Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Powerbox voor Suzuki TS 50 x

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 862 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #10870 - Powerbox voor Suzuki TS 50 x
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3004 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

theredone51 28-7-2003 10:33 Print topicpost

Posts: 2506
Hey ik heb een vraagje,
Op brommerhoek-vink staat dit stukje bij de suzuki katana:
Powerbox Doppler ook geschikt voor suzuki TS 50 x.
Maar als ik vervolgens bij 50cc check staat ie er helemaal niet bij.
Heeft iemand toevallig ervaring met een powerbox op zijn TS 50 x???
Of kan iemand mij vertellen of dit ook echt past???
En hoe ik dit moet aansluiten en of een powerbox veel uitmaakt???
Alvast bedankt voor de info


 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.

Ralf 28-7-2003 12:37 Print reply

Posts: 9073
Geen powerbox op TS zetten.

Door dat inlaatsysteem lijkt me dat niet echt verstandig..
 
Tsxdude AKU MicheL 28-7-2003 13:01 Print reply

Posts: 10676
er was wel iemand opt forum die een powerbox had. euhh martijn volgens mij maar weet nie zeker, moet je em maar ff vragen.
heeft em btw nie meer
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
Martijn 28-7-2003 13:49 Print reply
Posts: 10000
jeroen (scooterkiller) heeft een malossi powebox...hij had er iets meer koppel door (denkt ie ) en wat lager verbruik (vast onmerkbaar)

tis idd de moeite niet..

maar ralf....ben het niet met je eens...

heeft juist meer nut dan op honda's, aangezien hondas volledig membraamgestuurd zijn, en tsx semi zuigergestuurd...zuigergestuurd komt bij lagere toeren meer mengsel door terug (maar minder weerstand bij hoge toeren) en dus heeft een powerbox wel degelijk nut, maar eigenlijk alleen bij de lagere toeren.

ik vind het de moeite niet.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Da Roz 28-7-2003 18:04 Print reply
Posts: 27
mij lijkt: tis leuk om cadeau te krijgen, maar zelf kopen hoef je niet
 
Lang wachten op 24-4-2004
theredone51 28-7-2003 18:57 Print reply

Posts: 2506
Martijn wat je zegt van die lage toeren das juist handig want pas bij 4 a 5000 toeren begint ie goed te trekken dus dan zou ie eerder moeten beginnen met trekken
En dat zuinige aspect is ook wel makkelijk!!
Dusssuuh en het ziet er nog vet uit ook maar past zoon ding op elk spruitstuk?? en moet ik eerst gaan boren en dan draadtappen?? want dat tappen is best lastig en er is nog maar weinig ruimte over op muh spruitstuk (nogal klein)
thanks voor de infow!!


 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
Martijn 28-7-2003 19:52 Print reply
Posts: 10000
nee...jij hebt et over je powerband...die zal niet eerder beginnen met een powerbox, want dat heeft te maken met je poorttiming...

op tsx spruitstuk is het wat kutter om aan te sluiten maar het kan wel (scooterkiller heeft het ook)...

verbruik zal nauwelijks veranderen vlgs mij...

de prestaties zijn niet veel hoger met een powerbox ofzo...je hebt iets meer koppel (je weet wat dat is?) trekkracht zegmaar...maar je trekt niet opeens harder op ofzo...

tevens is het ook nog belangrijk wat de inhoud van de powerbox is ...en de lengte van de slang ...dat soort ongein...als je een voorgefabriekte powerbox koopt dan heb je een hele grote kans dat ie zegmaar niet goed bij je setup past en je echt helemaal nix merkt (zonde van je geld) ..

je kan er ook een zelf maken en alles berekenen (bimotion), das het beste...maar toch zul je er niet veel winst mee boeken op allerlei gebieden..
veel mensen hebben een te goed beeld van powerboxen (door de naam?)..en denken dat het net zo'n effect geeft als NOS oid...

het enige wat ie doet is dat ie je resterende mengsel wat teruggeblazen wordt (met membraaminlaat wordt er minder teruggeblazen dan met zuigergestuurd, tsx is beide) en dat neemt de powerbox dus op, en blaast het bij de volgende slag weer in het carter... je verliest dus theoretisch minder mengsel.

OP een zuigergestuurde inlaat werkt dit vlgs mij het beste (puch) want daar wordt veel teruggeblazen.

imho is membraam helemaal niet zo geweldig. Het werkt goed bij lage/midden toerentallen, maar bij hoge toerentallen geeft het alleen maar weerstand en daarom ben ik wel blij dat tsx semi zuigergestuurd is, das vlgs mij beter voor hoge toerentallen.

Op tsx/mtx or whatever is powerbox gewoon onzin, nutteloos, zonde van je geld.

koop er maar een kun je jouw ervaringen met ons delen.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
theredone51 28-7-2003 20:02 Print reply

Posts: 2506
ik kijk wel ofk er een koop, ik denk dat ik eerst me cil laat tunen bij van hout crossmotoren in geldrop
Dies ook niej duur ook niej
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
huh 28-7-2003 20:02 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn
OP een zuigergestuurde inlaat werkt dit vlgs mij het beste (puch) want daar wordt veel teruggeblazen.



Dat dacht ik ook eigelijk, want dat klinkt het meest logische...maar het schijnt dat een powerbox op een puch helemaal niet goed werkt, of zoiets heb ik hier in ieder geval wel eens gelezen; dat een powerbox alleen op een membraangestuurde inlaat werkt.

En ik verkies membraaninlaat (of een inlaat die dmv inlaatklep werkt ) nog altijd boven een zuigergestuurde inlaat hoor, na wat ik tot nu toe allemaal heb gelezen.

Was wel een grappig stukje in Bell zn boek...hij zei dat hij toen hij voor het eerste zo'n Suzuki inlaat zag (half zuiger- en half membraan gestuurd dus), dacht dat daar meer vermogen uit zou komen als uit alleen membraaninlaat. Maar even verderop vertelt hij dat toen hij begon te testen op een vermogensbank, de boel zeer tegen zijn verwachting presteerde.

Dit bericht is ge-edit door huh op 28-7-2003 20:03
 
Martijn 29-7-2003 0:48 Print reply
Posts: 10000
maar tis toch leuk bedacht...en ze hebben het niet voor nix gedaan...

maar waarschijnlijk zou een powerbox volgens mij theorie beter werken op een tsx dan op een honda..omdat bij honda de inlaat compleet membraamgestuurd is...logischerwijs zou dat betekenen dat bij hoge toerentallen het mengsel ook in het carter zou blijven.

voordeel van tsx is wel dat het membraam dieper in het carter zit...krijg je meer druk van...lijkt me...

probeer maar powerboxie erop te fleppen..kijke wat ie doet..maar dan wel zelf maken

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 29-7-2003 1:20 Print reply

Posts: 14825
okeej, ik ga ff doen alsof ik weet waar ik het over heb...

mijn theorie over tsx inlaten is:
Je moet een tsxinlaat zien als een zuiger gestuurde inlaat... het membraan zorgt ervoor dat wanneer de druk onder de atmosferische druk ligt en de inlaatpoort nog niet open is, dat het mengsel vanuit je caburateur op gang komt..
Dit zorgt ervoor wanneer je poort daadwerkelijk open gaat dat het mengsel al op gang is.. en dus mooi door stroomt naar je carter, wat resulteert in een hogere cartervulling...

de duration van inlaatpoorten bij tsx hoeven veel lager te liggen dan bij volledig zuiger gestuurde inlaat-cilinders, omdat via het membraan al wat mengsel naar je carter gaat..
en ook wanneer de poort gesloten is er nog wat via je membraan naar binnen zal sluipen....

ok om ff terug te komen op dit topic... een powerbox zorgt ervoor dat je een gelijdelijke doorstroom van je mengsel behoudt...

Een membraan dient als een soort smoorklep, je mengsel snelheid zal een opgetilde sinuso?de zijn (met de minpunten boven je 0 punt) wanneer alles perfect verloopt.. je zult een stroom mengsel hebben die 1 richting om gaat...
Echter wanneer er nu een verandering op treedt, en de membraan kleppen b.v iets verder/langer open staan... (volgensmij gebeurt dit b.v bij het klapperen van de klepjes voornamenlijk) dan krijg je een soort terug gaande stroming.

Theoretisch kan een powerbox dit mengsel opvangen, en de volgende toer weer mee terug geven.. echter ben ik van mening dat het voornamenlijk de dipjes in de sinus vorm op vangt.. zodat je een constantere stroom krijgt...

Dit is denk ik best mogelijk op een TS, alleen vraag ik me af of je er veel van zult merken, ts'en rijden zowiezo al erg rustig/relaxed weinig echte dipjes in toerentallen etc... heel vloeiend...
Dat het nut heeft beredeneer ik doordat je mengsel een mooie constante stroom zal behouden door het membraan, en niet dood neer zal slaan wanneer je inlaatpoort dicht is.. in tegenstelling tot een volledig zuiger gestuurde inlaat...

Het zal simpel gezegt minder effect op een ts hebben dan op een volledig membraan gestuurde inlaat..
Maar zoals ik al zo vaak gezegt heb, koop geen voorgebouwde powerbox, en al helemaal geen malossi variabel ding! maar maak er eentje zelf, bereken hem met de free ware versie van bimotion, dan zul je er veel meer aan hebben!!

hoop dat t beetje duidelijk is hoe ik er over denk zo
 
Tsxdude AKU MicheL 29-7-2003 1:31 Print reply

Posts: 10676
lude zen woordenkeus is nogal vermoeiend, maarja hij zal het weten, hij heb de laatste dagen research gedaan naar tsx cilinder(s).
ik denk dat het wel degelijk nut kan hebben, met bezine verbruik maar met de (trek)kracht denk ik nie tot amper
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
theredone51 29-7-2003 9:27 Print reply

Posts: 2506
Een zuiniger verbruik is altijd makkelijk
Maar ik denk dat ik er eentje maak met bimotion
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.
Neonlampje 29-7-2003 10:51 Print reply

Posts: 14825
let wel op dat je er maar 1 bepaald toerental mee kunt 'versterken'
en dat je je brommer afstelt voordat je hem monteert, aangezien je bougie ALTIJD bruin zal zijn
 
Martijn 29-7-2003 12:26 Print reply
Posts: 10000
woei lude....zo had ik et nog niet bekeken met dat al op gang zijn..


soort van verlengd spruitstuk effect dus als het ware..mengsel krijgt een betere aanzuiging ...

membraam is eigenlijk voor middentoerengebied, omdat een zuigergestuurde inlaat dan veel terugdouwt (nog meer bij lagere toeren). dus ik denk dat bij hogere toeren het membraam alleen maar weerstand geeft (en kleppies gaan zweven enzo...weg inlaatstroming) en dat een zuigergestuurde inlaat beter is bij hogere toerentallen (kreidlers die 200 rijden enzo)

vandaar semi zuiger/membraam gestuurd dacht ik...owjah...ori cils van tsx zijn wel zuigergestuurd...niet membraamgestuurd...

woow...ingeving...

ik ga es ff een ori cil echt op en top tunen (yeah right) en dan geen membraam er in fleppen...membraam heb je toch niet nodig @ hoge toeren...kijken of dat scheel in prestaties met een snelle 50..

nieuwe ingeving:

ik heb een opvulblokkie voor een ori cilinder, om de carterdruk te verhogen...als ik die nou op een snelle50 schroef, dan is mn membraam afgesloten, kheb meer carterdruk (minder inhoud) en mss presteert ie dan wel tof @ hoge toeren...en dna powerbox erop.

wie wil wat over deze theorie zeggen?
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
theredone51 30-7-2003 9:34 Print reply

Posts: 2506
ik denk dat door het opvullen en daardoor de druk op het carter verhogen dat dan de benzine-flow niet meer helemaal klopt.
Maarruh post ff een pic van dat opvulblokkie dan kenk er ook een bouwen en zeggen oft ook goed werkt op een 70
 
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing.

Dit topic is 3004 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved