Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - paar kleine vraagjes

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1046 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #11121 - paar kleine vraagjes
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 891 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

huh 10-8-2003 15:54 Print topicpost
Posts: 1755
Hmm jah kheb een paar kleine vraagjes, sommige zijn wat simpel misschien maar goed ...en ik zal dr later ook nog een paar bij posten, omdat ik er wel een paar vergeten ben denk ik

* Hoe kun je zien dat je je krukaslagers moet vervangen of dat je big-end gewoon helemaal gaar is? Zit namelijk wat speling op, als ik aan het vliegwiel voelde...maja dan kan ik wel vrolijk de krukaslagers gaan vervangen, maar als de krukas gaar blijkt te zijn heeft da nie veel zin he...

* Bij het kickstartsysteem van een MT blok zit zo'n tandwieltje met allemaal inhammetjes...en daarin loopt een kleiner tandwieltje die naar een kant vastgrijpt en de andere kant door laat schieten...dat kleinere tandwieltje heeft 2 uitstulpingen. Nou vroeg ik me af, maakt het nog uit hoe die erop moeten en zo jah: hoe moeten die uitstulpingen staan? Hmm beetje moeilijk uit te leggen maar goed

* Een MT/MB blok zien er in principe toch hetzelfde uit he? Behalve dan toerenteller enzo? Want kheb nou een MB met een blok zonder toerenteller...dus MT blok zou je zeggen. Maar in het blok zitten extra openingen voor blokbouten voor in een wiegframe, dus kan dat blok van een MTX o.t. zijn ofzo? Is gewoon luchtgekoeld enzo en past goed.

* Bougiedop zit zo goed als los op de bougie...hij klikt/ratelt nie vast zeg maar...is dan gewoon de bougiedop versleten? Of kan ik er nog iets aan doen zonder een nieuwe bougiedop te kope?

Zo gauw weet ik verder niks meer, maar komt nog wel denk ik...

Hehe wel geinig trouwens, in die cilinder (70 imi) van die MB zat gewoon een vierkante uitlaatpoort ...heb ik maar ff bijgewerkt, kvond et zo sneu voor die zuigerveren
 

jeroen 10-8-2003 16:06 Print reply

Posts: 15066
Rukaslagers: Vliegwiel op en neer proberen te bewegen.
Wil dat, dan moet je ze vervangen..

Big end: Drijfstang op en neer bewegen, mag geen speling op zitten.
Heen en weer mag wel een beetje.


Die uitstulpingen moeten op dat ding zeg maar in de richting van je veer bevestigingspunt....hmm..lekker duidelijk..

MT/B/X-ot zijn dezelfde blokken.
Alleen heeft MTX-ot bij het linkercarter een bevestigingspunt.
Dat is het hele verschil.
En MT heeft geen toerentelller..


Boesjiedop kan je er zo aftrekken?
Dan zal die wel wat stuk zijn, nieuwe is neit zo duur..

En vierkanteuitlaatpoorten roelen zwaar!
maak maar een keer een die op een kanarie lijkt...rijdt nog beter.
 
wipe-out 10-8-2003 16:12 Print reply

Posts: 7672
1.
Cilinder van het blok af, krukas naar bdp draaien, en dan kijken of je je drijfstang nog verder omhoog kan trekken, en duw hem daarna ook weer terug naar beneden terwijl je zorgt dat de krukas stil blijft staan (door het vliegwiel vast te houden ofzo). Als blijkt dat er speling op zit, prox drijfstang + lager erop laten persen, of een andere goede ori krukas met drijfstang zonder big-end speling zoeken.

2.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik denk van wel

Als het goed is staat er op ieder ding een merktekentje. Zet deze met elkaar gelijk.

3.
Kan van een mtx-ot zijn. Koppelingsdeksels zijn gewoon over te zetten, dus kan zijn dat er nu een MT blok blij is gemaakt met toerenteller spul . Als je zeker wilt weten waar het blok vanaf komt, kijk dan naar het bloknummer (linkerkant van het blok, onder het vliegwielkapje). Begint het met AC01, dan is het een mb blok. Begint het met AD01 --> mt blok. Van mtx-ot weet ik het zo niet, moet je maar ff op Honda-NL kijken.

4.
Dat bovenste ijzeren dingetje van je bougie (met dat schroefdraad erop) ietsjes krom buigen.

Dit bericht is ge-edit door wipe-out op 10-8-2003 16:15
 
MWvdK 10-8-2003 16:14 Print reply

Posts: 2247
Bougie dop is dan versleten.. Bij die kickstarter moet die lange uitstulp vand at kleine tandwieltje tussen die 2 stulpjes van dat 'houdertje'. ik hoop dat je t snapt, maar ik heb geen foto ofzo...
 
huh 11-8-2003 0:02 Print reply
Posts: 1755
Ahh hartstikke lief van jullie allemaal

Tis dak morge moet werke, maar ik zal van de week of als ik trug ben van vakantie wel weer es kijke...

Maar je kan dus aan je vliegwiel nie voele of je speling op je big-end hebt? Dat zou dan een zorg minder zijn
 
bart de schakelgek 11-8-2003 0:04 Print reply

Posts: 5987
nee daarvoor moet je de cilinder eraf halen want je moet aan de drijfstang voelen
 
Limburger
SIWWN 11-8-2003 0:05 Print reply
Posts: 7079
Aan het vliegwiel kun je alleen de speling op de krukaslagers voelen, om het big-end lager te controleren moet je de cilinder eraf halen en de drijfstanf omhoog en omlaag trekken,

voelbare speling=vervangen eigenlijk
 
huh 11-8-2003 0:10 Print reply
Posts: 1755
Ok, cilinder ligt er toch al af...kheb dus sowieso speling op mn krukaslagers...nog ff controlere of mn big-end goed is.
 
SIWWN 11-8-2003 0:12 Print reply
Posts: 7079
En als je dat gaat vervangen zal ik een Pro-X setje nemen

www.pro-x.com
 
MWvdK 11-8-2003 13:51 Print reply

Posts: 2247
Of ergens een schier 2dehandsje zien op te scharrelen
 
huh 11-8-2003 17:08 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SIWWN

En als je dat gaat vervangen zal ik een Pro-X setje nemen

www.pro-x.com


"
ProX oliekeerringen, stofkappen en kogellagers
ProX heeft een groot assortiment van oliekeerringen, stofkappen voor de voorvorkpoten en kogellagers op voorraad. Deze onderdelen worden gemaakt in Japan door O.E.M.-fabrikanten naar O.E.M. standaardnormen. Gegarandeerd een goede kwaliteit en lange levensduur.
"

Die bedoel je? Maar zijn die erg duur? Kheb Ralf pas horen zeggen dat een compleet setje keerringen, pakkingen en krukaslagers iets van 30 a 40 euro was ofzo. Scheelt dat veel als er Pro-X in komt dan? En wat zijn de prestaties van Pro-X t.o.v. wat er anders in kan? Het word geen racemachientje ofzo hoor ...70 imi, 20mm mikuni en een proma uitlaatje, meer nie.


Owkee ik heb op mn werk nog een paar vraagjes bedacht die ik idd was vergeten

* Ik ben dus totaal niet bekend met MB...nou heb ik een uitlaat voor een MB, maar hoe krijg ik die op mn cilinder? Zitten namelijk nie van die handige gaatjes om een boutje in te draaien zoals bij mn MT...zal dus wel iets bij horen wat niet bij die uitlaat zit, maar kan ik dat zo los halen? En hoe heet dat? Das ook wel handig om te weten

* Nog iets over een MB...mn MB heeft geen standaard en ik heb al wel gezien dat het systeempje hoe die standaard dan vast moet net wat anders werkt dan bij MT. Maar ik neem aan dat ik gewoon een MB standaard kan kopen en die er zo opzetten? Dat daar gewoon een compleet setje bij zit om em vast te maken enzo? Ik vraag het maar voor de zekerheid

* En ik heb mn carburateur ff opengehad, nou zitten er dus normaal (zoals ik het altijd heb gezien) in een carburateur een sproeierhouder EN een sproeier...maar hier zit alleen een sproeierhouder in ofzo, met de sproeier er op vast, maar dr zit ook nergens een plekje om em los te maken. Tis geen zeskantig boutje en dr zit ook geen streepje in om een schroevedraaier in te zetten.

Dat was het weer
 
wipe-out 11-8-2003 17:41 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: huh

[...]


"
ProX oliekeerringen, stofkappen en kogellagers
ProX heeft een groot assortiment van oliekeerringen, stofkappen voor de voorvorkpoten en kogellagers op voorraad. Deze onderdelen worden gemaakt in Japan door O.E.M.-fabrikanten naar O.E.M. standaardnormen. Gegarandeerd een goede kwaliteit en lange levensduur.
"

Die bedoel je? Maar zijn die erg duur? Kheb Ralf pas horen zeggen dat een compleet setje keerringen, pakkingen en krukaslagers iets van 30 a 40 euro was ofzo. Scheelt dat veel als er Pro-X in komt dan? En wat zijn de prestaties van Pro-X t.o.v. wat er anders in kan? Het word geen racemachientje ofzo hoor ...70 imi, 20mm mikuni en een proma uitlaatje, meer nie.


hij bedoelt een prox drijfstangset volgens mij (die staat ook op 50cc.nl)


Quote:
Owkee ik heb op mn werk nog een paar vraagjes bedacht die ik idd was vergeten

* Ik ben dus totaal niet bekend met MB...nou heb ik een uitlaat voor een MB, maar hoe krijg ik die op mn cilinder? Zitten namelijk nie van die handige gaatjes om een boutje in te draaien zoals bij mn MT...zal dus wel iets bij horen wat niet bij die uitlaat zit, maar kan ik dat zo los halen? En hoe heet dat? Das ook wel handig om te weten


Wat voor uitlaat? Sommige uitlaten (zoals Proma) zet je vast aan een losse flens, en de flens schroef je op de cilinder. Een ori uitlaat bijv. schroef je gewoon zo vast aan de cilinder. Je schroeft ze op dezelfde manier vast als bij een MT (zelfde blokken/cilinders).

Quote:
* Nog iets over een MB...mn MB heeft geen standaard en ik heb al wel gezien dat het systeempje hoe die standaard dan vast moet net wat anders werkt dan bij MT. Maar ik neem aan dat ik gewoon een MB standaard kan kopen en die er zo opzetten? Dat daar gewoon een compleet setje bij zit om em vast te maken enzo? Ik vraag het maar voor de zekerheid


Ja. De "houder" van de zijstandaard komt bovenaan vast te zitten aan de achterbrugas, en onder met een aparte losse moet (schroefdraad daarvoor zit in het frame).

Quote:
* En ik heb mn carburateur ff opengehad, nou zitten er dus normaal (zoals ik het altijd heb gezien) in een carburateur een sproeierhouder EN een sproeier...maar hier zit alleen een sproeierhouder in ofzo, met de sproeier er op vast, maar dr zit ook nergens een plekje om em los te maken. Tis geen zeskantig boutje en dr zit ook geen streepje in om een schroevedraaier in te zetten.


wat voor carb?

Dit bericht is ge-edit door wipe-out op 11-8-2003 17:42
 
huh 11-8-2003 18:12 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wipe-out
Wat voor uitlaat? Sommige uitlaten (zoals Proma) zet je vast aan een losse flens, en de flens schroef je op de cilinder. Een ori uitlaat bijv. schroef je gewoon zo vast aan de cilinder. Je schroeft ze op dezelfde manier vast als bij een MT (zelfde blokken/cilinders).



Het gaat idd toevallig over een Proma ...hmm een flens heet dat dus...kheb ff op 50cc.nl gekeken en ze hebbe 'UITLAATFLENS HONDA MB PROMA 50/70CC', neem aan dat ik die moet hebbe.

Quote:

Ja. De "houder" van de zijstandaard komt bovenaan vast te zitten aan de achterbrugas, en onder met een aparte losse moet (schroefdraad daarvoor zit in het frame).



Ok, kben nog steeds op 50cc.nl, maar daar hebbe ze zo te zien alleen maar zon middenbokstandaard voor MB...kwil wel zij-standaard. Maar die is dus gewoon te koop bij een redelijke brommerwinkel en zo monteerbaar op een MB?

Quote:

wat voor carb?



Een 20mm Mikuni met interne sproeier.

Dank u voor de moeite

Dit bericht is ge-edit door huh op 11-8-2003 18:12
 
wipe-out 11-8-2003 18:24 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: huh

[...]


Het gaat idd toevallig over een Proma ...hmm een flens heet dat dus...kheb ff op 50cc.nl gekeken en ze hebbe 'UITLAATFLENS HONDA MB PROMA 50/70CC', neem aan dat ik die moet hebbe.


ja

Quote:

[...]


Ok, kben nog steeds op 50cc.nl, maar daar hebbe ze zo te zien alleen maar zon middenbokstandaard voor MB...kwil wel zij-standaard. Maar die is dus gewoon te koop bij een redelijke brommerwinkel en zo monteerbaar op een MB?


iig zo monteerbaar, of ze hem overal hebben weet ik niet. (waarschijnlijk wel bij de Dalby, of anders bij De Witte in Vught.

Quote:

[...]


Een 20mm Mikuni met interne sproeier.


opschuif? dan zal ik eens kijken hoe dat bij mijn oude 20 mik zit.

Quote:

Dank u voor de moeite


geen dank
 
huh 11-8-2003 19:08 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wipe-out
opschuif? dan zal ik eens kijken hoe dat bij mijn oude 20 mik zit.



Ehmm neej zo'n 2 bouts geval

 
huh 12-8-2003 19:29 Print reply
Posts: 1755
Ik haal em toch maar ff omhoog...weet niemand hoe dat met die sproeier zit? Ik had zelf echt nog nooit een sproeierhouder en sproeier ineen gezien.
 

Dit topic is 891 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved