Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Kop gescheurd!!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 914 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #10794 - Kop gescheurd!!
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 922 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pietje007 23-7-2003 17:30 Print topicpost

Posts: 381
HEE,
kheb dus mijn standaard 50cc mtx-sh kop laten draaien en vlakken bij VHS in Geldrop.
Kheb een 70cc malossi cilinder erop.
Khad de hele boel erweer op geschroefd.
Na 150 km rijden ongeveer, dacht ik laat ik ff mijn kop checken (omdat tie hiervoor altijd geramd werd door de zuiger om dat de kop een 50cc kop is) maar er was niks aan de hand.
Geen putjes in de kop en zuiger.

Zie ik opeens dat er een hele zwarte vlek op de cilinder zit waar de kop erop zit aan de kant van de inlaat.
En ook op de onderkant van de koppakking die er tussen zat (dus de kant die naar onder zat).

Dus, dacht ik, kheb em vast nie hard genoeg aan gedraaid.
Nieuwe koppakking gekocht en de boel weer in elkaar.
naar 30 km ongeveer wouk ff kijke of die nog lekte. Liet ik mijn brommer stationair lopen, zag ik allemaal bubbeltjes tussen de koppakking uitkomen bij de inlaat.

Ik em er dus weetr afhalen, zie ik opeens dat er een heel klein barstje in zit (zie foto, de rode lijn).
Die loopt van af het draagvlak van de kop (aan de kant van de inlaat in het midden) naar het eind van de kop (richting inlaat), in de verbrandingsruimte zat geen barst.
Dit was me niet eerder opgevalle, en er zat geen barst in toen ik de kop terug kreeg van VHS.

Ik heb dus weer een koppakking gekocht en weer de boel erop gezet met vloeibare pakking aan allebei de zeiden van de koppakking.
Maar nu lekt tie nog steeds, er zitten allemaal oplie spetters op het spruistuk, en bij de koppakking aan de kant van de inlaat zie ik allemaal olie, en op de onderkant van de kop.
Kzag nu ook allemaal olie op de uitlaat (die boven de kop langs loopt).
Veegde ik ff langs de koelribben aan de bovenkant van de kop aan de kant van de inlaat.Allemaal olie, dus ik denk dat de kop nu voor de helft door de midden is.
Anders kan er geen olie op de uitlaat spetteren en niet tussen de koelribben zitten.
Terwijl de barst eerst op hield aan het eind van de kop, en ik zag geen barst aan de bovenkant van de kop.

Maar hoe kon hij eigenlijk lekken aan de kant van de inlaat ONDER de koppakking terwijl de barst boven de koppaking zat (in de kop)want er zat geen zwart op de kop op het draagvlak en ook nie op de bovenkant van de koppakking.

EN HOE kan mijn kop barsten??
Door tehoge compressie, of te vroege verbranding.
Want ik he, eerst op de vroegste stand wat die snelle plaat normaal kan.
daarna heb ik em 2 mm vroeger gezet (want ik heb em 2 mm uitgeveild, maar daarmee heb ik maar ongeveer 4 km gereden, toen heb ik de originele plaat erop gedaan omdat ik zag dat een pootje waar de de licht spoel op geschroefd is gebarsten was(dit kwam waarschijnlijk omdat ik mijn vliegwiel nie los kreeg, toen met schroevendraaier ertussen, toen is tie waarschijnlijk gebarste)
Dus heb ik ff met originele plaat gereden, en toen weer een snelle gekocht, en die weer op zijn vroegst gezet.

Dus ik denk dat tie waarschijnlijk te heet is geworden, en die kop is van gietijzer dus barst snel.
Want mijn is dus uitgedraaid en gevlakt (is dus hogedruk) en het veel meer compressie nu, waardoor die snel heet word, en dan met die weer, koelt slechter.
Kan dat???
Want nog met de originele kop (zonder uitgedraaid en al) hebik de ontsteking altijd vroeg gehad (met die 2 mm uitveilen van de snelle plaat), nooit last van gehad.

Of denken jullie dat ik em te hard heb aangedraaid.

Hij lekte al vanaf de eerste x dat ik de cilinder en kop er weer op had ( na uitdraaien enzo), en toen had ik de ontsteking op zijn vroegst zonder uitveilen (dus -2 mm).
Want da lekke komt dus door de gebarste kop.
Want ook tussen de barst zie je olie uitkomen.
En mij uitlaat zat onder (dat gedeelde dat boven de cilinder loopt), en de koelribben aan de bovenkant van de kop, (waar die scheur zit)


Dus dit word weer een nieuwe kop, en weer laten uidraaien, en dan doek gelijk een ring i.p.v een koppakking (maar dan moet ik em wel wat meer laten uitdraaien dan ik nu had want door de ring zit de kop dichter op de cilinder waar door de zuiger miss weer mijn kop gaan ramme).

En de de ontsteking nooit meer op zijn vroegst, anders doek wel weer de originele plaat erin.

Kunnen jullie dit zelf uitleggen hoe jullie hierover denken, en de oplossing.
En hoe ik mijn onstekingsplaat moet zetten ongeveer.
-originele plaat op zijn vroegst
-originele plaat uitveilen (dus nog vroeger
-originele plaat op zijn laatst
-snelle plaat op zijn vroegst (zonder uitveilen, want de nieuwe plaat veil ik nie uit)
-snelle plaat op zijn laatst





hier tekening van hoe de barst ongeveer zit:



Give your opinium!!!! (spel fouten onder voorbehoud)
-snelle plaat op zijn laatst

Dit bericht is ge-edit door pieter007 op 23-7-2003 17:31
 

Blorn 23-7-2003 17:34 Print reply

Posts: 13825
Kop is niet van gietijzer hoor.

Denk dat je m te vast hebt gezet/icm niet goed kruislings oid.

AC koppakking en O-ring scheelt 3x niks qua dikte.
 
Pietje007 23-7-2003 17:37 Print reply

Posts: 381
hoe kan da dan, dan moet da de allereerste x zijn geweest (na uidraaien van kop)
die 2 x daarna heb ik moment sleutel gebruikt, want toen heb ik em 1,2kgm vstgedraaid (in het boekje staat dat et 1,1 moet, boekje van cilinder).

maar volgens mij is et van het uitzetten van de hitte hoor.
weet je hoeveel compressie de heeft (had).
echt veel voor een 70, veel meer als eerst.
En ik heb em vaak zat even strak of zelfs strakker aangedraaid.
volgens mij zit er meer achter, volgens mij word tie super heet.
Maar die cilinder is nie teheet geworden en de zuiger ook nie, ziet er nog prima uit.
En er zit ook geen putje in de zuiger, bijv door een tevroege onsteking.






Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Kop is niet van gietijzer hoor.

Denk dat je m te vast hebt gezet/icm niet goed kruislings oid.

AC koppakking en O-ring scheelt 3x niks qua dikte.




Dit bericht is ge-edit door pieter007 op 23-7-2003 17:39
 
Blorn 23-7-2003 17:40 Print reply

Posts: 13825
Zal wel een combo van zijn..
 
Saknet 23-7-2003 17:43 Print reply

Posts: 10355
je hebt ook zoiets als teveel compressie in verhouding tot de rest van je setup.. tja is aleen moeilijk te gokken he.. je kan m vast wel in zn 1 aanduwen door der met al je gewicht op te springen? dan ist niet teveel ;p

ik zat ook te denken niet goed kruislings, enne weetje als je je cilkop ophanging vast draaid (nadat je m vast hebt gedraaid op je blok/cil) kan je beter je andere 2 blok assen klein beetje los draaien eerst, zodat je blok beter te plek gaat hangen.. en dan alle 3 om de beurt beetje aandraaien..

als je dat niet doet heb je o.a. kans dat je cilkop ophangingspunt van je frame afbreekt... heb ik al een keer gezien bij een MBeej en een kreidler rmc-s
Emperor - Ye Entrancemperium

Dit bericht is ge-edit door barteld op 23-7-2003 17:45
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Pietje007 23-7-2003 17:49 Print reply

Posts: 381
da aanduwen gaata makkelijk, hoef ik er nie voor op te springen.
gewoon lopen tijdens zitten op de brommer, kan em gewoon duwen.
Maar hij het veel meer compressie dan voorheen, in vergelijking met dat.

bij mij past die bout ergeen eens meer doorheen, van de kopophanging.
DAs een m8 bout he.
Past nie doorheen, door het vlakken denke.
Dus ik heb er gewoon een m6 boutje door gedaan met wat ringen ertussen, dus de kop hangt niet aan die ophanging


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barteld

je hebt ook zoiets als teveel compressie in verhouding tot de rest van je setup.. tja is aleen moeilijk te gokken he.. je kan m vast wel in zn 1 aanduwen door der met al je gewicht op te springen? dan ist niet teveel ;p

ik zat ook te denken niet goed kruislings, enne weetje als je je cilkop ophanging vast draaid (nadat je m vast hebt gedraaid op je blok/cil) kan je beter je andere 2 blok assen klein beetje los draaien eerst, zodat je blok beter te plek gaat hangen.. en dan alle 3 om de beurt beetje aandraaien..

als je dat niet doet heb je o.a. kans dat je cilkop ophangingspunt van je frame afbreekt... heb ik al een keer gezien bij een MBeej en een kreidler rmc-s
Emperor - Ye Entrancemperium

Dit bericht is ge-edit door barteld op 23-7-2003 17:45


Dit bericht is ge-edit door pieter007 op 23-7-2003 17:49

Dit bericht is ge-edit door pieter007 op 23-7-2003 17:51
 
robert 23-7-2003 21:37 Print reply

Posts: 900
kromme kop door verkeerd aandraaien, of niet recht gevlakt
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Pietje007 23-7-2003 22:53 Print reply

Posts: 381
wel rechtgevlakt, het vhs gedaan

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert

kromme kop door verkeerd aandraaien, of niet recht gevlakt

 
RUTGER_86 23-7-2003 23:00 Print reply

Posts: 1183
dan kan het nog wel fout zijn gegaan ofzow
hij scheurt idd niet zowmaar
 
DE MANNE VAN JANNE
Pietje007 23-7-2003 23:09 Print reply

Posts: 381
tis vet kut.
moek weer naar vhs toe, blijf bezig.
khoop dat ze et kunne doen terwijl ik wacht, anders moet ik et weer laten op sturen das ook niks.
maar eerst ff vakantie.
dan zien we wel, kheb gelukkig nog een kop ligge, nie van mij maar die koop ik van diegenen voor 10 euro, ding is helemaal verrot.
Ja, de verbrandings ruimte, maar die laat ik draaien, dan is tie weer als nieuw.
dusuuh.
Laat ik uitdraaien voor 15 euro, en een ring voor 15 euro.
 

Dit topic is 922 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved