Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Gaaf!
Ga je hem zelf gieten??
En waarom verplaats je de tapeindes niet?
Die zitten nu behoorlijk in de weg.
Het carter een stuk af frezen en een alu plaat erop.
Ja, ik moest het gieten van een cilinder proberen! De tapeinden verplaatsen heb ik ook over nagedacht, maar dat is voor mij niet de uitdaging. Ik ga proberen de allerlaatste druppel vermogen uit een 50cc 'smalle tap' te halen met ongewijzigde carters, zoals ik eerder ook al geprobeerd heb met die eurocilindro met de gietijzeren bus. Ook kan ik dan zonder wijziging dezelfde watergekoelde cilinderkop gebruiken. Het enige wat ik gewijzigd heb is het vervangen van de 85mm drijfstang door één van 90mm. Dat is gunstig voor de inlaat. Ik heb ook een Keihin 28mm carburateur van een KTM gekocht. Met een beetje mazzel kan ik er ook een CR80 Membraan in deze cilinder kwijt.
Info cilinder:
Alle tips deraceheldenvanweleer.nl proberen te volgen.
-196 Graden uitlaatpoorttiming hoofdpoort
-130 Graden spoeltiming A poorten
-132 Graden spoeltiming B,C en D poorten
Spoelhoeken naar boven: 25 graden voor de A poorten, 10 graden voor de B en C poorten. 50 Graden voor de D poort.
De uitlaatpoort loopt tot 1mm voor het hart van de boring.
Er zitten kanalen in die direct vanaf het membraanhuis naar de spoelkanalen lopen.
De spoelpoortlayout is zoveel mogelijk een replica van de Aprilia RSW.
Om spoelkanaaloppervlak te winnen en vanwege de achterste tapeinden heb ik gekozen voor een Malossi 7T spoelkanaal layout.
Ik heb deze 'setup' in gedachte:
- Eigenbouw cilinder naar tips van deraceheldenvanweleer.nl
- Eigenbouw watergekoelde cilinderkop met elektronische waterpomp
- MVT ontsteking met eventueel Zeeltronic programmeerbare CDI
- PS Uitlaat
- 28mm Keihin met CR80 Membraan
- Close ratio 5 versnellingsbak (Eventueel YZ80 Close ratio 6 versnellingsbak als ik een eerder project af maak.)
- Straight cut koppeling (Eventueel Derbi 5 plaats koppeling als ik wederom dat project af maak.)
Als er animo voor is maak ik foto's en verslag van het gietproces, anders verplaats ik het project even naar een ander forum. Ik heb vandaag de 3D print een beetje bijgewerkt. Het is echter wel een langdurig project, want mijn prioriteit ligt nog even bij de RD50DX. Die moet nu eerst gekeurd worden.