Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Yamaha RD50DX Budget Restauratie [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1414 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Yamaha RD50DX Budget Restauratie [A...
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10673 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kenny77 3-6-2014 22:38 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD

Hij gaat voor het keuren nog uit elkaar! Het poedercoaten gaat binnen niet al te lange tijd gebeuren en dan kan ik gelijk fatsoenlijke velgen laten spaken. Dan zal het heel hard gaan!

Ah nice!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Een 80cc blok is inderdaad wel wat. Vooral vanwege de grotere spoelkanalen. Misschien ook wel met een stage6, polini of malossi big bore cilinder voor een scooter erop. Als het goed is die tapeindafstand ook precies goed. Echter zit je dan steeds met een te kort cilinderhemd aan de achterkant. Daar kan je geen fatsoenlijke membraaninlaat in kwijt. Ik vind eigenlijk de cilinders die je voor een 80cc kan kopen niet zo mooi. Maar die komt er zeker ooit!



Klopt inderdaad de cilinders voor het 80cc blok, zijn niet het je van het. :P

YZ80 blok in daarentegen wel een stukje beter, groter membraan inlaat, grotere spoelkanalen, grotere koelribben , etc en de 6bak is een van de beste die ik heb gehad.
Lekker lange 1 en de rest steeds korter op elkaar.

Alleen jammer dat die blokken ook wat zeldzamer en daardoor duur zijn. :(

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik heb voorlopig even een suzuki 47mm cilinder gekocht waar ik zeker iets moois uit kan halen voor de RD. Of een minarelli verticaal cilinder zal het ook prima doen. De airsal 47,6mm cilinder voor een minarelli verticaal heb ik verpest. De b-kanalen heb ik totaal de verkeerde vorm gegeven denk ik.

afbeelding

Ik ga in eerste instantie de onderstaande cilinder monteren, hetzij dan een x aantal millimeters verlaagd, zodat de timingen ong. 125 en 185 worden. Dan schroef ik daar de 21mm dell'orto van de Caferacer achter (die moet toch een grotere carburateur hebben) met het 4 kleps adige membraan en een aangepaste homoet 4p erop. (De homoet heb ik ook al liggen.) En uiteraard een op maat gemaakt cilinderkopje. Ik hoop dat een beetje fatsoenlijk wil lopen.

afbeelding


Wel echt knap gemaakt!


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
En ze is zeker heel erg leuk! Ze vindt het zelfs niet erg als ik het hele weekend in de schuur verdwijn om de motor te maken!


Haha ideaal!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Kenny, je cilinder staat weer in de lak, straks nog wat afwerken en dan wordt hij gemonteerd, ik heb snel even de timingen gemeten op 187 en 124 graden. Eigenlijk niet ideaal. Ik kom dan nog op een blowdown van 32, dat had eigenlijk iets minder moeten zijn voor straatgebruik, even afwachten hoe hij het doet. Anders zet ik hem op de hoogte waar hij voor bedoeld is en laat ik hem wel een hoog toerental draaien. Op een ander blok dan uiteraard.


Ah mooi!
Ik neem aan dat het met een goede uitlaat niet verkeerd gaat lopen!
Zo'n gekke timingen zijn het het niet.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Ik heb ook het blok dit weekend in elkaar gezet, deze is op afwerken na ook klaar. Gemonteerd met C4 6204 lagers en ik heb de kruktappen heel licht afgeschuurd zodat hij zo in de lagers glijdt.

Het zadel bekleden is niet gelukt. Hij is niet goed genoeg pas, dus ik ga nu op zoek naar iets anders. Suggesties zijn welkom. Ik denk zelf aan het onderstaande zadel als tijdelijke oplossing.

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 20-5-2014 om 10:16 uur.

Ohja, en de homoet:

afbeelding

Hiervan maak ik denk ik de voorbocht nog conisch en voeg ik een parallel gedeelte van 71mm toe.



Ziet er allemaal weer top uit!!
Zitje met de chrome achterkant, lijkt me niet verkeerd staan.
Maar is natuurlijk even afwachten hoe het in het geheel past.

Wel echt gaaf die cilinder!


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
De motor loopt! Hij trilt weinig en klinkt voor alsnog fit!

Dit weekend heb ik het blok afgemaakt en de uitlaat alvast gemaakt. Over de cilinder was ik uiteindelijk toch erg tevreden. Ook heb ik een nieuw binnenkopje gedraaid die een compressie moet geven van 1:11 en heb ik de squish afgesteld op 0.65mm

Aan de Homoet heb ik een belly van 71mm toegevoegd, zodat hij in de buurt komt van de onderstaande berekening. Ook heb ik uiteraard de voorbocht op lengte gemaakt.

afbeelding

Volgend weekend hopelijk de uitlaat afwerken, de stepjes, de kabel-gestuurde achterrem en wat kleine dingetjes afwerken, zodat hij de eerste meters kan gaan maken!

Daarna als alles naar wens is gaat de hij weer op het blok na uit elkaar en wordt alles gepoedercoat.


Tips over bijv. het zadel zijn welkom!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 2-6-2014 om 22:12 uur.


Mooi dat hij loopt!
Ik ben eens benieuwd hoe hij gaat presteren!

 
markRD 4-6-2014 16:50 Print reply

Posts: 1171
Ja, een YZ80 zou al een hoop oplossen ja, maar de oliepomp is dan wel weg en ik geloof dat het deksel van een 50 of 80cc blok net niet mooi past aan de voorkant. Misschien zeur ik wat, maar zo blijf je altijd wat houden.

Ik ben ook heel blij met hoe de cilinder er nu uit ziet! Echt niet ideaal, maar hij heeft wel wat! Ook de krukas loopt mooi, ook daar ben ik echt blij mee.

Als ik de originele eindverhouding kan trekken met deze cilinder en uitlaat, dan kom ik op deze getallen uit:



En dat is toch al leuk voor zo'n lichte bromfiets. Als ik dan toch een tandje lichter moet voor op het voortandwiel is de topsnelheid nog steeds 102km/u bij 11600 RPM. Misschien kan ik het dit weekend al even proberen, maar dan moet het een beetje mee zitten.

Ook heeft nu nog maar gelopen met een 16mm Mikuni, eigenlijk moet daar de 21mm Dell'orto van de Caferacer achter, maar ik heb daarvoor nog geen vervanging kunnen kopen, omdat het geld voorlopig op is.

Ook heb ik nog een 20mm Mikuni liggen, maar daar mis ik de naaldgeleider jammer genoeg van!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-6-2014 om 17:02 uur.

Dus, als iemand nog een oude kapotte Mikuni 20 of 24mm heeft liggen voor weinig heb ik interesse!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-6-2014 om 17:15 uur.
 
markRD 16-6-2014 9:53 Print reply

Posts: 1171
Volgende foto's:








 
kenny77 16-6-2014 21:22 Print reply

Posts: 29286
Mooie snelheid inderdaad!
Moet hij vast wel halen.

Begint op te schieten!
 
jordi50cc 17-6-2014 22:52 Print reply

Posts: 677
word mooi Mark!
heb je er al mee gereden?
ik zie trouwens in de cilinder die je
nu gebruikt een paar (lees)kleine simpele dingetjes die
je nog zou kunnen aanpassen, waarbij het vermogen
bovenin zeker 1 pk of meer zal toe nemen.
 
JST performance
markRD 18-6-2014 4:33 Print reply

Posts: 1171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jordi50cc
word mooi Mark!
heb je er al mee gereden?
ik zie trouwens in de cilinder die je
nu gebruikt een paar (lees)kleine simpele dingetjes die
je nog zou kunnen aanpassen, waarbij het vermogen
bovenin zeker 1 pk of meer zal toe nemen.



Hee Jordi,

Ik heb de laatste foto´s van de cilinder helaas niet gemaakt voordat ik hem monteerde, hij is best nog wel wat veranderd in de spoelkanalen en in de inlaat. Ook de voetplaat voor het verloop van de vorm van de spoelkanalen naar de vorm van de spoelkanalen van de cilinder was nog veel werk. Dat neemt niet weg dat ik graag hoor wat jij zou hebben gedaan!

Ik heb er al mee gereden, maar even met de carburateur van de caferacer zonder hem aan te passen. Hierop liep hij nog niet geweldig. Ook moet ik de uitlaat nog wat aanpassen en de stepjes, dus dat doe ik eerst nog even.


@Kenny, Ja nog maar even doorzetten, ik heb uitgerekend dat het nog maar ongeveer 50 uur werk is voor mij. De rest is voor de poedercoater. Over 2 weken heb ik de de tijd en dan zal het hard gaan!

Edit:
Ook heb ik nog een RVS zundapp voorspatbord inclusief deuken op één helft gescoord die ik ga gebruiken als hugger, zodat die voor en achter hetzelfde ogen.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 18-6-2014 om 4:35 uur.
 
jordi50cc 18-6-2014 10:05 Print reply

Posts: 677
Mark

ik heb het maar even getekend voor de duidelijkheid
foto 1 rood opvullen en zwart weg halen
foto 2 hoekje van de vensters van A poorten opvullen
en de achterwand van B kanalen een kleine radius geven
en na de radius een hoek richting uiteinden uitlaatpoort
ik weet zeker dat het flink winst zal gaan geven!



 
JST performance
markRD 18-6-2014 11:41 Print reply

Posts: 1171
Hallo Jordi, deze aanpassingen vermoedde ik al een beetje! Ik neem deze wellicht ook nog een keer mee, vooral de radius aan de achterkant van het b-kanaal moet inderdaad beter kunnen, hier heb ik jammer genoeg het gereedschap niet voor.

Het opvullen van het deel van het b-kanaal heb ik ook niet gedaan, omdat deze al deels wordt afgesloten door het Yamaha carter.


Plaatje van de vorm van het spoelkanaal van het carter op de cilinder.

En dus heb ik de aanpassing aan het A-kanaal ook niet gedaan, omdat ik dat niet de moeite vond.


Echter!, als ik het carter ook nog een keer ga frezen, zodat mijn spoelkanalen daar wat groter worden zal ik deze veranderingen ook zeker doorvoeren. Ik denk ook zeker dat het iets op zal leveren. Voor nu probeer ik het eerst even zonder. Stel hij haalt de 100km/u niet redelijk gemakkelijk, dan zal ik dit vrijwel zeker doen.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 18-6-2014 om 11:42 uur.
 
jordi50cc 18-6-2014 12:20 Print reply

Posts: 677
de achterwand van de B kanalen wil ik
ook wel even voor je doen als ik tijd heb
je mag het eventueel ook hier zelf komen doen als je wil
ik hoef er niks voor te hebben

alleen zou ik dan wel eerst je carter aanpassen
anders word de ingang van de B kanalen wel erg klein
tegenover het volume van de kanalen

Dit bericht is gewijzigd door jordi50cc op 18-6-2014 om 12:22 uur.
 
JST performance
markRD 18-6-2014 13:11 Print reply

Posts: 1171
Dat hou ik zeker even in gedachte Jordi! Over een paar weken heb ik een idee wat hij doet en moet de olie toch weer uit het blok, dus dan kan ik het wellicht doen. Waar zou de cilinder dan heen moeten?
 
Muller295 18-6-2014 15:19 Print reply

Posts: 337
Naar Groningen zo te zien.
 
jordi50cc 18-6-2014 17:27 Print reply

Posts: 677
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Muller295
Naar Groningen zo te zien.




 
JST performance
markRD 29-7-2014 23:46 Print reply

Posts: 1171
Net alle RVS bouten en moeren besteld bij www.montagetechniek.nl. Werkelijk alles heb ik daar kunnen bestellen. Zelfs de bouten met fijne metrische draad heb ik daar in RVS kunnen bestellen.

Ook blijft de 21mm Dell'orto op de DX zitten, want ik heb een echte Keihin 28mm gekocht voor de Caferacer.

Nu gaat hij bijna weg voor het poedercoaten. Alleen nog een andere standaard maken, een klein beetje laswerk en de spatbord ophanging afmaken.

Binnenkort weer wat foto's, want ik vergeet nu van alles te vermelden.
 
markRD 25-8-2014 22:50 Print reply

Posts: 1171
Ik heb vanmiddag alles weggebracht naar het poedercoaten. Ik moest ong. twee weken rekenen voordat ik het weer kan ophalen. Ik ben erg benieuwd. Daarna laat ik gelijk de wielen spaken. Nu ben ik begonnen met alle kleine klusjes te klaren. Zodra het poedercoaten klaar is upload ik zeker nieuwe foto's!
 
JB1 26-8-2014 14:54 Print reply

Posts: 14881
Zelf inspaken en daarna laten richten is wel cheaper
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

Dit topic is 10673 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved