Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #11354 - Oke nu snap ik er echt geen hol mee...
|
Pagina 4 van 4
|
Dit topic is 3690 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
bart de scootergek |
21-8-2003 10:12 |
Posts: 8916 |
op mijn werk hebben ze ook een acculaaier, en daar kan ik 6v kiezen maar er staat een auto bij. als ik hem daar aan oplaad geeft hij dan niet veels te veel ampere. nog zoiets vaags, ik had accu besteld bij 50cc.nl zonder zuur. ik ben naar autogarage geweest( bij me eigen werk hadden ze het niet) hadden het bijgevuld. ik weer trug naar me werk en aan de voltmeter gehangen gaf hij 6,28 volt hij was dus al vol. kan dat zomaar
|
|
Honda RC-33 |
|
zundapp_gts |
21-8-2003 10:40 |
Posts: 307 |
Een accu wordt vol afgeleverd, dus dat klopt wel.
|
|
|
|
bart de scootergek |
21-8-2003 10:44 |
Posts: 8916 |
bij mij werd er een droge accu afgeleverd en ik heb hem erna laten vullen, en toen was hij al gelijk vol. of bedoel je dat vullen als afleveren?
|
|
Honda RC-33 |
|
maart |
21-8-2003 10:48 |
Posts: 717 |
dat is normaal(als hij niet gelijk vol zou zijn, klopt er iets niet)
en een acculader geeft nooit meer amp?re dan de vraag is, dus ook dit is geen probleem(zolang het maar 6v is)
|
|
|
|
zundapp_gts |
21-8-2003 10:55 |
Posts: 307 |
Met vol bedoel ik idd dat de accu helemaal geladen is.
Ook al is het probleem opgelost, nog even voor de duidelijkheid:
diode: haalt bij wisselspanning de helft van de spanning weg (sinus-grafiek aan de binnenkant van je ogen bekijken en dan alles onder de X-as wegdenken) Deze hoeven eigenlijk niet gekoeld te worden, wel is het slim om er meerdere parallel te zetten om zo de warmte te verdelen.
bruggelijkrichter: bestaat eigenlijk gewoon uit 4 diode's en zorgt ervoor dat alle wisselspanning gelijkspanning wordt, het voltage blijft hetzelfde.
spanningsregelaar: in dit apparaat zit een bruggelijkrichter ingebouwd, verder zorgt hij ervoor dat de uitgangsspanning nooit hoger wordt dan bijvoorbeeld 12 of 6 volt (is onbelast iets meer).
Een zes volt accu vindt het wel lekker om met 7 a 7,5 volt opgelasen te worden, voor een 12 volt accu is volgens mij 13,8/14,5 V het beste. Als je hogere voltages gebruiktsmelten de platen idd aan elkaar -> stuk
|
|
|
|
Killerbean |
21-8-2003 11:29 |
Posts: 3243 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_gts
Met vol bedoel ik idd dat de accu helemaal geladen is.
Ook al is het probleem opgelost, nog even voor de duidelijkheid:
diode: haalt bij wisselspanning de helft van de spanning weg (sinus-grafiek aan de binnenkant van je ogen bekijken en dan alles onder de X-as wegdenken) Deze hoeven eigenlijk niet gekoeld te worden, wel is het slim om er meerdere parallel te zetten om zo de warmte te verdelen.
bruggelijkrichter: bestaat eigenlijk gewoon uit 4 diode's en zorgt ervoor dat alle wisselspanning gelijkspanning wordt, het voltage blijft hetzelfde.
spanningsregelaar: in dit apparaat zit een bruggelijkrichter ingebouwd, verder zorgt hij ervoor dat de uitgangsspanning nooit hoger wordt dan bijvoorbeeld 12 of 6 volt (is onbelast iets meer).
Een zes volt accu vindt het wel lekker om met 7 a 7,5 volt opgelasen te worden, voor een 12 volt accu is volgens mij 13,8/14,5 V het beste. Als je hogere voltages gebruiktsmelten de platen idd aan elkaar -> stuk
ik denk zelf dat het probleem wel weer terug zal komen maar dat zie ik dan wel weer.
maar ik heb nog ff 1 vraagje aan jou, je dynamo levert wisselspanning, een deel van die wisselspanning gaat naar je koplamp en achterlicht, en nog een ander deel gaat via de gelijkrichter naar de spanningsregelaar naar je dashboardlampjes en knipperlichten.
dus op je voor en achterlicht staat wisselspanning en op de rest gelijkspanning, heb ik gelijk ?
|
|
RX loos |
|
de_koen |
21-8-2003 12:35 |
Posts: 5595 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SIWWN
Mijne zit nou aan de lader...
Kan dat trouwesn, kheb zo'n simpele 5A 12V lader met zo'n metertje erop, ken je vast wel, maar kan zo'n ding een 6V accu opladen en gaat dat goed???
Accu word wel redelijk warm, schat zo'n 35 graden, heb de doppies eraf gehaalt want dat hoort als je een accu oplaad...
En die accuzuur dampen zijn vies
Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 21-8-2003 1:10
kijk maar uit bij een accu die je met 12v oplaad, die begint immers te koken, en dan komt er waterstof uit, en dat is zeer explosief...
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Killerbean
oke nu komt het mensen, ik dacht net och whatever lets drive, dus ik zit vol te gassen en me lamp fikt er NIET uit, ook al heb ik 19 volt, vet raar maar het zal wel goedzitten, daarbij ben ik het geleuter eromheen ook zat dus ik ga em morgen lekker weer dichtmaken.
mischien dat het een kuurtje van de lamp was die ik er toen nieuw inzette ik weet het ook niet maar hij fikt er iig niet meer uit[/quote
meet jij die 19 volt belast of onbelast ?
ben je er trouwens zeker van dat je meter niet kaduuk is ?
|
|
Honda 5-Bak te koop |
|
bart de scootergek |
21-8-2003 13:27 |
Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: de_koen
[...]
kijk maar uit bij een accu die je met 12v oplaad, die begint immers te koken, en dan komt er waterstof uit, en dat is zeer explosief...
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Killerbean
oke nu komt het mensen, ik dacht net och whatever lets drive, dus ik zit vol te gassen en me lamp fikt er NIET uit, ook al heb ik 19 volt, vet raar maar het zal wel goedzitten, daarbij ben ik het geleuter eromheen ook zat dus ik ga em morgen lekker weer dichtmaken.
mischien dat het een kuurtje van de lamp was die ik er toen nieuw inzette ik weet het ook niet maar hij fikt er iig niet meer uit[/quote
meet jij die 19 volt belast of onbelast ?
ben je er trouwens zeker van dat je meter niet kaduuk is ?
waterstof door koken??? je bedoelt elektrolyse en dan krijg je waterstof. maar ik denk niet dat je zo uit je accutje waterstof krijgt door er een hoger voltage op te zetten
|
|
Honda RC-33 |
|
maart |
21-8-2003 14:32 |
Posts: 717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Killerbean
[...]
dus op je voor en achterlicht staat wisselspanning en op de rest gelijkspanning, heb ik gelijk ?
nop, op je achter-en voorlamp hoort 6v gelijkspanning te staan(dus niet direct uit je blok)
dan heb ik nog een vraagje aan iemand die er verstand van heeft; moet de stroom uit me blok(mt) eerst door de gelijkrichter en dan pas door de spanningsregelaar, of kan me gelijkrichter daar niet tegen, en moet de stroom dus eerst door me spanningsregelaar?
of maakt het helemaal nix uit?
|
|
|
|
zundapp_gts |
21-8-2003 15:24 |
Posts: 307 |
Hmm, ik heb niet zoveel verstand van Motorhispania's, maar het zou goed kunnen dat er een gedeelte wisselspanning en en gedeelte gelijkspanning is maar dat zou je op een schema moeten kunnen zien.
|
|
|
|
Cebess |
25-8-2003 22:46 |
Posts: 1203 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: maart??h
[...]
nop, op je achter-en voorlamp hoort 6v gelijkspanning te staan(dus niet direct uit je blok)
dan heb ik nog een vraagje aan iemand die er verstand van heeft; moet de stroom uit me blok(mt) eerst door de gelijkrichter en dan pas door de spanningsregelaar, of kan me gelijkrichter daar niet tegen, en moet de stroom dus eerst door me spanningsregelaar?
of maakt het helemaal nix uit?
Eerst geef je een advies wat nergens op slaat en
daarna vraag je iets over ongeveer hetzelfde.
Ben je nou dom of kan dat aan mij liggen.
Een dynamo wekt idd een wisselspanning op. Deze komt direct op het voor en achterlicht. Zou stom zijn om dat gelijk te richten want maakt geen hol uit. Die spanning moet dus wel een beetje tussen de 12-14V zitten. Alleen de accu krijgt gelijkspanning anders kan deze niet opgeladen worden. De knipperlichten en andere signaallampjes en meters zitten via het contactslot aan de accu.
Als je een schema heb dan post hem maar dan kan ik je wel helpen denk ik.
Wij hebben elkaar al een keer daarover gemailt toevallig dat ik je hier weer tegenkom.
(sebas@sheijnst.com is mijn mailadres)
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
Dit topic is 3690 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 4
|
|