HEE,
kheb dus mijn standaard 50cc mtx-sh kop laten draaien en vlakken bij VHS in Geldrop.
Kheb een 70cc malossi cilinder erop.
Khad de hele boel erweer op geschroefd.
Na 150 km rijden ongeveer, dacht ik laat ik ff mijn kop checken (omdat tie hiervoor altijd geramd werd door de zuiger om dat de kop een 50cc kop is) maar er was niks aan de hand.
Geen putjes in de kop en zuiger.
Zie ik opeens dat er een hele zwarte vlek op de cilinder zit waar de kop erop zit aan de kant van de inlaat.
En ook op de onderkant van de koppakking die er tussen zat (dus de kant die naar onder zat).
Dus, dacht ik, kheb em vast nie hard genoeg aan gedraaid.
Nieuwe koppakking gekocht en de boel weer in elkaar.
naar 30 km ongeveer wouk ff kijke of die nog lekte. Liet ik mijn brommer stationair lopen, zag ik allemaal bubbeltjes tussen de koppakking uitkomen bij de inlaat.
Ik em er dus weetr afhalen, zie ik opeens dat er een heel klein barstje in zit (zie foto, de rode lijn).
Die loopt van af het draagvlak van de kop (aan de kant van de inlaat in het midden) naar het eind van de kop (richting inlaat), in de verbrandingsruimte zat geen barst.
Dit was me niet eerder opgevalle, en er zat geen barst in toen ik de kop terug kreeg van VHS.
Ik heb dus weer een koppakking gekocht en weer de boel erop gezet met vloeibare pakking aan allebei de zeiden van de koppakking.
Maar nu lekt tie nog steeds, er zitten allemaal oplie spetters op het spruistuk, en bij de koppakking aan de kant van de inlaat zie ik allemaal olie, en op de onderkant van de kop.
Kzag nu ook allemaal olie op de uitlaat (die boven de kop langs loopt).
Veegde ik ff langs de koelribben aan de bovenkant van de kop aan de kant van de inlaat.Allemaal olie, dus ik denk dat de kop nu voor de helft door de midden is.
Anders kan er geen olie op de uitlaat spetteren en niet tussen de koelribben zitten.
Terwijl de barst eerst op hield aan het eind van de kop, en ik zag geen barst aan de bovenkant van de kop.
Maar hoe kon hij eigenlijk lekken aan de kant van de inlaat ONDER de koppakking terwijl de barst boven de koppaking zat (in de kop)want er zat geen zwart op de kop op het draagvlak en ook nie op de bovenkant van de koppakking.
EN HOE kan mijn kop barsten??
Door tehoge compressie, of te vroege verbranding.
Want ik he, eerst op de vroegste stand wat die snelle plaat normaal kan.
daarna heb ik em 2 mm vroeger gezet (want ik heb em 2 mm uitgeveild, maar daarmee heb ik maar ongeveer 4 km gereden, toen heb ik de originele plaat erop gedaan omdat ik zag dat een pootje waar de de licht spoel op geschroefd is gebarsten was(dit kwam waarschijnlijk omdat ik mijn vliegwiel nie los kreeg, toen met schroevendraaier ertussen, toen is tie waarschijnlijk gebarste)
Dus heb ik ff met originele plaat gereden, en toen weer een snelle gekocht, en die weer op zijn vroegst gezet.
Dus ik denk dat tie waarschijnlijk te heet is geworden, en die kop is van gietijzer dus barst snel.
Want mijn is dus uitgedraaid en gevlakt (is dus hogedruk) en het veel meer compressie nu, waardoor die snel heet word, en dan met die weer, koelt slechter.
Kan dat???
Want nog met de originele kop (zonder uitgedraaid en al) hebik de ontsteking altijd vroeg gehad (met die 2 mm uitveilen van de snelle plaat), nooit last van gehad.
Of denken jullie dat ik em te hard heb aangedraaid.
Hij lekte al vanaf de eerste x dat ik de cilinder en kop er weer op had ( na uitdraaien enzo), en toen had ik de ontsteking op zijn vroegst zonder uitveilen (dus -2 mm).
Want da lekke komt dus door de gebarste kop.
Want ook tussen de barst zie je olie uitkomen.
En mij uitlaat zat onder (dat gedeelde dat boven de cilinder loopt), en de koelribben aan de bovenkant van de kop, (waar die scheur zit)
Dus dit word weer een nieuwe kop, en weer laten uidraaien, en dan doek gelijk een ring i.p.v een koppakking (maar dan moet ik em wel wat meer laten uitdraaien dan ik nu had want door de ring zit de kop dichter op de cilinder waar door de zuiger miss weer mijn kop gaan ramme).
En de de ontsteking nooit meer op zijn vroegst, anders doek wel weer de originele plaat erin.
Kunnen jullie dit zelf uitleggen hoe jullie hierover denken, en de oplossing.
En hoe ik mijn onstekingsplaat moet zetten ongeveer.
-originele plaat op zijn vroegst
-originele plaat uitveilen (dus nog vroeger
-originele plaat op zijn laatst
-snelle plaat op zijn vroegst (zonder uitveilen, want de nieuwe plaat veil ik nie uit)
-snelle plaat op zijn laatst
hier tekening van hoe de barst ongeveer zit:
Give your opinium!!!! (spel fouten onder voorbehoud)
-snelle plaat op zijn laatst
Dit bericht is ge-edit door pieter007 op 23-7-2003 17:31