Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wat is een powerband?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1149 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #11365 - Wat is een powerband?
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 14248 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

skip 19-8-2003 22:05 Print reply
Posts: 71
Dat was inderdaad een beste opmerking lampie zitten zeker bij het lezen van hierbovenstaande artikelen
Maar nu ff ter informatie, omdat we toch allemaal driftig een poging doen, zal ik ook eens proberen uit te leggen hoe ik denk dat t een zo'n beetje werkt tijdens de powerband periode: Op je krukas werken krachten, doordat de krukas een op-en-neergaande beweging van de zuiger om moet zetten naar een roterende beweging richting aandrijving. In de lage toeren moet hij de kracht halen uit de ontbranding van je mengsel op een gegeven ogenblik (rond de 6000rpm in meeste gevallen) komt je krukas op een rotatiesnelheid dat hij zelf een soort 'vliegwiel' werking krijgt en dus niet zoveel kracht meer nodig heeft van je ontbranding Hij krijgt nog steeds dezelfde hoeveelheid brandstof, of zelf meer voor degene met kramp in de rechterhand maar hoeft minder energie daarvan af te staan aan de kracht om de rotatie tot stand te brengen omdat die rotatie door de omwentelingssnelheid al bijna vanzelf gaat. Dan 'knal' je dus ineens vooruit omdat je een brok vermogensverlies kwijt bent
Tot zover mijn bijdrage. Tot de volgende keer en keep 'm rolling
 
Ik denk niet in problemen maar in oplossingen..
skip 19-8-2003 22:26 Print reply
Posts: 71
En Honda boy ik zal je ff uit de droom helpen, met ALLEEN de uitlaat heeft dit weinig te maken. Het heeft, zoals Pingu zegt, te maken met je complete setup, de uitlaat is wel voor een groot deel verantwoordelijk omdat deze bij lage toeren genoeg tegendruk moet geven, maar bij hoge toeren, tijdens de powerband, moet hij ervoor zorgen dat de verbrandde gassen zo snel mogelijk uit de pijp verdwijnen omdat die anders de doorstroming zouden belemmeren en je cylinder vol oude gassen blijft zitten waar hij niets meer mee kan, terwijl de verse gassen ook nog steeds vol goede moed binnen stromen. Dat hoopt zich daar dan allemaal op en gaat hij 'viertakten'=ratelen. Hieraan kun je ook vaak merken dat een pijp dicht begint te zitten. De regel is gewoon, om er de meeste opbrengst van te krijgen: hoe groter de cylinder(verbrandingskamer) -> hoe groter de carb -> hoe groter de luchtaanvoer+sproeier -> hoe groter de aangevoerde hoeveelheid gassen -> hoe minder de tegendruk van de uitlaat om deze hoeveelheid gassen dus ook snel weer weg te krijgen.
 
Ik denk niet in problemen maar in oplossingen..
Pingu 20-8-2003 17:02 Print reply
Posts: 1842
jij vat de werking van een uitlaat niet precies denk ik.. moet niet enkel ervoor zorgen dat er mengsel afgevoerd word. Maar iig.. de vraag van de topicstarter is denk ik wel beantwoord
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
mcdronkz 20-8-2003 17:09 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

jij vat de werking van een uitlaat niet precies denk ik.. moet niet enkel ervoor zorgen dat er mengsel afgevoerd word. Maar iig.. de vraag van de topicstarter is denk ik wel beantwoord


Zeker te weten .
 
pepijn 20-8-2003 17:10 Print reply
Posts: 1287
gelukkig dan maar weer
 
Neonlampje 20-8-2003 20:37 Print reply

Posts: 14825
De ligging van de powerband heeft meerdere aspecten...

Alleen de massa traagheid van je vliegwiel (dus ook krukas) heeft hier niet echt veel effect op...

In jou geval (heb het nu tegen skip btw) zou je dus met een vliegwiel met grotere diameter, of hoger gewicht ervoor zorgen dat je powerband eerder begint... dit is echter niet het geval..
Je zult merken dat wanneer je een lichter vliegwiel (b.v binnenrotor) monteert je powerband juist heviger wordt in de meeste gevallen, gewoonweg omdat er minder massa op gang gebracht hoeft te worden...

Trouwens, iedereen heeft het hiet wel over de powerband, alleen de powerband is een los gegeven, geen referentiepunt...

Uitlaat heeft btw een onweerlegbaar grote invloed op een gehele 2T motor...
Een 2T ontsteking verlaat ook ipv vervroegen, alleen om de uitlaat op de gewenste temperatuur te krijgen voor dat bepaalde toerental zodat je een hogere cilindervulling krijgt, wat natuurlijk weer resulteert in meer koppel.. maal toeren, meer vermogen... Wil je een andere powerband en heb je je timingen goed staan voor je gewenste piekvermogen, verander dan je uitlaat...

Ik zie de powerband als de aanloop en afloop naar het punt waar je je maximale vermogen hebt (poort timingen/oppervlaktes zijn amper variabel te maken (afgezien van b.v een powervalve oid) evenals de uitlaat)
Het is gewoon waneer je setup maximaal gaat functioneren, en waarbinnen je wilt blijven bij het kiezen van de juiste vertanding...
Je kunt het beter ook hebben over 2 bepaalde punten, waar je koppel en je rijweerstand gelijk zijn... dus vanaf waar je kunt versnellen tot waar je stopt met versnellen... veel accurater

Maargoed, genoeg gelult...
 
xilorp 20-8-2003 21:00 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Ik heb een rubberen powerband gemonteert, alleen hij is een beetje hard geworden.. had er perongeluk wat benzine overheen gemorst.. moet ik hem nu vervangen, of kan ik er normaal mee door rijden?

alvast heeel erg bedankt,
groetjes, een gefrustreerde/wanhopige jongetje...


He uuuhh Neon,

Wat is dit nu weer....
Kicken die humor........nog een paar van die opmerkingen en je mag een keer tuffen op mijn vulcan

Groet

Frank



Al ben ik bang dat die je iets te langzaam gaat

Dit bericht is ge-edit door xilorp op 20-8-2003 21:03
 
Neonlampje 20-8-2003 21:12 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: xilorp

[...]


He uuuhh Neon,

Wat is dit nu weer....
Kicken die humor........nog een paar van die opmerkingen en je mag een keer tuffen op mijn vulcan

Groet

Frank



Al ben ik bang dat die je iets te langzaam gaat

Dit bericht is ge-edit door xilorp op 20-8-2003 21:03
hmm ritje op vulcan teken ik voor!
Dde 750 schijnt nog best pittig te rijden voor zn 'genre' zegmaar
 
xilorp 20-8-2003 21:36 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

[...]
hmm ritje op vulcan teken ik voor!
Dde 750 schijnt nog best pittig te rijden voor zn 'genre' zegmaar


Altijd goed jongen

Enne voor zijn genre gaat tie ook wel

Misschien binnenkort iets anders .....dat hoor je nog.
 
the-roadrunner 20-8-2003 21:40 Print reply
Posts: 499
powerband = kracht band
kracht band = tirep, of duck tape

whahahahaa LOL
 
lalalalalala echt v@
Rtm 20-8-2003 21:54 Print reply

Posts: 784
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Ik heb een rubberen powerband gemonteert, alleen hij is een beetje hard geworden.. had er perongeluk wat benzine overheen gemorst.. moet ik hem nu vervangen, of kan ik er normaal mee door rijden?

alvast heeel erg bedankt,
groetjes, een gefrustreerde/wanhopige jongetje...


Quote:

rut-ger | Luetin zegt:
nouja, opzich, als je netjes je bougievonkjes en je achtelichtglaasje warmrijdt, kun je nog wel een paar weekjes mee rijden, maar als je neutraal lampje begint te flikkeren zodra je je tankdop uitfreest, moet je echt oppassen hoor, dan zijn de ophangpunten van het blok te ver doorgesleten en moet je nieuwe lagers in je contactslot laten persen
Lude zegt:
hmm
Lude zegt:
dat wist ik niet..
Lude zegt:

Lude zegt:
tnx!
rut-ger | Luetin zegt:
np, ik doe graag wat voor een collega-beginnende-bf'er
Lude zegt:
zo hoort het !


 
xilorp 20-8-2003 21:58 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rtm

[...]


[...]



Sorry maar het lampje gaat mij weer uit hier......
 
jeroen 20-8-2003 21:59 Print reply

Posts: 15066
hahaha

maar...ik heb een nieuwe tank!
een gestroomlijnde!

Heb er meteen weat deuken in geslagen, minder volume=sneller.

En polini stickers
 
mt80 20-8-2003 22:02 Print reply

Posts: 2071
die stickers maken hem in 1 keer een stuk sneller
 
jeroen 20-8-2003 22:03 Print reply

Posts: 15066
Ja, ik had eerst fast arrooow, maar dat remt teveel af
en malossi is voor die wanna bies. das ook niet goed
 

Dit topic is 14248 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved