NX 125 |
15-9-2005 22:37 |
 Posts: 987 |
ja
maar voor die 17" wielen benk toch niet zo
mijn NX 125 had eens oot last van een band die op was
maar probeer daar maar eens een redelijk noppenbandje voor te vinden
oei ging niet over noppen zeker 
maar ik zou de nx nemen
goede ervaringen mee
wel wat veel plastic aan maar dat boeit niet
|
|
ook lid worden van the belgium gangsters inbox dan snowboarderke die helpt wel |
|
de_koen |
16-9-2005 0:19 |
 Posts: 5595 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
[...]
Ik wist dat hij ging komen...wat draait er beter...je fiets of je minibike...het is gewoon een kwestie van afstand die je kan afleggen per stuuruitslag.
SM wielen zijn goed om platter te kunnen gaan in de bocht, maar je draait niet zo gemakkelijk in met sm wielen (voorwiel). En je kan beter rechtuit met je SM-wielen, net omdat ze minder 'uitslaan'.
net omgekeerd
sm stuurt sneller
en korter
en sm wil juist NIET rechtdoor, door het kleine wiel
|
|
Honda 5-Bak te koop |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
16-9-2005 12:47 |
 Posts: 8668 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: de_koen
[...]
en sm wil juist NIET rechtdoor, door het kleine wiel
Ik heb dus enkel ervaring met 'buikschuivertjes' en enduro, en ondervond altijd dat ik het stuur bij een baanmodel gemakkelijk kan loslaten en dat je rechtdoor blijft gaan, bij een enduro met 21' ga je direct van je lijn afwijken. Het heeft volgens mij met het gewicht van de wielen en de massaverdeling te maken.
En ik vraag mij af, waarom volgens je redenering bij dragster bvb. dan geen enorm grote wielen gebruikt zouden worden ?
Volgens mij beweegt een grote tol meer aan de buitenzijde als een kleine tol of nog hoe hoger een toren hoe meer hij bovenaan uitslaat in de wind.
M.a.w. heb je ook een technische verklaring.
Ik kan het best verkeerd voorhebben, maar ik wil geen SM wiel op mijn enduro.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: de_koen
[...]
sm stuurt sneller
en korter
volgens mij rijd je sneller idd, je kan platter in de bocht. Maar bvb een bocht maken in een smalle straat aan zeer lage snelheid kan korter met een groot voorwiel. Of bijna 90 graden tussen auto's in de file doorgaan ook.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Neonlampje |
16-9-2005 13:24 |
 Posts: 14825 |
Maar nu verglijk je 2 type motoren/brommers, die beide een heel andere balhoofdshoek en trail hebben.
Een groot wiel wil rechtdoor vanwege de centrifugaal kracht. Dit is gewoon simpele natuurkunde.
Verder zit je met een verschil van slip, omdat je door een andere velg in hetzelfde voertuig je je balhoofdshoek en trail veranderd (je balhoofdshoek wordt haakser tenopzichte van je wegdek.. en je trail korter) zal hij erg veel minder stabiel rechtuit rijden!
(je trail heeft temaken met de slip van je band, wanneer je stuurt... een band slipt altijd bij het sturen, hoe meer deze wil slippen; hoe meer weerstand, dus rechtuit-stabiliteit)
Zie hier voor wat meer info:
http://en.wikipedia....le#Chassis_stability
Wil je er echt wat vanaf weten dan zou ik het boekje tuning chassis van robinson aanschaffen.
edit: Bij dragsters nemen ze geen grote wielen, omdat dat massatraagheid is.. je moet het allemaal op gang brengen. Dan kun je beter je balhoofdshoek aanpassen, dat kost je geen energie.
Dit bericht is gewijzigd door Neonlampje op 16-9-2005 om 13:26 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
16-9-2005 14:11 |
 Posts: 8668 |
Ok, Lude, bedankt, dat is duidelijk.
Dus met een groot wiel ga je rechtdoor stabieler...hou ik het zeker origineel.
En volg je mij in mijn redenering over de trage manoeuvers ?
En wat die Dragster betreft, je ziet wat smaak kan doen, want volgens mij is een groot gespaakt wiel wel lichter als een kleinere gietvelg.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Neonlampje |
16-9-2005 16:33 |
 Posts: 14825 |
De wielen die ze daar gebruiken zijn over het algemeen van magnesium.. die zijn lichter dan een spaakvelg hoor.. en sterker.
Wat bedoel je met trage manoeuvers?
|
|
|
|
cerberus10 |
16-9-2005 16:47 |
 Posts: 2338 |
Weet iemand een leuk model crosser die ik al voor 400 euro kan krijgen. En dat niet ouder is dan 1980
ooh ja dacht aan 4-takt en dan 200cc of meer.
Dit bericht is gewijzigd door cerberus10 op 16-9-2005 om 16:48 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
16-9-2005 16:49 |
 Posts: 8668 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
De wielen die ze daar gebruiken zijn over het algemeen van magnesium.. die zijn lichter dan een spaakvelg hoor.. en sterker.
Sterker omdat ze meer massa hebben is zo.
Ik zou ze wel eens willen wegen...er zit toch veel vlees aan denk ik.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Wat bedoel je met trage manoeuvers?
Voorbeeldje in hoeveel keer kan je een supermotard 180 graden omdraaien i.v.m. dezelfde motor met 21' voorwiel, zonder op te tillen ? M.a.w. als de centrifugaalkracht weinig speelt, is het verhaal dan hetzelfde...
Dit bericht is gewijzigd door dovabo op 16-9-2005 om 16:51 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
16-9-2005 17:00 |
 Posts: 8668 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cerberus10
Weet iemand een leuk model crosser die ik al voor 400 euro kan krijgen. En dat niet ouder is dan 1980
ooh ja dacht aan 4-takt en dan 200cc of meer.
Er zijn weinig oude viertakt crossers, ik denk dat je bijna beperkt bent tot de Honda XR, zelfs dat is geen crosser en Yamaha XT nog minder
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Deon |
16-9-2005 17:01 |
 Posts: 9656 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
[...]
Er zijn weinig oude viertakt crossers, ik denk dat je bijna beperkt bent tot de Honda XR, zelfs dat is geen crosser en Yamaha XT nog minder
XT kan je best op crossen, niet zo goed als nieuwere crosser, maar tkan wel hoor
|
|
|
|
cerberus10 |
16-9-2005 17:19 |
 Posts: 2338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
[...]
Er zijn weinig oude viertakt crossers, ik denk dat je bijna beperkt bent tot de Honda XR, zelfs dat is geen crosser en Yamaha XT nog minder
xr geen crosser?  Maar een leuk 125 of meer 2-taktje dan?
|
|
|
|
Hum4ngus |
16-9-2005 17:34 |
 Posts: 137 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cerberus10
Weet iemand een leuk model crosser die ik al voor 400 euro kan krijgen. En dat niet ouder is dan 1980
ooh ja dacht aan 4-takt en dan 200cc of meer.
Dit bericht is gewijzigd door cerberus10 op 16-9-2005 om 16:48 uur.
Honda Dominator vind ik persoonlijk wel kikke  je hebt een 250 model voor klein rijbewijs en een 650 voor groot.
|
|
I want you to ownz0r bitches! |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
16-9-2005 18:32 |
 Posts: 8668 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cerberus10
[...]
xr geen crosser? Maar een leuk 125 of meer 2-taktje dan?
Ik vergat ff de Yamaha TT (viertakt)
Er staat een Suzuki RM250 hier op brommerforum sales (tweetakt)
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
mr200r |
19-9-2005 19:35 |
Posts: 5122 |
xr200 leuk ligt om te beginnien.
|
|
mr200r |
|
[RRT] Lost-P |
19-9-2005 19:51 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dovabo
[...]
Sterker omdat ze meer massa hebben is zo.
Waarom zouden ze meer massa hebben... Magnesium is lichter hoor, dus zelfs al zou je meer "vlees" hebben, wegen ze toch minder
|
|
Chille Tune shit dan |
|