Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Meeting Forum - Rijden in een groep (info)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1193 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Er is nog geen event aan dit topic toegevoegd.
  Meeting Forum - Topic #10858 - Rijden in een groep (info)
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 3212 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 27-7-2003 17:02 Print topicpost
Posts: 10000
Aangezien je bij meetings naar mijn weten altijd in een groep rijdt lijkt me dit zeer handig (mss sticky maken?).

Het is belangrijk dat er regels zijn over het rijden in groepsverband. Martijn heeft een heel oud mooi boek liggen waar vanalles in staat, en dat ga ik (ondanks de auteursrechten) hier posten.
weet je wat, ik ga het gewoon overtypen
owjah, het is voor motorrijders, maar daar behoren wij ook onder, vul evt voor snelweg "fietspad" in.

Quote:

Met twee, drie of zelfs een hele groep motorrijders gezamenlijk ergens naar toegaan kan erg gezellig zijn. Toch moeten er over het rijden in groepsverband enige opmerkingen gemaakt worden. Je beste vriend(in) hoeft persé niet de beste motorrijder(ster) te zijn. Als de opvattingen binnen een groep motorrijders te ver uiteen lopen, levert dat gevaar op, ook voor je vrienden maar ook nog voor de andere weggebruikers.
Achteraf, zelfs al loopt alles zonder ongelukken af, heb je misschien ook nog wel de nodige ruzies onderling meegemaakt. Rijden in groepen...? Okee, maar maak van te voren afspraken en bedenk dat elke bestuurder altidj zelf volledig verantwoordelijk blijft voor zijn handelen.

Die punten, waarover vooraf afspraken in de groep gemaakt kunnen worden zijn:

- Laat iedereen met een volle tank aan de rit beginnen en spreek af wanneer en waar er bijgetankt moet worden (uitgaande van de kleinste tank of de dorstigste motor.) Als er getankt wordt, tank dan allemaal om later onnodige ergernix en oponthoud te voorkomen.

- Bij grote groepen (ongeveer 20 à 30 man) met verschillende soorten motoren en motorrijders moet altijd een ervaren rijder voorop rijden. Hij kan het tempo bepalen en gelijk daarachter aan moeten de motoren van licht naar zwaar rijden.
De onervaren rijders moeten altijd voorin de groep rijden. Dat is veiliger voor hen. Door optrekken en afremmen, inhalen e.d. ontstaat een soort harmonica effect. Als de eerste motor b.v. 80 km/h rijdt moet de laatste vaak ver boven de 100km/h rijden om bij te kunnen blijven (* snelheden zijn wss lager @ meetings )
Een onervaren rijder als laatste man zou dan gevaarlijke inhaalmanoeuvres uit kunnen gaan halen om bij de groep te blijven. De voorste rijder moet bij voorkeur twee (maar minstens één) ervaren rijders vragen om achteraan te gaan rijden en van te voren enige afspraken met ze te maken over wat te doen in geval van pech of als ze elkaar kwijt raken.

- Spreek route, reisdoel en rustplaatsen van te voren af, als er lange afstanden worden gereden. Die rustplaatsen moeten bij voorkeur ongeveer 2 uur rijden uiteen liggen.
Raak je elkaar kwijt dan weet je waar je elkaar weer treft. Bij pech (zonder dat er een parkeergelegenheid is) spreek je af, dat de rest doorrijdt tot de eerstvolgende parkeergelegenheid. Eén van de achterste (ervaren) rijders helpt de pechvogel (materieel en moreel). De andere ervaren man waarschuwt de "toerleider" die voorop rijdt.

Voor het rijden in groepsverband gelden nog enkele tips:

- Rij niet te dicht op elkaar en niet in een rechte lijn. Je kunt het beste 'zig-zag' rijden. Het achterliggende verkeer ziet dan meerdere rijders en zal niet denken dat het slechts één motorrijder is.

- Let op de positie van de voorste rijder, hij kan het verste vooruit kijken en zelf het best gezien worden.

- Blijf altijd op de zelfde plaats rijden maar geef als het nodig is gemakkelijk gelegenheid tot tussenvoegen van andere weggebruikers.

- Haal elkaar niet onderling onnodig in (plotseling wisselen van positie kan gevaarlijk zijn)

- Bij het wachten voor verkeerslichten op kruisingen handhaaft de groep de onderlinge volgorde. Zo ook als iemand zijn motor afslaat; de rest blijft erachter totdat hij de motor weer aan de praat heeft.

- Begin, als je de eerste rijder bent, niet steeds snel aan inhaalmanoeuvres, maar wacht na een inhaalmanoeuvre tot de gehele groep het ingehaalde voertuig voorbij is en begin dan opnieuw aan een inhaalmanoeuvre. Hierdoor blijft de groep zo veel mogelijk bij elkaar.

- Als je hebt ingehaald voeg dan royaal in zodat degene die achter je zit ook gemakkelijk tussen kan voegen (gaatje vrijlaten) maar haal niet met twee of meer tegelijk in. Laat vooral je snelheid na de inhaalmanoeuvre niet te vlug terugvallen want daardoor kan degene die achter je rijdt in de problemen komen.




Ik weet dat het op de meetings vaak toch niet gebeurt, maar lees dit goed en denk er over na.

Onthou dat je in een groep rijdt en dat er dus mensen voor en achter je rijden.
In Amsterdam tijdens de NH meetings heb ik veel gevaarlijke situaties gezien.
Ik denk dat het verstandig is als we gewoon afspreken niet te hard te rijden overal, ook omdat het irritant en gevaarlijk is. Daarbij komt nog dat mensen dan nóg meer willen laten zien hoe hard ze wel niet kunnen.

Denk ook om de mentaliteit van de schakelrijder, je wilt niet zon mentaliteit hebben die veel mensen bij scooterrijders plaatsen.

Het lijkt me iig verstandig als er dus wel iemand voor en achter rijdt en dat de sloomsten voorop in de groep rijden. In Amsterdam is de groep ook vaker uit elkaar gevallen, en dat is zwaar irritant.

Ik zelf meldt me wel aan om tijdens de BM achteraan te rijden, dan weet ik zeker dat de groep compleet is, want ik zat me andere keren telkes af te vragen waar de rest was. Mss iemand met een hele vlotte brommer die bij me rijdt, zodat die idd de voorste kan waarschuwen bij pech oid.

Op rechte stukken kun je best inhalen/racen, zodat je niet achter de slome brommers blijft zitten.

We moeten ff afspreken wie voor en achter rijdt enzo. Weet nog wel in A'dam dat de voorste een eenrichtingsweg insloeg (noem geen namen want weet het niet zeker) en dat we dus snoeihard met 30 man tegen het verkeer inreden met marechaussee achter ons aan. Dat was major kut en mag niet meer gebeuren, dus moet er iemand voorop rijden met verantwoordelijkheidsgevoel.

Op de BM zal ik dit ook nog aansnijden want niemand wil natuurlijk dat er ongelukken gebeuren.

Mocht er weer politie bij komen dan moet iemand gewoon rustig met ze gaan praten denk ik. Als we ons gedragen als groep zullen ze niet zo moeilijk doen denk ik, maar als er idioot gereden wordt snap ik dat ze ingrijpen en dan halen ze er mss wel een rollerbank bij enzo en dan is iedereen weer de lul.

Onthoudt dat je in een groep rijdt en wees dus verantwoordelijk

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 27-7-2003 17:17
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Ralf 27-7-2003 17:22 Print reply

Posts: 9073
Ik ben voor groepjes van max 10 man eigenlijk..
 
crazypeter 27-7-2003 17:24 Print reply

Posts: 1298
gewoon afstand houden geen gekke dingen doen en rustig rijden


dat lijk mijn ook wel goed

 
bla bla bal bla bla bla blah
Blukaap 27-7-2003 17:24 Print reply

Posts: 10006
Klopt, NH meeting was een (lekker) zooitje.

Maar goed, ik geef er ook de voorkeur aan om achteraan te rijden, vooral omdat ik dan niet continu hoef op te letten of er iemand van plan is me in m'n kont te neuken bij wijze van spreken.

Daarnaast is m'n NSR redelijk vlot (naja, zou ie moeten zijn ) en kan iig lange stukken hard rijden als het moet.

Ik heb nick al een beetje gezegd dat hij maar voorop moet rijden omdat ik dat de vorige meeting prima vond gaan.

En idd, daarachter de langzame mensen, want achterin de groep moet je dus vaak behoorlijk hard doorrijden.

En we MOETEN rustig rijden, want anders hebben we binnen no-time een voorraad politiebusjes om ons heen hangen oid (om nog maar niet te spreken van ongelukken etc).

Dus verpest het niet voor de rest en ga rustig rijden.

Maar op de meeting zullen we ook nog wel even wat dingen melden.
 
Bastila is lief
Martijn 27-7-2003 17:25 Print reply
Posts: 10000
daar komt het ook op neer..

en ralf....vat je niet...naja...semi...
maar geef toe..die acties in amsterdam waren echt gevaarlijk man...er werd echt weinig rekening gehouden met elkaar en andere weggebruikers...daar heb ik geen zin in met zoveel man.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Ralf 27-7-2003 17:31 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester
Maar op de meeting zullen we ook nog wel even wat dingen melden.


Note to self, keukentrapje voor Nick en krat bier voor Harrie..
 
Blukaap 27-7-2003 17:36 Print reply

Posts: 10006
Ik haat bier .

nick heeft een hoogwerker nodig btw .

Uhm, 10 man is te weinig, dat schiet niet op.
Gewoon 15-20 man, afhankelijk van hoe het uitkomt.

Je bent overigens vrij om op eigen houtje ergens heen te karren, je MOET NIET met de groep mee (al is het wel leuker waarschijnlijk).
 
Bastila is lief
Martijn 27-7-2003 18:21 Print reply
Posts: 10000
juist...je bent niet verplicht mee te rijden met mensen..maar laat het wel ff weten ofzo...niet dat je tijdens de rit opeens denkt..heuh....leuk zijstraatje..hop erin..en dat wij denken dat je erges dood/verkracht ligt.

edit: owjah...als er mensen gezopen hebben en toch willen gaan rijden probeer ik er zo veel mogelijk aan te doen dat dat mooi niet door gaat..klinkt stom maar ik heb geen zin dat iemand zich kapot rijdt/ of iemand anders.

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 27-7-2003 18:22
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Mr Pain 27-7-2003 18:37 Print reply
Posts: 4966
topic over BM oke maar is dit niet een beetje TE gek of heb ik het fout

maakt mij geen ruk uit waar ik rij, ik rij relaxt en niet zo hard (zou wel kunnen maar over het algemeen niet)

voor de rest denk ik ook niet dat als ik bezopen dat ik dan ga rijden lijkt mij niet verstandig
 
Martijn 27-7-2003 18:43 Print reply
Posts: 10000
je hebt mensen die dat wel doen...

maar het is toch logisch dat de wat slomere mensen wat meer voorop rijden zodat ze niet achterblijven en dat er voorop en achter op wat 'supervisors' rijden zegmaar...

en zoals gezegd..ik heb het in a'dam gezien..en dat was gewoon kut...vooral in dorpjes/steden/dichtbevolkte gebieden moeten we gewoon rustig en voorzichtig rijden...daar moeten gewoon afspraken over worden gemaakt...is toch logisch? ik heb ook geen zin dat de politie er weer bij komt...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Mr Pain 27-7-2003 18:46 Print reply
Posts: 4966
oke ik rij voor ik ben niet snel

als we in een groep gaan rijden dus, naar paintballen ofzo zeg maar
 
Rs0wnage 27-7-2003 19:13 Print reply
Posts: 170
gewoon afstand houden, en niet al tehard rijden voor orgi brommers onder ons, denk niet dat er veel van zijn maar je weet maar nooit gewoon lekker rustig aan en geniet van de natuur om je heen(in de stad moet je van vrouwlijke natuur genieten ) alleen jammer dat ik nog niet weet of ik kan komen omdat m'n new parts maar niet kome
 
http://www.geocities.com/aprilia_rs_ownage
jessy 27-7-2003 19:35 Print reply

Posts: 2570
er ken wel motorescorte komen
 
scooterkiller 27-7-2003 19:45 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn


edit: owjah...als er mensen gezopen hebben en toch willen gaan rijden probeer ik er zo veel mogelijk aan te doen dat dat mooi niet door gaat..klinkt stom maar ik heb geen zin dat iemand zich kapot rijdt/ of iemand anders.

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 27-7-2003 18:22


Als we maar niet weer stom gaan lullen en kinderachtig gaan doen als iemand toevallig 3 biertjes drinkt (ik noem geen namen ).
Verschil tussen te veel en wat drinken is groot.

Edit : als iemand echt bezopen is moet hij gewoon gereden worden van mijn part met veiligheids gordels en iemand anders rijdt de brommer naar zijn bestemming.

De NH meeting was rommellig maar dat komt mede omdat het (2 maal) slecht georganiseerd was.
Goede organisatie is pr?.
Al kreeg ik er wel een lekkere adrinline stoot van


Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 27-7-2003 20:00
 
BIERTJUH!!!!!!!!
jeroen 27-7-2003 19:57 Print reply

Posts: 15066
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

je hebt mensen die dat wel doen...



Ik ben onschuldig.
DAT DOE IK HELEMAAL NOOIT

Ow, wacht, je bedoelt de brommer?
Gelukkig, dacht dat je fiets bedoelde.





Enne...wat is langzaam?
Ik ga dan ook wel voorop rijden.
Ik ben ook langzaam.
 
E 27-7-2003 20:19 Print reply
Posts: 173
Denk dat er vrij weinig standaard zooi komt dus denk dat de meeste de 70 toch wel halen kom je daarboven kan je dus wat meer naar achter. Mooie MHR-speed cilinder getuned mag wel achteraan
 

Dit topic is 3212 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved