Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Tuning 70 eurokit TSX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1019 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #11358 - Tuning 70 eurokit TSX
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 23848 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 19-8-2003 14:35 Print topicpost
Posts: 10000
mss niet écht pro, maar in TF krijg je allemaal noobopmerkingen

goed, ik ga binnenkort maar eens een nieuwe 70 eurokit voor tsx kopen, om een beetje te tunen. Een maat van me heeft precies zon cil (zelfde als davetsx) en die heb ik dezer dagen wat aangepast.
Had alleen geen portmap gemaakt enzo..beetje hobbynico style ..

70 malossi (heb ik nu eronder) heeft nagenoeg de zelfde timing als de 70 eurokit, enige verschil is de chroomwand bij 70 euro. en de prijs, delta 100 euro

goed, als ik nu een poortmap maak vroeg ik me af, kan ik adh daarvan de timingen berekenen in graden? het moet kunnen, maar is het nauwkeuriger dan gradenschijf op de krukas?

De blowdown is waarschijnlijk 28 (had ik berekend bij mn malossi). Deze moet 30 zijn (waarom?? is voor wegbroms?)
wat is het effect als ik de blowdown 28 laat? heeft dit meer koppel of kan ie dan gewoon zn gassen niet goed kwijt?

en als ik em te groot maak? de blowdown 32 ofzo...heeft minder compressie, verliest nieuw mengsel via uitlaatpoort..??

goed, de formule voor de blowdown was dacht ik uitlaattiming minus inlaattiming gedeeld door 2.
ik kan dan berekenen wat de timing van de uitlaatpoort moet zijn in graden. Maar hoe reken ik dat dan om naar het aantal mm's wat de poort omhoog moet?? met behulp van de slag snap ik nog, maar ik heb het geprobeerd maar het wilde niet echt lukken...

Moet ik nog met andere dingen rekening houden bij het tunen (duhhh..maar ik ga alleen aan de uitlaatpoort/kanaal en hooguit inlaatkanaal.) Spoelers e.d. blijf ik vanaf...

BMEP, kwist ooit wat het was maar ben het vergeten...ook nog rekening mee houden?

Bij die maat van me heb ik ook het uitlaatkanaal gepolijst, vlgs mij is dat beter, want aan wervelingen in je uitlaat heb je toch nix ...en er blijft geen roet in hangen...

inlaatkanaal heb ik ook gepolijst, weet niet of het echt goed is, maar het was experimenteel.

Het cilinderhemd sluit het halve spoelkanaal af, dit heb ik deels weggezaagd (ja met een ijzerzaag) en daarna ff bijgeveild enzo...twijfel alleen nog of dat nog een nut had, dat cilhemd...zuigersteun jah, maar zou het schelen als ik het weg haal? de zuiger sluit het daarna btw ook weer af...dus zou je die ook aan moeten passen (doable?)

khad ook bevels aangebracht in de uitlaatpoort (ben uitgeschoten :$ maar niet ernstig)...moet ik ook bevels aanbrengen bij de spoelers? was bang dat ik dan de richting oid of flow zou veranderen...

ik heb nog een oudere eurokit liggen thuis, die gebruik ik voor de originele timingen, dat ik weet hoe ie normaal is, en hoeveel ik weg heb gehaald...

veel vragen he
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Zoetahmeerdah [Marcel] 19-8-2003 22:04 Print reply

Posts: 5996
gradenschijf is klote, je heb snel al 1 of 2 graden verschil door speling

poortmap zie je geen bevels op.

blowdown kan wel naar 32. zeker met 70cc en binnenrotor.

ik zou 65% breedte aanhouden aangezien je chroomwand

als je een goed euitlaat heb stuurd hij het mengsel weer retour naar de uitlaatpoort

openingstijd uitlaat - openingstijd spoelers / 2
(tijd in graden natuurlijk)

bmep hoef je in jou geval geen rekening mee te houden

[url=http://2stroke-tuning.mine.nu/thread.php?threadid=85&boardid=13&styleid=1
]hier[/url] kan je kijken hoe dat in ze werk gaat met berekenen van timingen, (spam srry)

uitlaatkanaal kan je gerust polijsten

cilinderhemt..wss bedoel je de inlaat. dave had zo de spoeltiming veranderd omdat tsx zuigergestuurd is gedeeltelijk.. je heb dus je timing veranderd als je je goed begrijp

bevels gewoon aanbrengen. je veranderd niet zo snel de richting vd spoelers, of je moet er echt in gaan hakken.

succes (k)

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 19-8-2003 22:04

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 19-8-2003 22:05
 
ik haat mensen
Martijn 20-8-2003 16:22 Print reply
Posts: 10000
ok...er komt geen binnenrotor op, ik heb niet het idee dat je harder gaat met binnenrotor (eerder juist slomer)..

het komt gewoon op het blok wat ik gehad heb van Erik_N....anders zijn mn lagers w??r naar de tyfus in een week..

met het cilinderhemd bedoel ik dat stuk wat zegmaar in je carter loopt. begrijp je?....die 2 uitsteeksels, en die lopen precies over de spoelkanalen....(die het mengsel van het carter naar de spoelers brengen)...die blokkeerden dus half de kanalen, en ik weet niet of het effect heeft om ze weg te halen, maar toch gedaan...
ik zal es kijken op je tunesite marcel...

iig wordt het niet mn 'gebruik voor alledaags' cilinder, ivm slijtage van de veren enzo..kijk maar naar dave, die sleutelt meer dan dat ie rijdt...ik hou mn binnenrotorblok voor dagelijks vervoer

maar wat is het nut nu van bevels bij de spoelers?....ok, zuigerveren happen minder..maar dat doen ze wss nu ook niet...of wordt het heel gevaarlijk als ie ipv 10k opeens 12 draait...(ben bang dat ik uitschiet enzo..das minder leuk..)
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Zoetahmeerdah [Marcel] 20-8-2003 19:06 Print reply

Posts: 5996
gewoon de tijd nemen om bevels te maken. je heb geen lepra of parkenson dus gewoon rustig aan

post ff een poortmapje voordat je gaat frezen.

hou iig de bovenkant vd poort mooi rond, en ong 65% gecorrigeerde breedte. (dus niet op poortmap)

en dan een blowdown van 30/31

nsr50 stnd cilinder heeft dat ook (uit belgie),
 
ik haat mensen
Martijn 21-8-2003 23:03 Print reply
Posts: 10000
kheb vandaag bij die maat ff in zn nieuwe zuiger zitten zagen en veilen...zo gemaakt dat de zuiger in odp niet in de weg zit bij de spoelkanalen...weet niet of het erg is (ivm onbalans, stevigheid en shit) maar het viel te proberen..

ik ga met het tunen van die eigen eurokit het allemaal heeeeel rustig aan doen, eerst goede poortmap maken enzo...

maar ik vraag me af of ik dan ook het cilinderhemd zal weghalen...aangezien die toch de spoelkanalen half afsluit...niet dat het mengsel er niet langs kan ofzo....maar mss toch minder weerstand...een std eurokit loopt 90...na een flinke tunebeurt..zal ie toch wel over de 100 lopen denk ik? uitlaatpoort kan veeeel groter..

btw, verschil tussen eurokit en malossi is dat malossi ook een veel kleiner spoelkanaal heeft, is ook soort van afgeknepen.
Hans heeft ooit eens gezegd dat malossi dat met een speciale reden had gedaan, maar dat vraag ik me nog af...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Rudy 22-8-2003 1:34 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn
btw, verschil tussen eurokit en malossi is dat malossi ook een veel kleiner spoelkanaal heeft, is ook soort van afgeknepen.
Hans heeft ooit eens gezegd dat malossi dat met een speciale reden had gedaan, maar dat vraag ik me nog af...


Waarschijnlijk om een bepaalde gassnelheid te houden (net zoals je stuffer in je membraan zeg maar).
Ik zou ook eens wat aandacht leggen op die wazig inlaat van die tsx.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Martijn 22-8-2003 15:05 Print reply
Posts: 10000
aan inlaat doe ik liever nix....heeft imho geen nut...

heb bij die vriend van me alles ff gepolijst, hopen dat dat scheelt...

membraamoppervlak is iig groot genoeg, moet pas groter bij 24 mm...en dan de zuigergestuurde inlaat nog niet eens meegerekend...

als ik de zuigergestuurde inlaattiming ga veranderen perst ie bij lagere toeren meer gas terug...kweet niet of dat nuttig is...hoewel hij bij hogere toeren dan juist beter zou lopen...toch ga ik daar nog ff over denken..

weet iemand hoe ik alles via de poortmap kan doen?? dus blowdown berekenen enzo...en hoeveel mm de poort hoger/breder moet adh van de poortmap?
zal wss met de slag enzo te maken hebben oid

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
MWvdK 22-8-2003 15:21 Print reply

Posts: 2247
Op http://2stroke-tunin...did=13&styleid=1 staat deze formule om timingen uit te rekenen:

Om de timing van de cilinder uit te rekenen kun je de volgende formule gebruiken:

D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Maar imo klopt deze formule niet, dit omdat een cos tussen de -1 en de 1 zit, en je vervolgens dus alleen getallen kan krijgen >179 en <181.. het 'cos getal' wordt nog wel x2 gedaan maar dat helpt ook niet veel... (heeft iemand de goede formule ->GRAAG!)

Verder kan je het ook doen mbv deze site: http://2stroke-tunin...0d344488e06526358440 deze zal sommige BF-ers bekend voorkomen denk ik....
 
Neonlampje 22-8-2003 15:30 Print reply

Posts: 14825
ff cos veranderen in cos^-1 of arc cosinus...

edit: ff veranderd in de faq daar..

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 22-8-2003 15:32
 
MWvdK 22-8-2003 15:33 Print reply

Posts: 2247
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

ff cos veranderen in cos^-1 of arc cosinus...


OK, formule was zo:
D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2
maar er ontbreekt nu ook nog een haakje..(jij PMde me dat je d8 dat ie voor de *2 moest... kan imo niet omdat je dan alles x2 doet.. ik dnek dattie achter die *2 moet...

Dus:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2)

 
Pingu 22-8-2003 17:38 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

aan inlaat doe ik liever nix....heeft imho geen nut...

heb bij die vriend van me alles ff gepolijst, hopen dat dat scheelt...

membraamoppervlak is iig groot genoeg, moet pas groter bij 24 mm...en dan de zuigergestuurde inlaat nog niet eens meegerekend...

als ik de zuigergestuurde inlaattiming ga veranderen perst ie bij lagere toeren meer gas terug...kweet niet of dat nuttig is...hoewel hij bij hogere toeren dan juist beter zou lopen...toch ga ik daar nog ff over denken..

weet iemand hoe ik alles via de poortmap kan doen?? dus blowdown berekenen enzo...en hoeveel mm de poort hoger/breder moet adh van de poortmap?
zal wss met de slag enzo te maken hebben oid


Breedte gewoon naar 68% vd boring, gecorrigeerd.
Blowdown, ff via de gegeven formule timing van uitlaat en spoelers berekenen. Dan uitlaattiming - spoelpoorttiming en dat delen door 2
Gecorrigeerde breedte is te bereken:
sin ((poortmapbreedte x 180)/(pi x boring) x boring
Dit ff omzetten in procenten van de boring, en dan ff kijken wanneer het 2/3 ong is
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Martijn 17-9-2003 22:12 Print reply
Posts: 10000
kheb de cil binnen...wordt denk ik vakantieprojectie...

ehmzz...ik vat nog steeds niet hoe ik de timingen moet berekenen adh van de poortmap...kan iemand dat ff uitleggen...

slag weet ik zo niet uit mn hoofd ...drijfstanglengte ook niet
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
SkaBla [Pim] 17-9-2003 22:27 Print reply

Posts: 4659
slag is 37,8(of 38,7 maar d8 dat eerste)
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Neonlampje 17-9-2003 22:42 Print reply

Posts: 14825
37,8

drijf is 81,5
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 17-9-2003 23:21 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

ehmzz...ik vat nog steeds niet hoe ik de timingen moet berekenen adh van de poortmap...kan iemand dat ff uitleggen...




LEES mijn 1e post dan nog eens door, en klik op die link.

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 17-9-2003 23:21
 
ik haat mensen
Martijn 18-9-2003 1:12 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

[...]


LEES mijn 1e post dan nog eens door, en klik op die link.

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 17-9-2003 23:21


ben eigenlijk te lui om te kijken...en dat nederlands klopt voor geen zak op dat forum...
maar iig bedankt zal er nog ff kijken marcel..ik kan toch pas verder als ik de poortmap af heb..

lude..bedankt voor die maten, geen idee hoe ik achter drijf moest komen (hoe de f*ck weet jij dat btw?)
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Dit topic is 23848 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved