Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #11365 - Wat is een powerband?
|
Pagina 2 van 4
|
Dit topic is 14248 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
skip |
19-8-2003 22:05 |
Posts: 71 |
Dat was inderdaad een beste opmerking lampie zitten zeker bij het lezen van hierbovenstaande artikelen
Maar nu ff ter informatie, omdat we toch allemaal driftig een poging doen, zal ik ook eens proberen uit te leggen hoe ik denk dat t een zo'n beetje werkt tijdens de powerband periode: Op je krukas werken krachten, doordat de krukas een op-en-neergaande beweging van de zuiger om moet zetten naar een roterende beweging richting aandrijving. In de lage toeren moet hij de kracht halen uit de ontbranding van je mengsel op een gegeven ogenblik (rond de 6000rpm in meeste gevallen) komt je krukas op een rotatiesnelheid dat hij zelf een soort 'vliegwiel' werking krijgt en dus niet zoveel kracht meer nodig heeft van je ontbranding Hij krijgt nog steeds dezelfde hoeveelheid brandstof, of zelf meer voor degene met kramp in de rechterhand maar hoeft minder energie daarvan af te staan aan de kracht om de rotatie tot stand te brengen omdat die rotatie door de omwentelingssnelheid al bijna vanzelf gaat. Dan 'knal' je dus ineens vooruit omdat je een brok vermogensverlies kwijt bent
Tot zover mijn bijdrage. Tot de volgende keer en keep 'm rolling
|
|
Ik denk niet in problemen maar in oplossingen.. |
|
skip |
19-8-2003 22:26 |
Posts: 71 |
En Honda boy ik zal je ff uit de droom helpen, met ALLEEN de uitlaat heeft dit weinig te maken. Het heeft, zoals Pingu zegt, te maken met je complete setup, de uitlaat is wel voor een groot deel verantwoordelijk omdat deze bij lage toeren genoeg tegendruk moet geven, maar bij hoge toeren, tijdens de powerband, moet hij ervoor zorgen dat de verbrandde gassen zo snel mogelijk uit de pijp verdwijnen omdat die anders de doorstroming zouden belemmeren en je cylinder vol oude gassen blijft zitten waar hij niets meer mee kan, terwijl de verse gassen ook nog steeds vol goede moed binnen stromen. Dat hoopt zich daar dan allemaal op en gaat hij 'viertakten'=ratelen. Hieraan kun je ook vaak merken dat een pijp dicht begint te zitten. De regel is gewoon, om er de meeste opbrengst van te krijgen: hoe groter de cylinder(verbrandingskamer) -> hoe groter de carb -> hoe groter de luchtaanvoer+sproeier -> hoe groter de aangevoerde hoeveelheid gassen -> hoe minder de tegendruk van de uitlaat om deze hoeveelheid gassen dus ook snel weer weg te krijgen.
|
|
Ik denk niet in problemen maar in oplossingen.. |
|
Pingu |
20-8-2003 17:02 |
Posts: 1842 |
jij vat de werking van een uitlaat niet precies denk ik.. moet niet enkel ervoor zorgen dat er mengsel afgevoerd word. Maar iig.. de vraag van de topicstarter is denk ik wel beantwoord
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
mcdronkz |
20-8-2003 17:09 |
|
pepijn |
20-8-2003 17:10 |
Posts: 1287 |
gelukkig dan maar weer
|
|
|
|
Neonlampje |
20-8-2003 20:37 |
Posts: 14825 |
De ligging van de powerband heeft meerdere aspecten...
Alleen de massa traagheid van je vliegwiel (dus ook krukas) heeft hier niet echt veel effect op...
In jou geval (heb het nu tegen skip btw) zou je dus met een vliegwiel met grotere diameter, of hoger gewicht ervoor zorgen dat je powerband eerder begint... dit is echter niet het geval..
Je zult merken dat wanneer je een lichter vliegwiel (b.v binnenrotor) monteert je powerband juist heviger wordt in de meeste gevallen, gewoonweg omdat er minder massa op gang gebracht hoeft te worden...
Trouwens, iedereen heeft het hiet wel over de powerband, alleen de powerband is een los gegeven, geen referentiepunt...
Uitlaat heeft btw een onweerlegbaar grote invloed op een gehele 2T motor...
Een 2T ontsteking verlaat ook ipv vervroegen, alleen om de uitlaat op de gewenste temperatuur te krijgen voor dat bepaalde toerental zodat je een hogere cilindervulling krijgt, wat natuurlijk weer resulteert in meer koppel.. maal toeren, meer vermogen... Wil je een andere powerband en heb je je timingen goed staan voor je gewenste piekvermogen, verander dan je uitlaat...
Ik zie de powerband als de aanloop en afloop naar het punt waar je je maximale vermogen hebt (poort timingen/oppervlaktes zijn amper variabel te maken (afgezien van b.v een powervalve oid) evenals de uitlaat)
Het is gewoon waneer je setup maximaal gaat functioneren, en waarbinnen je wilt blijven bij het kiezen van de juiste vertanding...
Je kunt het beter ook hebben over 2 bepaalde punten, waar je koppel en je rijweerstand gelijk zijn... dus vanaf waar je kunt versnellen tot waar je stopt met versnellen... veel accurater
Maargoed, genoeg gelult...
|
|
|
|
xilorp |
20-8-2003 21:00 |
|
Neonlampje |
20-8-2003 21:12 |
Posts: 14825 |
|
|
|
|
xilorp |
20-8-2003 21:36 |
|
the-roadrunner |
20-8-2003 21:40 |
Posts: 499 |
powerband = kracht band
kracht band = tirep, of duck tape
whahahahaa LOL
|
|
lalalalalala echt v@ |
|
Rtm |
20-8-2003 21:54 |
Posts: 784 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Ik heb een rubberen powerband gemonteert, alleen hij is een beetje hard geworden.. had er perongeluk wat benzine overheen gemorst.. moet ik hem nu vervangen, of kan ik er normaal mee door rijden?
alvast heeel erg bedankt,
groetjes, een gefrustreerde/wanhopige jongetje...
Quote:
rut-ger | Luetin zegt:
nouja, opzich, als je netjes je bougievonkjes en je achtelichtglaasje warmrijdt, kun je nog wel een paar weekjes mee rijden, maar als je neutraal lampje begint te flikkeren zodra je je tankdop uitfreest, moet je echt oppassen hoor, dan zijn de ophangpunten van het blok te ver doorgesleten en moet je nieuwe lagers in je contactslot laten persen
Lude zegt:
hmm
Lude zegt:
dat wist ik niet..
Lude zegt:
Lude zegt:
tnx!
rut-ger | Luetin zegt:
np, ik doe graag wat voor een collega-beginnende-bf'er
Lude zegt:
zo hoort het !
|
|
|
|
xilorp |
20-8-2003 21:58 |
|
jeroen |
20-8-2003 21:59 |
Posts: 15066 |
hahaha
maar...ik heb een nieuwe tank!
een gestroomlijnde!
Heb er meteen weat deuken in geslagen, minder volume=sneller.
En polini stickers
|
|
|
|
mt80 |
20-8-2003 22:02 |
Posts: 2071 |
die stickers maken hem in 1 keer een stuk sneller
|
|
|
|
jeroen |
20-8-2003 22:03 |
Posts: 15066 |
Ja, ik had eerst fast arrooow, maar dat remt teveel af
en malossi is voor die wanna bies. das ook niet goed
|
|
|
|
Dit topic is 14248 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 4
|
|