Aangezien je bij meetings naar mijn weten altijd in een groep rijdt lijkt me dit zeer handig (mss sticky maken?).
Het is belangrijk dat er regels zijn over het rijden in groepsverband. Martijn heeft een heel oud mooi boek liggen waar vanalles in staat, en dat ga ik (ondanks de auteursrechten) hier posten.
weet je wat, ik ga het gewoon overtypen
owjah, het is voor motorrijders, maar daar behoren wij ook onder, vul evt voor snelweg "fietspad" in.
Quote:
Met twee, drie of zelfs een hele groep motorrijders gezamenlijk ergens naar toegaan kan erg gezellig zijn. Toch moeten er over het rijden in groepsverband enige opmerkingen gemaakt worden. Je beste vriend(in) hoeft persé niet de beste motorrijder(ster) te zijn. Als de opvattingen binnen een groep motorrijders te ver uiteen lopen, levert dat gevaar op, ook voor je vrienden maar ook nog voor de andere weggebruikers.
Achteraf, zelfs al loopt alles zonder ongelukken af, heb je misschien ook nog wel de nodige ruzies onderling meegemaakt. Rijden in groepen...? Okee, maar maak van te voren afspraken en bedenk dat elke bestuurder altidj zelf volledig verantwoordelijk blijft voor zijn handelen.
Die punten, waarover vooraf afspraken in de groep gemaakt kunnen worden zijn:
- Laat iedereen met een volle tank aan de rit beginnen en spreek af wanneer en waar er bijgetankt moet worden (uitgaande van de kleinste tank of de dorstigste motor.) Als er getankt wordt, tank dan allemaal om later onnodige ergernix en oponthoud te voorkomen.
- Bij grote groepen (ongeveer 20 à 30 man) met verschillende soorten motoren en motorrijders moet altijd een ervaren rijder voorop rijden. Hij kan het tempo bepalen en gelijk daarachter aan moeten de motoren van licht naar zwaar rijden.
De onervaren rijders moeten altijd voorin de groep rijden. Dat is veiliger voor hen. Door optrekken en afremmen, inhalen e.d. ontstaat een soort harmonica effect. Als de eerste motor b.v. 80 km/h rijdt moet de laatste vaak ver boven de 100km/h rijden om bij te kunnen blijven (* snelheden zijn wss lager @ meetings )
Een onervaren rijder als laatste man zou dan gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit kunnen gaan halen om bij de groep te blijven. De voorste rijder moet bij voorkeur twee (maar minstens één) ervaren rijders vragen om achteraan te gaan rijden en van te voren enige afspraken met ze te maken over wat te doen in geval van pech of als ze elkaar kwijt raken.
- Spreek route, reisdoel en rustplaatsen van te voren af, als er lange afstanden worden gereden. Die rustplaatsen moeten bij voorkeur ongeveer 2 uur rijden uiteen liggen.
Raak je elkaar kwijt dan weet je waar je elkaar weer treft. Bij pech (zonder dat er een parkeergelegenheid is) spreek je af, dat de rest doorrijdt tot de eerstvolgende parkeergelegenheid. Eén van de achterste (ervaren) rijders helpt de pechvogel (materieel en moreel). De andere ervaren man waarschuwt de "toerleider" die voorop rijdt.
Voor het rijden in groepsverband gelden nog enkele tips:
- Rij niet te dicht op elkaar en niet in een rechte lijn. Je kunt het beste 'zig-zag' rijden. Het achterliggende verkeer ziet dan meerdere rijders en zal niet denken dat het slechts één motorrijder is.
- Let op de positie van de voorste rijder, hij kan het verste vooruit kijken en zelf het best gezien worden.
- Blijf altijd op de zelfde plaats rijden maar geef als het nodig is gemakkelijk gelegenheid tot tussenvoegen van andere weggebruikers.
- Haal elkaar niet onderling onnodig in (plotseling wisselen van positie kan gevaarlijk zijn)
- Bij het wachten voor verkeerslichten op kruisingen handhaaft de groep de onderlinge volgorde. Zo ook als iemand zijn motor afslaat; de rest blijft erachter totdat hij de motor weer aan de praat heeft.
- Begin, als je de eerste rijder bent, niet steeds snel aan inhaalmanoeuvres, maar wacht na een inhaalmanoeuvre tot de gehele groep het ingehaalde voertuig voorbij is en begin dan opnieuw aan een inhaalmanoeuvre. Hierdoor blijft de groep zo veel mogelijk bij elkaar.
- Als je hebt ingehaald voeg dan royaal in zodat degene die achter je zit ook gemakkelijk tussen kan voegen (gaatje vrijlaten) maar haal niet met twee of meer tegelijk in. Laat vooral je snelheid na de inhaalmanoeuvre niet te vlug terugvallen want daardoor kan degene die achter je rijdt in de problemen komen.
Ik weet dat het op de meetings vaak toch niet gebeurt, maar lees dit goed en denk er over na.
Onthou dat je in een groep rijdt en dat er dus mensen voor en achter je rijden.
In Amsterdam tijdens de NH meetings heb ik veel gevaarlijke situaties gezien.
Ik denk dat het verstandig is als we gewoon afspreken niet te hard te rijden overal, ook omdat het irritant en gevaarlijk is. Daarbij komt nog dat mensen dan nóg meer willen laten zien hoe hard ze wel niet kunnen.
Denk ook om de mentaliteit van de schakelrijder, je wilt niet zon mentaliteit hebben die veel mensen bij scooterrijders plaatsen.
Het lijkt me iig verstandig als er dus wel iemand voor en achter rijdt en dat de sloomsten voorop in de groep rijden. In Amsterdam is de groep ook vaker uit elkaar gevallen, en dat is zwaar irritant.
Ik zelf meldt me wel aan om tijdens de BM achteraan te rijden, dan weet ik zeker dat de groep compleet is, want ik zat me andere keren telkes af te vragen waar de rest was. Mss iemand met een hele vlotte brommer die bij me rijdt, zodat die idd de voorste kan waarschuwen bij pech oid.
Op rechte stukken kun je best inhalen/racen, zodat je niet achter de slome brommers blijft zitten.
We moeten ff afspreken wie voor en achter rijdt enzo. Weet nog wel in A'dam dat de voorste een eenrichtingsweg insloeg (noem geen namen want weet het niet zeker) en dat we dus snoeihard met 30 man tegen het verkeer inreden met marechaussee achter ons aan. Dat was major kut en mag niet meer gebeuren, dus moet er iemand voorop rijden met verantwoordelijkheidsgevoel.
Op de BM zal ik dit ook nog aansnijden want niemand wil natuurlijk dat er ongelukken gebeuren.
Mocht er weer politie bij komen dan moet iemand gewoon rustig met ze gaan praten denk ik. Als we ons gedragen als groep zullen ze niet zo moeilijk doen denk ik, maar als er idioot gereden wordt snap ik dat ze ingrijpen en dan halen ze er mss wel een rollerbank bij enzo en dan is iedereen weer de lul.
Onthoudt dat je in een groep rijdt en wees dus verantwoordelijk
Dit bericht is ge-edit door Martijn op 27-7-2003 17:17