaan (mits je goed mee omgaat) en als je de manston replica bedoelt die is zooveel sneller ... dan de gietijzeren
 
Soepkip 27-8-2003 17:22 Print reply

Posts: 1339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N

Wanneer je het hebt over gietijzeren cilinder, neem ik aan dat je de wand bedoeld, bij aluminium waarschijnlijk over de ribben.

Maar der is maar 1 cilinder met gietijzeren ribben, de ori honda nl, de hm166.



HEUY ! Yamaha DT cilinder is ook helemaal van gietijzer en oude dappie cilinders ook.. (50cc in ieder geval).
 
spacejam 27-8-2003 17:22 Print reply
Posts: 184
nee niet de manston een gewone aluminium en welke is nou het meest geschikt voor straatgebruik?

 

Dit topic is 13318 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved