Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Kantelende Zuiger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1147 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #11546 - Kantelende Zuiger
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4247 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blijhoofd 26-8-2003 21:00 Print topicpost

Posts: 7378
ik heb ik nu al een tijdje een vervelend getik in me cilinder,in me big-small end zit 100 % cker geen speling in,krukas lagers zijn ook nog wel goed,

nu denk ik dat de oorzaak een kantelende zuiger is,het geratel word nu steeds erger dus moet er wat aan gaan doen,kan iemand mij precies uitlegge waardoor dit komt,en wat ik er aan kan doen (is dit met een nieuw prox zuigertje voor een flinke tijd verholpen?)

cilinder is nu 1000 km oud
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235

SIWWN 26-8-2003 21:06 Print reply
Posts: 7079
Maybe dat de poorten te breed zijn?

Een zuiger dat in onbalans is?

Zuigerveren verrot?

Neukt de zuiger de kop ook niet?


edit: Vuile klote kanker hoere P vna die klote laptop

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 26-8-2003 21:06
 
vinnie 26-8-2003 21:08 Print reply

Posts: 3505
naaldlagers?
dan tikt ie gloof ik ook
 
nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
MWvdK 26-8-2003 21:39 Print reply

Posts: 2247
Kan idd bigend ofzo zijn... heb ik ook met een leuk geluidje erbij...
 
brommercrazy 26-8-2003 21:40 Print reply

Posts: 2594
Misschien zuigerveren gebroken, of krukas lagers

 
SkaBla [Pim] 26-8-2003 21:53 Print reply

Posts: 4659
kantelende zuiger doet je brommer maar 1 keer hoor en dan ist afgelopen, hij kan wel in onbalans zijn das wat anders...
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Blijhoofd 26-8-2003 22:09 Print reply

Posts: 7378
ik heb de cil toen die het net deed eraf gehaald toen waren de zuigerveren perfect en heb een kwartier dat big-end en smal-end heen en weer zitte doen en heb nixx geen speling kunne ontdekke
en het geluid kom ook echt uit de cilinder net of er tegen aan zit te tikke, klinkt wel beetje naar onbelans,geluid of die de kop ramt maar op de zuiger + kop is nix te zien
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Aprilia r-ass 26-8-2003 23:13 Print reply
Posts: 741
kweni of het 50cc is..als dat wel is..wen er maar aan..is bij tsx altijd..komt omdat de cilinders...50snel, imi's zijn....gaan na 500km miss wel al tikkken
 
I like Castrol!
F!ump 26-8-2003 23:13 Print reply

Posts: 654
Gewoon dubbele koppakking gebruiken en kijken wat ie doet? of zit ik volledig naast?
 
Mr Pain 26-8-2003 23:19 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: F!ump

Gewoon dubbele koppakking gebruiken en kijken wat ie doet? of zit ik volledig naast?


uhh ja nooit meer als 1 koppakking gebruiken, dan kan je beter 1 voetpakking meer doen

naaldlager raast altijd een beetje als die af is, tikt niet, die van mij tikte ook (je voelde het door het hele frame op het laatst ) gewoon goed veel gas geven dan verneem je het niet meer zo, alhoewel die van mij naar 2000 km toch kapot is gelopen


 
Hier_ben_ik - Administrator 26-8-2003 23:28 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SkaBla

kantelende zuiger doet je brommer maar 1 keer hoor en dan ist afgelopen, hij kan wel in onbalans zijn das wat anders...


nop..

de zuiger kan elke keer een beetje kantelen, daardoor wordt hij afgeschuurd door de poorten als het ware.. wat weer als gevolg heeft dat hij er losser in komt te zitten etc.. daardoor kun je ook aan je zuiger zien (door je uitlaatgat) of hij versleten is of niet.. hoe meer er afgesleten is, hoe meer speling er op zit
 
Members zijn vervelend :-|
SkaBla [Pim] 26-8-2003 23:38 Print reply

Posts: 4659
ja oke, maar dat is meer een wankele zuiger ofzo:P of ongebalanceerde, als ie gekantelt is....dan is het wel mis denk ik
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Blorn 27-8-2003 0:20 Print reply

Posts: 13825
In zo'n imi zit echt geen gebalanceerde zuiger hoor

- Meet met een voelermaatje eens op hoeveel speling cilinder en zuiger hebben.
- Haal je naaldlager er eens uit, doe hem om je zuigerpen en kijk of ie dan rammeld.
- Meet na of je zuigerpen niet uitgesleten is.
- Meet na of je smallend niet uitgesleten is.
- Voel of je bigend geen speling heeft.
 
Rudy 27-8-2003 0:51 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by Rudy
Hier mijn desaxatie verhaaltje omdat lude wat verklaring vroeg vanwege het advies van mij zijn cilinder niet om te draaien.
Zoals bekend komen er veel krachten op de zuiger. De gas (verbrandings) kracht is denk ik wel de meest bekende. Een andere kracht die er is is de leibaan kracht. Dit is een kracht die ontstaat door dat de drijfstang een hoek maakt om de pistonpen. Hierdoor ontstaat een kracht op de pistonpen en dus op de zuiger. De cilinderwand moet deze kracht normaal opvangen.
Zoals waarschijnlijk meerdere mensen wel weten hebben zuigers neiging kantelend door de cilinder wand te gaan (hoe korter hoe erger ze er last van hebben).

Op zit plaatje is mooi te zien hoe de zuiger zich beweegt. Het kantelen vd zuiger vind hier plaats in het bdp tijdens de verbranding! (wat dus niet echt lekker voor je cilinderwand/zuiger is).
Als de zuigerpen iets verzet (gedesaxeerd) word blijkt de zuiger al gekantelt te zijn voor het bdp en dus voor de verbranding. Voordeel hiervan lijkt me vrij duidelijk .
De zuiger kantelt dan ongeveer zo door de cilinder:
.
Als je je motor/brommer de andere kant op laat lopen zit je dus met een probleem dat die zuigerpen verkeerd gedesaxeerd zit. (hij zit normaal ongeveer 1% vd boring naar de drukzijde verzet)

Prachtige theorien allemaal zul je denken maar volgens mij is dit een belangrijke reden dat puch's met een giladoni/metrakit cilinder erop erg snel vastlopen op een maxi. De cilinder is orgineel gemaakt voor een monza (die linksom draait , een maxi rechtsom). Wat hier ook nog eens bij meespeeld is het gebruik van een L-veer die zowizo al erg gevoelig is voor happen in de cilinder enz (de cilinders lopen allemaal vast op de inlaat wat zowizo al niet logisch is...).
Ik heb dit hele verhaal trouwens een kleine 2 jaar geleden al eens gepost op het oude puchforum (http://puchmaxi.dsv.nl/forum.html) alleen toen in wat minder uitgebreide vorm. Iemand op dat forum heeft toen in zijn giladon (75cc) een andere zuiger gezet (van een scooter met normale zuigerveer) en heeft er toen helemaal geen problemen mee gehad.





Quote van een faq die ik gemaakt heb voor het forum van marcel (zoetahmeerder ofzo)

Dit bericht is ge-edit door rudy op 27-8-2003 0:53
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Willyp 27-8-2003 11:32 Print reply
Posts: 192
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: blijhoofd

ik heb de cil toen die het net deed eraf gehaald toen waren de zuigerveren perfect en heb een kwartier dat big-end en smal-end heen en weer zitte doen en heb nixx geen speling kunne ontdekke
en het geluid kom ook echt uit de cilinder net of er tegen aan zit te tikke, klinkt wel beetje naar onbelans,geluid of die de kop ramt maar op de zuiger + kop is nix te zien



______________

volgens mij moet ik dan hetzelfde probleem hebben, ik zit er al zeker weer 4 maanden mee te rijden maar bij lage toeren rammelt ie gewoon en heb echt niets kunnen vinden, geen small/big end, dat is 100% zeker... werd mij eerst verteld dat misschien kruk as onbalans was, maar dat denk ik niet, omdat hij het voor de revisatie gewoon goed deed, alleen de lagers had ik laten vervangen omdat ik er al gewoon Heeeeeeel veel km mee had gereden, maar toen ik zuigerveren kocht ging hij mijn zuiger helemaal schrapen om te kijken hoeveel hij uitgehoond was... kan dit dan ook miss voor een onbalans zorgen? want die klappen zijn niet normaal, en kheb bijna alles al nagelopen tot ik dit las... gewoon nieuwe zuiger proberen?
 
da-da
marcel 27-8-2003 13:15 Print reply

Posts: 1533
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rudy

[...]


Quote van een faq die ik gemaakt heb voor het forum van marcel (zoetahmeerder ofzo)

Dit bericht is ge-edit door rudy op 27-8-2003 0:53



ik heb toch al vrij lang plezier van me metra 75.
maar ik gebruik em ook niet echt vaak. maar als hij gebruikt wordt draait hij heel de tijd op volle toeren ongeveer. naja ik weet het ook niet. ik denk dat ALS hij vastloopt dat het dan waarschijnlijk wel komt door dat hij idd verkeerd om draait.
 

Dit topic is 4247 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved