Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Rd50 Caferacer [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1019 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Rd50 Caferacer [Algemene vragen]
Pagina 33 van 43
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 41, 42, 43Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 60108 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 11-2-2012 17:39 Print reply

Posts: 1181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
[...]

waar woon je ongeveer ik heb een klas genoot met een testbank.



Ik woon in de buurt van Tiel en Veenendaal. Pieter Smit (PS Tuning) in Geldermalsen is geloof ik nu de dichtsbijzijnde voor me.

Er komen nog wat mooiere foto's op te staan als er één gebalanceerd is.


- Update: De 34CrNiMo6-krukas gehard naar 44 Hrc ligt nu bij VHM. Ook ligt het voorwiel bij Haan wheels om een slagje uit te laten stellen. Over 2 weken is de krukas klaar. Het blok kan voor zover al wel in elkaar. De keerringen en de lagers. De cilinder heb ik ook nog wat nabewerkt.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 13-2-2012 om 14:14 uur.


Update:

De krukas is af! VHM heeft het bijzonder snel voor elkaar gekregen. De krukas heeft op de korte kant 0,015 slingering op het uiterste punt gemeten, en op de lange kant nog geen 0,01mm slingering op het uiterste punt gemeten. Maar hij ziet er prima uit, er zijn in elke wang 6 gaten geboord, 4 bovenin naast het bigend en 2 onderin gevuld met wolfraam. Foto's van de krukas en de assemblage komen snel. De krukas kan ook naar aanleiding van wat Jan Thiel op deraceheldenvanweleer.nl postte over de zijdelingse speling van de RSA (0,4mm geloof ik) naar de ontstekingskant 0,2mm uit zetten (de breedte vd krukas is dus 37,8.) En je kunt hem zonder warm te maken zo in de lagers schuiven zonder speling. Je hebt ook geen klap meer nodig om de krukas 'zichzelf te laten zetten' na het monteren.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 17-2-2012 om 17:37 uur.

@lytseleen: Ik hoor nog altijd graag waar die jongen met die testbank zit

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 17-2-2012 om 18:07 uur.
 
lytseleen 17-2-2012 19:16 Print reply

Posts: 1025
mijn klasgenoot zit in de buurt van sneek.. ik denk dat dat een beetje te ver is.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
markRD 17-2-2012 19:52 Print reply

Posts: 1181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
mijn klasgenoot zit in de buurt van sneek.. ik denk dat dat een beetje te ver is.


Dat is inderdaad wat te ver ja.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 19-2-2012 om 20:14 uur.
 
markRD 19-2-2012 20:17 Print reply

Posts: 1181
De foto's van de krukas:







Nu kan het blok in elkaar, alleen deze week nog even het zuigertje en de kop aanpassen.
 
mbx-genieter 19-2-2012 20:23 Print reply
Posts: 758
Wauw, dat is gewoon porno super mooi spul heb je daar, ben je natuurlijk ook de enigste in.
Misschien een idee om voor een mbx (hc04) een volle krukas te laten maken.
 
kenny77 19-2-2012 20:46 Print reply

Posts: 29286
Ziet er weer goed uit!!
 
Mark300 20-2-2012 7:31 Print reply
Posts: 440
Dit is echt netjes.

Maar nu is het geheel toch niet in balans?
Ik heb er niet veel verstand van, maar ben wel nieuwsgierig
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
markRD 20-2-2012 15:30 Print reply

Posts: 1181
@MBX, Dankjewel! En voorlopig ben ik het krukassen maken even zat buiten dat het ook nog eens heel erg veel kost, ook eerst de resultaten afwachten natuulijk.

@Kenny: Dankjewel! Alweer

@Mark300: Dankje, hoe bedoel je het geheel niet in balans? Je bedoelt misschien delen als de zuiger en de drijfstang? Deze heb ik vervangen door mooiere exemplaren en mee laten wegen door VHM.

Sterker nog: De volle Yamaha krukas ziet eruit alsof hij off-centre gebalanceerd is. Normaal is dat om hem wat makkelijker door het onderte dode punt heen te tillen, maar blijft hij op andere toerentallen wat hangen. Echter lijkt het me stug dat Yamaha met een bromfiets waarvan ze wisten dat hij niet meer dan 8000 RPM ging maken daarover in zaten. Ik heb gevraagd om een krukas die voornamelijk trilvrij is. We zullen het zien. Eind deze week hoop ik hem aan het lopen te hebben.
 
mbx-genieter 20-2-2012 15:40 Print reply
Posts: 758
Als er leven uitkomt wel even filmen en hier posten, daar ben ik wel benieuwd naar.
 
mini89 20-2-2012 17:09 Print reply

Posts: 495
leuk project

ga zo door
 
Mark300 20-2-2012 22:33 Print reply
Posts: 440
Nou, als je zuiger naar buiten gaat heb je geen compenserend tegengewicht gezien je krukasrond zijn?

Heb er zoals eerder gezegd weinig verstand van, maar ben wel nieuwsgierig.
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
markRD 20-2-2012 23:17 Print reply

Posts: 1181
Het rond zijn van de krukas speelt uiteraard geen rol, zoals je misschien kunt zien zitten er naast het bigend aan elke kant 2 gaatjes om hem lichter te maken, welliswaar afgedopt, maargoed. Ook onderin de aan de andere kant, precies tegenover het bigend zijn er twee gaten geboord en opgevuld met wolfraam om hem zwaarder te maken. Deze zorgen er volgens mij voor dat de onbalans die de drijfstang en de zuiger maken van boven naar onder opgeheven worden met een andere 'onbalans.' (Nu van de gaten.) Dan hou je er echter volgens mij nog wel een onbalans of eerder trilling over. Degene van links naar rechts, omdat de krukas natuurlijk rond is en een circulaire beweging maakt die in principe op te delen is in een horizontale (in zit geval de slag) en een verticale beweging. Dit los je volgens mij op met een balansas in bijvoorbeeld een Derbi of AM6 blok. Ik kan er echter naast zitten.

@MBX, doe ik zeker!

@Mini, Dankjewel, ik ga nog wel ever zo door ja

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 20-2-2012 om 23:18 uur.

Het blok zit in elkaar, alleen jammer is dat het wiel nog niet klaar is, dus alsnog moet ik wachten!


Een samenvatting van het 50cc snel blok:

Cilinder: 40,02mm, 5poorts, uitlaatpoort met hulppoorten waarvan timing, 196 hoogste punt, 192 volledige breedte uitlaatpoort, 190 openen hulppoorten. 130 graden spoeltiming. Ophoogplaat fungeert tegelijkertijd als koelrib. Gietijzeren cilinderbus in aluminium cilinder.

Zuiger: Noguchi Yamaha racing zuiger, enkele zuigerveer 1mm, slotje verplaatst. Later veranderen naar Malossi.

Cilinderkop: Koperen verwisselbare binnenkop met extra koelrib. Compressie +/- 1:13,5. Squish clearance van 0,65mm, squishband van 5,5mm.

Krukas: Zie bovenstaande posts. Eigenbouw. 39.7mm

Carter: Geen tuning, naast het afwerken van gietfouten. Dit was min of meer de uitdaging. Zonder aanpassingen aan het carter een snelle kit te maken.

Membraan: 4 Kleps Adige uit Honda MB/MT, aanslagjes gezet op afstand zodat evenveel doorlaat oppervlak hebben op het uiteinde als 21mm carburateur. Membraan is asymmetrisch, dus waarschijnlijk zullen verschillende diktes membraanklepjes nog wat opleveren. Ook een 'potje' en korte spruitstuk is van latere zorg. Wel winst te halen iig!

Carburateur: 21mm Dell'orto 'inschuif.' Met 'open' luchtfilter direct achter carburateur.

Ontsteking: HPI binnenrotor met lichtspoel.

Koppeling: Origineel Yamaha 4-plaats uit 80cc.

Versnellingsbak: Close ratio 5-bak uit ysr of yz50.

Uitlaat: Eigenbouw, DPR of PS-tuning uitlaat. DPR is erg kort en zal waarschijnlijk veel toeren gaan maken, dit kan de brommer denk ik thermisch niet aan. De PS-tuning uitlaat is al langer, maar ook dit zal wellicht niet iets te veel van het goede zijn. Een eigenbouw uitlaat kan hopelijk uitkomst geven.


Door dit project heb ik echter nog veel meer plannen gekregen. (Rechte primaire vertanding, volledig aluminium vlinderpoort cilinder bijv.) Ik stuur nu een mailtje of ik volgende week de testbank op kan.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 25-2-2012 om 13:12 uur.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 3-3-2012 om 17:22 uur.
 
markRD 26-2-2012 17:58 Print reply

Posts: 1181
Voor de projectvolgers:





Uiterst teleurstellend was wel dat mijn hond het lichtfilter heeft opgegeten.


Heeft iemand een idee welke lijm olie/benzine-bestendig is? Dan kan ik het luchtfilter wellicht repareren.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 26-2-2012 om 18:00 uur.
 
RD50mx 26-2-2012 18:22 Print reply
Posts: 353
Quote:
Uiterst teleurstellend was wel dat mijn hond het lichtfilter heeft opgegeten.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 26-2-2012 om 18:00 uur.


lol! hij ziet er wel erg gaaf uit! die DPR of PS uitlaten die kun je gewoon ergens kopen, of laat je die ergens maken?
 
Als je brommer geen ducttape bevat, is 'ie waardeloos
markRD 26-2-2012 20:03 Print reply

Posts: 1181
Die heb ik al laten maken, deze op de foto bijv. is een PS-tuning uitlaat. Al heb ik destijds gevraagd om een wat langere en laagtoerigere editie. (Straatpijp zeg maar.)
 

Dit topic is 60108 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 33 van 43
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 41, 42, 43Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved