P=M x w x p x n / ( K x 600 )
P= vermogen in kW/h
M koppel Nm
p= gemiddelde zuigerdruk in bar
n= toerental omw/min
K= 1 voor 2 takt 2 voor 4 takt
600 is een omrekenfactor om de goede eenheden te krijgen
De zuigerdruk staat rechtevenredig aan het koppel en dus ook aan het vermogen
Koppel is een kracht x een arm, deze kracht is de druk op de zuiger. Deze wordt omgezet door een krukdrijfstangmechanisme met een bepaald rendement
Het onstaande koppel is het motorkoppel.
Vermogen is koppel x toerental (eigenlijk hoeksnelheid rad/ sec)
2x pie rad = 360 graden
Een motor die veel koppel blijft leveren bij erg hoge toerentallen leverd dus veel vermogen.
Probleem is dat bij hogere toerentallen het koppel daalt door de minder wordende vulling van de motor door sterk toenemende stromingsweerstanden.
Op zich is trekkracht (als je ervan uitgaat dat het de kracht is die het wiel op het wegdek uitoefend om vooruit te komen is)
hetzelfde als koppel aan de motor alleen heb je dan een bepaalde verhouding door je vertragingsbak. Je kunt dan met de gemiddelde straal van het wiel/band de kracht uitrekenen aan het wiel, dat is dan de trekkracht.
Maar het is ene beetje een vaag begrip want als je je tandwielen korter maakt heb je dus meer trekkracht waardoor de waardes niet zo makkelijk te vergelijken zijn met ander motoren.
Het maximale koppel haalt een motor als alles ideaal is
dus op dat toerental de uitlaat en de inlaat de juiste lengte heeft en b.v. de timing van de cilinder
Het maximaal koppel licht meestal iets onder het toerental van het maximaal vermogen.
Op het maximale koppel leverd de motor zijn hoogste rendement dit heeft elke benzine motor eigenlijk wel want dan rijd je volgas en heeft de gasklep de minste weerstand, niet dat dan het verbruik he laagste is per km
maar het aantal gram benzine per kW die eruit komt is wel het gunstigste