Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - polijsten spoelkanalen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 777 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #10650 - polijsten spoelkanalen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2161 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robert 15-7-2003 15:05 Print topicpost

Posts: 900
Ik heb nu een mt5 blokje losgehaald om te reviseren en een 5 bak in te zetten, maar omdat de karters lelijk zijn wil ik ze opnieuw spuiten, gewoon zwart glanz. Maar die spoelkanalen, die zijn ook gewoon gespoten, is dat eigelijk niet beter dat ze gepolijst zijn? En hoe kan ik dat het beste doen, ivm met de kleine hoekjes enzo? Of gewoon opnieuw zwart overspuiten?
der komt een 70polini op
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

Ralf 15-7-2003 17:58 Print reply

Posts: 9073
Je *zou* ook gewoon alleen de buiten kant van het carter kunnen spuiten, en de binnenkant met rust laten?
 
Blorn 15-7-2003 18:00 Print reply

Posts: 13825

 
robert 15-7-2003 18:11 Print reply

Posts: 900
ja ben ook nie van plan binnenkant te spuiten, maar vroeg me meer af of er nog wat performance was te halen uit het polijsten van van de spoelkanalen
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
jeroen 15-7-2003 18:14 Print reply

Posts: 15066
Poleisten zijn niet echt gelijke meningen over.
 
pepijn 15-7-2003 18:37 Print reply
Posts: 1287
Ik ben voor

(en als er iemand tegen is hoor ik graag waarom)
 
de_koen 15-7-2003 18:43 Print reply

Posts: 5595
werveling die onstaat bij "grof" oppervlak zorgt voor betere menging van mengsel

stroom snelheid zou er ook hoger van worden


Dit bericht is ge-edit door de_koen op 15-7-2003 18:43
 
Honda 5-Bak te koop
pepijn 15-7-2003 18:47 Print reply
Posts: 1287
dat heb ik ook wel eens gehoord ja van die wervelingen, maar het word er toch doorheengeperst zegmaar dus als dat dan glad is gaat dat veel "gesmeerder" of niet dan.
Ik poleist ze in iedergeval altijd.
 
Neonlampje 15-7-2003 18:49 Print reply

Posts: 14825
ga eerst je cilinder maar ns tunen en dan aan dit soort onsignificante dingen (voor weggebruik) aandacht besteden!

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 15-7-2003 18:49
 
huh 15-7-2003 18:49 Print reply
Posts: 1755
Sjonge jonge

Als iedereen nou es uitlegt wat ie ervan vind ...of neeej, het niveau van het forum zou nog es omhoor gaan

Genoeg gezeurd

Kheb verder geen praktijk ervaring of zoiets ermee, maar van wat ik ervan begrepen heb zit het (ongeveer) als volgt:

Als je je inlaatkanaal, spoelpoorten, carter enz., oftewel overal waar mengsel (benzine+lucht dus ) komt, gaat polijsten, heb je als voordeel dat de boel sneller stroomt, omdat het mengsel minder weerstand ondervind. Dit komt doordat de wand waarlangs het mengsel stroomt gladder is van het polijsten. Deze snellere stroming leidt tot een (kleine) vermogenswinst.
Een nadelig effect is echter, dat, aangezien de wanden gladder zijn, het mengsel minder goed mengt. Dit leidt tot een mindere verbranding en dus (een beetje) vermogensverlies.

Het hangt er dus maar van af of het voordeel goed opweegt tegen het nadeel. Zal wel eens verschillen, aangezien ik me nie voor kan stellen dat er nog nooooit vermogenswinst is gehaald is door het polijsten van de spoelkanalen. Alsof een of andere idioot dat bedacht heeft ofzo

Als ik dr dus verder over nadenk, kun je wel rustig je uitlaatkanaal (in je cilinder dus) polijsten, aangezien daar geen mengsel komt. Dus misschien wel een snellere afvoer van gassen, minder koolaanslag enz...klinkt mooi

Goed, kweet verder nie of het 100% klopt, maar hier heb je misschien wa meer aan

edit: ow toch nog wat meer nuttige reacties

Dit bericht is ge-edit door huh op 15-7-2003 18:50
 
Ralf 15-7-2003 18:50 Print reply

Posts: 9073
Poleisten ervan ja of nee discussie gaat nu al zooo lang, en niemand heeft het nog goed kunnen testen.

Dus stop er aub me, speculatie topics hierover zijn er al zat.
 
huh 15-7-2003 18:52 Print reply
Posts: 1755
Goed maar ik wilde het toch ff voor em uitlegge...khad ook wel zo bot UTFS kunnen neerzetten, dr zal idd vast wel wa in de search staan...maar toch.
 
pepijn 15-7-2003 18:55 Print reply
Posts: 1287
inderdaad
 
de_koen 15-7-2003 18:55 Print reply

Posts: 5595
ff gekopierd van mf

gaat wel over 4-takt

dit is het topic.

http://www.motor-for...um/topic.php/32934/2

in de search zul je idd ook wel wat vinden


Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect. Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gas/vloeistof naar een vaste stof.

Noot1: Waarom vliegen druppels niet van de motrokap van je auto, inderdaad vanwege een boundery layer waardoor vlak boven de lak de lucht maar langzaam beweegt.

Noot2: Ook vaartuigen (speedboten/zeiljachten) hebben last van skin-effect. Daarom mag een romp nooit te glad zijn. Een zeilboot met een hoogglans gepolijste romp zal beduidend minder hard gaan als eenzelfde jacht met een iets opgeruwde romp.

Noot3: Uitlaatpoorten mogen wel gepolijst worden omdat de uitlaatgassen zichzelf met zoveel overdruk uit de cilinder persen dat skin-effect weinig invloed heeft. Bovenal is de vorming van koolaanslag zeer slecht en met gepolijste uitlaatpoorten wordt dat tegengegaan.

Noot4: De term skin-effect wordt ook in elektrische signaal-verwerking gebruikt om aan te duiden dat hoe hoger de frequentie van een signaal is, des te meer de stroom door de buitenste lagen van de kabel gaat. Daarom bestaat HiFi speakerdraad uit vele kleine draadjes, en kan je 50 Hz 220v kabels met een massieve kern uitgerust worden.



 
Honda 5-Bak te koop
Neonlampje 15-7-2003 18:56 Print reply

Posts: 14825
geribbelde wand schijnt in sommige gevallen ook minder weerstand te hebben he, dus hogere stroomsnelheid...

discussie is idd eindeloos, dit is echt al de honderdste keer dat ik het erover heb ofzo (niet om topic starter af te zeiken hoor, begrijp nme niet verkeerd..)
 
Rudy 15-7-2003 18:59 Print reply

Posts: 3471
daarom heeft een golfbal van die dutjes
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson

Dit topic is 2161 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved