Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vraagje over voorvork!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 684 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #10059 - vraagje over voorvork!
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 633 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pietje007 17-6-2003 13:26 Print topicpost

Posts: 381
vraagje,

hoeveel voorvork olie moet er in een voorvork van een mtx-sh??

en is het zo, hoe meer voorvork olie hoe stugger hij veert, en ook hoe moeilijker hij terug veert.

Mijn voorvork werd een bietje slap (hij is niet lek).Hij veerde te makkelijk en te ver, en ging niet helemaal terug als je veerde.
Toen heb ik wat voorvork olie erbij gedaan, veert wel weer stugger maar gaat nog moeilijker terug.
heb ik wat ringen tussen gedaan, nu doet tie et weer beter, maar gaat nie helemaal terug.


klopt dat hoe meer olie hoe stugger hij in veert maar ook hoe moeilijker hij terug gaat??

mzzl pieter

Dit bericht is ge-edit door pieter007 op 17-6-2003 13:31
 

Erik_N 17-6-2003 13:55 Print reply

Posts: 5360
Hij moet juist gewoon goed terug komen, althans, mij lijkt, hoe stugger hij gaat, hoe meer druk er in ontstaat, hoe sneller hij terug komt..

Maar je hebt trouwens geen lekke keerringen?

En hoeveel... ja, zijn wel exacte cc's en type olie voor, maar je moet ook gewoon beetje kijken wat je zelf wilt, aangezien het bij mtx vrij simpel bij te gieten is. Doe je er gewoon aantal cc's in, (ori rond de 30 ofzo?), zorg dat je in beide net zoveel doet, en probeer hem zo af te stellen zoals jij hem fijn vindt rijden, door er telkens ietje bij te doen als je hem niet goed genoeg vind. Het reageert heel gauw zegmaar, je doet gauw teveel, dus pas daarmee op, aftappen is lastig gelijkmatig te doen, en wordt beetje bende.
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Pietje007 17-6-2003 14:02 Print reply

Posts: 381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N

Hij moet juist gewoon goed terug komen, althans, mij lijkt, hoe stugger hij gaat, hoe meer druk er in ontstaat, hoe sneller hij terug komt..

Maar je hebt trouwens geen lekke keerringen?

En hoeveel... ja, zijn wel exacte cc's en type olie voor, maar je moet ook gewoon beetje kijken wat je zelf wilt, aangezien het bij mtx vrij simpel bij te gieten is. Doe je er gewoon aantal cc's in, (ori rond de 30 ofzo?), zorg dat je in beide net zoveel doet, en probeer hem zo af te stellen zoals jij hem fijn vindt rijden, door er telkens ietje bij te doen als je hem niet goed genoeg vind. Het reageert heel gauw zegmaar, je doet gauw teveel, dus pas daarmee op, aftappen is lastig gelijkmatig te doen, en wordt beetje bende.



ja heb ik gister gedaan.
steeds beetje bij gieten.
Hij werd oook stugger.
Maar jij zegt dat er in totaal ongeveer 300 mililiter per poot in moet, 30 centilter??

kheb aardig wat bij gedaan.
maar kheb ook wat ringen bij gedaan, 3 a 4 mm ongeveer.
Maar hij gaat nu stugger, alleen et laatste stukje, blijft tie haken en gaat tie nie helemaal onhoog, daar gaat hij ook wat moeilijker.
da voel ik.


BTW als de ene kant meer veert als de ander, si dat heel erg, en merk je dat goed??
 
Blukaap 17-6-2003 14:04 Print reply

Posts: 10006
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N
Doe je er gewoon aantal cc's in, (ori rond de 30 ofzo?)


Doe maar rond de 270 (als ik me niet vergis).
 
Bastila is lief
Pietje007 17-6-2003 14:11 Print reply

Posts: 381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester

[...]


Doe maar rond de 270 (als ik me niet vergis).


khad ook gehoord, dat je het moest vullen door het volgende te doen.
-Alle olie eruit.
-Bus aan de bovenkant eraf.
-veren eruit.
vork helemaal induwen, dan zie je dat metale pijpje als je in de poot kijkt, die de binnenste poot aan de buitenste houd.
-dan moet je olie bijvullen tot de rand van het de bovenkant van het pijpje (moet je in je vork kijken)

snappen jullie me, klopt dat???
 
Pietje007 17-6-2003 14:20 Print reply

Posts: 381
nou kijk.
mijn rechter binnen poot is 6 mm langer als de linker.
dat komt omdat mijn vorige rechterbinnen poot krom was, dus moest er een nieuwe in.
Maar deze rechterbinnenpoot is van een mtx oude type en die is 6 mmlanger.
ik heb dus bij de 6 mm langere poot een paar ringen extra tussen gedaan, maar ik weet niet of ik ooke xtra olie moet doen odmat hij 6 mm langer si of dat dat niet effect heeft op de olie.

het heeft wel effect op de veren omdat die dan 66 mm minder ingedrukt zijn.


maar heefft het effect op de olie , moet ik meer olie bij de langere poot doen??

 
barry 17-6-2003 15:25 Print reply

Posts: 7387
gewoon beide veren apart vullen, en dan zo vullen dat ze beiden gelijk veren, dus evenver inveren en zo. en dan bijvullen of stugheid. ik zelf heb mijne zo gevult dat als ik op mijn brommer ga zitten dat ie wat ingeveerd is. dan behoud je wat beter wegcontact bij kuilen en kiepelt je brommer ook niet zo voorover bij kuilen omdat die al maximaal is uitgeveert dan.

maar je moet gewoon op gevoel vullen, en niet kijken naar hoeveel er in hoort en hoeveel je er in doet, als die lekker veert naar jou zin maakt de hoeveelheid olie toch niet uit...
 
He?
mr200r 17-6-2003 15:33 Print reply
Posts: 5122
In het werkplaatsboek van de MTX200 die vork heeft 311 -315cc olie nodig.
 
mr200r
SIWWN 17-6-2003 16:05 Print reply
Posts: 7079
Gaat hier niet om een voorvork uit een MTX20
 
Pietje007 17-6-2003 17:12 Print reply

Posts: 381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry

gewoon beide veren apart vullen, en dan zo vullen dat ze beiden gelijk veren, dus evenver inveren en zo. en dan bijvullen of stugheid. ik zelf heb mijne zo gevult dat als ik op mijn brommer ga zitten dat ie wat ingeveerd is. dan behoud je wat beter wegcontact bij kuilen en kiepelt je brommer ook niet zo voorover bij kuilen omdat die al maximaal is uitgeveert dan.

maar je moet gewoon op gevoel vullen, en niet kijken naar hoeveel er in hoort en hoeveel je er in doet, als die lekker veert naar jou zin maakt de hoeveelheid olie toch niet uit...



jaja, kheb dat dus ook.
datie wat inveeert als je gaat zitte
met achterveer heb ik da ook.
als ik dit lees is da wel handig ja.
hij veert nu weer goed.

maar dus hoe meer olie hoe stugger hij is toch.
en hoe meer ringen, dan word tie toch ooks stugger.

iig thnx
 
Leon de mt5 boer 17-6-2003 18:42 Print reply
Posts: 494
in een mttje moet 80cc

in een sh denk iets meer
zo rond de 120 moet wel voldoen in elke poot

 
ik kom uit brabant kunde gij de zien

Dit topic is 633 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved