Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Oke nu snap ik er echt geen hol meer van

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 882 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #11354 - Oke nu snap ik er echt geen hol mee...
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 3690 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bart de scootergek 21-8-2003 10:12 Print reply

Posts: 8916
op mijn werk hebben ze ook een acculaaier, en daar kan ik 6v kiezen maar er staat een auto bij. als ik hem daar aan oplaad geeft hij dan niet veels te veel ampere. nog zoiets vaags, ik had accu besteld bij 50cc.nl zonder zuur. ik ben naar autogarage geweest( bij me eigen werk hadden ze het niet) hadden het bijgevuld. ik weer trug naar me werk en aan de voltmeter gehangen gaf hij 6,28 volt hij was dus al vol. kan dat zomaar
 
Honda RC-33
zundapp_gts 21-8-2003 10:40 Print reply

Posts: 307
Een accu wordt vol afgeleverd, dus dat klopt wel.
 
bart de scootergek 21-8-2003 10:44 Print reply

Posts: 8916
bij mij werd er een droge accu afgeleverd en ik heb hem erna laten vullen, en toen was hij al gelijk vol. of bedoel je dat vullen als afleveren?
 
Honda RC-33
maart 21-8-2003 10:48 Print reply

Posts: 717
dat is normaal(als hij niet gelijk vol zou zijn, klopt er iets niet)
en een acculader geeft nooit meer amp?re dan de vraag is, dus ook dit is geen probleem(zolang het maar 6v is)
 
zundapp_gts 21-8-2003 10:55 Print reply

Posts: 307
Met vol bedoel ik idd dat de accu helemaal geladen is.

Ook al is het probleem opgelost, nog even voor de duidelijkheid:

diode: haalt bij wisselspanning de helft van de spanning weg (sinus-grafiek aan de binnenkant van je ogen bekijken en dan alles onder de X-as wegdenken) Deze hoeven eigenlijk niet gekoeld te worden, wel is het slim om er meerdere parallel te zetten om zo de warmte te verdelen.

bruggelijkrichter: bestaat eigenlijk gewoon uit 4 diode's en zorgt ervoor dat alle wisselspanning gelijkspanning wordt, het voltage blijft hetzelfde.

spanningsregelaar: in dit apparaat zit een bruggelijkrichter ingebouwd, verder zorgt hij ervoor dat de uitgangsspanning nooit hoger wordt dan bijvoorbeeld 12 of 6 volt (is onbelast iets meer).

Een zes volt accu vindt het wel lekker om met 7 a 7,5 volt opgelasen te worden, voor een 12 volt accu is volgens mij 13,8/14,5 V het beste. Als je hogere voltages gebruiktsmelten de platen idd aan elkaar -> stuk
 
Killerbean 21-8-2003 11:29 Print reply

Posts: 3243
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zundapp_gts

Met vol bedoel ik idd dat de accu helemaal geladen is.

Ook al is het probleem opgelost, nog even voor de duidelijkheid:

diode: haalt bij wisselspanning de helft van de spanning weg (sinus-grafiek aan de binnenkant van je ogen bekijken en dan alles onder de X-as wegdenken) Deze hoeven eigenlijk niet gekoeld te worden, wel is het slim om er meerdere parallel te zetten om zo de warmte te verdelen.

bruggelijkrichter: bestaat eigenlijk gewoon uit 4 diode's en zorgt ervoor dat alle wisselspanning gelijkspanning wordt, het voltage blijft hetzelfde.

spanningsregelaar: in dit apparaat zit een bruggelijkrichter ingebouwd, verder zorgt hij ervoor dat de uitgangsspanning nooit hoger wordt dan bijvoorbeeld 12 of 6 volt (is onbelast iets meer).

Een zes volt accu vindt het wel lekker om met 7 a 7,5 volt opgelasen te worden, voor een 12 volt accu is volgens mij 13,8/14,5 V het beste. Als je hogere voltages gebruiktsmelten de platen idd aan elkaar -> stuk



ik denk zelf dat het probleem wel weer terug zal komen maar dat zie ik dan wel weer.

maar ik heb nog ff 1 vraagje aan jou, je dynamo levert wisselspanning, een deel van die wisselspanning gaat naar je koplamp en achterlicht, en nog een ander deel gaat via de gelijkrichter naar de spanningsregelaar naar je dashboardlampjes en knipperlichten.

dus op je voor en achterlicht staat wisselspanning en op de rest gelijkspanning, heb ik gelijk ?
 
RX loos
de_koen 21-8-2003 12:35 Print reply

Posts: 5595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SIWWN

Mijne zit nou aan de lader...


Kan dat trouwesn, kheb zo'n simpele 5A 12V lader met zo'n metertje erop, ken je vast wel, maar kan zo'n ding een 6V accu opladen en gaat dat goed???

Accu word wel redelijk warm, schat zo'n 35 graden, heb de doppies eraf gehaalt want dat hoort als je een accu oplaad...

En die accuzuur dampen zijn vies

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 21-8-2003 1:10


kijk maar uit bij een accu die je met 12v oplaad, die begint immers te koken, en dan komt er waterstof uit, en dat is zeer explosief...




Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Killerbean

oke nu komt het mensen, ik dacht net och whatever lets drive, dus ik zit vol te gassen en me lamp fikt er NIET uit, ook al heb ik 19 volt, vet raar maar het zal wel goedzitten, daarbij ben ik het geleuter eromheen ook zat dus ik ga em morgen lekker weer dichtmaken.

mischien dat het een kuurtje van de lamp was die ik er toen nieuw inzette ik weet het ook niet maar hij fikt er iig niet meer uit[/quote


meet jij die 19 volt belast of onbelast ?
ben je er trouwens zeker van dat je meter niet kaduuk is ?
 
Honda 5-Bak te koop
bart de scootergek 21-8-2003 13:27 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: de_koen

[...]


kijk maar uit bij een accu die je met 12v oplaad, die begint immers te koken, en dan komt er waterstof uit, en dat is zeer explosief...




Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Killerbean

oke nu komt het mensen, ik dacht net och whatever lets drive, dus ik zit vol te gassen en me lamp fikt er NIET uit, ook al heb ik 19 volt, vet raar maar het zal wel goedzitten, daarbij ben ik het geleuter eromheen ook zat dus ik ga em morgen lekker weer dichtmaken.

mischien dat het een kuurtje van de lamp was die ik er toen nieuw inzette ik weet het ook niet maar hij fikt er iig niet meer uit[/quote


meet jij die 19 volt belast of onbelast ?
ben je er trouwens zeker van dat je meter niet kaduuk is ?


waterstof door koken??? je bedoelt elektrolyse en dan krijg je waterstof. maar ik denk niet dat je zo uit je accutje waterstof krijgt door er een hoger voltage op te zetten
 
Honda RC-33
maart 21-8-2003 14:32 Print reply

Posts: 717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Killerbean

[...]

dus op je voor en achterlicht staat wisselspanning en op de rest gelijkspanning, heb ik gelijk ?


nop, op je achter-en voorlamp hoort 6v gelijkspanning te staan(dus niet direct uit je blok)


dan heb ik nog een vraagje aan iemand die er verstand van heeft; moet de stroom uit me blok(mt) eerst door de gelijkrichter en dan pas door de spanningsregelaar, of kan me gelijkrichter daar niet tegen, en moet de stroom dus eerst door me spanningsregelaar?

of maakt het helemaal nix uit?
 
zundapp_gts 21-8-2003 15:24 Print reply

Posts: 307
Hmm, ik heb niet zoveel verstand van Motorhispania's, maar het zou goed kunnen dat er een gedeelte wisselspanning en en gedeelte gelijkspanning is maar dat zou je op een schema moeten kunnen zien.
 
Cebess 25-8-2003 22:46 Print reply

Posts: 1203
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maart??h

[...]


nop, op je achter-en voorlamp hoort 6v gelijkspanning te staan(dus niet direct uit je blok)


dan heb ik nog een vraagje aan iemand die er verstand van heeft; moet de stroom uit me blok(mt) eerst door de gelijkrichter en dan pas door de spanningsregelaar, of kan me gelijkrichter daar niet tegen, en moet de stroom dus eerst door me spanningsregelaar?

of maakt het helemaal nix uit?


Eerst geef je een advies wat nergens op slaat en
daarna vraag je iets over ongeveer hetzelfde.
Ben je nou dom of kan dat aan mij liggen.
Een dynamo wekt idd een wisselspanning op. Deze komt direct op het voor en achterlicht. Zou stom zijn om dat gelijk te richten want maakt geen hol uit. Die spanning moet dus wel een beetje tussen de 12-14V zitten. Alleen de accu krijgt gelijkspanning anders kan deze niet opgeladen worden. De knipperlichten en andere signaallampjes en meters zitten via het contactslot aan de accu.

Als je een schema heb dan post hem maar dan kan ik je wel helpen denk ik.

Wij hebben elkaar al een keer daarover gemailt toevallig dat ik je hier weer tegenkom.
(sebas@sheijnst.com is mijn mailadres)

 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<

Dit topic is 3690 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved