Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Koppel -> Nm

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1080 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #10109 - Koppel -> Nm
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2280 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

F!ump 19-6-2003 17:29 Print topicpost

Posts: 654
Kan iemand me uitleggen wat "max koppel @ xxx tr/min" is?
 

Kouwe Arie 19-6-2003 17:44 Print reply
Posts: 2065
Meeste trekkracht bij een bepaald aantal toertjes
 
Blijhoofd 19-6-2003 17:49 Print reply

Posts: 7378
vaak is het ook zo dat de koppel naar dit xxx aantal toeren naar beneden gaat kan je mooi in die grafiekjes van test banken zien
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Rudy 19-6-2003 17:52 Print reply

Posts: 3471
koppel is eigelijk draaimoment.

Gewoon een bepaalde kracht op een arm dus.

koppel*2pie*toerental (in omw/s) =vermogen (in watt)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
DaveTSX 19-6-2003 17:57 Print reply
Posts: 2033
koppel was toch de druk op je zuiger per vierkante cm? Of zit ik nu weer onzin te vertelle?

Dit bericht is ge-edit door DaveTSX op 19-6-2003 17:57
 
http://www.2weird4u.com
marcel 19-6-2003 18:06 Print reply

Posts: 1533
koppel is gewoon de kracht waarmee je zuiger naar beneden word gedrukt.
 
F!ump 19-6-2003 21:48 Print reply

Posts: 654
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kouwe Arie

Meeste trekkracht bij een bepaald aantal toertjes



is dat niet gewoon PK ?
 
Kouwe Arie 19-6-2003 21:50 Print reply
Posts: 2065
Nee trekkracht is wat anders

Nou ja ik weet het eerlijk gezegd ook niet precies, vraag maar aan rudy

Dit bericht is ge-edit door Kouwe Arie op 19-6-2003 21:52
 
REPSOL_MIKE 19-6-2003 21:51 Print reply

Posts: 2238
nee dat is niet gewoon pk...
 
marcel 19-6-2003 21:53 Print reply

Posts: 1533
kheb het al gezegd hoor!!

 
Kouwe Arie 19-6-2003 22:07 Print reply
Posts: 2065
jaja jij krijgt van mij de eer
 
marcel 19-6-2003 22:10 Print reply

Posts: 1533
gelukkig

 
Rudy 19-6-2003 22:19 Print reply

Posts: 3471
P=M x w x p x n / ( K x 600 )

P= vermogen in kW/h
M koppel Nm
p= gemiddelde zuigerdruk in bar
n= toerental omw/min
K= 1 voor 2 takt 2 voor 4 takt
600 is een omrekenfactor om de goede eenheden te krijgen

De zuigerdruk staat rechtevenredig aan het koppel en dus ook aan het vermogen
Koppel is een kracht x een arm, deze kracht is de druk op de zuiger. Deze wordt omgezet door een krukdrijfstangmechanisme met een bepaald rendement
Het onstaande koppel is het motorkoppel.
Vermogen is koppel x toerental (eigenlijk hoeksnelheid rad/ sec)
2x pie rad = 360 graden
Een motor die veel koppel blijft leveren bij erg hoge toerentallen leverd dus veel vermogen.
Probleem is dat bij hogere toerentallen het koppel daalt door de minder wordende vulling van de motor door sterk toenemende stromingsweerstanden.


Op zich is trekkracht (als je ervan uitgaat dat het de kracht is die het wiel op het wegdek uitoefend om vooruit te komen is)
hetzelfde als koppel aan de motor alleen heb je dan een bepaalde verhouding door je vertragingsbak. Je kunt dan met de gemiddelde straal van het wiel/band de kracht uitrekenen aan het wiel, dat is dan de trekkracht.
Maar het is ene beetje een vaag begrip want als je je tandwielen korter maakt heb je dus meer trekkracht waardoor de waardes niet zo makkelijk te vergelijken zijn met ander motoren.

Het maximale koppel haalt een motor als alles ideaal is
dus op dat toerental de uitlaat en de inlaat de juiste lengte heeft en b.v. de timing van de cilinder
Het maximaal koppel licht meestal iets onder het toerental van het maximaal vermogen.
Op het maximale koppel leverd de motor zijn hoogste rendement dit heeft elke benzine motor eigenlijk wel want dan rijd je volgas en heeft de gasklep de minste weerstand, niet dat dan het verbruik he laagste is per km
maar het aantal gram benzine per kW die eruit komt is wel het gunstigste



 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
mr200r 19-6-2003 22:46 Print reply
Posts: 5122
Een voorbeeld; je hebt een brommer die heeft
10pk bij9000 toeren
en 7newtonmeter bij 7000.
Dus bij 9000 toeren levery hij 10 pk.
bij 7000 heeft hij de hoogste trekkracht 7 nm
Het is de trekkracht bij bepaald toerental bij 7000 toeren heeft hij dan het meeste trekkracgt.
 
mr200r
Nick - Administrator 19-6-2003 22:59 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r

Een voorbeeld; je hebt een brommer die heeft
10pk bij9000 toeren
en 7newtonmeter bij 7000.
Dus bij 9000 toeren levery hij 10 pk.
bij 7000 heeft hij de hoogste trekkracht 7 nm
Het is de trekkracht bij bepaald toerental bij 7000 toeren heeft hij dan het meeste trekkracgt.

Ehm...
Jan zit op de schommel,
klaas staat er naast

dus jan zit op de schommel
en klaas staat ernaast.

Zoiets zeg je, alleen dan met toertjes en vermogentjes/koppeltjes...
Vonje het erg nuttig?
 
F!ump 20-6-2003 9:34 Print reply

Posts: 654
Nou, rudy bedankt voor de hele uitleg..
Al versta ik maar de helft, nou weet ik tenminste waarover het ongeveer gaat
 

Dit topic is 2280 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved