Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Kawa Z400 sleuteltopic...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1064 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #10343 - Kawa Z400 sleuteltopic...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 2988 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 30-6-2003 18:49 Print topicpost
Posts: 10000
goed...martijn hoefde vandaag eens niet om 17:00 te werken dus heb ik ff aan de kawa gesleuteld...

probleem: koppeling gaat te zwaar..na een half uurtje rijden heb ik later gewoon spierpijn van de koppeling :S en martijn is niet zo gespierd enzo, maar toch, hij gaat te zwaar..

dus...nadat dave zn bigendjes waren vastgelopen in zn zxr 250 (or whatever) door te weinig blok olie besloot ik ook maar de olie te vervangen...voor de zekerheid..dus..martijn ff paar rondjes door de tuin gereden (ook al ist glad, ben gelukkig dit keer niet gevallen) totdat ie lekker warm was...

dus ik: hmm...ok...moet 3000cc olie in...k...waar van ik het in op..ah...een duopenotti potje (weet dus ook weer dat 0.5 liter minder is dan 3000cc ) naja...aftapbout ging makkelijk los, snel potje eronder....ik: ...woow..die gaat snel vol...toen pakte ik een lege oliefles, klemde em onder het blok en die begon vol te stromen.....fles is zwart, dus zag niet hoe snel het ging...toen dacht ik:

"k, martijn...je moet nu echt heeeeeeel vlug iets verzinnen" ....en dat deed ik. ik gooide het duopenottipotje leeg in een jerrycannetje...en toen snel weer gewisseld..

iig..olie was eruit.

dus...toen...ok...carterkap eraf (verwachte hetzelfde als bij tsx, kruiskopbouten die vast zitten) naja..was dus zo, schroevendraaier, griptang, hamer, ging netjes los (beter dan bij die strontbrommers) wss omdat er vaker aan gesleuteld is maja...

owjah..moest eest mn steppie en valbeugel losschroeven en dat lukte.

dus...kickstarter merktekens op gezet, en die eraf gehaald, carterkap hm....wil niet los...owjah..ontsteking.

rechts zit een grondplaat achter een kappie met contactpunten..dus ik merktekens gezet...grondplaat eraf....jeeeeejj...wat is dat..

ooow..geweldig, mechanische vervroeging..dus ik ff kijke hoe het werkte (theoretisch weet ik al, practisch nu ff ontdekken)

iig, de 2 gewichtjes worden naar buiten geslingerd, en die verdraaien de nok, de nok is geowon een los busje op de krukas. Dus ik: leuk...verder gaan..

hmm..vervroeging zit vast...ik ben dom, dus ik zag een boutje op de kruk zitten, dnek..mooi..jij gaat los.. dus ik denken..hoe doe je dat ook al weer...compressie was niet genoeg om te blokkeren, dus ik in zn 2 gezet, achterrem geblockt maar hij ging niet los..

toen kwam mn pa thuis, hij kijke...ah..contramoer zegmaar..ik zo: ochja...bedenk nu pas waar ie voor is..dus ik steeksleutel op die moeren gezet en toen ging het los..

10 minuten zitten kijken hoe dan die vervroeging eraf moest....zat niet geklemd, want de krukas was op het eind zelfs dikker...denken ...denken (damn ik voel me achterlijk nu) trekt mn pa opeens die hele as eruit...owjah...tuurlijk..had ik ook kenne bedenken..

en toen.kwam het: de binnekant.

geweldig gewoon...echt...tering....een ubergrote brommer ist gewoon...

de primaire overbrening is niet zoals bij brommers met tandwielen, maar met taart.

nee grappie .
Er loopt echt een hele vage ketting van de krukas naar de koppeling en das geen ketting zoals je die op je brommer legt maar de helft ervan zegmaar, soort tandketting lijkt het, heel breed enzo..prachtspul..

dus zat vette speling op, voor een primaire overbrening echt gewoon veel....cm ofzo..maja..bleek dat er geleiders in de carterkap zaten, dus..no prob.

koppeling....6plaats, gewoon net als brommer maar dan megahuge...160mm doorsnede is koppelingshuis

naja..ik beetje in de hendel knijpen, en de dinges kwam mooi naar buiten.

goed...nu mn vraag dus. weet iemand waarom mn koppeling zo zwaar gaat? is het het mechanisme (vlgs mij net als bij tsx met wormpie links in blok) of hoort het gewoon zo?

kan begrijpen dat een koppeling voor 400cc wat sterker moet zijn dan voor 50cc maar toch, hij gaat gewoon echt zwaar, als je een vastloper op de snelweg krijgt dan kun je em echt niet vlot inknijpen, en als je er spierpijn van krijgt lijkt het me ook niet echt tof...maja..

zo ff verder sleutelen, blok ziet er prachtig uit van binnen en het sleutelen gaat gewoon makkelijker dan bij een brommer...
motor roelt

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Blorn 30-6-2003 19:34 Print reply

Posts: 13825
Zijn de veren niet versleten oid?

Koop / leen / zoek een werkplaatshandboek en lees m eens door. Meet slijtage dingen na e.d. en dan kom je er vanzelf wel achter denk ik

Motor roelt idd, ben nu zelf ook wat actiever bezig met CBR

Zei toch al dat jij er altijd zo'n leuk verhaaltje van maakt?

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 30-6-2003 19:35
 
User 927 30-6-2003 19:40 Print reply

Posts: 6405
Jah dit soort verhaaltjes zijn altijd leuk

Maar idd, dat je spierpijn krijgt van je koppeling lijkt me niet normaal, zal dus wel iets mis zijn
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 30-6-2003 19:40 Print reply

Posts: 7007

leerzaam dagje idd
maja zo?n werkplaatshandboek is idd echt een tip bij een motor...dat scheelt een hoop want met een motor doe je wel iets meer als een brommer (normale mensen dan ) en dus moet die ook wel wat beter in elkaar zitten als `dat zal wel lopen?
dus regel dat boekie en ga eens bij een motorkerel langs voor wat info ofso, die helpen je ook wel vaak
 
nobody fuck with us!!
Blijhoofd 30-6-2003 19:42 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

Zijn de veren niet versleten oid?

Koop / leen / zoek een werkplaatshandboek en lees m eens door. Meet slijtage dingen na e.d. en dan kom je er vanzelf wel achter denk ik

Motor roelt idd, ben nu zelf ook wat actiever bezig met CBR

Zei toch al dat jij er altijd zo'n leuk verhaaltje van maakt?

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 30-6-2003 19:35


hehe kan zo in het grote sprookjes boek van martijn

wel vet zon motor lijkt me ook wel leuk,maar et mag nie van me ouders
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
NSR JunK 30-6-2003 20:23 Print reply

Posts: 2339
weet niet maar misschien hoort het wel gewoon zo en bij jij niet sterk genoeg (niet verkeerd bedoelt maar je bent waarscheinlijk nog een broekie van 17..als je 25bent ben je waarscheinlijk wat sterker)

wrom ik dat denk... heb wel eens motoren gezien met hydralische koppeling.. net zon systeem als je klauw simpel gezegt

heeft je vader er anders ook zon moeite mee?

en als het zo hoort... mooi fitnissen op de motor
 
Martijn 30-6-2003 23:31 Print reply
Posts: 10000
werkplaatshandboek is uiteraard al besteld (mentaal besteld ), moet nog ff echt bestellen...

iig volgende verhaal:

ik dus links kijken omdat daar het mechanisme zit....onderhoudskleppie weggeschroefd, zag je het wormpje zitten, ik in hendel knijpen, gaat vrij weinig naar binnen...paar mm...denk..naja..zie wel..
dus ik dat kappie er proberen af te halen (systeem werkt het zelfde als tsx, hefboom, wormpie, drukstift.)
Zat aardig vast, maar moest er gewoon loodrecht vanaf...dus ik dat ding eraf..
wormstysteempje testen....heej..wat krijgen we nou, op dat wormstukkie zit zegmaar een keerring, die dat gedeelte schoonhoudt van vuil enzo...en die schoot telkes voorbij dat systeempie, dus ik denk...damn..losers bij de garage war ie in onderhoud was...maja..breng ik zo wel verandering in.

naja...wormshit werkte gewoon goed, dus ik denk..nou..kabel maar es kijken..

damn dat ding ging stroef ziekelijk...possible oorzaak gevonden....eerst maar es olien...

dus ik neem er ff de tijd voor, giet telkes een druppeltje olie in die kabel, wacht totdat het gezakt is, vlgd druppeltje...

na een hafl uur dacht ik: hmm..mmoet maar es uit de onderkant stromen he....maar gebeurde niet..

dus toen hebik echt supersnel en vaak dat ding bewogen (aftrekstyle, dat kan ik tenminste vlot) en toen kwam er allemaal zwarte bende uit de kabel, vetachtig...

bleek dus dat ze die kabel hebben ingevet vroeger, en dat daar allemaal vuil aan is gaan plakken, en dat het vet is uitgedroogd...

goed..dus ik net zo lang zitten bijolien, en heen en weer trekken totdat het grootste deel van die zooi eruit was, en hij ging weer als nieuw (beter dan nieuw zelfs) dus ik blij, gekeken hoe ie nu koppelde...jah...netjes..

toen dacht ik: kom...kijk ook maar es naar de koppelingsplaten, ik eerst nog ff gekeken of ie nu goed ontkoppelde enzo..

stond in zn 1, ik koppeling in..hmm....beurt nix....dus ik meer kracht zettten op het achterwiel, opeens koppeling heel hard draaien (komt dooro de 'vertraging' van de 1 zegmaar) nou..ontkoppelen deed ie wel..koppelen ook..

alleen als ik ontkoppelde kwam dat huis dus een paar mm naar buiten (anders ontkoppelt ie niet ) en ik zag dat dat naarbuitenkomende huis zwabberde..alsof er een slag in zat...ik denk bende..

koppelingshuis uit elkaar, platen eruit, zagen er goed uit, 6 gevoerde en 5metalen platen. Tussen die metalen platen zitten een soort veerringen (net zo groot als de platen, maar heel smal) die de platen dus weer uit elkaar duwen, gegolfde ringen zegmaar. Die eruit gehaald...platen aan pa laten zien...kwam ff mee kijken...

dus ik de koppeling weer in elkaar zetten....hmm...bende..toen doet ie nix meer...dus ik lopen kloten...koppeling echt 4 keer weer los gemaakt (suckt ass telkes die veren losschroeven) blijkt dat er merktekens op staan. (logisch nadenken doe ik nooit bij sleutelen) had ik em dus 2x verkeerd erop gezet en dan grijpen de tandjes (die bij alle motoren/brommers ingripjen op die metalen platen) niet goed in elkaar enzo en kon ie een cm ofzo minder naar binnen..

toen goed op merktekens gezet.....gvd.. (gert verkoopt dropjes) weer deed ie et niet, koppelde gewoon niet, alsof er een plaat te weinig in zat.
Bleek dat ie erges achter bleef haken en je dat huis ff een tikkie omhoog moest geven...

uiteindelijk zat ie in elkaar..ik koppeling afgesteld...doet het perfect, gaat redelijk licht (niet zo licht als met de bromp) maar hij doet het nu goed zat, alleen vind ik de slag van de hevel te klein, maar dat is gewoon zo vergeleken met mn brommer, dat hoort...

nog ff paar tandwielen gevoeld...geen idee waarvan, bij mn tsx zijn ze van de kickstarter, bij de motor zit de kicker op de secundaire versnellingsas aangesloten (is leuk, kan alleen kicken met koppeling los, in zn vrij dus) zal wel van balansas (ja die heeft ie) of oliepomp of elestart zijn. maja...eh...carterkappen zitten er weer op, ontsteking moet er ook weer op, ga ik zo doen (yeah...nightsleutelaar) en dan komp het allemaal goed...morge nieuwe olie scoren (fucking 3liter) en dan kijke wat ie doet...ben iig blij dat de kopp. het weer doet want het deed echt pijn en trok voor geen kut op...

bedankt voor de aandacht ben vast wat vergeten te zeggen ofzo..maja...komt wel


 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
de_koen 30-6-2003 23:49 Print reply

Posts: 5595
neem wel motorolie en geen auto olie!
gewoon half synthetische,
na 500 km vervang je de olie+oliefilter
en dan toeren maar
 
Honda 5-Bak te koop
Blorn 1-7-2003 0:04 Print reply

Posts: 13825
Quote:
aftrekstyle, dat kan ik tenminste vlot)


Quote:
gvd.. (gert verkoopt dropjes)




Martijn is weer terug van weg geweest
 
Martijn 1-7-2003 1:11 Print reply
Posts: 10000
en wederom.

nou...hele ding weer in elkaar gejetst...blok weer in elkaar...beetje doen alsof he....vroemvroem....beetje schakelen of alles het nog doet, koppeling testen...

niet gestart, heb geen olie...te weinig iig.
probeerde de oliefilter los te draaien, begint dat ding me te lekken :S...snel weer dichtgedraaid...nu weet ik dus neit of er inc. of excl. oliefilter gerekend moet worden bij bijvullen (op carter staat 3liter)

Goed..mn pa wil ff zeker zijn van de remmen (Deden het vlgs mij geweldig) dus ik heb ff de voorklauw losgehaald...passieve remblokkie viel er al uit, toen de actieve eruit gepulkt (die bij de zuiger, is 1zuigerklauw) en ze ff bekeken....de passieve was heeeeel ver afgesleten, en de actieve heel dik. Kan zo horen, maar het viel me op, wel had degene aan de kant van de zuiger (actieve) meer slijtsporen erop staan...dus das vaag.

zie ook geen tekens/lijntjes staan om te zien wat de limit is. En tussen het remblokje en de zuiger zit een metalen plaatje, kan niet goed zien wat het is omdat ik de klauw niet ver kan draaien door de remleiding. Ik ga morge es ff die klauw inspectere, kijke hoe het allemaal werkt, en dan wil k em ff leegtappen, maar dan zullen de blokkies er wel weer inmoeten, heb geen zin dan mn zuiger uit mn klauw pleurt ... komt iig neie remolie in, over de schoentjes moet ik nog ff kijke...

mn pa wil eerst nog een pak enzo kopen, en laarzen, da soort dingen..en dan gaan we rije..

uitlaatdemper is zo lek als de tyfus maar maakt sportgeluidje...

ik ben er nog steeds niet achter waarvoor het rode 'stop lamp' lampie is...ik denk voor de remmen, maar kan nerges een contactje ofzo vinden...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
bart de scootergek 1-7-2003 8:22 Print reply

Posts: 8916
misschien schiet je hier wat mee op. in onze auto zit ook zo'n stop knopje, en als dat dan oplicht samen met het kampje van de olie, temp dat soort dingen moet je gewon stoppen klaar en da combinatie met het andere lampje geeft de oorzaak. hij licht bij jou dus op als hij start denk ik, dat kan dan komen omdat er te weinig olie inzit.
 
Honda RC-33
bart de schakelgek 1-7-2003 8:31 Print reply

Posts: 5987
geweldig verhaal damn ik wil ook een motor iig succes en het lukt je zo te horen wel
 
Limburger
martinus83 1-7-2003 11:09 Print reply

Posts: 3718
sjitty man, schrijf dan meteen een boek ofzo


 
DaveTSX 1-7-2003 13:24 Print reply
Posts: 2033
hahah grappig verhaal
Wel cool! Ik wil ook een motor!!!

Maar binnenkort gaat mijn tsx blokje weer uit elkaar, krijgt ie ff een tunebeurtje
Nu de carterhelften, die ga ik tunen zodat de spoelkanalen goed aansluiten op die van de cillinder (die zijn nu veel groter als spoelkanalen in carter). En dan meteen nieuwe lagers om de krukas, en weer lekker knallen
En dan komt er ook nog een 20mm carburateur achter i.p.v. die 16mm wat ik nou heb.
Heb al ff wat geoefend op een oud carter:



dit is een oud carter en was maar testje, foto's van mijn eigen goede carter komen zodra die getuned is!!

Dit bericht is ge-edit door DaveTSX op 1-7-2003 13:29
 
http://www.2weird4u.com
Martijn 1-7-2003 13:51 Print reply
Posts: 10000
maak een eigen topic, leier

nou..ik ga zo ff verder, ik ga wat met de rem kloten, maar ik durf em niet te starten om dat stoplampie te proberen, strax zijn mn bigendjes naar de herrie..naja..ik ziet et wel als ie gaat branden...

mooi ff het chroom oppoetsen, mss nog keertje nieuwe dempers scoren (of dempers weglaten en sidepipes creejeren, maar dat mag niet)

neie olie erin (ga niet met die kutregen naar de praxis fietsen of brommen en dan met zon jerrycan terug ) hmm..naja..ik zie wel..owja..mot garage opruimen, andes wordt mn pa kwaad.......oehhhhhhhh
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Saknet 1-7-2003 14:00 Print reply

Posts: 10355
kzou de ontsteking ook niet te vroeg zetten ivm terugslag

edit: hier ist andersom; mijn pa heeft gister van onze 2e garage een ware rommel gemaakt

ik ben altijd maar aan het opruimen

Dit bericht is ge-edit door barteld op 1-7-2003 14:01
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.

Dit topic is 2988 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved