Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - info thermostaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 926 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #11250 - info thermostaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1264 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

springbowtje 15-8-2003 16:23 Print topicpost
Posts: 178
Kan iemand een foto plaatsen of in een tekststukje vertellen waar de thermostaat zich bevind op bv een nsr. Ik bedoel datgene die normaal zou moeten opengaan als je vloeistof te warm wordt. Het is omdat ik graag zou weten of die van mij er nog op zit want als ie er nog opzit dan twijfel ik eraan dat die nog werkt (wordt nogal snel warm) maar dan moet ik wel weten waar hij zit. Kan iemand mij tevens een foto bezorgen van de temperatuursensor op de cylinderkop?

Dank bij voorbaat.
 

SIWWN 15-8-2003 16:38 Print reply
Posts: 7079
Thermostaat zit in/op/bij de kop...

En het is juist de bedoeling dat ie gauw warm wordt, daarvoor is de thermostaat voor het grootste gedeelte.


.

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 15-8-2003 16:39
 
martinus83 15-8-2003 16:46 Print reply

Posts: 3718
ja maar soms wordt de motor te warm, net als bij mij en mijn thermostaat zit dus net als bij jou in de kop...

de mijne was dus kapot, hij ging nie meer open, dus heb ik em dr uit gehaadl, nou wordt de brommer nog steeds heet maar tog..



WERKING THERMOSTAAT:
met thermostaat wordt je cil niet gekoeld tot hij 70 C warm is, dan gaat de thermostaat open en begint hij met koelen...

zonder thermostaat wordt je cil al gekoeld avnaf de 20 C (kamertemp) en dus duurt het langer eer je motor warm is maar ja..gewoon ff wa langer warmrijde..

THERMOSTAAT TESTEN:
en thermostaat zou bij zon 70 C open moeten gaan, dit is te testen door je ci kop deaf te halen en heet water aan de onderkant dr in te gieten, na enkele seconde zou de thermostaat open moeten gaan...

DEMOTEREN THERMOSTAAT:

Het eruithalen van je thermostaat is simpel, gewoon die grote moer aan de boevnkant van kop draf draaien en je thermostaat eruit hale, kan zijn (zoals bij mij) dat die moer muurvast zit, bij mij zat ie z vas dat k em open heb gesplepe en er een nieuwe moer heb in gezet..


ik hoop dat je hier voldoende info aan hebt


edit: owja, ok te kijke of je thermostaat dr in zit, ff je kop dr af hale en dr doorheen kijke, mocht je nix kunne zien, ff dr doorheen blaze, bij lage temp zou hij dus dicht moete zijn..

as je geen zin heb je cil dr af te hale, laat de kvs dr uit lope, haal je waterpopkapje dr af, haal de slang die van rad naasr kop gata dr af en blaas dr doorheen (ook bij koude motor), zelfde principe as boevnstaand..

weet nie of da werkt, verzin et hier terplekke

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 15-8-2003 16:51
 
JIMMY 15-8-2003 16:49 Print reply

Posts: 2765
je kan het er gewoon uitlaten, kammeraad van me heeft er een flinke warmloper door gekregen doordat de thermostaat niet meer open ging en de cilinder dus t? warm werd..

ik heb hem er ook gewoon uit bij mijn NSR, dan maar wat langer warmrijden..
 
SIWWN 15-8-2003 16:50 Print reply
Posts: 7079
Bij hoeveel graden is de thermostaat volledig open?

Enne thermostaat testen ga je toch niet zo doen?

Gewoon met temperatuurmeter in een pannetje met water en thermostaat erin leggen en vuur eronder...

En niet op de bodem laten zakken maar in het water laten hangen...

En zonder thermostaat begint ie toch niet te koelen vanaf de 20 graden maar al gelijk wannneer blok/waterpomp loopt toch???

edit: BTW:

Hoezo langer warmrijden als je zonder thermostaat rijd?

Het gaat er juist om dat ie zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt...

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 15-8-2003 16:51
 
martinus83 15-8-2003 16:55 Print reply

Posts: 3718
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SIWWN

Bij hoeveel graden is de thermostaat volledig open?
70 grade d8 ik
Enne thermostaat testen ga je toch niet zo doen?

Gewoon met temperatuurmeter in een pannetje met water en thermostaat erin leggen en vuur eronder...
kan ok , maar dan moet de thermostaat dr al uit zijn, heet water in de kop giete scheelt (veel) werk

En niet op de bodem laten zakken maar in het water laten hangen...


En zonder thermostaat begint ie toch niet te koelen vanaf de 20 graden maar al gelijk wannneer blok/waterpomp loopt toch???
ja da bedoel ik, daarom zet ik erachter"kamertemp" nam gewoon aan dat je cil ongeveer 20 grade is, vul zelf maar in

edit: BTW:

Hoezo langer warmrijden als je zonder thermostaat rijd?
omdat er dan langer gekoeld wordt

Het gaat er juist om dat ie zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt...
ja en dat duurt dan langer

gewoon ff goee nadenke siwwn, dit alles was al beantwoord

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 15-8-2003 16:51

 
springbowtje 15-8-2003 17:33 Print reply
Posts: 178
Als ik het goed begrijp dan is die thermostaat tevens de temp.sensor vanwaar er normaal een draadje loopt naar de meter in het dashboard?
Verder zit ik met het volgende probleem. Op mijn cylinderkop zit dus ook zo'n uitsteeksel met moertje, probleem is echter dat die muurvast zit, ok, dan zeg je cylinderkop eraf, prob is dan echter dat mijn cylinderkop vast zit aan mijn cylinder door middel van blauw spul en er niet eenvoudig is van te krijgen (komt door voormalig eigenaar). Iemand tips hoe ik dit het best oplos? Zou het liefst cylinder erop laten, hij zit er immers nog maar net weer op
 
JIMMY 15-8-2003 17:38 Print reply

Posts: 2765
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: springbowtje

Als ik het goed begrijp dan is die thermostaat tevens de temp.sensor vanwaar er normaal een draadje loopt naar de meter in het dashboard?
nee, de thermostaat zit ?n de kop, en de sensor steekt uit de kop. Langs de sensor stroomt het koelwater die een bepaalde temp. heeft, en die geeft dat doormiddel van je sensor door aan dat dingetje wat aan je kabelboom zit..

Verder zit ik met het volgende probleem. Op mijn cylinderkop zit dus ook zo'n uitsteeksel met moertje, probleem is echter dat die muurvast zit, ok, dan zeg je cylinderkop eraf, prob is dan echter dat mijn cylinderkop vast zit aan mijn cylinder door middel van blauw spul en er niet eenvoudig is van te krijgen (komt door voormalig eigenaar). Iemand tips hoe ik dit het best oplos? Zou het liefst cylinder erop laten, hij zit er immers nog maar net weer op


bedoel je met "blauw spul" niet gewon vloeibare pakking? dat is niet zo moeilijk los te krijgen, desnoods verhit je het ff..


Dit bericht is ge-edit door Big-Jay op 15-8-2003 17:39
 
SIWWN 15-8-2003 17:40 Print reply
Posts: 7079
Proberen om er een dop/steek/ring sleutel op te zetten als dat niet lukt moet je een proberen om hem te laten schrikken (met een stuk metaal op de bout/moer tikken, dan nog niet dan kun je hem warmstoken en dan weer proberen..

Nog niet los?

dan proberen om er een 2e moer op te draaien en dan aan de onderste draaien zodat tapeind loskomt (Als ie aan het tapeind vastzit)

Nog niet, ouwe schroevendraaier of stuk buis eroplassen



Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 15-8-2003 17:41
 
springbowtje 15-8-2003 17:53 Print reply
Posts: 178
thx voor de snelle antwoorden maar bedenk me nu het volgende:
als ik mijn motor laat draaien en ik haal het dopje van mijn radiator eraf dan heb ik de indruk dat ik lichtjes het water zie bewegen dus dat er water stroomt. Betekent dit dat de thermostaat open staat?
Als je de thermostaat uit je kop draait, zit je dan niet met een gat in je cylinderkop waaruit de koelvloeistof kan vloeien? Zoja, waarmee maak je dit dan terug dicht?
 
JIMMY 15-8-2003 17:57 Print reply

Posts: 2765
denk je dat het water stilstaat ofzo :S
tuurlijk stroomt het, lijkt me logische he, ff nadenken..
en dat "gat" in je cilinderkop hoort natuurlijk zo..
 
springbowtje 15-8-2003 18:00 Print reply
Posts: 178
ik bedoel dat als mijn thermostaat kapot is en dus bv altijd dicht zou zijn, zou de koelvloeistof dan nog door de radiator vloeien want wat ik begrijp uit bovenstaande teksten is dat als de temp. laag is, de thermostaat gesloten is waardoor er geen circulatie is en de temp. sneller stijgt tot een bepaalde water. Dit zou dus betekenen dat als mijn thermostaat dicht staat, er geen beweging zou zijn in me radiator. Of zie ik het verkeerd?
 
springbowtje 16-8-2003 9:16 Print reply
Posts: 178
Niemand die vorige posting kan ontkrachten of bevestigen? Dan weet ik nl genoeg, nu blijf ik nog altijd met die paar twijfels zitten anders

 
Blukaap 16-8-2003 10:18 Print reply

Posts: 10006
Thermostaat bij een NSR heeft een klein gaatje er in zitten zodat er nog wat kvs rondstroomt.
In hoeverre dat genoeg is om de rommel duidelijk zichtbaar rond te laten stromen weet ik niet.
 
Bastila is lief
martinus83 16-8-2003 10:53 Print reply

Posts: 3718
de thermostaat is NIET de temp meter, heb moertje met uitsteeksel (dop 10) is de temp meter, die grote moer (sleutel 30 ofzo) is de thermostaat, dus da geval waar je slang op zit, die grote moer draai je los, haal je thermostaat er uit en draai die moer dr weer op..

da blauwe spul is idd loctite vloeibare pakking, gewoon voorzichig loswrikken...

nogmaals: haal je cil kop dr af en je kan nagaan of dr een thermostaat inzit en of dat hij werkt, 30 min werk dan weet jet

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 16-8-2003 10:54
 

Dit topic is 1264 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved