Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Versnellingsbak TSX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1195 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Versnellingsbak TSX
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 558 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TSX-fan 14-10-2014 21:08 Print topicpost

Posts: 574
Even een vraag over de versnellingsbak van het 80cc blok. Klopt het dat de versnellingen dicht bij elkaar liggen?

Ik rijd nu met originele uitlaat (1374) en dat trekt ontzettend goed, alleen ik blijf schakelen. Met tandwielverhouding 11-48 (origineel is 12-52) blijft de top erg laag (rond de 60) terwijl mijn 50 snel daarmee 70 reed.

Of slipt mijn koppeling dan?
 

Rowen 15-10-2014 10:11 Print reply

Posts: 31
Je bent een verkeerd topic gestart ipv project had het in technical moeten staan
Maar dat ter zijde

Als die gewoon vol veel toeren draait en amper vooruitkomt slipt je koppeling en als je te snel door je bak heen zit gewoon de twv aanpassen

Gr.
 
Rowen 15-10-2014 10:13 Print reply

Posts: 31
Excuseer het is deel van een project , had nog niet door gelezen
 
ThymTSX 15-10-2014 11:38 Print reply

Posts: 238
twv 11-48 vind ik erg licht, mijn 70 cc tsx rijd met 13-50 95 kmph. En dat je 50 snel daarmee harder reed kan, want misschien draaide die meer toeren ivm andere uitlaat.
 
WestlandMB 15-10-2014 12:32 Print reply

Posts: 1338
Na wat zoeken heb ik de versnellingsbakverhoudingen gevonden:

TS50X: (http://www.brommerforum.nl/knowledgebase/Suzuki/TS50X)
Laag: 3.166 (38/12)
2: 1.941 (33/17)
3: 1.380 (29/21)
4: 1.083 (26/24)
Hoog: 0.923 (24/26)


TS80X: (http://www.suzukicycles.org/TS-TC-series/TS80X.shtml)
Low 3.083 (37/12)
2nd 2.000 (34/17)
3rd 1.500 (27/18)
4th 1.217 (28/23)
5th 1.041 (25/24)
Top 0.923 (24/26)

In beide gevallen is de laatste versnelling even zwaar vertand. Er zit wel net als bij Honda mb50 en mb80 verschil in de slag en boring.

TS50X:
Boring: 41.0mm
Slag: 37.8mm

TS80X:
Bore: 47.0 mm
Stroke: 46.0 mm

Dit is ook logisch, anders zou de boring zo groot moeten zijn om tot 80cc te komen. Je ziet veel dat de 50cc toerenbeukers zijn, 70cc soms al wat minder, en bij die 80cc blokken van die tijd zijn gewoon heerlijke koppelblokjes. Niet heel veel vermogen maar over het hele toerengebied meer vermogen.

Je zult hem gewoon een stuk zwaarder moeten vertanden om het vermogen er goed uit te krijgen. Ik denk dat je met je voortandwiel wel naar 15 of 16 kan gaan.

Zelf heb ik overigens geen ervaring met de ts80x/rg80 blokjes, maar moet wel zeggen dat van die jaren 80 de honda en suzuki blokjes veel op elkaar lijken.

Voor de slippende koppeling zou ik eerst altijd even de koppelingskabel controleren. Als dat goed zit in de hoogste of een na hoogste versnellingrijden in de powerband (punt dat je merkt dat de cilinder het meeste vermogen geeft). Meestal is dat hoog in toeren, maar niet het maximale aantal toeren dat hij maakt. Dit merk je wel met rijden. Als je op dit toerental zit, even het gas helemaal los en in een keer volgas. Als hij dan snel meer toeren gaat maken zonder dat de snelheid veel omhoog gaat slipt hij duidelijk.

Uit mijn ervaringen slipt een koppeling altijd eerst in de hoogste versnellingen.
 
TSX-fan 15-10-2014 16:22 Print reply

Posts: 574
Bedankt voor alle reacties!

Inmiddels een ander voortandwiel geprobeerd en dat gaat al stukken beter, dus nu nog een kleiner achtertandwiel en dan moet het aardig goed gaan denk ik. De koppeling blijkt iets te slippen, die dus opnieuw gesteld en is nu goed!

Hopelijk gaat blijft het goed gaan
 

Dit topic is 558 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved